امیری جومیلو، میکائیل. (1394). تعیین رابطه جوّ روانی- اجتماعی کلاس، مدیریت کلاس و حمایت عاطفی معلم با هیجانهای تحصیلی (مثبت و منفی). پایاننامه چاپ نشده کارشناسیارشد. دانشگاه تبریز. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
بشرپور، سجاد؛ عیسیزادگان، علی؛ زاهد بابلان، عادل و احمدیان، لیلا. (1392). «مقایسه خودپندارهی تحصیلی و اشتیاق به مدرسه در دانشآموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری و عادی». مجله مطالعات آموزش و یادگیری، 2(65): 64-47.
حسینچاری، مسعود و خیر، محمد. (1381). «بررسی جوّ روانی- اجتماعی کلاس بهعنوان یکی از مؤلفههای فرهنگ مدرسه». مجلهعلومتربیتیوروانشناسیدانشگاهشهید چمراناهواز، 3(9): 42-25.
شیخ الاسلامی، علی و امیدوار، عظیم. (1396). «اثر بخشی آموزش تفکر انتقادی بر سبک حل مسالهی (کارآمد و ناکارآمد) دانشآموزان». روانشناسی مدرسه، 6(2): 99-83.
عطوفی سلمانی، محمدرضا؛ بهاری، سیفاله و گودرزی ملایری، بهزاد. (1387). «بررسی تأثیر جوّ روانی- اجتماعی کلاس بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی شهرستان کاشان». فصلنامه اندیشههای تازه در علوم تربیتی، 3(4): 20-2.
گتزلز، جی دبیلیو؛ فلدمن، رابرت؛ اس. بارتل، دانیل و دی بیدن، برندا. (1389). روانشناسی اجتماعی تعلیم و تربیت، ترجمه یوسف کریمی. تهران: انتشارات ویرایش.
مرادی، مرتضی؛ دهقانیزاده، محمدحسین و سلیمانیخشاب، عباسعلی. (1394). «حمایت اجتماعی ادراک شده و اشتیاق تحصیلی؛ نقش میانجی باورهای خودکارآمدی تحصیلی». مجلهی مطالعات آموزش و یادگیری، (1)7: 24-1.
مومنی، خدامراد، عباسی، مسلم، پیرانی، ذبیح، و بگیان کولهمرز، محمدجواد. (1396). «نقش هیجان پذیری و جو عاطفی خانواده در پیش بینی اشتیاق تحصیلی دانشآموزان». دو فصلنامهی راهبردهای شناختی در یادگیری، 5(8): 182-159.
وفا، شیما؛ ابراهیمی قوام؛ صغری و اسدزاده، حسن. (1393). «عنوان رابطه بین باورهای خودکارآمدی معلم و ادراک دانشآموز از جو کلاس با راهبردهای خودتنطیمی یادگیری دانشآموزان و مقایسه آن در دانشآموزان دختر پایه اول متوسطه مدارس تیزهوشان و عادی شهر تهران». فصلنامه افراد استثنایی، 3(14): 66-44.
هوی، وین. کی و میسکل، سیسل. (2013). تئوری، تحقیق و عمل در مدیریت. ترجمه میرمحمد عباسزاده (1392). ارومیه: انتشارات دانشگاه ارومیه.
Appleton, J. J.; Christenson, S. L.; Kim, D. and Reschly, A. L. (2006). “Measuring cognitive and psychological engagement: validation of the student engagement instrument”. Journal of School Psychology, 44: 427-445.
Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
Blumenfeld, P, Paris. (2004). Motivation and cognitive engagement in learning environments. In R. K. Sawyer (Ed.), The Cambridge handbook of the learning sciences (pp. 475––488)
Ford, M. E. (1992). Motivating humans: Goals, emotions, and personal agency beliefs. Newbury Park, CA: Sage.
Fraser, B.J.; Giddings, G.J. and McRobbie, C.J. (1995). “Evolution and validation of personal form of an instrument for assessing science laboratory classroom environments”. Journal of Research in Science Teaching, 32(4): 399-422
Huston, A. C. and Carpenter, G. J. (1985). Gender influences in classroom interaction. New York: Academic Press.
Jayarathna, L. C. H. (2014). “Perceived Social Support and Academic Engagement. Kelaniya”. Journal of Management. 3(2): 85-92
Jennifer A. F. (2015). “Academicc engagement”. International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences. 74(1): 31-36
Motti-Stefanidi, F. and Masten, A. S. (2013). “School success and school engagement of immigrant youth and adolescents. A risk and resilience developmental perspective”. European Psychologist, 18(2): 126-135
Newberry, M. and Davis, H. A (2008). “The role of elementary teachers’ conceptions of closeness to students on their differential behaviour in the classroom”. Teaching and Teacher Education, 24(8): 1965-1985.
Newmann, F. M.; Wehlage, G. G. and Lamborn, S. D. (1992). “The significance and sources of student engagement. In Newmann, F. M. (ed.) Student engagement and achievement in American secondary schools. New York: Teachers College Press. notdoing time”. Teaching and Teacher Education, 24(1): 1765-1776.
Ou, S. (2005). “Pathways of long-term effects of an early intervention program on educational attainment: Findings from the Chicago longitudinal study”. Journal of Applied Developmental Psychology, 26: 578-611.
Ouweneel, E.; Le Blanc, P.M. and Schaufeli, W.B. (2011). “Flourishing students: A longitudinal study on positive emotions, personal resources, and study engagement”. The Journal of Positive Psychology: Dedicated to furthering research and promoting good practice, 6 (2): 142-153.
Reyes, R.; Brackett, A.; Rivers, E.; White, M. and Salovey, P. (2012). “Emotion skills as a protective factor for risky behaviors among college students”. Journal of Educational Psychology. 104(3): 700-712.
Ryan, R. and Deci, E. (2009). Promoting self-determined school engagement: Motivation, learning, and well-being. In K. Wentzel & A. Wigfield (Eds.), Handbook of motivation at school. New York, NY: Taylor Francis. 171-195.
Salmela-Aro, K.; Tolvanen, A. and Nurmi, J-E. (2009). “Achievement strategies during university studies predict early career burnout and engagement”. Journal of Vocational Behavior, 75(2): 162-172.
Shaaria, A.; Yusof, N.; Ghazalic, I.; Osmand, R. and Dzahir N. (2014). “The Relationship between lecturers teaching style And Academic Engagement”. Social and Behavioral Sciences. 118(1): 10-20
Shim, S. S.; Cho, Y. and Wang, C. (2013). “Classroom goal structures, social achievement goals, and adjustment in middle school”. Learning and Instruction, 23: 69-77.
Skinner, E. A. and Belmont, M. J. (1993). “Motivation in the classroom: reciprocal effect of teacher behavior and student engagement across the school year”. Journal of Educational Psychology, 85: 571-581.
Skinner, E.; Furrer, C.; Marchand, G. and Kindermann, T. (2008). “Engagement and disaffection in the classroom: part of a larger motivational dynamic”. Journal of Educational Psychology, 100: 765-781.
Veiga, F. H.; Galvao, D.; Almeida, A.; Carvalho, C.; Janeiro, I.; Nogueira, J. and Pereira, T. (2012). Students’ engagement in schools: A literature review. In M. F. Patrício, L. Sebastião, J. M. Justo, & J. Bonito (Eds.), Da Exclusão à Excelência: Caminhos Organizacionais para a Qualidade da Educac ¸ão .1136-1149.
Wang, M and Haertel, G. (1993). “What helps students learn?”, Education leadership, 51(4): 74-79.
Wang, M.T.; Brinkworth, M.E. and Eccles, J.S. (2013). “The moderation effect of teacherestudent relationship on the association between adolescents’ selfregulation ability, family conflict, and developmental problems”. Developmental Psychology, 49: 690-705.
Wang, M. T.; Willett, J. B. and Eccles, J. S. (2011). “The assessment of school engagement: Examining dimensionality and measurement invariance by gender and race/ethnicity”. Journal of School Psychology, 49: 465-480
Wehlage, G. G.; Rutter, R. A.; Smith, G. A.; Lesko, N. and Fernandez, R.R. (1989). Reducing the risk: Schools as communities of support. London: The Palmer Press
Wentzel, K. R. (1998). “Social support and adjustment in middle school: The role of parents, teachers, and peers”. Journal of Educational Psychology, 90(2): 202-209.
Wentzel, K.R. (2005). Peer relationships, motivation, and academic performance at school. In A. Elliot & C. Dweck (Eds.), Handbook of competence and motivation. New York, NY: Guilford. 279-296.
Wentzel, K.R.; Battle, A.; Shannon, L.; Russell, S.L. and Looney, L.B. (2010). “Social supports from teachers and peers as predictors of academic and social motivation”. Contemporary Educational Psychology, 35: 193-202.