آقازاده، محرم. (1387). روشهای نوین تدریس. تهران: انتشارات آییژ.
خدامرادی، کژال؛ یغمائی، فریده؛ علویمجد، حمید؛ سعیدالذاکرین، منصوره؛ شهابی، مرضیه. (1385). «ترجمه و روانسنجی آزمون مهارتهای تفکر انتقادی کالیفرنیا (فرم- ب)». فصلنامه نشریه دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه شهید بهشتی، 16(55)، 12-20.
سلطانالقرایی، خلیل و سلیماننژاد، اکبر. (1387). «تفکر انتقادی و ضرورت آموزش آن در کلاس درس». دو فصلنامه تربیت اسلامی، 3(6)، 181- 195.
شعبانی، حسن (1382). روش تدریس پیشرفته: آموزش مهارتها و راهبردهای تفکر. تهران: انتشارات سمت.
علیپور، وحیده؛ سیفنراقی، مریم و نادری، عزتالله. (1392). «تأملی بر موانع تفکر انتقادی در برنامه درسی آموزش متوسطه». پژوهش در برنامهریزی درسی، 2(9)، 1-115.
کرمی، مرتضی؛ پاکمهر، حمیده و عقیلی، علیرضا. (1392). «گرایش به تفکر انتقادی، یادگیری خودتنظیمی و موفقیت تحصیلی در بستر الگوی کاوشگری». فصلنامه تعلیم و تربیت، 29(4)، 63-81.
گراوند، هوشنگ؛ سبزیان، سعیده؛ کامکار، پیمان و کرمی، شجاع. (1393). «نقش کارکردهای سبک تفکر بر یادگیری خود راهبر و گرایش به تفکر انتقادی». دو فصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 1(2)، 17-30.
مومنیمهمویی، حسین؛ کرمی، مرتضی و شریفیکاخکی، مریم السادات. (1393). «تأثیر الگوی کاوشگری بر تفکر انتقادی و نگرش دانشآموزان نسبت به کتاب درسی علومتجربی در دوره ابتدائی». پژوهش در برنامهریزیدرسی، 2(13)، 93-103.
نصرآبادی، حسنعلی و نوروزی، رضاعلی. (1385). «بررسی میزان تحقق اهداف شناختی درس علوم با روشهای تدریس سنتی و کاوشگری». مجله علوم انسانی، 15(62)، 87-107.
وقار سیدین، ابوالفضل؛ زهره ونکی، شهین و ملازم طاقی، زهرا. (1387). «تأثیر راهبرد پرسشگری متقابل هدایتشده در گروه همتایان»، مجلة ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 8(2)، 333-340.
Anderson, R. D. (2002). “Reforming science teaching: What research says about inquiry”. Journal of science teacher education, 13(1): 1-12.
Banchi, H. and Bell, R. (2008). “The Many Levels of Inquiry”. Science and Children. 46(2): 26-29.
Castronova, J. A. (2002). “Discovery learning for the 21st century: What is it and how does it compare to traditional learning in effectiveness in the 21st century”. Action Research Exchange, 1(1): 1-12.
Serafína, C.; Dostala, J. and Havelkaa, M. (2015). “Inquiry-Based Instruction in The Context of Constructivism. 5th World Conference on Learning, Teaching and Educational Leadership”. Journal Social and Behavioral Sciences, 186 (1): 592-599.
Kitot, AK.; Razak, A. and Seman, A. (2010). “The Effectiveness of Inquiry Teaching in Enhancing Students Critical Thinking”. Journal Social and Behavioral Sciences, 7: 264-273.
Lampert, N. (2007). “Critical thinking dispositions as an outcome of undergraduate education”. The journal of general education, 56(1): 17-33.
Phan, H.P. (2010). “Critical thinking as a self-regulatory process component in teaching and learning”. Psicothema, 22(2): 284-292.
Reeve, J. and Halusic, M. (2009). “How K-12 teachers can put self-determination theory principles into practice”. Theory and Research in Education, 7(2): 145-154.
Thaiposri, P. and Wannapiroon, P. (2015). “Enhancing students’ critical thinking skills through teaching and learning by inquiry-based learning activities using social network and cloud computing”. Journal Social and Behavioral Sciences, 174 (1): 2137-2144.
Tynjala, P. (1998). “Traditional studying for examination versus constructivist learning tasks: Do learning outcomes differ?”. Studies in Higher Education, 23(2): 173-189.
Walker, M. (2007). Teaching inquiry based science: A guide for middle and high school teacher. LaVergne, TN: Lightning Source.
Youngblood, N. and Beitz, J. M. (2001). “Developing critical thinking with active learning strategies”. Nurse Educator, 26(1): 39-42.