ابراهیمی قوامآبادی، صغری (1377)؛ اثربخشی سه روش آموزش راهبردهای یادگیری (آموزش دوجانبه) توضیح مستقیم و چرخه افکار بر درک مطلب حل مسأله، دانش فراشناختی، خودپنداره تحصیلی و سرعت یادگیری در دانشآموزان دختر دوم راهنمایی معدل پایینتر از 15 شهر تهران، رساله دکتری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.
پرویز،کورش و شریفی، مسعود (1390)؛ رابطه راهبردهای شناختی و فراشناختی با میزان موفقیت تحصیلی دانشآموزان شهری و روستایی مقطع متوسطه، فصلنامه راهبردهای آموزش، دوره 4، شماره 1: 1-6.
زرینجویی، محمد (1383)؛ بررسی تأثیر آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی (روش آموزش دوجانبه) بردرک مطلـب وحل مسأله دانشآموزان سال دوم راهنمایی شهر خرمآباد در سال تحصیلی 82-1383. پایاننامه کارشناسیارشد. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی.
سیف، علی اکبر (1379)؛ روانشناسیپرورشی، تهران: انتشارات آگاه.
سیف، علی اکبر و مصرآبادی، جواد (1382)؛ اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری بر سرعت خواندن، یادداری و درک متون مختلف، فصلنامه تعلیم وتربیت، سال 19، شماره 2: 37-54.
عباباف، زهرا (1375)، مقایسه استراتژیهای یادگیری دانشآموزان قوی و ضعیف دوره دبیرستان مناطق 2، 4، 11 شهر تهران در سال تحصیلی 75-74، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی.
عباباف، زهرا (1387)؛ مقایسه راهبردهای شناختی و فراشناختی دانشآموزان دوره متوسطه به تفکیک سطح توانایی، رشته تحصیلی و جنسیت و ارائه پیشنهادهایی در حوزه برنامه درسی، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، شمارهی 25، سال هفتم: 119-150.
غباریبناب، باقر و آدمزاده، فاطمه (1386)؛ تأثیر بهکارگیری راهبردهای شناختی و فراشناختی در بهبود انشای دانشآموزان با اختلالات یادگیری در مقطع ابتدایی، مجله روانشناسی و علوم تربیتی، سال سی و هفتم، شماره 1: 57-71.
فردانش، هاشم (1388)؛ مبانینظریتکنولوژیآموزشی، تهران: انتشارات سمت.
فولادچنگ، محبوبه (1384)؛ بررسی تأثیر آموزش فراشناختی بر پیشرفت تحصیلی درس ریاضی، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، سال چهارم، شماره14: 149-162.
کارشکی، حسین (1381)؛ تأثیر آموزش راهبردهای فراشناختی بر درک مطلب دانشآموزان، مجله روانشناسی 21، سال ششم، شماره 1: 63-84.
کریمی، یوسف (1382)؛ اختلالاتیادگیری، تهران: نشر ساوالان.
کیمیایی، سیدعلی و غریب ، سمیه (1388)؛ بررسی رابطه بین راهبردهای یادگیری و سبکهای اسناد در دانشآموزان مقطع متوسطه، مجله علوم رفتاری، دوره سوم، شماره دوم: 99-104.
گیج، نیت ل و برلاینر، دیوید سی (1374)؛ روانشناسیتربیتی، ترجمه: غلامرضا خویینژاد و همکاران، مشهد: انتشارات حکیم فردوسی.
متولی، سیدمحمد (1376)؛ بررسی تأثیر آموزش راهبردهای فراشناختی بر خواندن، درک مطلب و سرعت یادگیری دانشآموزان کلاسهای اول دبیرستانهای دخترانه شهرستان فردوس، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.
ملکی، بهرام (1384)؛ تأثیر آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر افزایش یادگیری و یادداری متون درسی مختلف، فصلنامه تازههای علوم شناختی، سال 7، شماره 3: 42-50.
یعقوبی،ابوالقاسم (1383)؛ تأثیر آموزش راهبردهای فـراشناختی بر بهبود عملکـرد خواندن دانشآموزان نارساخوان پسر پایههای چهارم و پنجم ابتدایی شهر همدان، رساله دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.
یوسف زاده، محمدرضا و معروفی، یحیی (1389)؛ تدریسحرفهای، همدان: انتشارات دانشگاه بوعلیسینا.
Anderson, N. J. (2002); The role of metacognition in second Language Teaching and Learning. Birgham Young University, Eric Digest.
Blakey, E. and Spence, S. (1998); http://www.mommytips.com/article/ education/Developing% 20 Metacognition.htm.
Coskun, A. (2010); The effect of metacognitive strategy training on the listening performance of beginner students. Novitas-ROYAL (Research on Youth and Language), 4 (1): 35-50.
Coutinho, S., Hastings, K., Skowronski, J. and Britt, M. (2005). Metacognition, need for cognition and use of explanations during ongoing learning and problem solving. Learning and Individual Differences,15: 321 – 337.
Fouché, J., Lamport, M. A. (2011); "Do Metacognitive Strategies Improve Student Achievement in Secondary Science Classrooms?, "Christian Perspectives in Education, 4(2). From http://digitalcommons.liberty.edu/cpe/vol4/iss2/4.
Karigan, K. (2006); Metacognition and its implication on pedagogy. The Journal for Independent School Educator, 4/4: 1-2.
Khezrlou, S. (2012); The Relationship between Cognitive and Metacognitive Strategies, Age, and Level of Education. The Reading Matrix.12(1): 50-61.
Kurnaz, M, A and Çimer, S, O. (2010); How do students know that they have learned? An investigation of students’ strategies. Procardia Social and Behavioral Sciences 2: 3666–3672.
Lin, X. D., Schwartz, D. L. and Hatano, G. (2005); “Toward Teachers’ Adaptive Metacognition.” EducationalPsychologist. 40(4): 245- 255.
Pilten, P., Yener, D. (2010); Evaluation of metacognitive knowledge of 5th grade primary schoolstudents related to non-routine mathematical problems. Procardia Social and Behavioral Sciences 2: 1332–1337.
Shannon, S. V. (2008); Using Metacognitive Strategies and Learning Styles to Create Self-Directed Learners. Journal of Institute for Learning Styles.1: 14-28.
Temur, T., Kargin, T ., Bayar, A, S. & Bayar, V. (2010); Metacognitive awareness of grades 6, 7 and 8 students in reading process . Procardia Social and Behavioral Sciences 2: 4193–4199.
Veenman, M, V, J. & Spaans. M. A. (2005); Relation between intellectual and metacognitive skills: Age and task differences. Learning and Individual Differences. 15: 159–176.
Weinstien, CE. and Hume, L. M. (1998); study strategies for lifelong learning. Washington D.C: American Psychology Association.