دانشگاه بوعلی سیناراهبردهای شناختی در یادگیری2423-790671320200220Factors Affecting reading comprehension to develop a structural model primary school in the Hamedan cityتدوین مدل ساختاری درک مطلب خواندن براساس عوامل شناختی فردی دانشآموزان دوره ابتدایی شهر همدان120319810.22084/j.psychogy.2018.14615.1651FAنفیسهیاری مقدمدانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، گروه روان شناسی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندر عباس، ایران.علیدلاوراستاد گروه روانشناسی دانشگاه علامه طباطبائیفریبرزدرتاجاستاد گروه روانشناسی دانشگاه علامه طباطبائیکبریحاجی علیزادهدانشیار، گروه روانشناسی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران.Journal Article20170922<strong>Purpose:</strong> Today, a significant amount of information is exchanged in writing, so reading and comprehension is a prerequisite for success and advancement in society. Reading and comprehension is always considered as one of the top priorities of educational systems of societies, and a large part of Curriculum, especially in the early years of study. The purpose of the present study was to investigate individual cognitive factors (reading self-concept and attitude to reading) affecting reading comprehension in order to formulate a structural model among male and female students of the fourth elementary school of Hamadan<strong>. Method:</strong> The statistical population consisted of 12,000 students studying in the elementary period in the academic year of 1995-96, of which 287 students (128 boys and 159 girls) with an average age of 11.10 years were selected through a multiple cluster sampling Stage selected. In this study, the self-concept scales of reading Chapman and Tanner 1995 and McKenna''s Attitude to Reading 1990 and reading comprehension from a researcher-made questionnaire were used based on the Mehrnejad 2000 comprehension test. Kolmogorov-Smirnov test and structural equations were used to analyze the data using Spss and Amos software. <br /><strong>conclusion:</strong> The results indicated that these variables had a significant effect on reading comprehension of students. Attitude to reading 62% and reading self-reflection of 58%, were able to explain the most comprehension of students.<strong>هدف:</strong> امروزه حجم قابل توجهی از اطلاعات بهصورت نوشتاری مبادله میگردد، لذا خواندن و درک مطلب بهعنوان یک ضرورت و مقدمه موفقیت و پیشرفت در جامعه مطرح است.خواندن و درک مطلب همواره بهعنوان یکی از اولویتهای مهم نظامهای آموزشی جوامع مطرح بوده و بخش وسیعی از برنامههای درسی را بهویژه در سالهای نخستین تحصیل در برمیگیرد. هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل شناختی فردی (خودپنداره خواندن و نگرش به خواندن) اثرگذار بر درک مطلب خواندن بهمنظور تدوین یک مدل ساختاری در بین دانشآموزان دختر و پسر پایه چهارم ابتدایی شهر همدان بود.<br /> <strong>روش:</strong> جامعه آماری شامل 12000 دانشآموز مشغول به تحصیل در دوره ابتدایی در سالتحصیلی 96-95 بود که از این تعداد نمونه آماری شامل 287 دانشآموز (128 پسر و 159 دختر) با میانگین سنی 11/10 سال از طریق روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند.<br /> <strong>یافتهها:</strong> در این پژوهش از مقیاسهای خودپنداره خواندن چپمن و تانر 1995 و نگرش به خواندن مک کنا 1990 و درک مطلب خواندن از پرسشنامه محقق ساخته براساس آزمون درک مطلب مهرنژاد 1378 استفاده شد. جهت تحلیل دادهها از آزمون کولموگروف - اسمیرنوف و معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار Spss و Amos استفاده شد.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> نتایج حاکی از آن بود که این متغیرها بر درک مطلب خواندن دانشآموزان اثر معنادار دارند. نگرش به خواندن 62% و خودپنداره خواندن 58%، توانستند بیشترین میزان درک مطلب دانشآموزان را تبیین کنند.دانشگاه بوعلی سیناراهبردهای شناختی در یادگیری2423-790671320200220The relationship between scientific epistemological beliefs, motivation, self-efficacy of learning science and conception of learning science among students of basic science Urmia universityبررسی رابطه باورهای معرفتشناختی علمی، انگیزه و خودکارآمدی یادگیری علوم با مفاهیم یادگیری علوم در میان دانشجویان رشتههای علوم پایه دانشگاه ارومیه2148319910.22084/j.psychogy.2019.14280.1637FAداودکاظمی فرددانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتیفرزانهمیکائیلی منیعدانشیار، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه ارومیه0000-0003-3746-8806علیعیسی زادگاناستادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه ارومیهJournal Article20170802<strong>Objective:</strong> The current study aimed to determine the relationship between scientific epistemological beliefs, motivation, science learning self-efficacy and conception of learning science. <br /><strong>Method:</strong> For this, 339 students of basic sciences (167 females and 172 males), from Urmia university were selected through stratified random sampling for this study. The questionnaires of scientific epistemological beliefs scale (SEB), motivation learning science scale (MLS), science learning self-efficacy (SLSE), and conceptions of learning science (COLS) were used in order to collect data. <br /><strong>Results:</strong> The results indicated that the conception of learning science predicted meaningful by the dimension of scientific epistemological beliefs and science learning self-efficacy. However, The results indicated that there is a significant positive correlation among verification, improvement of scientific epistemological beliefs and constructive of conception of learning science. but, there was not meaningful relationship was observed between resource, certainty and reproduction of conception of learning science. In addition, while no significant relationship was found between reproduction and motivation of learning science, there was significant positive relationship the constructive and motivation of learning science. Furthermore, a significant positive relationship was observed between science learning self-efficacy and conception of learning science. <br /><strong>Conclusion:</strong> In the general, the finding of the present study support the role that motivational and cognitive factors play in the predicting and determining the conception of learning science, which has useful scientific implications for learners process of motivation and science learning.<strong>هدف:</strong> هدف این پژوهش بررسی رابطه باورهای معرفتشناختی علمی، انگیزه و خودکارآمدی یادگیری علوم با مفاهیم یادگیری علوم در میان دانشجویان رشتههای علوم پایه دانشگاه ارومیه بود.<br /> <strong>روش:</strong> بدین منظور تعداد 339 نفر (167 دختر و 172 پسر)، از دانشجویان رشتههای علوم پایه به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند و پرسشنامههای باورهای معرفتشناختی علمی (SEB)، انگیزۀ یادگیری علوم (MLS)، خودکارآمدی یادگیری علوم (SLSE) و مفاهیم یادگیری علوم (COLS)، جهت جمعآوری دادههای پژوهش مورداستفاده قرار گرفت.<br /> <strong>یافتهها:</strong> نتایج نشان داد مفاهیم یادگیری علوم میتواند بهوسیله ابعاد باورهای معرفتشناختی علمی و خودکارآمدی یادگیری علوم به شکل معناداری پیشبینی شود. همچنین، نتایج نشان داد بین ابعاد توجیهپذیری و پیشرفت باورهای معرفتشناختی علمی با بعد سازندگی مفاهیم یادگیری علوم رابطه مثبت و معناداری وجود دارد، اما بین زیرمولفههای منبع و اطمینان با بعد تکثیر مفاهیم یادگیری علوم رابطه معناداری یافت نشد. علاوه بر این، بین بعد تکثیر با انگیزه یادگیری علوم رابطه معناداری یافت نشد، اما بین بعد سازندگی با انگیزه یادگیری علوم رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین، بین خودکارآمدی یادگیری علوم با مفاهیم یادگیری علوم رابطه مثبت و معناداری مشاهده گردید.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> بهطورکلی نتایج پژوهش حاضر نقش متغیرهای انگیزشی و شناختی را در پیشبینی و تبیین مفاهیم یادگیری علوم مورد تائید قرار داد که تلویحات علمی سودمندی را در فرآیند انگیزش و یادگیری علمی فراگیران در بر دارد.دانشگاه بوعلی سیناراهبردهای شناختی در یادگیری2423-790671320200220Effectiveness of Emotion Regulation Training in decreasing educational burnout and academic procrastination among students with Specific Learning Disorder(SLD)اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر کاهش فرسودگی و تعللورزی تحصیلی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص4968320010.22084/j.psychogy.2019.15486.1709FAسعیدپورعبدلدانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی بالینی دانشگاه شاهدناصرصبحی قراملکیدانشیار گروه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی دانشگاه علامه طباطبائی0000-0003-2254-5282غلامحسینقائدیدانشیار گروه روانپزشکی مرکز تحقیقات نوروفیزیولوژی دانشگاه شاهدعلیرضانبی دوستکارشناس ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20180110<strong><span style="text-decoration: underline;">Objectives:</span></strong>The purpose of this research was to study the effect of emotion regulation training in decreasing educational burnout and academic procrastination among students with Specific Learning Disorder (SLD). <br /><strong><span style="text-decoration: underline;">Method:</span></strong>This research was Study quasi-experimental with the pre-test, post-test and a control <br />group. The statistical population of the present study included all fifth grade elementary school students with special learning disorder who were studying in Ardabil in 2015. The research sample consisted of 40 students with specific learning disabilities, selected by multistage cluster sampling and assigned to two experimental and control groups (20 subjects per group). <br />To collect data, Kay Math mathematic, Raven Intelligence Test, Reading Test of Shafiei et al, Falahchay Writing Expression, educational burnout and academic procrastination scales and Diagnostic Interview based on DSM-5 were used. TestData were analyzed by multivariate of Covariance analysis (MANCOVA) model in the SPSS software version 22. <br /><strong><span style="text-decoration: underline;">Results:</span></strong>The results showed that emotion regulation training was effective in decrease in educational burnout and academic procrastination in students with specific learning disorder (P< 0.001). In other words, the results showed that emotional regulation training reduces educational burnout and academic procrastination in students with specific learning disorder <br /> <strong><span style="text-decoration: underline;">Conclusion</span></strong><span style="text-decoration: underline;">:</span> According to these results, it can be said that emotions play a significant role in students' academic progress or regress. Therefore, emotion regulation training with decreasing negative emotions and replacing positive emotions provide a basis for reducing the burnout and academic procrastination educational of these students<strong>.</strong><strong>هدف</strong><strong>:</strong> هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر کاهش فرسودگی و تعللورزی تحصیلی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص بود.<br /> <strong>روش:</strong> این پژوهش به شیوهی نیمهآزمایشی و با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانشآموزان پسر کلاس پنجم ابتدایی مبتلا به اختلال یادگیری خاص تشکیل دادند که در سال تحصیلی 95-1394در شهر اردبیل مشغول به تحصیل بودند. نمونه پژوهش شامل 40 دانشآموز پسر دارای اختلال یادگیری خاص بودند که بهصورت نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند (20 نفر برای هر گروه). برای جمعآوری دادهها از آزمون ریاضی کیمت، آزمون هوشی ریون، آزمون خواندن شفیعی و همکاران، آزمون بیان نوشتاری فلاح چای، پرسشنامه فرسودگی و تعللورزی تحصیلی و مصاحبه تشخیصی بر اساس DSM-5 استفاده شد. برای تحلیل دادهها از آزمون آماری تحلیل کوواریانس چند متغیری (MANCOVA) با استفاده از نرمافزار SPSS-22 استفاده شد.<br /> <strong>یافتهها:</strong> نتایج نشان داد که آموزش تنظیم هیجان بر کاهش فرسودگی تحصیلی و تعللورزی تحصیلی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص مؤثر بوده است (001/0P<).<br /> <strong>نتیجهگیری: </strong>با توجه به این نتایج میتوان گفت که هیجانات نقش قابلتوجهی را در پیشرفت یا پسرفت تحصیلی دانشآموزان ایفا میکنند؛ لذا آموزش تنظیم هیجان با کاهش هیجانات منفی و جایگزین کردن هیجانات مثبت، زمینه کاهش تعللورزی و فرسودگی تحصیلی این دانشآموزان را فراهم میآورد.دانشگاه بوعلی سیناراهبردهای شناختی در یادگیری2423-790671320200220Prediction of Academic burnout Based on Character Strengths and Learning Stylesپیشبینی فرسودگی تحصیلی براساس نقاط نیرومند شخصیتی و سبکهای یادگیری6989320110.22084/j.psychogy.2019.16501.1781FAعلیپور فلاحتیدانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایرانمجیدضرغام حاجبیاستادیار گروه روانشناسی تربیتی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.0000000279750845عباسحبیب زادهدانشیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه قمJournal Article20180603<strong>Object:</strong> The purpose of this study was to predict academic burnout based on character strengths and learning styles. <br /><strong>Method: </strong>This research was descriptive and correlational. The statistical population of the study included all 429 students of the Farhangian University of Qom from which a sample of 176 was randomly selected through convenient or available sampling according to the Cochran formula. Measurement instruments included Brief Strengths Test (Peterson and Seligman, 2004), Grasha-Richman Learning Styles Questionnaire (1996), and Breso et al. (2007) Burnout Inventory. Pearson correlation test and multivariate regression test were run to analyze the data. <br /><strong>Results: </strong>The results indicated that there was a reverse and significant relationship between the character strengths of courage, humanity and trancendence with academic burnout. From among the learning styles, avoidance strategy as the first factor was the most influential and contributing one in explicating academic burnout. Also, from among the two predictor variables, the character strengths contributed more significantly in explicating the students' academic burnout. <br /><strong>Conclusion: </strong>Overall, it can be concluded that students endowed with character strengths of courage, humanity, and trancendence are less vulnerable to academic burnout whereas students equipped with the avoidance strategy are more exposed to academic burnout. The study also implies that educational burnout in students can be partly prevented by controlling these overlapping and intervening variables.<strong>هدف:</strong> هدف این پژوهش، پیشبینی فرسودگی تحصیلی براساس توانمندیهای فردی و سبکهای یادگیری بود.<br /> <strong>روش:</strong> این پژوهش، از نوع توصیفی و به روش همبستگی انجام شد. جامعهی آماری، شامل تمام دانشجویان دانشگاه فرهنگیان قم، به تعداد 429 نفر بود. نمونهی آماری پژوهش، با توجه به فرمول کوکران، 176 نفر بهدست آمد که بهصورت نمونهگیری تصادفی در دسترس انتخاب گردید. ابزارهای اندازهگیری، شامل پرسشنامه کوتاه توانمندیهای فردی/ نقاط نیرومند شخصیتی پترسون و سلیگمن (2004)، پرسشنامه سبکهای یادگیری گراشا-ریچمن (1996) و پرسشنامه فرسودگی تحصیلی برسو و همکاران (2007) بود. در تجزیهوتحلیل دادهها، از آزمون همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون چند متغیره استفاده شد.<br /> <strong>یافتهها:</strong> نتایج نشان داد توانمندیهای فردی/ نقاط نیرومند شخصیتی در ابعاد شجاعت، انسانیت و تعالی با فرسودگی تحصیلی رابطه معکوس و معناداری دارد. از بین سبکهای یادگیری، سبک یادگیری اجتنابی بهعنوان عامل اول، بیشترین اثر و سهم را در تبیین فرسودگی تحصیلی دارد. همچنین، از بین دو متغیر پیشبین، عامل توانمندیهای فردی، سهم بیشتری در تبیین فرسودگی تحصیلی دانشجویان دارد.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> در مجموع میتوان نتیجه گرفت که دانشجویان با توانمندیهای فردی شجاعت، انسانیت و تعالی کمتر در معرض فرسودگی تحصیلی قرار دارند و دانشجویان با سبک یادگیری اجتنابی بیشتر در معرض فرسودگی تحصیلی هستند ؛ در نتیجه با کنترل این عوامل میتوان تا حدودی از بروز فرسودگی تحصیلی دانشجویان پیشگیری نمود.دانشگاه بوعلی سیناراهبردهای شناختی در یادگیری2423-790671320200220Investigating the Dimensional-Factorial Structure of Cognitive Abilities of the 9th Grade Studentsبررسی ساختار بُعدی-عاملی تواناییهای شناختی دانشآموزان پایه نهم تحصیلی91118320210.22084/j.psychogy.2019.17145.1823FAمحسنیزدان فردانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز0000-0002-4073-7301منیجهشهنی ییلاقاستاد گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز0000-0002-8110-5335علیرضاحاجی یخچالیاستادیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهوازسیروسعالی پور بیرگانیدانشیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20180821<strong>Objective:</strong> Investigating the dimensional-factorial structure of cognitive abilities is an important issue for measuring, interfering and developing these abilities as evidence of its structure's validity from the aspects of content and cognitive processes. This research was conducted with the aim of investigating the dimensional-factorial structure of cognitive abilities and providing a model for this structure in comparison with the presented structures of cognitive abilities such as general intelligence theory (factor g). <br /><strong>Method</strong>: The research method was descriptive-analytic and modeling the relationship between items and responses. The sample size of the study consisted of 1105 ninth grade students (578 boys and 527 girls) selected by stratified random sampling from among 32 high schools in Ahwaz. Data analysis was performed using cluster analysis methods based on the conditional covariance proximity (HAC/CCPROX) and PolyDETECT, Structural Equation Modeling (SEM) and Monte Carlo simulation. <br /><strong>Results</strong>: The results of the analysis showed that the structure of cognitive abilities of students is two-dimensional. The first dimension was named non-social cognition and includes six factors namely retrospective memory, prospective memory, inhibitory control, decision-making, planning, and sustain attention. The second dimension was called social cognition, which included only social cognition factor. Also, the validity and reliability of the dimensions and the obtained factors were confirmed. <br /><strong>Discussion and Conclusion:</strong> The results of this study showed that the unidimensional theory of general intelligence (factor g) is not a complete theory for the structure of cognitive abilities and the factor g can not explain the variance of social cognition. Thus, the theory underlying the present study was called "Thetwo dimensionaltheory of social-nonsocialcognitive abilities". Also, the results of this study confirmed the findings of some studies that non-social cognition and social cognition form two different dimensions of cognitive abilities<strong>.</strong><strong>هدف: </strong>بررسی ساختار بُعدی-عاملی تواناییهای شناختی، بهدلیل اینکه شواهدی درباره روایی ساختار آن از جنبههای محتوایی و فرآیندهای شناختی ارائه میکند، موضوعی مهم برای سنجش، مداخله و رشد این تواناییها میباشد. این پژوهش با هدف بررسی ساختار بُعدی-عاملی تواناییهای شناختی و ارائه مدلی برای این ساختار، در مقایسه با ساختارهای ارائه شده از تواناییهای شناختی مانند نظریّه هوش عمومی (عامل g)، انجام گرفت.<br /> <strong>روش:</strong> روش پژوهش توصیفی-تحلیلی و از نوع مدلسازی رابطه بین سؤالها و پاسخها بود. حجم نمونه پژوهش مشتمل بر 1105 دانشآموز پایه نهم تحصیلی بود (578 پسر و 527 دختر) که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبتی از بین 32 دبیرستان شهر اهواز انتخاب شده بودند. تحلیل دادهها با استفاده روشهای تحلیل خوشهای سلسلهمراتبی مبتنی بر مجاورت کوواریانس شرطی (HAC/CCPROX) و شاخص PolyDETECT، مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) و شبیهسازی مونتهکارلو (Monte Carlo simulation) انجام گرفت.<br /> <strong>یافتهها: </strong>نتایج تحلیلها نشان داد ساختار تواناییهای شناختی دانشآموزان دوبُعدی میباشد. بُعد اول شناخت غیراجتماعی نامگذاری شد که شامل شش عامل حافظه گذشتهنگر، حافظه آیندهنگر، کنترلمهاری، تصمیمگیری، برنامهریزی و توجّهپایدار بود. بُعد دوم شناخت اجتماعی نامگذاری شد که صرفاً شامل عامل شناخت اجتماعی بود. همچنین روایی و پایایی ابعاد و عاملهای بهدستآمده مورد تأیید قرار گرفت.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> نتایج مطالعه حاضر نشان داد نظریّه تکبُعدی هوش عمومی (عامل g)، نظریّهای کامل برای ساختار تواناییهای شناختی نمیباشد و عامل g قادر نیست واریانس شناخت اجتماعی را تبیین کند. به همین دلیل، نظریّه برآمده از این پژوهش، «نظریّه دوبُعدی تواناییهای شناختی اجتماعی-غیراجتماعی» نامیده شد. همچنین، نتایج این پژوهش یافتههای برخی پژوهشها مبنی بر اینکه شناخت غیراجتماعی و شناخت اجتماعی دو بُعد متفاوت تواناییهای شناختی را تشکیل میدهند، تأیید کرد.دانشگاه بوعلی سیناراهبردهای شناختی در یادگیری2423-790671320200220Relation between self- regulation with authentic learning of third grade senior high school girl studentsرابطه بین خودتنظیمی با میزان یادگیری واقعی دانشآموزان دختر سال سوم دوره دوم متوسطه119132320310.22084/j.psychogy.2018.16835.1800FAمحمد رضایوسف زادهدانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا0000-0002-1667-1859Journal Article20180715<strong>Aims:</strong> The main purpose of this research was the study of Relation between self regulation with authentic learning of third grade senior high school girl student <br /><strong>Methods:</strong> A correlation research method was used.The statistical population comprised of (N=1151) all third grade senior high school girl student of hamedan district two at (95-96) school year. Based on clustered sampling method and kerjci & morgan table about 285 student were selected as study sample.About twelve questioner after frequent follow up didn’t comebackThe real sample size were 273.The data gathering instrument were Pintrich & De Groot (1990)self regulation standard questionnaire and authentic learning researcher made questionnaire based on Reeves(2006)theory.The instrument reliability using cronbach alpha coefficient were computed ordinary equal to./89&./83.The collected data were analyzed using descriptive statistic indexe ssuch as frequency,percentage,mean,standard deviation and kalmogrov-smironov,single group t-test,pearson correlation coefficient and multiple regression and SPSS soft ware. <br /><strong>Findings:</strong> Research findings showed that the student self regulation and authentic learning was more than average and there is positive significant relation between dimension of self regulation and authentic learning and the dimension of self regulation can predict student authentic learning and about 32 percent of authentic learning variance can be justify by this dimension. <br /><strong>Conclusion:</strong> Authentic learning lead to enjoyable,significant,deep and permanent learning and it is dependent to different factors and condition so that one of the most important factor and condition is cultivating students self regulation skills.<strong>هدف:</strong> هدف پژوهش بررسی رابطه بین خودتنظیمی با میزان یادگیری واقعی دانشآموزان دختر سال سوم دوره دوم متوسطه بود<br /> <strong>روش:</strong> روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری عبارت از کلیه دانشآموزان دختر سال سوم دوره دوم متوسطه ناحیه دو شهر همدان در سال تحصیلی 96-95 بود؛ که تعداد کل آنها 1151 نفر بودند. با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای و با استفاده از جدول برآورد حجم نمونه کرجسی و مورگان تعداد 285 نفراز دانشآموزان بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. تعداد 12 پرسشنامه پس از پیگیریهای مکرر عودت داده نشد لذا حجم نمونه واقعی 273 نفر بود. ابزار اندازهگیری عبارت بود از پرسشنامه استاندارد سنجش خودتنظیمی پنتریچ و دی گروت (1990) و پرسشنامه سنجش میزان یادگیری واقعی که بر اساس نظریه ریوز (2006) ساخته شده است. پایایی این ابزارها در پژوهشهای مختلفی موردسنجش قرار گرفته است. در این پژوهش پایایی ابزارها با استفاده از روش آلفای کرونباخ به ترتیب 89/. و 83/. محاسبه گردید. برای تجزیهوتحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی شامل فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار و آزمونهای آماری بررسی نرمال بودن توزیع دادهها کالموگروف- اسمیرونف وآزمون تی تک گروهی و ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. دادهها با استفاده از نرمافزار آماری Spss مورد تحلیل قرار گرفتند.<br /> <strong>یافتهها:</strong> یافتهها نشان داد که میزان خودتنظیمی و یادگیری واقعی دانشآموزان بالاتر از متوسط است و بین ابعاد خودتنظیمی و میزان یادگیری واقعی رابطه و جود دارد و ابعاد سهگانه خودتنظیمی قادر به پیشبینی یادگیری واقعی هستند و حدود 32 درصد از واریانس یادگیری واقعی بهوسیله این ابعاد قابل توجیه است.<br /> <strong>نتیجهگیری</strong>: یادگیری واقعی منجر به یادگیری عمیق، پایدار، معنادار و لذتبخش میشود و تابع عوامل و شرایط مختلف است و یکی از مهمترین این عوامل پرورش مهارتهای خودتنظیمی در دانشآموزان است.دانشگاه بوعلی سیناراهبردهای شناختی در یادگیری2423-790671320200220The Study of Psychometric Properties of the Brief Adolescents’ Subjective
Well-Being in School Scaleبررسی ویژگیهای روانسنجی فرم کوتاه مقیاس بهزیستی ذهنی نوجوانان در مدرسه133148320410.22084/j.psychogy.2019.18249.1904FAعلیشیخ الاسلامیدانشیار روانشناسی تربیتی، گروه مشاوره، دانشگاه محقق اردبیلی0000-0002-7700-7206سعیدخاکدال قوجه بیگلوکارشناس ارشد مشاورۀ خانواده، گروه مشاوره، دانشگاه محقق اردبیلینسترنسیداسماعیلی قمیدانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20190120The purpose of this study was to investigate the psychometric properties of the brief adolescents'''''''' subjective well-being in school scale at Iran students sampling. The research method was descriptive survey. The study population included all high school students in the second period Parsabad city (Ardabil province) in academic year of 2017, that selected across of theme using random cluster sampling, 303 students. For collective data using from brief adolescents’ subjective well-being in school scale (2014) and students’ basic psychological needs at school scale (2014). The results of the confirmatory factor analysis, in addition to the overall subjective well-being of adolescents in the school, confirmed the two factors of school satisfaction and affect in school for the brief adolescents'''''''' subjective well-being in school scale. The results of Pearson correlation coefficient were used to examine the Concurrent validity of the brief adolescents'''''''' subjective well-being in school scale showed that there is positive and significant relationship between the student score in the subscales of the brief adolescents'''''''' subjective well-being in school scale (school satisfaction and affect in school) with the subscales of scale of students'''''''' basic psychological needs at school (independence, communication and competence). The internal consistency of the brief adolescents'''''''' subjective well-being in school scale was confirmed by Cronbach’s alpha coefficientswith coefficients ranging from 0.70 to 0.76. The test-retest reliability of the brief adolescents'''''''' subjective well-being in school scale was tested based on the results of two tests, with correlation coefficients ranging from 0.62 to 0.72 for the total score and its subscales was confirmed. Therefore, based on the findings of this study, it can be concluded that the brief adolescents'''''''' subjective well-being in school scale has enough validity and reliability to measure this structure in samples of Iranian students.<strong>هدف: </strong>این پژوهش با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی فرم کوتاه مقیاس بهزیستی ذهنی نوجوانان در مدرسه در نمونهای از دانشآموزان ایرانی انجام گرفت.<br /> <strong>روش:</strong> روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعهی آماری پژوهش را تمامی دانشآموزان مدارس دورهی متوسطهی دوّم شهر پارسآباد (استان اردبیل) در سالتحصیلی 1396 تشکیل میدادند که از میان آنها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای، 303 دانشآموز بهعنوان نمونه انتخاب شدند. دادهها از طریق فرم کوتاه مقیاس بهزیستی ذهنی نوجوانان در مدرسه (2014) و مقیاس نیازهای بنیادین روانشناختی دانشآموزان در مدرسه (2014) جمعآوری شدند.<br /> <strong>یافته</strong><strong></strong><strong>ها:</strong> نتایج تحلیل عاملی تأییدی، علاوه بر عامل کلّی بهزیستی ذهنی نوجوانان در مدرسه، دو عامل رضایت از مدرسه و عاطفه در مدرسه را برای فرم کوتاه مقیاس بهزیستی ذهنی نوجوانان در مدرسه تأیید کرد. نتایج ضرایب همبستگی پیرسون برای بررسی روایی همزمان فرم کوتاه مقیاس بهزیستی ذهنی نوجوانان در مدرسه نشان داد که بین نمرهی دانشآموزان در خردهمقیاسهای فرم کوتاه مقیاس بهزیستی ذهنی نوجوانان در مدرسه (رضایت از مدرسه و عاطفه در مدرسه) با خردهمقیاسهای، مقیاس نیازهای بنیادین روانشناختی دانشآموزان در مدرسه (استقلال، ارتباط و شایستگی) رابطهی مثبت و معناداری وجود دارد. همسانی درونی فرم کوتاه مقیاس بهزیستی ذهنی نوجوانان در مدرسه بر حسب ضرایب آلفای کرونباخ با ضرایب همبستگی 70/0 تا 76/0 مورد تأیید قرار گرفت. پایایی بازآزمایی فرم کوتاه مقیاس بهزیستی ذهنی نوجوانان در مدرسه براساس نتایج دو بار اجرای آزمون با ضرایب همبستگی 62/0 تا 72/0 برای نمرهی کل و خردهمقیاسهای آن، مورد تأیید قرار گرفت.<br /> <strong>نتیجه</strong><strong></strong><strong>گیری:</strong> بنابراین براساس یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که فرم کوتاه مقیاس بهزیستی ذهنی نوجوانان در مدرسه برای سنجش این سازه در نمونههای دانشآموزان ایرانی از ویژگیهای روانسنجی کافی برخوردار است.دانشگاه بوعلی سیناراهبردهای شناختی در یادگیری2423-790671320200220The Compare to Effect of Emotional Competence and Problem Solving Training on Distress Tolerance among Students from Farhangian Universityمقایسه تأثیر آموزش شایستگی هیجانی و حل مسئله بر تحمل پریشانی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان149172320510.22084/j.psychogy.2018.16456.1776FAناصرمنتظردانشجوی دکتری روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.یارعلیدوستیاستادیار گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی ساری، ایران.رمضانحسن زادهاستاد گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.0000-0002-4746-9362Journal Article20180528Purpose: Present study was perform to compare the effect of emotional competence and problem solvingtraining on distress tolerance, among students. <br />Method: Study method was quasi-experimental with pre-test, post test and follow-up design with unequal control group. Study subjects were 71 students (24 students: experimental group of emotional competence, 20 students: experimental group of problem solving, 27 students: control group) among students from Farhangian university of Mazandaran who were selected by multi stage randomized cluster sampling and randomized method. Measurement tools were Simons and Gaher distress tolerance scale (2005). Emotional competence and problem solving training for 10 sessions during 1 month was provided for experimental groups. During this period subjects of control group did not received any intervention. <br />Results: The Results of variance analysis test of frequent measurements showed that emotional competence training will increase distress tolerance among students. Problem solving training will also increase distress tolerance among students. Also, according to results, there is not significant difference between effectiveness of two groups of emotional competence and problem solving on distress tolerance among students. <br />Conclusion: These results can be the basis for using emotional competence and problem-solving to increase student distress tolerance.هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه تأثیر آموزش شایستگی هیجانی و حل مسئله بر تحمل پریشانی در دانشجویان انجام شد.<br /> روش: روش پژوهش، نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون-پیگیری با گروه گواه نابرابر بود. نمونه پژوهش شامل 71 نفر (گروه آزمایش شایستگی هیجانی 24 نفر، گروه آزمایشی حل مسئله 20 نفر و گروه گواه 27 نفر) از بین دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استان مازندران بود که با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و بهصورت تصادفی (قرعهکشی) انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری، پرسشنامه تحمل پریشانی سیمونز و گاهر (2005) بود. برای گروههای آزمایشی، آموزش شایستگی هیجانی و حل مسئله طی 10 جلسه و بهمدت یک ماه آموزش داده شد، در این مدت آزمودنیهای گروه گواه هیچگونه مداخلهای دریافت نکردند.<br /> یافتهها: نتایج آزمون تحلیل واریانس در اندازهگیریهای مکرر، نشان داد آموزش شایستگی هیجانی سبب افزایش تحمل پریشانی در دانشجویان میشود. آموزش حل مسئله نیز سبب افزایش تحمل پریشـانی در دانشجویان میشود. همچنین، یافتهها نشان داد بین تأثیر دو گروه شایستگی هیجانی و حل مسئله بر تحمل پریشانی دانشجویان تفاوت معناداری وجود ندارد.<br /> نتیجهگیری: این نتایج میتواند پشتوانهای برای بهکارگیری شایستگی هیجانی و حل مسئله برای افزایش تحمل پریشانی در دانشجویان باشد.دانشگاه بوعلی سیناراهبردهای شناختی در یادگیری2423-790671320200220Discrimination of disciplined and indiscipline students based on early maladaptive schemas and family functioning componentsمقایسه میزان بیانضباطی دانشآموزان خوشههای مختلف تشکیل شده براساس طرحوارههای شناختی ناسازگار اولیه و عملکرد خانواده173190320610.22084/j.psychogy.2019.18454.1921FAنگاراستواردانشجوی دکتری رشته روانشناسی تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایرانداودحسینی نسباستاد گروه روانشناسی تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایرانشعلهلیوارجانیاستادیار گروه روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایرانJournal Article20190213Students' classrooms misbehaviors have an important impact on the teaching and learning effectiveness. The aim of this study was to compare the students’ indiscipline in different clusters based on the early maladaptive schemas and family functioning components. The K-means clustering method was used for student clusters formation based on early maladaptive schemas and family functioning components in a group of 360 girl students in Tabriz city 10th grade students. According to the criteria, the two clusters was the most distinct between students' clustering. The first cluster students with the highest number in comparison to the second cluster have higher mean in all early maladaptive schemas, while in the family function components the cluster has lower mean. Also, according to a MANOVA test results the first cluster students have higher mean in all five types of indiscipline behaviors. The findings emphasize the importance of paying attention to family components and students' schemas on their misbehaviors.<strong>هدف:</strong> بیانضباطیهای کلاسی دانشآموزان یکی از عوامل منفی مؤثر بر بازدههای تحصیلی در کلاسهای درس است. <strong>روش:</strong> این پژوهش با هدف مقایسه میزان انواع رفتارهای بیانضباطی دانشآموزان خوشههای مختلف تشکیل شده براساس مؤلفههای طرحوارههای شناختی ناسازگار اولیه و عملکرد خانواده انجام شد. برای تشکیل خوشههای دانشآموزان براساس مؤلفههای طرحوارههای شناختی ناسازگار اولیه و عملکرد خانواده از روش چندمیانگینی در بین یک گروه 360 نفری از دانشآموزان دختر پایه دهم شهر تبریز استفاده شد.<br /> <strong>یافته</strong><strong></strong><strong>ها:</strong> بر طبق معیارها، خوشهبندی دانشآموزان به دو خوشه بیشترین تمایز را داشت. دانشآموزان خوشه یک با بیشترین تعداد نسبت به خوشه دوم، میانگینهای بالاتری در تمامی طرحوارههای شناختی ناسازگار اولیه دارند درحالیکه در مؤلفههای عملکرد خانواده افراد این خوشه میانگینهای پایینتری داشتند.<br /> <strong>نتیجه</strong><strong></strong><strong>گیری:</strong> همچنین طبق نتایج یک آزمون MANOVA مشخص شد که دانشآموزان خوشه یک میانگینهای بالاتری در هر پنج نوع از رفتارهای بیانضباطی دارند. یافتههای این پژوهش بر اهمیت توجه به مؤلفههای خانوادگی و طرحوارههای دانشآموزان بر بدرفتاریهای آنها تأکید میکند.دانشگاه بوعلی سیناراهبردهای شناختی در یادگیری2423-790671320200220Comparison of the Effect of Instruction of Self-regulated Learning and Help-seeking Strategies Training to Increase Educational Engagement and Buoyancy of Procrastinating Studentsمقایسه تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و کمکخواهی در افزایش اشتیاق و سرزندگی تحصیلی دانشآموزان اهمالکار191212320710.22084/j.psychogy.2019.18327.1910FAسلیمانکابینی مقدمدانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران.غلامحسینانتصار فومنیاستادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایرانمسعودحجازیاستادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایرانحسناسدزادهدانشیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20190130<strong>Goal</strong><strong>:</strong> The purpose of this study was to comparison of the effect of instruction of self-regulated learning and help-seeking strategies training to increase educational engagement and buoyancy of procrastinating students. <br /><strong>Method</strong><strong>:</strong> This research was a semi-experimental design with pretest-posttest design with two experimental and one control groups. The statistical population of this study included all non- public schools of the second grade of secondary schools in the first and second districts of rasht city (29 schools and 593 students) in the academic year of 2017-2018, among them 60 procrastinating students through solomon and roth blum (2013) questionnaires were randomly selected and randomly divided into 3 groups of 20 (2 experimental and 1 control groups). questionnaires educational engagement schofeli & et al (2002) and educational buoyancy of dehghani-zadeh & hossein-chari (2012) completed all of the subjects in the pre-test and post-test phases. Then, one of the experimental groups received 12 sessions of 90 minute under the instruction of help-seeking strategies, and the other experimental group was received 15 sessions of 90 minutes under the instruction of self-regulated learning. while the control group did not receive any interventions during this period. Data were analyzed using inferential statistics of multivariate analysis and bonferroni post hoc test. <br /><strong>Findings:</strong> The results showed that Instruction of self-regulated learning and help-seeking strategies increased Educational engagement of who were Procrastinating Students. The results showed that Instruction of self-regulated learning and help-seeking strategies increased Educational buoyancy of who were Procrastinating Students. <br /><strong>Conclusion</strong><strong>:</strong> Based on the results of this research, it can be concluded that the use of instruction of self-regulated learning and help-seeking strategies is used to reduce of procrastinating students.<strong>هدف:</strong> پژوهش حاضر با هدف مقایسه تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و کمکخواهی در افزایش اشتیاق و سرزندگی تحصیلی دانشآموزان اهمالکار انجام شد.<br /> <strong>روش:</strong> روش این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشآموزان مدارس غیرانتفاعی پسرانه شاخه نظری پایه دوم دوره متوسطه دوم نواحی یک و دو شهر رشت (به تعداد 29 مدرسه و 593 دانشآموز) در سال تحصیلی 98-1397 بود که از بین آنها تعداد 60 نفر دانشآموز اهمالکار از طریق پرسشنامه اهمالکاری سولومون و راث بلوم (2013) بهصورت تصادفی ساده انتخاب و بهصورت تصادفی به 3 گروه 20 نفری (2 گروه آزمایش و 1 گروه کنترل) تقسیم شدند. پرسشنامههای اشتیاق تحصیلی اسچافلی و همکاران (2002) و سرزندگی تحصیلی دهقانیزاده و حسینچاری (1391) را همه آزمودنیهای سه گروه در مرحله پیشآزمون و پسآزمون تکمیل کردند. سپس یکی از گروههای آزمایش به مدت 12 جلسه 90 دقیقهای تحت آموزش راهبرد یادگیری کمکخواهی و گروه آزمایش دیگر نیز بهمدت 15 جلسه 90 دقیقهای تحت آموزش راهبرد یادگیری خودتنظیمی قرار گرفتند. در حالی که در طول این مدت گروه کنترل هیچگونه آموزشی را دریافت نکردند. دادهها با استفاده از آزمون آمار استنباطی تحلیل چندمتغیره و آزمون تعقیبی بنفرونی تحلیل شدند.<br /> <strong>یافتهها:</strong> نتایج نشان داد که آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و کمکخواهی سبب افزایش اشتیاق تحصیلی دانشآموزان اهمالکار شد. آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و کمکخواهی سبب افزایش سرزندگی تحصیلی دانشآموزان اهمالکار شد. از طرفی نتایج نشان داد که بین دو گروه آزمایش از نظر تأثیر بر اشتیاق تحصیلی و سرزندگی تحصیلی تفاوت معناداری وجود نداشت.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> براساس نتایج حاصل از این پژوهش میتوان نتیجهگیری کرد که برای کاهش و از بین بردن اهمالکاری دانشآموزان استفاده از آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و کمکخواهی مفید و مؤثر است.دانشگاه بوعلی سیناراهبردهای شناختی در یادگیری2423-790671320200220The effectiveness of instruction based on moderation of learning orientation teachers in interacting with teachers teaching styles on students academic self - concept and performanceاثربخشی آموزش مبتنی بر تعدیل جهتگیری یادگیری معلمان در تعامل با سبک تدریس بر خودپنداره تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان213232320810.22084/j.psychogy.2019.18286.1906FAاسماعیلاسلامیدانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.عذراغفاریاستادیار گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.0000-0001-6632-7979توکلموسی زادهاستادیار گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.تورجهاشمیاستاد گروه روانشناسی دانشگاه تبریز0000-0002-8353-6104اسکندرفتحی آذراستاد گروه روانشناسی دانشگاه تبریزJournal Article20190125<strong>Objective:</strong>The purpose of this study was to investigate the effect of educational package on modifying the orientation of teachers'' learning in interaction with teaching style in academic self-concept and academic performance of students. <br /><strong>Methods:</strong> The research method was semi-experimental design, pre-test and post-test design with control group. The study involved teachers and elementary school students attending the 97-96 school year. A total of 60 teachers were selected using a teaching style questionnaire in a screening method and were divided into two experimental and control groups of 30 people, so that in the experimental group, according to the teaching style, two groups of 15 were formed and in the control group according to the teaching style Two groups of 15 were formed. The teachers selected in the experimental and control groups were randomly assigned to each of the three students of each teacher as the final sample. In the experimental group, 6 training sessions (designed) were presented. In this research, three tools of the teaching style questionnaire (Moosapour) and academic self-concept (Coopersmit) and one academic achievement test with acceptable validity and reliability were used. The multivariate analysis of covariance was used. <br /><strong>Results:</strong> Results showed that modulation education Teachers'' orientation on academic self-concept and academic performance is effective and education based on modifying the orientation of teachers'' learning in interaction with the teaching style is effective on students'' academic performance in the student-centered subgroup more than the teacher-oriented subgroup. However, education based on modifying the orientation of teachers ''learning in interaction with teaching style does not affect students'' self-concept. <br /><strong>Conclusion:</strong> Teacher learning orientation is effective on students'' academic self-concept and academic performance And teachers ''learning orientation in interaction with teaching style is effective on students'' academic performance<strong>هدف</strong>: این پژوهش با هدف بررسی تأثیر بسته آموزشی تعدیل جهتگیری یادگیری معلمان در تعامل با سبک تدریس در خودپنداره تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان اجرا شد.<br /> <strong>روش:</strong> روش تحقیق مطالعه حاضر نیمه تجربی از نوع طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری مطالعه حاضر شامل کلیه معلمان پایه چهارم ابتدایی و دانشآموزان پایه چهارم شهرستان بیله سوار در سال تحصیلی 97-1396 بودند. تعداد 60 معلم به شیوه غربالگری با استفاده از پرسشنامه سبک تدریس انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل 30 نفره جایگزین شدند بهنحویکه در گروه آزمایشی با توجه به سبک تدریس دو گروه 15 نفری تشکیل شد و در گروه کنترل نیز با توجه به سبک تدریس دو گروه 15 نفری شکل گرفت. معلمان انتخاب شده در گروههای آزمایشی و کنترل، بهصورت تصادفی3نفر از دانشآموزان هر معلم بهعنوان نمونه نهایی در نظر گرفته شد. و در گروه آزمایشی 6 جلسه بسته آموزشی (طراحیشده) ارائه شد. در این تحقیق از سه ابزار پرسشنامه سبک تدریس (موسی پور) و خودپنداره تحصیلی (کوپراسمیت) و یک آزمون پیشرفت تحصیلی با روایی و پایایی مقبول و از روش تجزیهوتحلیل کوواریانس دوراهه چند متغیری استفاده شد.<br /> <strong>یافته</strong><strong></strong><strong>ها:</strong> نتایج نشان داد که آموزش مبتنی بر تعدیل جهتگیری یادگیری معلمان بر خودپنداره تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان اثربخش است و آموزش مبتنی بر تعدیل جهتگیری یادگیری معلمان در تعامل با سبک تدریس بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان در زیرگروه شاگردمحور بیشتر از زیرگروه معلم محور، اثربخش است. اما آموزش مبتنی بر تعدیل جهتگیری یادگیری معلمان در تعامل با سبک تدریس بر خودپنداره تحصیلی دانشآموزان اثربخش نیست و پیشنهاد میگردد که برای تعدیل جهتگیری یادگیری معلمان در دانشگاه فرهنگیان از این محتوا استفاده شود.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> جهتگیری یادگیری معلمان بر خودپنداره تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان اثربخش است و جهتگیری یادگیری معلمان در تعامل با سبک تدریس بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان موثر است.دانشگاه بوعلی سیناراهبردهای شناختی در یادگیری2423-790671320200220The effectiveness of semantic – symbolic model on increasing power of visualization and cognitive intelligence of Architecture students.بررسی تأثیرمدل معنایی-نمادی بر افزایش قدرت تجسم و هوش شناختی دانشجویان معماری233252320910.22084/j.psychogy.2019.19126.1966FAفرهادکارواندانشجوی دکتری معماری، گروه معماری، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران.غلامرضاطلیسچیاستادیار گروه معماری، دانشگاه بوعلی سیناطاهرهحق طلباستادیار گروه روانشناسی، دانشگاه ملایرJournal Article20190518<strong>Objective: </strong>Most of the learning problems is reason of intelligence, creativity and visual disabilities in students. Semantic-symbolic instruction is one of the cignition strategies that can influence on cognition ability. Objective of this study was the effectiveness of semantic – symbolic model on increasing power of drawing and cognitive intelligence of Architecture students. <br /><strong>Method:</strong> The Method of the reseacha quasi- experimental design with pre- test, post-test and Follow up with the control group, respectively. The population was all students from Azad Islamic University of Hamedan in Architecture course. Test creativity Inventory and visual test is used. The students with low number in drawing funtional randomly (15 person in each group) assigned to the experimental group and control group. <br /><strong>Results:</strong> Used experimental methods After Group of Eight meeting them and also used from Kolmograf- Smeirnof test and Leven test for preassumption calculation and for Hypothesis analysis from MANOVA. Results showed that Cognitive strategies have been effective in increasing visual power and there are significant differences between the two groups but on intelligence don’t influence on intelligence. <br /><strong>Conclusion: </strong>Results of this research indicated the importance of learning based on semantic- symbolic model on power of drawing and cognitive intelligence in geometric visualization of Architecture students and in addition can help to this students in designing and drawing. But isnot influenced on intelligence.<strong>هدف</strong>: بسیاری از شکستهای یادگیری به علت نداشتن تواناییهای هوشی، خلاقیت و قدرت تجسم در یادگیرندگان است. آموزش معنایی - نمادی یکی از راهبردهای شناختی است که میتواند بر تواناییهای شناختی تأثیر داشته باشد. هدف از این پژوهش،بررسی میزان تأثیر آموزش معنایی - نمادی بر قدرت تجسمی و هوش شناختی دانشجویان بود.<br /> <strong>روش</strong>: این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد همدان بود. دانشجویانی که در دروس ترسیمی نمرات کمی داشتند بهطور تصادفی به دو گروه آزمایشی و کنترل (هر گروه 15 نفر ) تقسیم شدند. گروه آزمایشی بهمدت 8 جلسه مورد آموزش معنایی-نمادی قرار گرفت. ابزارهای اصلی جهت جمعآوری اطلاعات در این پژوهش شامل پرسشنامههای قدرت تجسم و خلاقیت عابدی بود.<br /> <strong>یافتهها</strong>: جهت تحلیل دادهها از آزمون کلموگراف اسمیرونف و آزمون لون برای محاسبه پیشفرضها و از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره و دو متغیره MANCOVA استفاده شد، نتایج نشان داد که آموزش مدل معنایی-نمادی بر قدرت تجسم دانشجویان مؤثر بوده است ولی بر هوش شناختی دانشجویان تأثیری نداشته است.<br /> <strong>نتیجهگیری</strong>: نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش مدل معنایی-نمادی در افزایش قدرت تجسم دانشجویان معماری تأثیر دارد و در نتیجه به ارتقای سطح کیفی دانشجویان معماری در قدرت ترسیم و طراحی کمک میکند. ولی بر میزان هوش دانشجویان مؤثر نبوده است.