دانشگاه بوعلی سیناراهبردهای شناختی در یادگیری2423-790661020180723Comparison the ability of planning - Organize and cognitive flexibility in children with and without specific learning disorderمقایسه توانایی برنامه ریزی- سازماندهی و انعطاف پذیری شناختی در دانش آموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص115234910.22084/j.psychogy.2017.11519.1427FAاکبرعطادختدانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلیمحمدنریمانیاستاد گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلیشیواحضرتی ساقصلوکارشناس ارشد روانشناسی عمومی1450102824هادیمجدیکارشناس ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه محقق اردبیلیJournal Article20160829<strong>Objective:</strong> The present study compares the ability of planning<strong>-</strong>organizing and cognitive flexibility in children with and without specific learning disorder<strong>.</strong> <br /><strong>Method:</strong> The Methodsof current study was a descriptive causal-comparative. The statistical population was consisted of third to sixth grade students (aged 9 to 12 years old) with and without specific learning disorder in learning disabilities center of area 1 in Ardabil. Among the students, 45 students (15 students with dyslexia, 15 students dysgraphia and 15 students with dyscalculia) were enrolled in the academic year 2014-2015 who were selected by the total number and were compared with 20 normal subjects. Data were collected using scales of Colorado Learning Difficulties Questionnaire, Tower of London test and Vygotsky concept formation and were analyzed with MANOVA. <strong>Results:</strong> The results showed that students with specific learning disability compared to normal children have poorer performance on tests of planning-organization and cognitive flexibility. <br /><strong>Conclusion:</strong> Early diagnosis of deficiencies in the executive functions and doing preterm intervention could be effective in prevention and treatment of students with special learning disorders.<strong>هدف:</strong> پژوهش حاضر با هدف مقایسه توانایی برنامه ریزی- سازماندهی و انعطاف پذیری شناختی در دانش آموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص انجام شده است.<br /> <strong>روش:</strong> این پژوهش یک مطالعه توصیفی از نوع علی-مقایسه ای است. جامعه آماری آن شامل کلیه دانشآموزان پسر سوم تا ششم ابتدایی (سنین 9 تا 12 سال) با و بدون اختلال یادگیری خاص در مرکز اختلال یادگیری ناحیه 1 شهر اردبیل بودند. بر این اساس 45 نفر از دانش آموزان (15 نفر با اختلال خواندن، 15 نفر اختلال نوشتن و 15 نفر با اختلال ریاضی) که در سال تحصیلی 94-1393 مشغول به تحصیل بودند به صورت کل شماری انتخاب و با 20 نفر از گروه بهنجار مقایسه شدند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس های مشکلات یادگیری کلورادو، آزمون برج لندن و آزمون شکلگیری مفهوم ویگوتسکی استفاده شد و داده ها با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیری (مانوا) تحلیل شدند.<br /> <strong>یافته ها:</strong> نتایج نشان داد که دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص (اختلال خواندن، نوشتن، ریاضی) نسبت به دانش آمـوزان بهنجار عملکرد ضعیف تری در آزمـون های برنامـه ریزی- سازماندهی و انعطافپذیری شناختی داشتند (05/0p<).<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> بنابراین تشخیص سریع دانش آموزان دارای نقص در کارکردهای اجرایی و انجام مداخلات زود هنگام میتواند در پیشگیری و درمان اختلالات یادگیری خاص تأثیرگذار باشد.دانشگاه بوعلی سیناراهبردهای شناختی در یادگیری2423-790661020180723The prediction of students’ academic procrastination based on problem solving styles with mediation academic self-efficacyبررسی رابطه بین سبکهای حل مسأله و اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی: نقش میانجی خودکارآمدی تحصیلی1738235010.22084/j.psychogy.2018.7437.1200FAفرهادخرماییدانشیار گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه شیراز0000-0001-9357-7068مصطفیزابلیدانشجوی کارشناسی ارشد رشته روانشناسی تربیتی دانشگاه شیرازJournal Article20160614The present study examined the relationship between problem-solving styles and academic procrastination with the mediation of academic self-efficacy among high school students. This research method is descriptive - correlation using structural equation modeling and path analysis. Participants of this study consisted of 334 high school students (171 females and 163 males) who were recruited from all high schools of Zabol city via multistage random cluster sampling method. In order to study research variables, each participant completed problem solving styles questionnaire (Cassidy & Long, 2006), self-Efficacy study questionnaire (Morgan & jinks, 1999) and academic procrastination questionnaire (Solomon & Rothblum, 1984). The reliability of research instruments was determined by Cronbach's alpha coefficient and their validity was attained through internal correlation. The results of reliability and validity of the tests were acceptable. The results of path analysis indicated that academic self-efficacy plays the role of a mediator between helplessness styles, creativity and academic procrastination. Moreover, the approach Style and Confidence Style of problem-solving indirectly and through educational self-efficacy affected academic procrastination. Identifying students' problem-solving styles can improve and increase self-efficacy which it leads to the decrease of procrastination among students.<strong>هدف:</strong> پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین سبکهای حل مسأله و اهمالکاری تحصیلی با میانجیگری خودکارآمدی تحصیلی در دانشآموزان دوره متوسطه صورت پذیرفت.<br /> <strong>روش:</strong> روش این پژوهش توصیفی – همبستگی با استفاده از تحلیل مسیر در مدلسازی معادلات ساختاری بود. شرکتکنندگان در پژوهش 334 نفر (171 دختر و 163 پسر) دانشآموز دبیرستانی شهرستان زابل بودند که بر اساس روش نمونهگیری خوشهای تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. بهمنظور بررسی متغیرهای پژوهش، هر یک از شرکتکنندگان، پرسشنامههای سبکهای حلمسأله (کسیدی و لانگ، 2006)، خودکارآمدی تحصیلی (مورگان و جینکز، 1999) و پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی (سولومون و راث بلوم، 1984) را تکمیل نمودند.<br /> <strong>یافتهها:</strong> نتایج تحلیل مسیر نشان داد که خودکارآمدی تحصیلی بین سبکهای درماندگی، خلاقیت و اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان، نقش میانجی را ایفا میکند. همچنین، سبکهای گرایش به حلمسأله و اعتماد به حل مسأله بهصورت غیرمستقیم و از طریق خودکارآمدی تحصیلی، اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان را تحت تأثیر قرار میدهد.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> معانی ضمنی یافتههای پژوهش حاضر این است که از طریق شناسایی سبکهای حلمسأله دانشآموزان میتوان در راستای بهبود و افزایش خودکارآمدی آنها اقدام کرد که نتیجه آن کاهش اهمالکاری دانشآموزان خواهد بود.دانشگاه بوعلی سیناراهبردهای شناختی در یادگیری2423-790661020180723The Effect of Social- Emotional Skills Training on Motivational Beliefs and Self- Regulated Learning Strategies in Students with Specific Learning Disorderتأثیر آموزش مهارتهای اجتماعی- هیجانی بر باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص3955235110.22084/j.psychogy.2017.13048.1544FAفاطمهرهبر کرباسدهیکارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه گیلان0000-0001-7160-9567عباسابوالقاسمیاستاد گروه روانشناسی دانشگاه گیلانابراهیمرهبر کرباسدهیدانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه گیلانJournal Article20170216<strong>Purpose</strong>: The purpose of the present research was to determine the effect of social- emotional skills training on motivational beliefs and self- regulated learning strategies in students with specific learning disorder. <br /><strong>Method:</strong> This study is a quasi-experimental with pre-test/post-test and a control group. The sample of consisted of 26 elementary school students with specific learning disorder in Rasht city in the school year 2016-2017 that were selected by available sampling method and assigned to two experimental and control groups. To collect the data, Motivational Beliefs and Self- Regulated Learning Strategies Questionnaire were used before and after training. The 12 sessions of social- emotional skills training were implemented for experimental group. <br /><strong>Results:</strong> The results of multivariate analysis of covariance showed that this training were significantly improve motivational beliefs and self- regulated learning strategies in students with specific learning disorder (P<0.001). <br /><strong>Conclusion:</strong> According to the findings of the research, social- emotional skills training as a technique can be effective in improving metacognitive beliefs and motivations of these children.<strong>هدف:</strong> هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین تأثیر آموزش مهارتهای اجتماعی- هیجانی بر باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص بود.<br /> <strong>روش</strong><strong></strong><strong>:</strong> طرح پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. نمونه پژوهش 26 دانشآموز مقطع ابتدایی مبتلا به اختلال یادگیری خاص شهرستان رشت در سال تحصیلی 1396-1395 بود که بهطور در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی استفاده شده است. آموزش مهارتهای اجتماعی- هیجانی بهصورت گروهی در 12 جلسه برای گروه آزمایش ارائه شد.<br /> <strong>یافته</strong><strong></strong><strong>ها:</strong> نتایج تحلیل کوواریانس تکمتغیری نشان داد که این آموزش بر افزایش باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی در دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص تأثیر دارد (001/0>P).<br /> <strong>نتیجهگیری</strong><strong>:</strong> با توجه به نتایج این پژوهش، روش آموزش مهارتهای اجتماعی- هیجانی بهعنوان یک تکنیک میتواند در بهبود باورها و انگیزههای فراشناختی این کودکان مؤثر باشد.دانشگاه بوعلی سیناراهبردهای شناختی در یادگیری2423-790661020180723The Causal Modeling of Academic Engagement based on Supported Academic Performance, Self-Esteem and Self-Efficacy among Undergraduate Students at Amir Kabir Universityمدلیابی علی اشتیاق تحصیلی؛ بر مبنای عملکرد تحصیلی حمایت شده، عزتنفس و خودکارآمدی درسی در دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه امیرکبیر تهران5775235210.22084/j.psychogy.2017.12520.1514FAمحمد علیاسلامیدانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائیفریبرزدرتاجاستاد گروه روانشناسی دانشگاه علامه طباطبائی0000-0002-9186-2196اسماعیلسعدی پوردانشیار گروه روانشناسی دانشگاه علامه طباطبائی0000-0001-5984-1320علیدلاوراستاد گروه روانشناسی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20161220<strong>Purpose:</strong> the aim of the present study is the causal modeling of academic engagement based on supported academic performance, self-esteem and self-efficacy among undergraduate students at amir kabir university <br /><strong>Methods:</strong>The sample group consisted of 375 samples (263 male and 113 female) that were selected randomly from the population. To collect data the academic engagement questionnaire by Schaufeli et al., the subscales of self-esteem and supported academic performance of Trauma Resilience Scale by Madsen and academic Self-Efficacy Scale of Breso et al were used. <br /><strong>Results:</strong> For data analysis, path analysis was used. Data analysis showed that supported academic performance, self-esteem and academic self-efficacy directly affect academic engagement. The supported academic performance had the highest effect. Also supported academic performance was related to academic engagement indirectly through academic self-efficacy and self-esteem. <br /><strong>Conclusion:</strong> In general the present study predicts about 32% of the variance in academic engagement. The results showed that the proposed model has a good fitness.<strong>هدف:</strong> این پژوهش با هدف مدلیابی علی اشتیاق تحصیلی بر مبنای بر مبنای عملکرد تحصیلی حمایت شده، عزتنفس و خودکارآمدی درسی است.<br /> <strong>روش:</strong> جامعه آماری عبارت از کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه امیرکبیر تهران بود. گروه نمونه شامل 375 نفر (263 پسر و 113 دختر) بود که بهصورت تصادفی از جامعه آماری موردنظر انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامههای اشتیاق تحصیلی اسکاوفیلی و همکاران، خرده مقیاسهای عزتنفس و عملکرد تحصیلی حمایت شده از مقیاس تابآوری در برابر آسیب مدسن و مقیاس خودکارآمدی درسی برسو و همکاران استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها، روش تحلیل مسیر به کار برده شد.<br /> <strong>یافتهها:</strong> تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد که عملکرد تحصیلی حمایت شده، عزتنفس و خودکارآمدی درسی مستقیماً بر اشتیاق تحصیلی اثر دارند. در این میان عملکرد تحصیلی حمایت شده دارای بیشترین اثر بود. همچنین عملکرد تحصیلی حمایت شده به شکل غیرمستقیم و از دو مسیر خودکارآمدی درسی و عزتنفس با اشتیاق تحصیلی ارتباط داشت.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> در مجموع، متغیرهای پژوهش حاضر، حدود 32 درصد از واریانس اشتیاق تحصیلی را پیشبینی میکنند. نتایج پژوهش نشان داد که مدل ارائه شده از برازش خوبی برخوردار میباشد. دانشگاه بوعلی سیناراهبردهای شناختی در یادگیری2423-790661020180723The Effectiveness of Mindfulness-Based Stress Reduction Training on Sustained Attention and Academic Boredomاثربخشی آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی بر توجه پایدار و دلزدگی تحصیلی7793235310.22084/j.psychogy.2017.11556.1431FAربابزمانی امیرزکریادانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید باهنر کرمانمسعودفضیلت پوراستادیار بخش روانشناسی دانشگاه شهید باهنر کرمان0000-0003-3714-1870افسانهتوحیدیاستادیار بخش روانشناسی دانشگاه شهید باهنر کرمانJournal Article20160905<strong>Objectives</strong>: The aim of this study was to investigate the effectiveness of MBSR training on the sustained attention and academic boredom of students. <br /><strong>Method</strong>: The method was semi-experimental and the employed design was pretest and posttest with intervention and control groups. The research population consisted of undergraduate female undergraduate students studying and residing at Shahid Bahonar University of Kerman dormitories in 2005-2006. Among them, 55 individuals were screened by Delavarepour’s Academic Boredom Questionnaire and they are divided into two groups of intervention and control. To reach this sample, about 400 people in the dormitory filled out the questionnaire. Both the groups conducted the Delavapour’s Academic Boredom, and the Freiburg Mindfulness questionnaires, plus the Continuous Performance Test before and after the intervention. The intervention group participated in the 8 weeks MBSR sessions. <br /><strong>Results</strong>: Data are analyzed using ANCOVA and the results indicated that MBSR had a significant effect on reducing individuals ‘academic boredom, increasing sustained attention as well as increasing mindfulness. <br /><strong>Conclusion</strong>: MBSR treatment interventions can be used as an effective method for the students with academic boredom and sustained attention problems.<strong>هدف:</strong> هدف مطالعه حاضر بررسی اثربخشی آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی (MBSR) بر توجه پایدار و دلزدگی تحصیلی دانشجویان بود.<br /> <strong>روش</strong>: روش پژوهش نیمهآزمایشی و طرح مورد استفاده، پیشآزمون- پسآزمون با گروه مداخله و کنترل بود. جامعه پژوهش شامل دانشجویان دختر مقطع کارشناسی شاغل به تحصیل و مقیم در خوابگاههای دانشگاه شهید باهنر کرمان در سال 94-95 بودند. از بین آنها 55 نفر بهوسیله پرسشنامه دلزدگی تحصیلی دلاورپور انتخاب شده و در دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. برای رسیدن به این تعداد، حدود 400 نفر از افراد ساکن در خوابگاههای دانشگاه، پرسشنامه را تکمیل کردند. افراد دو گروه پرسشنامههای دلزدگی تحصیلی دلاورپور، ذهنآگاهی فرایبورگ و آزمون عملکرد پیوسته را قبل و بعد از مداخله اجرا کردند. MBSR بهمدت هشت هفته بر روی گروه مداخله انجام شد.<br /> <strong>یافتهها</strong>: تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که MBSR تأثیر معناداری بر کاهش دلزدگی تحصیلی و افزایش توجه پایدار و همچنین افزایش ذهنآگاهی افراد دارد.<br /> <strong>نتیجهگیری: </strong>مداخلات درمانی مبتنی بر کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی میتواند بهعنوان روشی مؤثر برای دانشجویان مبتلا به دلزدگی تحصیلی و مشکلات توجه پایدار مورد استفاده قرار گیرد.دانشگاه بوعلی سیناراهبردهای شناختی در یادگیری2423-790661020180723The Prediction of Students’ Academic Engagement Based on Academic Support and Class Psycho- Social Climateپیشبینی اشتیاق تحصیلی دانش آموزان براساس حمایت تحصیلی و جوّ روانی- اجتماعی کلاس95111235410.22084/j.psychogy.2017.13181.1555FAعلیشیخ الاسلامیاستادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه محقق اردبیلی0000-0002-7700-7206غفارکریمیان پوردانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه محقق اردبیلیJournal Article20170301<strong>Purpose:</strong> The purpose of this study was prediction of academic engagement based on academic support and class psycho- social climate in student. <br /><strong>Method:</strong> The method of this study is correlational. Statistical population of this study comprised all of Ardebil high school student in 2016-2017 academic year, that among them by using cluster random sampling, 236 samples were selected and finally 228 questionnaires were analyzed. For data collection Wang, Willett and Eccles academic engagement questionnaire, Sands and Plunkett academic support questionnaire and Fraser, Giddings, Mc Robbie class psycho- social questionnaire were used. Data were analyzed by using Pearson’s correlation coefficient and regression analysis. <br /><strong>Results: </strong>Result showed that, there exist significant positive relationship between academic support and its components and class psycho- social climate and its components with academic engagement. Also regression analysis revealed that %55 of the total variance of academic engagement can be explained by academic support and class psycho- social climate. <br /><strong>Conclusion:</strong> Therefore, it can be concluded that the academic support and class psycho- social climate may be taken into account as one of the important factors leading academic engagement.<strong>هدف:</strong> پژوهش حاضر با هدف پیشبینی اشتیاق تحصیلی براساس حمایت تحصیلی و جوّ روانی- اجتماعی کلاس انجام گرفت.<br /> <strong>روش:</strong> روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری پژوهش را تمامی دانشآموزان دورهی متوسطهی دوّم شهر اردبیل در سال تحصیلی 96-1395 تشکیل میدادند که از میان آنها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای تعداد 236 دانشآموز بهعنوان نمونه انتخاب شدند که در نهایت پرسشنامهی 228 دانشآموز قابلتحلیل بود. از پرسشنامهی اشتیاق تحصیلی وانگ، ویلت و اسکیل، پرسشنامهی جوّ روانی- اجتماعی کلاس فریزر، گیدینگز و مک روبی و پرسشنامهی حمایت تحصیلی ساندز و پلاکت برای جمعآوری دادهها استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد.<br /> <strong>یافتهها:</strong> یافتهها نشان داد که بین جوّ روانی- اجتماعی کلاس (و مؤلفههای آن) و حمایت تحصیلی (و مؤلفههای آن) با اشتیاق تحصیلی دانشآموزان رابطهی مثبت معناداری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون آشکار کرد که تقریباً 55 درصد از کل واریانس اشتیاق تحصیلی براساس حمایت تحصیلی و جوّ روانی- اجتماعی کلاس قابل پیشبینی است که متغیر جوّ روانی- اجتماعی کلاس سهم بیشتری داشت.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که جوّ روانی- اجتماعی کلاس و حمایت تحصیلی از متغیرهای مرتبط با اشتیاق تحصیلی دانشآموزان میباشند.دانشگاه بوعلی سیناراهبردهای شناختی در یادگیری2423-790661020180723The Effectiveness of Self-Instruction Skills Training on Metacognitive Awareness and Handwriting Problems of Students having Specific Learning Disorder with Impairment in Written Expressionاثربخشی آموزش مهارتهای خودآموزی بر آگاهی فراشناختی و مشکلات دستخط دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ویژه با آسیب در بیان نوشتاری113129235510.22084/j.psychogy.2018.10384.1337FAفاطمهکشاورزیکارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه شیرازستارهشجاعیاستادیار گروه آموزش کودکان استثنایی دانشگاه شیرازقربانهمتی علمدارلودانشیار گروه آموزش کودکان استثنایی دانشگاه شیرازJournal Article20160510<strong>Aim:</strong> s<em>pecific learning disorder with impairment in written expression</em> has a negative effect on social and academic performance of individuals. So the aim of this study was to examine the effectiveness of self- instruction skills training on metacognitive awareness and handwriting problems of boy students having s<em>pecific learning disorder with impairment in written expression.</em> <br /><strong>Method:</strong> The study conducted under the quasi-experimental method with pre- and post-test along with the control group. The sample of the study included 32 subjects (16 for experimental group and 16 for control group), were selected by available sampling Method, among second to six grade elementary students in " schools for regular education" in Kherame. Subjects randomly assigned in experimental and control groups. Metacognitive awareness scale(Panaoura & Philippou, 2005) and a researcher made handwriting problems checklist (Keshavarzi, 2015) were used as a tools of data collection in before and after Intervention. Experimental group sequentially received 15 sessions of self- instruction skills training. The data were analyzed by using of analysis of covariance (ANCOVA). <br /><strong>Results:</strong> The results indicated that the scores of experimental group in metacognitive awareness and handwriting problems were improved after intervention (P<.01). <br /><strong>Conclusion:</strong> Therefore, we can conclude that self- instruction skills training improving the metacognitive awareness and handwriting problems of students having s<em>pecific learning disorder with impairment in written expression</em><strong>.</strong><strong>هدف:</strong> اختلال یادگیری ویژه با آسیب در بیان نوشتاری بر عملکرد تحصیلی و اجتماعی افراد تأثیر منفی دارد. به همین دلیل پژوهش حاضر با هدف مطالعه اثربخشی آموزش مهارتهای خودآموزی بر آگاهی فراشناختی و مشکلات دستخط دانشآموزان پسر دارای اختلال یادگیری ویژه با آسیب در بیان نوشتاری انجام شد.<br /> <strong>روش:</strong> روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون -پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش همه دانشآموزان پسر با اختلال یادگیری ویژه با آسیب در بیان نوشتاری پایههای دوم تا ششم ابتدایی مدارس عمومی شهرستان خرامه در سال تحصیلی 94-1393 بودند که از بین آنها نمونهای به حجم 32 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش جاگماری شدند، به طوری که هر گروه 16 نفر بودند. از هر دو گروه پیشآزمون به عمل آمد و گروه آزمایش مداخله آموزش مهارتهای خودآموزی را در 15 جلسه دریافت کردند در حالی که گروه کنترل این مداخله را دریافت نکردند و در پایان برای هر دو گروه پسآزمون اجرا شد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه آگاهی فراشناختی پانائورا و فیلیپو (2005) و سیاهه محققساخته مشکلات دستخط (کشاورزی، 1394) استفاده شد. دادهها با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس یکمتغیره، تحلیل شد.<br /> <strong>یافتهها:</strong> نتایج نشان داد که آموزش مهارتهای خودآموزی بر بهبود آگاهی فراشناختی و مشکلات دستخط تأثیر معنیدار داشته است (01/0>p).<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> بنابراین اجرای مداخله آموزش مهارتهای خودآموزی در بهبود آگاهی فراشناختی و مشکلات دستخط دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ویژه با آسیب در بیان نوشتاری مؤثر است.دانشگاه بوعلی سیناراهبردهای شناختی در یادگیری2423-790661020180723The impact of distance education (based Mooc) on academic engagementand its components among the students of PNUتأثیر آموزش از راه دور مبتنی بر موک بر درگیری تحصیلی و مؤلفههای آن در دانشجویان دانشگاه پیام نور131150235610.22084/j.psychogy.2018.14205.1632FAفریبادرتاجاستادیار گروه تکنولوژی آموزشی دانشگاه پیامنور، ایرانمریمرجبیان ده زیرهمدرس گروه علوم تربیتی دانشگاه پیامنور، ایرانJournal Article20170724<strong>Purpose</strong>: The purpose of this study was to investigate the effect of distance education (based on mooc) on academic engagement and its components among students in Kerman Payam Noor University. <br /><strong>Method: </strong>The research method was quasi-experimental. The statistical population is students of Kerman Payam Noor University, which) were selected 40 of them as sample (20 students in the control group and 20 students in experimental group by Sampling method is Single-stage cluster sampling. The lessons were taught in 4 sessions of eight hours for one month for the experimental group through mooc technology and using an educational design pattern and the control group was trained in the same way as the usual class.The instrument used in this study is academic engagement questionnaire of Zerang (1391). <br /><strong>Findings: </strong>The results showed The findings of the study indicated that the average of the experimental group was higher than the control group in the academic engagement variable (F=42.69 P<0.01) Therefore, it is concluded that the use of a technology-based education model in distance education has been effective in increasing students' academic engagement. In the cognitive engagement component (F=12.82 P<0.016), in the motivational engagement component with (F=31.93 P<0.016), in the component of behavioral engagement with (F=23.50 P<0.016), After adjusting for the pre-test scores, the difference between the experimental and control group is significant. Therefore, it is concluded that the use of technology-based education model in distance education has been effective in increasing cognitive, motivational and behavioral engagement of students. <br /><strong>Conclusion: </strong>So teaching with technology (Mooc) has a positive impact on increasing academic engagement and its components among the students in educational technology. The results suggest that technology (Mooc) is used to enrich teaching of other lessons of PNU.<strong>هدف:</strong> هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش از راه دور (مبتنی بر موک) بر درگیری تحصیلی و مؤلفههای آن در دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز کرمان میباشد.<br /> <strong>روش:</strong> روش پژوهش از نوع شبهآزمایشی بود. جامعه آماری دانشجویان دانشگاه پیام نور کرمان میباشند که 40 نفر از آنها (20 نفر گروه کنترل و 20 نفر گروه آزمایش) به روش نمونهگیری خوشهای یک مرحلهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند. درس مربوطه در 4 جلسه هشت ساعته بهمدت یک ماه برای گروه آزمایش از طریق فناوری موک و با استفاده از الگوی طراحی آموزشی تدوین شده، تدریس شد و گروه کنترل با همان روش معمول کلاسی آموزش دیدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه درگیری تحصیلی زرنگ (1391) است.<br /> <strong>یافتهها:</strong> یافتههای پژوهش نشان داد در متغیر درگیری تحصیلی میانگین گروه آزمایش بیشتر از گروه کنترل بوده است (01/0P< و 69/42=F)، پس نتیجه گرفته میشود استفاده از الگوی آموزش مبتنی بر فناوری در آموزش از راه دور در افزایش درگیری تحصیلی دانشجویان مؤثر بوده است. در مؤلفهی درگیری شناختی با (016/0P< و 82/12=F)، در مؤلفهی درگیری انگیزشی با (016/0P< و 93/31=F)، در مؤلفهی درگیری رفتاری با (016/0P< و 50/23=F)، پس از تعدیل نمرات پیشآزمون، تفاوت بین گروه آزمایش و کنترل معنادار است؛ پس نتیجه گرفته میشود استفاده از الگوی آموزش مبتنی بر فناوری در آموزش از راه دور در افزایش درگیری شناختی، انگیزشی و رفتاری دانشجویان مؤثر بوده است.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> بنابراین آموزش با موک بر افزایش میزان درگیری تحصیلی و مؤلفههای آن در دانشجویان در درس تکنولوژی آموزشی تأثیر مثبت دارد. براساس نتایج حاصله، پیشنهاد میشود از فناوری موک برای غنیسازی آموزش سایر دروس دانشجویان دانشگاه پیام نور استفاده شود.دانشگاه بوعلی سیناراهبردهای شناختی در یادگیری2423-790661020180723Investigate the relationship between epistemological beliefs with elements of teaching faculty (Shahed University Study)رابطه باورهای معرفتشناختی با مؤلفههای تدریس اعضای هیأت علمی (مورد مطالعه دانشگاه شاهد)151169235710.22084/j.psychogy.2017.11427.1420FAاکبررهنمادانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شاهدمحمدنوروزیکارشناس ارشد تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش دانشگاه شاهدفاطمهجهانی جوانمردیکارشناس ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20160821<strong>Objective:</strong>The present study seeks to investigate the relationship between faculty members 'epistemological beliefs and faculty members' teaching components. The research method is survey-correlation type. The statistical population consisted of 320 faculty members of Shahed University who were selected by random stratified sampling of 167 individuals. Measurement tools consist of Schumer's Epistemological Beliefs Questionnaire and the factors influencing the microreserves teaching method. <br /><strong>Method:</strong> To analyze the data, descriptive statistical methods with inferential tests such as "t" univariate and "r" Pearson correlation coefficient have been used. <br /><strong>Results:</strong> The Results showed that: The system of epistemological beliefs of the faculty members of Shahed University in one aspect is "knowledge simplicity" in the row of the system of beliefs or low level of beliefs, but in two other aspects, namely, "certainty of knowledge" and "dependent on the source" The existence of knowledge "is in the ranks of the system of expert beliefs or high level. Also, between the dimensions of Schumer's epistemic beliefs in the "simplicity of knowledge" dimension with teaching components: "classroom management techniques", "maintaining appropriate classroom behavior", "preparing students for review and practice", "displaying questioning skills", "using methods Various education "," positive atmosphere in the classroom "and" education quality "have been directly and positively correlated. Also, there is a negative relation between Schummer's epistemological dimensions in the "determinism of knowledge" dimension with teaching components: "using different teaching methods", "establishing positive atmosphere in class" and "teaching quality", and finally between epistemological dimensions In the "dependent on knowledge" dimension, Schumer existed with the nine components of the microscope's teaching of negative relation (inverse). <br /><strong>Conclusion:</strong>The teaching function and activity of faculty members is influenced by their beliefs and values about the nature of knowledge. The overwhelming majority of the faculty members in the target community, from the knowledge, considered "simple knowledge" to be ranked in the "system of beliefs" or "low level". On this basis, it can be concluded that because of the vast majority of faculty members from the technical and medical fields, due to the sharp and tunneling of their studied phenomena, they have such an understanding of knowledge, as among the members of the staff Scientific findings of the humanities and basic sciences did not find this finding.<strong>هدف:</strong> پژوهش حاضر به دنبال بررسی رابطه بین باورهای معرفتشناختی اعضای هیات علمی با مؤلفههای تدریس اعضای هیات علمی میباشد.<br /> <strong>روش:</strong> روش پژوهش از نوع پیمایشی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل 320 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه شاهد بودند که با استفاده از نمونهگیری طبقهای تصادفی 167 نفر انتخاب گردیدند. ابزارهای اندازهگیری شامل پرسشنامه باورهای معرفتشناختی شومر و پرسشنامه مؤلفههای تأثیرگذار بر روش تدریس میکورس میباشد. به منظور تجزیهوتحلیل آماری دادهها از روشهای آماری توصیفی به همراه آزمونهای استنباطی چون؛ «t» تک متغیره و «r» ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است.<br /> <strong>یافتهها:</strong> یافتههای پژوهش نشان داد که: نظام باورهای معرفتشناختی اعضای هیأت علمی دانشگاه شاهد در یک بُعدِ آن یعنی «سادگی دانش» در ردیف نظام باورهای خام یا سطح پایین قرار دارد ولیکن در دو بُعدِ دیگر آن یعنی «قطعی بودنِ دانش» و «وابسته به منبع بودنِ دانش» در ردیف نظام باورهای خبره یا سطح بالا قرار دارد. همچنین بین ابعاد باورهای معرفتشناختی شومر در بُعدِ «ساده بودن دانش» با مؤلفههای تدریسِ: «تکنیکهای مدیریت کلاس»، «حفظ رفتار مناسب کلاسی»، «آماده کردن مرور و تمرین برای دانشجویان»، «نمایش مهارتهای پرسشگری»، «استفاده از روشهای مختلف آموزش»، «برقراری جو مثبت در کلاس» و «کیفیت آموزش» رابطه مستقیم و مثبت وجود داشته است. همچنین بین ابعاد معرفتشناختی شومر در بُعدِ «قطعی بودن دانش» با مؤلفههای تدریسِ: «استفاده از روشهای مختلف آموزش»، «برقراری جو مثبت در کلاس» و «کیفیت آموزش» رابطه منفی(معکوس) وجود داشته است و در نهایت بین ابعاد معرفتشناختی شومر در بُعدِ «وابسته به منبع بودن دانش» با مؤلفههای نهگانه تدریسِ میکورس رابطه منفی(معکوس) وجود داشته است.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> میتوان نتیجه گرفت که چون بخش عمدهای از اعضاء هیات علمی از رشتههای فنی و پزشکی بودند، به جهت نگاه تیز و تونلیِ ناشی از پدیدههای مورد مطالعه خود؛ چنین برداشتی از دانش و معرفت داشتهاند؛ چنانکه در بین اعضاء هیات علمیِ رشتههای علوم انسانی و علوم پایه این یافته مشاهده نگردید.دانشگاه بوعلی سیناراهبردهای شناختی در یادگیری2423-790661020180723Relation ship between self-regulation of metacognitive strategies and achivement goals with Decision making styles in studentsرابطه راهبرد خودنظمدهی فراشناختی و اهداف پیشرفت با سبکهای تصمیمگیری در دانشجویان171195235810.22084/j.psychogy.2018.12355.1496FAاکبررضاییدانشیار گروه روانشناسی دانشگاه پیامنورمحمدرضارحیمیدانش آموخته کارشناسی ارشد روانشناسی عمومیJournal Article20170117<strong>Purpose: </strong>This research was conducted by the aim of determining the relationship between meta-cognitive self-regulation strategy and achievement goals with decision-making styles in students’. <br /><strong>Method</strong>: This study was conducted on 379 students (219 men and 160) women. were selected by Relative class sampling method from all B.A students at Tabriz Islamic Azad University. The data were collected by Pintrich and his colleagues (1991) ’ motivated strategies for learning questionnaire and Midgley his colleagues (1998) ’achievement questionnaire and and Bruce Scott (1995) decision-making styles questionnaire. The data were analyzed by software spss and Pearson correlation and multiple regression analysis statistical methods. <br /><strong>Findings</strong>: The results showed that metacognitive self-regulation strategy is good and positive predictive for rational decision-making style. Also metacognitive self-regulation strategy predict immediate decision-making style as a Negatively. avoidance achievement goals, predict rational decision-making style as a Negatively. mastery Achievement goal predict avoidance and intuitive decision making style as a Negatively. Performancs Achievement goals were not meaningful predictors for decision-making styles. <br /><strong>Conclusion</strong>: the importance of metacognitive self-regulation strategy and achievement goals, Reinforcement this strategy and goals of the students can the use of appropriate decision-making styles and Avoidance of inappropriate decision-making style play an important role.<strong>هدف:</strong> پژوهش حاضر باهدف تعیین رابطه بین راهبرد خودنظمدهی فراشناختی و اهداف پیشرفت با سبکهای تصمیمگیری دانشجویان انجام شد.<br /> <strong>روش:</strong> این مطالعه بر روی 379 دانشجو (219 مرد و 160 زن) که به روش نمونهگیری طبقهای نسبتی از میان کلیه دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه آزاد تبریز انتخاب شده بودند انجام شد. دادهها با استفاده از پرسشنامههای راهبردهای انگیزشی برای یادگیری پینتریچ و همکاران (1991)، پرسشنامه اهداف پیشرفت میدگلی و همکاران (1998) و پرسشنامه سبکهای تصمیمگیری اسکات و بروس (1995) گردآوری شد. روایی آنها با استفاده از روایی محتوا توسط کارشناسان تأیید و پایایی آنها از طریق محاسبه ضریب آلفایکرونباخ بهترتیب 81/0 و 83/0 و 76/0 برآورد گردید تحلیل دادهها با نرمافزار spss و به کمک روش آماری همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیری انجام گرفت.<br /> <strong>یافتهها:</strong> براساس نتایج، راهبردخودنظمدهی فراشناختی، پیشبینیکننده مثبت و خوبی برای سبک تصمیمگیری عقلایی میباشد. همچنین راهبرد خود نظمدهی فراشناختی، سبک تصمیمگیری آنی را بهصورت منفی و معکوس پیشبینی میکند. اهداف پیشرفت اجتنابی بهصورت منفی و معکوس سبک تصمیم عقلایی را پیشبینی میکند. اهداف پیشرفت تبحری، سبک تصمیمگیری شهودی و اجتنابی را بهصورت منفی و معکوس پیشبینی میکند. اهداف پیشرفت عملکردی پیشبینی کننده معنیداری برای سبکهای تصمیمگیری نبود.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> بنا به اهمیت راهبرد خود نظمدهی فراشناختی و اهداف پیشرفت، تقویت این راهبرد و اهداف در دانشجویان میتواند در بهکارگیری سبک تصمیمگیری مناسب و پرهیز از سبک تصمیمگیری نامناسب نقش مهمی داشته باشد<strong>.</strong>دانشگاه بوعلی سیناراهبردهای شناختی در یادگیری2423-790661020180723The role of emotional, cognitive and behavioral enthusiasm in predicting academic burnout studentsنقش اشتیاق عاطفی، شناختی و رفتاری یادگیری در پیشبینی فرسودگی تحصیلی دانشجویان197206235910.22084/j.psychogy.2017.8753.1242FAحسنمحمودیاندانشجوی دکتری سنجش و اندازهگیری دانشگاه علامه طباطبائیمسلمعباسیاستادیار گروه روانشناسی دانشگاه سلمان فارسی کازرونذبیحپیرانیاستادیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، اراک، ایرانفاطمهشاه علی کبورانیکارشناسی ارشد مشاوره و راهنمایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، اراک، ایرانJournal Article20161121<strong>Objective:</strong> One of the major goals of psychology and educational research to evaluate the academic performance of students is decreasing. One of the psychological factors that affect student achievement, academic burnout. The purpose of this study, the role of passion emotional, cognitive and behavioral learning of students is projected exhaustion. <br /><strong>Methods:</strong> This cross - sectional correlational The population consisted of all students in the academic year 1394-1393 Tehran University of Medical Sciences The number of people formed in 2460 and 331 of them Random sampling and were selected based on Morgan and Krchsy example. To collect data, the scale of enthusiasm emotional, cognitive, behavioral and academic burnout scale were used. Data using Pearson correlation and regression analysis were analyzed by log. <br /><strong>Results:</strong> enthusiasm variables emotional, cognitive and behavioral deterioration There was a significant negative correlation study (p<0/01). Also, about 11 % of the variance of academic burnout by passion emotional, cognitive and behavioral explained. <br /><strong>Conclusion:</strong> The enthusiastic emotional, cognitive, behavioral and academic burnout is a significant relationship. Emotional passion as the strongest predictor of academic burnout is that increased emotional enthusiasm of the students in their academic wear is reduced.<strong>هدف: </strong>یکی از اهداف مهم در بسیاری از پژوهشهای تربیتی و روانشناسی بررسی عواملی است که موجب کاهش عملکرد تحصیلی در دانشجویان میشود. یکی از عوامل روانشناختی که در عملکرد تحصیلی اثرگذاراست، فرسودگی تحصیلی است. هدف از پژوهش حاضر، نقش اشتیاق عاطفی، شناختی و رفتاری یادگیری در پیشبینی فرسودگی تحصیلی دانشجویان است.<br /> <strong>روش: </strong>این پژوهش مقطعی – توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال تحصیلی 1394-1393 به تعداد 2460 نفر تشکیل دادند که 331 نفر از این افراد به روش نمونهگیری تصادفی و براساس جدول مورگان و کرچسی بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس اشتیاق عاطفی، شناختی و رفتاری و مقیاس فرسودگی تحصیلی استفاده شد. دادههای بهدستآمده با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون به روش ورود مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.<br /> <strong>یافتهها: </strong>بین متغیرهای اشتیاق عاطفی، شناختی و رفتاری با فرسودگی تحصیلی ارتباط منفی معناداری وجود داشت (01/0>P). همچنین حدود 11% از واریانس مربوط به فرسودگی تحصیلی توسط اشتیاق عاطفی، شناختی و رفتاری تبیین شد.<br /> <strong>نتیجهگیری: </strong>اشتیاق عاطفی، شناختی و رفتاری با فرسودگی تحصیلی ارتباط معناداری دارد. اشتیاق عاطفی بهعنوان قویترین پیشبین فرسودگی تحصیلی محسوب میشود که با افزایش اشتیاق عاطفی در دانشجویان میزان فرسودگی تحصیلی در آنان کاهش مییابد.دانشگاه بوعلی سیناراهبردهای شناختی در یادگیری2423-790661020180723Developing an ELT context-specific Grit instrumentتدوین پرسشنامه جامع گریت و تأثیر آن در یادگیری زبان انگلیسی بهعنوان زبان خارجی207229236010.22084/j.psychogy.2017.14725.1659FAسامانعبادیاستادیار گروه زبان انگلیسی دانشگاه رازیهیواویسیاستادیار گروه زبان انگلیسی دانشگاه رازیزهراخاکساردکتری آموزش زبان انگلیسی دانشگاه رازیJournal Article20170813<strong>Objective:</strong> With consideration of the importance of grit for learning English as a foreign language (EFL), the present study aimed to develop and validate an EFL grit instrument whose items are specific to EFL context. <br /><br /> <strong>Method:</strong> A Methodology of this research was descriptive and participants of this study were EFL teachers and learners in Hamadan and Tehran Language Institutes. This questionnaire was developed reviewing the existing literature and exploring EFL experts’ perceptions.<br /> <br /> <strong>Results:</strong> The piloting and testing of the tentative model through exploratory and confirmatory data analyses with the use of scree plot, Bartlett’s test of sphericity, Kaiser-Meyer-Olkin (KMO) measure of sampling adequacy and warimax rotation on a sample of 306 EFL learners indicated the existence of four reliable factors of “Trying Hard to Learn English (0.78)”, “Having Interest in Learning English (0.84)”, “Practicing a lot in order to Learn English (0.81)” and “Having Goal for Learning English (0.82)” and the reliability of 0.83 for the whole questionnaire.<br /> <strong>Conclusion:</strong> So, it could be said that, the present questionnaire is a reliable and valid instrument for applied educational, linguistics and psycholinguistics researches.<strong>هدف:</strong> با توجه به اهمیت گریت برای یادگیری زبان انگلیسی بهعنوان زبان خارجی هدف پژوهش حاضر ساخت ابزاری دقیق و مناسب جهت سنجش گریت برای زبانآموزان میباشد.<br /> <strong>روش:</strong> روش این پژوهش با توجه به اهداف آن توصیفی بوده است که با لحاظ جامعهی آماری مدرسان و زبانآموزان ایرانی در مؤسسات زبان شهرهای تهران و همدان صورت گرفته است. ابزار پژوهش پرسشنامه گریت به زبان انگلیسی بهعنوان زبان دوم، با توجه به تعاریف سازه، فهرستها، طبقهبندیها و پژوهشهای پیشین طراحی شده است.<br /> <strong>یافتهها:</strong> برای تحلیل دادههای پژوهش از روش تحلیلهای تأییدی و اکتشافی با استفاده از نمودار اسکری، آزمونهای کرویت بارتلت، کفایت نمونهبرداری کایسر میراولکین، تحلیل عاملی با چرخش واریماکس، آلفای کرونباخ استفاده شده است. نتیجه تحلیل عاملی با استفاده از روش واریماکس و براساس آزمون اسکری بیانگر وجود 4 مقیاس "تلاش سخت برای یادگیری زبان انگلیسی"، "علاقه به یادگیری زبان انگلیسی"، "تمرین زیاد برای یادگیری زبان انگلیسی" و "داشتن هدف برای یادگیری زبان انگلیسی" بوده است. ضریب آلفای کرونباخ برای کل آزمون (833/0) و مقیاسهای؛ تلاش (78/0) علاقهمندی (84/0) تمرین (81/0) هدفمندی (82/0) بهدست آمده است.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> بنابراین میتوان گفت پرسشنامه گریت در شرایط کنونی EFL در ایران ابزاری معتبر، با روایی بالا برای کاربرد در پژوهشهای آموزشی، زبانشناختی و روانزبانشناسی است.