دانشگاه بوعلی سیناراهبردهای شناختی در یادگیری2423-79064620160521The Relationship of Metacognitive Strategies and Creativity with Learning Styles of Students Who Have Siblings with Internalizing, Externalizing, and Emotional Disordersبررسی رابطه راهبردهای فراشناختی و خلاقیت با سبکهای یادگیری در دانش آموزان با خواهر و برادرهای دارای اختلالات بیرونی، درونی و هیجانی115143410.22084/j.psychogy.2016.1434FAحسینجناآبادیدانشیار گروه روانشناسی دانشگاه سیستان و بلوچستان0000-0002-4373-9353Journal Article20160203Objective: Metacognition is one’s awareness of his/her thinking process and the ability to control that process. Cognitive strategies are among the most important means of learning and recalling; therefore, the current study aimed to examine the relationship of metacognitive strategies and creativity with learning styles of students who have siblings with special needs.<br />Method: In this descriptive study, using convenience sampling method, 140 individuals (70 girls and 70 boys) were selected among siblings of children with special needs associated with internalizing, externalizing, and emotional disorders referred to Welfare Centers in Hamedan Province. To measure metacognitive strategies, to examine creativity and to determine learning styles, respectively, the State Metacognitive Inventory (ESM), Abedi’s Creativity Test, and Learning Style Inventory (Wark) were applied. The data was analyzed using Pearson correlation coefficient and multivariate regression analysis with PResults: The obtained results indicated that metacognitive strategies and creativity were positively and significantly related to learning styles of students who have siblings with special needs.<br />Conclusion: Given the results of the present study, it can be inferred that metacognitive strategies and creativity among students who have siblings with special needs are good predictors of the variable of learning styles.<strong>هدف:</strong>فراشناخت، به معنی آگاهی فرد از فرآیند تفکر خود و تواناییاش برای کنترل این فرآیند است که راهبردهاى شناختى از مهمترین ابزارهاى یادگیرى و یادآورى هستند، لذا هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه راهبردهای فراشناختی و خلاقیت و یادگیری در دانشآموزان با خواهر و برادرهای با نیازهای ویژه (اختلالات بیرونی، درونی و هیجانی) بود. <br /><strong>روش</strong><strong>:</strong> در این مطالعه توصیفی تعداد 140 نفر (70 نفر دختر و 70 نفر پسر) به صورت نمونهگیری در دسترس از بین خواهران و برادران کودکان با نیازهای ویژه اختلالات درونی، بیرونی و هیجانی مراکز بهزیستی انتخاب شـدند. برای اندازهگیری راهبردهای فراشناختی از پرسشنامه حالت فراشناختی <strong>(</strong>ESM<strong>) </strong>برای سنجش خلاقیت از آزمون خلاقیت عابدی و تعیین سبک یادگیری از پرسشنامه سبکهای یادگیری <strong>(</strong>WARK<strong>)</strong>استفاده شده است. دادهها از روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری در سطح آلفای 005/0 P>استفاده گردید. <br /><strong>یافته</strong><strong></strong><strong>ها:</strong>نتایج بهدستآمده نشان داد که بین راهبردهای فراشناختی و خلاقیت با سبکهای یادگیری در دانشآموزان با خواهر و برادرهای با نیازهای ویژه رابطه مثبت معنیدار وجود دارد. <br /><strong>نتیجه</strong><strong></strong><strong>گیری:</strong>با توجه به نتایج پژوهش میتوان گفت راهبردهای فراشناختی و خلاقیت در دانشآموزان با خواهر و برادرهای با نیازهای ویژه پیشبینی کنندههای خوبی برای متغیر سبکهای یادگیری است.دانشگاه بوعلی سیناراهبردهای شناختی در یادگیری2423-79064620160521Investigating the effect of dual situated learning on the students' motivation toward learning considering learning stylesبررسی تأثیر آموزش مبتنی بر الگوی یادگیری دو موقعیتی بر باورهای انگیزشی دانشجویان به یادگیری علم با توجه به سبکهای یادگیری1738143510.22084/j.psychogy.2016.1435FAمریمبخششدانشجوی دکتری برنامهریزی آموزش از دور، مرکز تحصیلات تکمیلی پیام نورحسینزارعاستاد گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور، سازمان مرکزی، تهران، ایران0000-0001-9629-1516محمد رضاسرمدیاستاد گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور، سازمان مرکزی، تهران، ایرانسعیدطالبیاستادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور، مرکز سروستان، داراب، ایرانJournal Article20151003<strong>Background:</strong> Decreasing of the students' motivation toward learning and students' participation in the conceptual learning are one of the most important issues in the current educational systems in the universities. <br /><strong>Aim:</strong> This study aimed at investigating the effect of dual situated learning on the students' motivation in comparison to the traditional instruction considering the learning styles. <br /><strong>Method:</strong> The statistical population included the 48 third-year students of Payame Noor University which randomly divided into experimental and control groups. In the experimental group, dual situated learning was implemented using multimedia tools and applying synchronous and asynchronous electronic methods and in the control group, a lecture-based teaching was performed. Required data was found through completing the students' motivation toward science learning questionnaire before and after instructions and the index of learning styles questionnaire before instructions. Analysis of covariance and multivariate analysis of covariance statistical tests were applied to test the research hypothesis using the 20<sup>th</sup> edition of SPSS software. <br /><strong>Conclusion:</strong> The results showed that the dual situated learning increased students' motivation in comparison to the traditional instruction. Also, interaction between dual situated learning and active/reactive learning styles had a direct and meaningful effect on the students' motivation in comparison to the traditional instruction.<strong>هدف:</strong> هدف پژوهش حاضر مقایسه بین تأثیر آموزش مبتنی بر الگوی یادگیری دو موقعیتی و تأثیر آموزش متداول، بر باورهای انگیزشی دانشجویان به یادگیری علم با توجه به سبکهای یادگیری بود. <br /><strong>روش:</strong> برای نیل به این هدف،از طرح شبه آزمـایشی همراه با پیشآزمون و پسآزمون دو گروهی استفاده شد. جامعه آماری از 48 دانشجوی سال سوم رشته علوم تربیتی دانشگاه پیام نور تشکیل گردید که به صورت تصادفی به دو گروه مداخله و شاهد تقسیمبندی شدند. در گروه مداخله، یادگیری دو موقعیتی با استفاده از ابزار چندرسانهای و به روش الکترونیکی همزمان و ناهمزمان و در گروه شاهد آموزش مبتنی بر سخنرانی اجرا گردید. گردآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه انگیزش دانشجویان به یادگیری علم در دو نـوبت پیشآزمون و پس آزمـون و پرسشنامه شاخص سبکهای یادگیری در مرحله پیشآزمون انجام شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای آماری تحلیل کواریانس یک متغیری و چند متغیری به وسیلهی نرمافزار <strong>SPSS</strong> ویرایش 20 انجام شد. <br /><strong>یافتهها:</strong> نتایج نشان دادند، یادگیری دو موقعیتی موجب ارتقاء باورهای انگیزشی دانشجویان به یادگیری نسبت به آموزش متداول گردید. همچنین، تعامل بین الگوی یادگیری دو موقعیتی و سبکهای یادگیری فعال و تأملی بر رشد باورهای انگیزشی دانشجویان تأثیر مستقیم و معنیداری داشت. <br /><strong>نتیجهگیری:</strong> پژوهش حاضر نشان میدهد که با بهرهگیری از شیوه آموزش مبتنی بر الگوی یادگیری دوموقعیتی و اجرای الکترونیکی آن میتوان، باورهای انگیزشی دانشجویان با سبکهای یادگیری مختلف را به یادگیری علم ارتقاء داد.دانشگاه بوعلی سیناراهبردهای شناختی در یادگیری2423-79064620160521The Effect of Mindfulness–based Cognitive training on Recovery meta-cognitive beliefs in Ssuffering Disorder Comorbidity Social Anxiety and Depressionتأثیر آموزش شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر بهبود باورهای فراشناختی در مبتلایان به اختلال همبودی اضطراب اجتماعی و افسردگی3858143610.22084/j.psychogy.2016.1436FAعزت الهقدم پوراستادیار گروه روانشناسی دانشگاه لرستانسیمینغلامرضاییاستادیار گروه روانشناسی دانشگاه لرستانپروانهرادمهردانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه لرستانJournal Article20151028Introduction:The aim of this study is the examination effectiveness of mindfulness–based cognitive therapy on Recovery meta-cognitive beliefs in suffering disorder comorbidity social anxiety and depression. <br />Methods:The study method of sub-experimental design pretest-posttest and follow-up design with control group. The study population consisted of all secondary school girls students in the first and second period suffering disorder comorbidity social anxiety and depression are Khorramabad. That in order to implement a screening test was conducted the first 437 participating the age range 14 to17 years, social anxiety and depression questionnaires completed, Among the 30 Person with high suffering disorder social anxiety and depression (one standard deviation above the average for the group) was selected, The 30 Person selected simple randomly divided into 2 groups of 15 experimental and control. The experimental group received 8 sessions of 2 hours, week a meeting as a group training were mindfulness-based cognitive. Ultimately, the collected data were analyzed applying spss-19 software via ANCOVA method. <br /> Results: The findings of the present study demonstrated a significant positive impact of Mindfulness-based cognitive therapy on reduction of level meta-cognitive beliefs (P<0/001). Gain was maintained at follow-up. <br />Conclusion: According to the results, recommended mindfulness-based training to Recovery meta-cognitive beliefs in ssuffering withdisorder comorbidity social anxiety and depression. <strong>هدف</strong><strong>:</strong> هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر بهبود باورهای فراشناختی در مبتلایان به اختلال همبودی اضطراب اجتماعی و افسردگی بود. <br /><strong>روش:</strong> روش پژوهش حاضر به شیوه نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشآموزان دختر دوره متوسطه اول و دوم مبتلا به اختلال همبودی اضطراب اجتماعی و افسردگی شهر خرمآباد بود؛ که به منظور اجرای پژوهش غربالگری انجام گرفت که ابتدا 437 شرکتکننده با دامنه سنی 14 تا 17 سال، پرسشنامه اضطراب اجتماعی و افسردگی را تکمیل کردند که از میان آنها 30 نفر مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی و افسردگی همراه بالا (یک انحراف معیار بالاتر از میانگین گروه) انتخاب گردید، سپس 30 نفر منتخب با انتساب تصادفی به دو گروه پانزده نفری آزمایش و گواه تقسیم شـدند. گروه آزمایش 8 جلسه 2 ساعته، هفتهای یک جلسه به صورت گروهی تحت آموزش شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی قرار گرفتند. در نهایت اطلاعات جمعآوریشده از طریق پرسشنامه، به وسیله spss-19 و با استفاده از روش آماری کوواریانس تجزیه و تحلیل شد. <br /><strong>یافتهها: </strong>یافتههای حاصل از این پژوهش نشان داد آموزش شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کاهش میزان باورهای فراشناختی تأثیر معنیداری داشته است (001/0>P). ضمن اینکه نتایج در مرحله پیگیری نیز حفظ شد. <br /><strong>نتیجهگیری</strong>: با توجه به نتایج حاصله، آموزشهای شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی برای بهبود باورهای فراشناختی در مبتلایان به اختلال همبودی اضطراب اجتماعی و افسردگی توصیه میشود.دانشگاه بوعلی سیناراهبردهای شناختی در یادگیری2423-79064620160521The Relationship between Epistemological Beliefs, Achievement Emotions, and Self Efficacy with Students’ Deep and Surface Learning Approachesرابطه باورهای معرفتشناختی، هیجانهای تحصیلی و خودکارآمدی با رویکردهای یادگیری سطحی و عمقی دانشجویان5980143710.22084/j.psychogy.2016.1437FAاکبررضاییدانشیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نورJournal Article20151124<strong><span style="font-family: Times New Roman; font-size: small;">Objective:</span></strong><span style="font-family: Times New Roman; font-size: small;"> The purpose of the present study is to investigate the relationship between </span><span style="font-family: Times New Roman; font-size: small;">epistemological beliefs</span><span style="font-family: Times New Roman; font-size: small;">, </span><span style="font-family: Times New Roman; font-size: small;">Achievement Emotions, and Self Efficacy with Students’ Deep and Surface Learning Approaches</span><span style="font-family: Times New Roman; font-size: small;">. </span> <br /><strong><span style="font-family: Times New Roman; font-size: small;">Method</span></strong><span style="font-family: Times New Roman; font-size: small;">: For this, 396 students of humanities sciences (294 females and 102 males) from Payame Noor University – Tabriz branch were randomly selected, using multiple stage sampling. The Emotional Achievement Quesstionnaire, Epistemology Questionnaire (EQ), Motivated Strategies for Learning Quesstionnaire (MSLQ), and Approaches and Study Skills Inventory for Students (ASSIST) were completed by these students and the Pearson’s Correlation Test and Standard or Simultaneous Multiple Regression Analysis were used to analyze the collected data. </span> <br /><strong><span style="font-family: Times New Roman; font-size: small;">Results</span></strong><span style="font-family: Times New Roman; font-size: small;">: The Results showed that </span><span style="font-family: Times New Roman; font-size: small;">enjoyment Achievement Emotions (with positive Beta values) and Fast/ fixed learning epistemological beliefs (with negative Beta values) were the significant predictors </span><span style="font-family: Times New Roman; font-size: small;">for deep learning approache. In the prediction of surface learning approache model, </span><span style="font-family: Times New Roman; font-size: small;">anxiety, boredom Achievement Emotions and epistemological beliefs of simple/ absolute knowledge </span><span style="font-family: Times New Roman; font-size: small;">were statistically significant. All of these variables had positive Beta values in prediction of surface learning approache. </span><strong><span style="font-family: Times New Roman; font-size: small;">Conclusion</span></strong><span style="font-family: Times New Roman; font-size: small;">: The results of this study indicate that component of Achievement Emotions and epistemological beliefs are accounted for the significant variance of Students’ Deep and Surface Learning Approaches.</span> <br /><span style="font-family: Times New Roman; font-size: small;"> </span><strong><span style="font-size: small;">هدف</span></strong><span style="font-size: small;">: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین باورهای معرفتشناختی</span><span style="font-size: small;">، </span><span style="font-size: small;">هیجانهای تحصیلی و خودکارآمدی با رویکردهای یادگیری عمقی و سطحی دانشجویان بود.</span> <br /><strong><span style="font-size: small;">روش:</span></strong><span style="font-size: small;"> بدین منظور 396 نفر از دانشجویان گروههای علوم انسانی دانشگاه پیام نور مرکز تبریز (294 زن و 102 مرد) با روش نمونهگیری </span><span style="font-size: small;">چندمرحلهای</span><span style="font-size: small;">بهطور تصادفی انتخاب شدند و </span><span style="font-size: small;">پرسشنامههای هیجانهای تحصیلی مربوط به یادگیری، باورهای معرفتشناختی، راهبردهای انگیزشی برای یادگیری و سیاهه رویکردها و مهارتهای مطالعه بر </span><span style="font-size: small;">آنها اجرا شد</span><span style="font-size: small;">. دادهها با</span><span style="font-size: small;"> استفاده از</span><span style="font-size: small;"> روشهای آماری آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه استاندارد یا همزمان تحلیل شدند.</span> <br /><strong><span style="font-size: small;">یافتهها: </span></strong><span style="font-size: small;">نتایج نشان دادند که </span><span style="font-size: small;">هیجان تحصیلی لذت از یادگیری و باور معرفتشناختی یادگیری سریع/ ثابت </span><span style="font-size: small;">پیشبینی کنندههای معنیداری رویکرد عمقی یادگیری هستند.</span><span style="font-size: small;"> از بین این دو متغیر، هیجان تحصیلی لذت از یادگیری دارای ارزش بتای مثبت و در مقابل باور معرفتشناختی یادگیری سریع/ ثابت دارای ارزش بتای منفی بودند. </span><span style="font-size: small;">در مدل پیشبینی رویکرد سطحی یادگیری، دو متغیر هیجان تحصیلی اضطراب و خستگی از یادگیری و باور معرفتشناختی دانش ساده/ قطعی از لحاظ آماری معنیدار بودند. در این مدل، هر سه متغیرِ اضطراب، خستگی و دانش ساده/ قطعی دارای ارزش بتای مثبت در پیشبینی رویکرد یادگیری سطحی بودند.</span> <br /><strong><span style="font-size: small;">نتیجهگیری: </span></strong><span style="font-size: small;">نتایج حاکی از آن است که مؤلفههای </span><span style="font-size: small;">هیجانهای تحصیلی و</span><span style="font-size: small;"> باورهای معرفتشناختی بخش قابلتوجهی از رویکردهای سطحی و عمقی دانشجویان را تبیین میکنند.</span>دانشگاه بوعلی سیناراهبردهای شناختی در یادگیری2423-79064620160521The Prediction of Academic Procrastination based on Cognitive Strategies, Metacognitive Strategies and Test Anxiety in University Studentsپیشبینی اهمالکاری تحصیلی بر اساس راهبردهای شناختی، راهبردهای فراشناختی و اضطراب امتحان در دانشجویان81101143810.22084/j.psychogy.2016.1438FAعلیشیخ الاسلامیاستادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه محقق اردبیلی0000-0002-7700-7206Journal Article20160112The purpose of this study was to prediction of academic procrastination based on cognitive strategies, metacognitive strategies and test anxiety in university students. The method of study was to correlational. Statistical population of this study comprised of all undergraduate students of Mohaghegh Ardibili University in 2014-15 academic year, That among them by using cluster random sampling, 362 samples were selected. For data collection the Moosavian cognitive and metacognitive strategies questionnaire, Solomon and Rothblum academic procrastination questionnaire and Spielberger test anxiety questionnaire were used. Data were analyzed by using Pearson’s correlation coefficient and multiple regression analysis. Findings showed that there exist significant negative relationship between the cognitive strategies and its components and metacognitive strategies and its components with academic procrastination of university students and there exist significant positive relationship between test anxiety and its components with academic procrastination of university students (p<0/01). Also regression analysis revealed that the cognitive strategies and its components and metacognitive strategies and its components could negatively and significantly and test anxiety and its components could positively and significantly predict the academic procrastination of university students (p<0/01) Therefore, it can be concluded that the cognitive strategies, metacognitive strategies and test anxiety are important and related variables to academic procrastination of university students.<strong><span lang="AR-SA">هدف:</span></strong><span lang="AR-SA"> پژوهش حاضر با هدف پیشبینی اهمالکاری تحصیلی بر اساس راهبردهای شناختی، راهبردهای فراشناختی و اضطراب امتحان دانشجویان انجام گرفت. </span> <br /><strong><span lang="AR-SA">روش:</span></strong><span lang="AR-SA"> روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیّهی دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی 94-1393 تشکیل میدادند که از میان آنها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای، 362 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. بهمنظور جمعآوری دادهها از پرسشنامهی راهبردهای شناختی و فراشناختی موسویان، پرسشنامهی اهمالکاری تحصیلی سولومن و راتبلوم</span><span lang="AR-SA">و پرسشنامهی اضطراب امتحان اسپیلبرگر استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمونهای آماری </span><span lang="FA">ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند.</span> <br /><strong><span lang="AR-SA">یافتهها:</span></strong><span lang="FA">یافتهها نشان داد که بین </span><span lang="AR-SA">راهبردهای شناختی و مؤلفههایش و راهبردهای فراشناختی و مؤلفههایش با اهمالکاری تحصیلی دانشجویان رابطهی منفی معناداری و بین اضطراب امتحان و مؤلفههایش با اهمالکاری تحصیلی دانشجویان رابطهی مثبت معناداری وجود دارد </span><span lang="FA">(01/0</span><span lang="FA">></span><span dir="LTR">p</span><span lang="FA">)</span><span lang="AR-SA">. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون آشکار کرد که راهبردهای شناختی و مؤلفههایش و راهبردهای فراشناختی و مؤلفههایش بهطور منفی و معناداری و اضطراب امتحان و مؤلفههایش بهطور مثبت و معناداری، میتوانند اهمالکاری تحصیلی دانشجویان را پیشبینی کنند (01/0></span><span dir="LTR">p</span><span lang="FA">)</span><span lang="AR-SA">.</span> <br /><strong><span lang="AR-SA">نتیجهگیری:</span></strong><span lang="AR-SA"> بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که راهبردهای شناختی، راهبردهای فراشناختی و اضطراب امتحان از متغیرهای مهم و مرتبط با اهمالکاری تحصیلی دانشجویان میباشند.</span>دانشگاه بوعلی سیناراهبردهای شناختی در یادگیری2423-79064620160521The causal model of academic procrastination based on goal orientations with the mediating role academic engagement and academic Self-Efficacyتدوین مدل علّی تعللورزی تحصیلی بر اساس جهتگیری هدف تحصیلی با نقش واسطهای درگیری تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی103117145210.22084/j.psychogy.2016.1452FAمحمد حسنصیفاستادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نورJournal Article20151205<strong>Objective</strong>: This study aimed to provide the causal model of academic procrastination based on goal orientations with the mediating role academic engagement and academic Self-Efficacy. <br /><strong>Method</strong>: In a descriptive correlational study of 424 students of shiraz Payame Noor University, with stratified random sampling and answered to a self-report questionnaire consisted of academic engagement, academic self-efficacy, achievement goals and, academic procrastination. the correlation matrix, path analysis and indicators of goodness of fitness with LISREL 8.3 software was used for data analysis. <br /><strong>Results</strong>: The results of path analysis showed that performance - avoidance and mastery goals affect students’ academic procrastination direct and indirectly through the mediation of academic engagement and academic self-efficacy. Among the variables examined in this study, avoidance goals with 0/33 have greatest affect significant on academic procrastination. <br /><strong>Conclusion</strong>: According to the findings, Conditions to be provided to students to adopt them such a mastery goals and refuse of the avoidance goals and also the mastery goals have significant negative correlation with academic procrastination, the mastery goals can be promoted by means of training programs for the reduce of the academic procrastination.<strong>هدف</strong><strong>:</strong> پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل علّی تعللورزی تحصیلی بر اساس جهتگیری هدف تحصیلی با نقش واسطهای درگیری تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی انجام شد. <br /><strong>روش:</strong> در یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی تعداد 424 نفر از دانشجویان دانشگاه پیام نور شیراز، به روش نمونهگیری طبقهای نسبتی تصادفی انتخابشده و به پرسشنامهای خودگزارشی شامل خرده مقیاسهای درگیری تحصیلی شوفلی و بکر (2006)، خودکارآمدی تحصیلی میجلی و همکاران (2000)، اهداف پیشرفت میدلتن و میگلی (1997) و تعللورزی تحصیلی سواری (1390) پاسـخ دادند. ماتریس همبستگی، تحلیل مسیر و شاخصهای نکویی برازش با نرمافزار LISREL 8.3 جهت تحلیل دادهها استفاده شد. <br /><strong>یافتهها</strong>: نتایج تحلیل مسیر نشان داد که اهداف اجتناب-عملکرد و تبحری از طریق واسطهگری درگیری و خودکارآمدی تحصیلی بر تعللورزی تحصیلی دانشجویان علاوه بر اثر مستقیم، دارای اثر غیرمستقیم میباشد. در میان متغیرهای موردبررسی در این پژوهش اهداف اجتنابی با 33/0 بیشترین اثر کل مثبت و معنادار را بر تعللورزی تحصیلی داشته است. <br /><strong>نتیجهگیری:</strong> مطابق با نتایج این پژوهش شرایط بهگونهای فراهم گردد تا دانشجویان به سمت اتخاذ اهداف نوع تبحری پیش رفته و از روی آوردن به اهداف نوع اجتنابی امتناع ورزند و همچنین ازآنجاکه تبحرگرایی با تعللورزی تحصیلی همبستگی منفی معنیداری دارند، برای کاهش تعللورزی تحصیلی میتوان اهداف تبحری را بهوسیلهی برنامههای آموزشی ارتقاء بخشید.دانشگاه بوعلی سیناراهبردهای شناختی در یادگیری2423-79064620160521Prediction of Students Grit based on Mindsetپیشبینی ثبات قدم دانشجویان بر اساس چارچوب ذهنی119129145310.22084/j.psychogy.2016.1453FAحسینمحققیاستادیار گروه روانشناسی دانشگاه بوعلی سینا0000-0002-4232-2273پریاقاسمیکارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه بوعلی سیناJournal Article20151216<strong>Objective: </strong>The purpose of this study was to investigating this hypothesis that share of growth mindset in predict the grit is more than fixed mindset. <br /><strong>Method:</strong> Method of research was correlation and statistical society in cludedall last year student under graduate (93-94) in wich number of 302 were selected using classing random sampling. Assesment tools consisted Duckworth Grit scale (2007) and Dweck Mindset scale (2007). <br /><strong>Results:</strong> The results of study confiremed above hypothesis. Results:Namely through of two mindset growth mindset could predict the grit (P˂0/001). <br /><strong>Conclusion</strong><strong>:</strong> Means that people with growth mindset in following up of long term goals and in encountering whith failure showed more grit than others with fixed mindset that deprived of it.<strong>هدف:</strong> این پژوهش باهدف بررسی این مسأله که سهم چارچوب ذهنی تحولی در پیشبینی ثبات قدم بیشتر از چارچوب ذهنی تثبیتشده است، انجامگرفته است. <br /><strong>روش:</strong> پژوهش از نوع همبستگی و جامعه آماری دانشجویان کارشناسی سال آخر دانشگاه بوعلی سینا (94-93) منظور شده بود که تعداد 302 نفر از آنها بهصورت نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزارهای سنجش شامل پرسشنامه ثبات قدم داکوورث (2007) و چارچوب ذهنی کارول دوئک (2007) بود. <br /><strong>یافتهها:</strong> تحلیل دادهها نشان داد که از میان دو چارچوب ذهنی، چارچوب ذهنی تحولی توانست ثبات قدم را پیشبینی کند (P˂0.001) و لذا نقش چارچوب ذهنی تحولی معنیدار است. <br /><strong>نتیجهگیری:</strong> پس افراد با چارچوب ذهنی تحولی در پیگیری اهداف بلندمدت و هنگام مواجه با شکست ثبات قدم بیشتری را در به انجام رساندن اهداف نشان میدهند که اشخاص با چارچوب ذهنی تثبیتشده از آن محروم هستند.دانشگاه بوعلی سیناراهبردهای شناختی در یادگیری2423-79064620160521A comparison of the effect of Preschool education on the novices Persian language skills in Maktab-Ol-Quran educational institutes and other Quranic and Non-Quranic centersمقایسهی تأثیر آموزشهای دوره آمادگی بر مهارتهای زبانآموزی فارسی نوآموزان مکتبالقرآن و سایر مراکز در پایان دوره پیشدبستانی131155145510.22084/j.psychogy.2016.1455FAزهراشعبانیاستادیار پژوهشکده تعلیم و تربیت پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورشJournal Article20150927<strong>Objective</strong>: compare the performance of the novices Persian language skills in Maktab_ ol_ Quran educational institutes and other Quranic and non_Quranic centers<strong>. </strong> <br /><strong>Method</strong>: was causal _comparative. The performance of normal novices was compared to that of novices in Maktab_ ol_ Quran regarding their Persian language learning skills (listening, speaking and reading).According the Morgan and krejcie table(1970),Statistical samples were selected in multi stage clusters. they were about 1200 novices from Maktab ol_ Quran non_Quranic centers s and other institutes. Measurement instrument was told:P3 Persian Test and phological awarnes test. analyzing was done by SPSS software <br /><strong>Results</strong>: showed that there is a significant difference between language learning skills in Maktab_ ol_ Quran educational institutes and other centers. These skills included listening, speaking l and reading skills<strong>.</strong> <br /><strong>Conclusion</strong>: In Maktab_ ol_ Quran, reading showed the most average Pre-school training has been influential in promotion of language Skills.<strong>هدف </strong>از مطالعه حاضر مقایسهی آموزشهای دوره آمادگی بر مهارتهای زبانآموزی فارسی نوآموزان مؤسسه آموزشی مکتبالقرآن با سایر مراکز پیشدبستانی است. <br /><strong>روش</strong> پس رویدادی، جامعه آماری نوآموزان عادی و نوآموزان مکتبالقرآنالکریم، در پایان آمادگی مهارتهای زبانآموزی فارسی (ادراک شنیداری، مهارت سخن گفتن و آمادگی خواندن) مقایسه شدند. نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای بر اساس جدول کرجسی و مورگان (1970)، 1200 نفر از نوآموزان، مکتبالقرآن و سایر مراکز پیشدبستانی بهصورت همگن انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری آزمون آمادگی زبان فارسی Told:p3 و آگاهی واج شناختی استاندارد یافته بوده است. روش تجزیه و تحلیل با استفاده از آزمون T انجام شد. <br /><strong>یافتهها</strong>: عملکرد مهارتهای زبانآموزی مشتمل بر ادراک شنیداری، مهارت سخن گفتن و آمادگی خواندن مؤسسه آموزشی مکتبالقرآن با سایر مرکز تفاوت معنیدار نشان داد و آمادگی خواندن در مؤسسه مکتبالقرآن بیشترین میانگین را نشان داد. <br /><strong>نتیجه گیری</strong> نشان داد که آموزشهای دوره آمادگی بر ارتقاء مهارتهای مؤسسه مکتبالقرآن مؤثر بوده است.دانشگاه بوعلی سیناراهبردهای شناختی در یادگیری2423-79064620160521The Effect of Acceptance and Commitment Therapy in Decreasing Academic procrastination Among Students with Specific Learning Disorder (SLD)اثربخشی درمان پذیرش و تعهد بر کاهش تعلل ورزی تحصیلی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص157170146610.22084/j.psychogy.2016.1466FAسعیدپورعبدلکارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه محقق اردبیلیناصرصبحی قراملکیعضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس0000-0003-2254-5282مالکبسطامیکارشناس ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه خوارزمیهادیغضنفریدانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی ایرانJournal Article20151226<strong>Objectives:</strong> The purpose of this research was to study the effect of Acceptance and Commitment therapy in decreasing academic procrastination among students with specific learning disorder (SLD). <br /><strong>Method: </strong>This was an experimental study with the pre-test, post-test and a control group. Research population included all 5th grade male students suffering from specific learning disorder (case study: 5th grade students in Ardabil in 2015). Research sample included 40 male students suffering from specific learning disorder (SLD) who were selected through multi-step cluster sampling and classified into two groups: Experimental group (n= 20) and control group (n= 20). The following tools were used for data collection: Kay Math mathematic Test, Raven Intelligence Test, Reading Test of Shafiei et al, Falahchay Writing Expression, academic procrastination scale and Diagnostic Interview based on DSM-5. Data were analyzed by multivariate of Covariance analysis (MANCOVA) model in the SPSS software version 22. <br /><strong>Results: </strong>The results revealed that acceptance and commitment therapy was effective in decreasing academic procrastination in students suffering from specific learning disorder (P< 0.001). <br /> <strong>Conclusion:</strong> Given the result of present study, it can be concluded that identifying mental and emotional problems caused by learning disorders and its consequences as well as accepting them rather than avoiding them by students can be prevented this students’ academic procrastination. Thus, the use of the third wave of cognitive-behavioral therapies such as Acceptance and Commitment Therapy can be effective in reducing many psychological disorders including learning disorders and negative outcomes such as academic procrastination.<strong>هدف</strong><strong>:</strong> هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی درمان پذیرش و تعهد بر کاهش تعلل ورزی تحصیلی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص بود. <br /><strong>روش:</strong> این پژوهش به شیوهی آزمایشی و با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانشآموزان پسر دارای اختلال یادگیری خاص کلاس پنجم ابتدایی تشکیل دادند که در سال تحصیلی 94-93 در شهر اردبیل مشغول به تحصیل بودند. نمونه پژوهش شامل 40 دانشآموز پسر دارای اختلال یادگیری خاص بودند که بهصورت نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند (20 نفر برای هر گروه). برای جمعآوری دادهها از آزمون ریاضی کیمت، آزمون هوشی ریون، آزمون خواندن شفیعی و همکاران، آزمون بیان نوشتاری فلاح چای، پرسشنامه تعلل ورزی تحصیلی و مصاحبه تشخیصی بر اساس DSM-5 استفاده شد. برای تحلیل دادهها از آزمون آماری تحلیل کوواریانس چند متغیری (MANCOVA) توسط نرمافزار SPSS-22 استفاده شد. <br /><strong>یافتهها:</strong> نتایج نشان داد که درمان پذیرش و تعهد بر کاهش تعلل ورزی تحصیلی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص مؤثر بوده است (001/0P<). بهعبارتدیگر نتایج نشان داد که درمان پذیرش و تعهد موجب کاهش تعلل ورزی تحصیلی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری میشود. <br /> <strong>نتیجهگیری: </strong>با توجه به نتایج پژوهش حاضر میتوان استنتاج کرد که شناسایی مشکلات روانی و هیجانی ناشی از اختلال یادگیری و پیامدهای آن و همچنین پذیرش آنها بهجای اجتناب از آنها از سوی دانشآموزان میتواند مانع تعلل ورزی تحصیلی این دانشآموزان شود؛ بنابراین کاربرد درمانهای نسل سوم شناختی رفتاری ازجمله درمان پذیرش و تعهد میتواند در کاهش بسیاری از اختلالات روانشناختی ازجمله اختلال یادگیری و پیامدهای منفی حاصل آن مانند تعلل ورزی تحصیلی مؤثر باشد.