دانشگاه بوعلی سیناراهبردهای شناختی در یادگیری2423-790681420200621Structural Equation Modeling of Students' academic engagement based on Academic Self-efficacy, transformational teaching with the Mediation Role of Academic Buoyancyمدلیابی روابط ساختاری اشتیاق تحصیلی دانشجویان براساس تدریس تحولآفرین، خودکارآمدی تحصیلی با میانجیگری نقش سرزندگی تحصیلی119335310.22084/j.psychogy.2019.16774.1798FAلیلاجوادی علمیدانشجوی دکتری، روانشناسی تربیتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانحسناسدزادهدانشیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهرانعلیدلاوراستاد گروه سنجش و اندازه گیری، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهرانفریبرزدرتاجاستاد گروه روانشناسی تربیتی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهرانJournal Article20180709<strong>Objective:</strong> Academic engagement is one of the indicators of academic quality. The aim of This study was Structural Equation Modeling of Students' academic engagement based on Academic Self-efficacy, transformational teaching with the Mediation Role of Academic Buoyancy. <br /><strong>Method:</strong> This study was a correlational research based on structural equation modeling (SEM). The statistical population was all undergraduate students of Esfarayen University of Technology, in 2016-2017 academic year.The sample included 304 students (253 boys, 51 girls) who were selected using random cluster sampling. Academic Engagement scale (Fredericks, Blumenfild, Paris, 2004), Academic Buoyancy scale (Hossein Chari and Dehghanizadeh 2012), Academic self-efficacy (Owen & Froman, 1998), and Transformational teaching scale (Beauchamp et al, 2010) were used to measure the intended variables. <br /><strong>Results: </strong>Academic self-efficacy and transformational teaching had a direct, positive, and significant effect on academic engagement. Also, Academic self-efficacy and transformational teaching had indirect effects through academic buoyancy on academic engagement. Academic buoyancy could predict the student academic engagement positively. Overall, finding suggested that academic buoyancy had a mediating role in the relationship between academic self-efficacy, transformational teaching, and academic engagement. <br /><strong>Conclusion</strong>: Enhancing self-efficacy and teachers' use of transformational teaching, students helps them overcome their educational problems, and increase their academic buoyancy. These factors can enhance students' academic engagement to interact with each other.<strong>هدف: </strong>اشتیاق تحصیلی یکی از شاخصهای کیفیت دانشگاهی محسوب میشود. پژوهش حاضر با هدف مدلیابی علِّی اشتیاق تحصیلی براساس خودکارآمدی و تدریس تحولآفرین با میانجیگری سرزندگی تحصیلی انجام شد.<br /> <strong>روش: </strong>این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی مبتنی بر روش مدلیابی معادلات ساختاری است. جامعهی آماری این پژوهش را کلیهی دانشجویان دورۀ کارشناسی مجتمع آموزش عالی اسفراین در سال تحصیلی 96-1395 تشکیل دادند. نمونۀ پژوهش شامل 304 دانشجو (253 پسر، 51 دختر) بود که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای: الف) اشتیاق تحصیلی (فردریکز، بلومنفیلد، پاریس، 2004)، ب) سرزندگی تحصیلی (حسین چاری و دهقانیزاده، 1391)، ج) خودکارآمدی تحصیلی (اون و فرامن، 1998)، د) تدریس تحولآفرین (بوچامپ، بارلینگ، مارتن، کیث و زومبو،2010) استفاده شد.<br /> <strong>یافته</strong><strong></strong><strong>ها: </strong>خودکارآمدی تحصیلی و تدریس تحولآفرین بر اشتیاق تحصیلی اثر مستقیم مثبت و معنادار دارند. خودکارآمدی تحصیلی و تدریس تحولآفرین از طریق سرزندگی تحصیلی بر اشتیاق تحصیلی اثر غیرمستقیم مثبت و معنادار دارند. سرزندگی تحصیلی بهطور مثبت اشتیاق تحصیلی را پیشبینی میکند. در مجموع، نتایج بیانگر آن است که سرزندگی تحصیلی بین خودکارآمدی تحصیلی، تدریس تحولآفرین و اشتیاق تحصیلی دانشجویان، نقش میانجیگری دارد.<br /> <strong>نتیجه</strong><strong></strong><strong>گیری:</strong> با تقویت خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان و استفادۀ استادان از روش تدریس تحولآفرین میتوان به دانشجویان کمک کرد تا بر مسائل و مشکلات تحصیلی خود غلبه کنند و سرزندگی تحصیلی خود را افزایش دهند. این عوامل میتواند در تعامل با یکدیگر، اشتیاق تحصیلی دانشجویان را ارتقا بخشد.https://asj.basu.ac.ir/article_3353_62b57b4c74ba7562d85e05ab92e47c10.pdfدانشگاه بوعلی سیناراهبردهای شناختی در یادگیری2423-790681420200621Preparation of a school-based psycho-educational package and its effect on academic burnout and academic achievement in 12th grade secondary school studentsتهیه بسته روانی-آموزشی مبتنی بر مدرسه و بررسی اثربخشی آن بر فرسودگی تحصیلی و ارتقای اشتیاق تحصیلی دانشآموزان دخترپایه دوازدهم متوسطه دوره دوم پیشکنکوری2136335410.22084/j.psychogy.2019.20282.2047FAسهیلاایمان پروردانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.محمدنریمانیاستاد، گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایرانسمیهتکلویاستادیار، گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران0000-0001-7025-8363تورجهاشمیاستاد، گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران0000-0002-8353-6104Journal Article20191017<strong>Objective</strong>: The purpose of this study was to prepare a school-based psycho-educational package and its effectiveness in reducing academic burnout and enhancing academic achievement in 12th grade secondary school students preparing for entrance exams. <br /><strong>Method</strong>: The research method was documentary analysis and experimental method with pre-test and post-test with control group.The statistical population of the study consisted of 12th grade girl students in the second semester preparing for the university entrance exam in Ardabil in the academic year 2016-2017 (N = 3694). <br /> <br />In order to select the research sample using available method, 30 female students of 12th grade secondary school were selected and then randomly assigned to experimental (15 person) and control (15 person) groups. The data were collected using the Bareso Burnout Questionnaire and the Schofley Academic Craving Questionnaire. To prepare the school-based psycho-educational package, based on studies and researches, as well as the results of studies that emphasized the effectiveness of different interventions on academic burnout variables, academic burnout was used. After the pre-test at the school site, the independent variable was applied to the experimental group in 8 sessions of group training and each session 2 hours. After the training sessions on the experimental group, DASS questionnaire was administered to both experimental and control groups. Multivariate analysis of covariance (MACOVA) was used to analyze the data . <br /><strong>Results</strong>:The results of the study showed that the educational package prepared to reduce the academic burnout and enhance the educational attainment of 12th grade girls in the second grade of pre-Masters . <br /><strong>Conclusion</strong>: it is necessary to use this school-based educational package by school counselors.<strong>هدف:</strong> هدف این مطالعه تهیه بسته روانی-آموزشی مبتنی بر مدرسه و اثربخشی آن در کاهش فرسودگی تحصیلی و ارتقای اشتیاق تحصیلی دانشآموزان دخترپایه دوازدهم متوسطه دوره دوم در حال آمادگی برای کنکور بود.<br /> <strong>روش:</strong> روش پژوهش تحلیل اسنادی و روش آزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان دختر پایه دوازدهم متوسطه دوره دوم در حال آمادگی برای کنکور شهر اردبیل در سال تحصیلی 96-97 میباشد (3694N=). برای انتخاب نمونه پژوهش با استفاده از روش در دسترس، ابتدا 30 دانشآموز دختر پایه دوازدهم متوسطه دوره دوم پیش کنکوری انتخاب و سپس بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفره) و کنترل (15 نفره) گمارده شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه فرسودگی تحصیلی برسو و پرسشنامه اشتیاق تحصیلی شوفلی استفاده شد.<br /> <strong>یافته</strong><strong></strong><strong>ها:</strong> برای تهیه بسته روانی- آموزشی مبتنی بر مدرسه، براساس مطالعات و پژوهشهای انجام گرفته و همچنین نتایج مطالعات که بر اثربخش بودن مداخلات مختلف بر متغیرهای فرسودگی تحصیلی اشتیاق تحصیلی، تأکید داشتند استفاده شد. بعد از اجرای پیشآزمون در محل مدرسه، متغیر مستقل در 8 جلسه آموزش گروهی و هر جلسه 2 ساعت، برای گروه آزمایش اعمال شد. بعد از اتمام جلسات آموزشی بر روی گروه آزمایش، به اجرای پرسشنامه DASS بهعنوان پسآزمون روی هر دو گروه آزمایش و کنترل اقدام شد. جهت تحلیل دادهها از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیره (MACOVA) استفاده گردید.<br /> <strong>نتیجه</strong><strong></strong><strong>گیری:</strong> نتایج مطالعه نشان داد بسته آموزشی تهیه شده در کاهش فرسودگی تحصیلی و ارتقای اشتیاق تحصیلی دانشآموزان دخترپایه دوازدهم متوسطه دوره دوم پیش کنکوری تأثیر دارد و ضروری است این بسته آموزشی مبتنی بر مدرسه توسط مشاوران در مدرسه مورداستفاده قرار گیرد.https://asj.basu.ac.ir/article_3354_b73c16799116db7de4531b26c820fa4f.pdfدانشگاه بوعلی سیناراهبردهای شناختی در یادگیری2423-790681420200621Predicting Academic Performance through Self-Control, Autonomy, and Self-awareness in Secondary School Students Bandar Abbasپیشبینی عملکرد تحصیلی از طریق خودکنترلی، خودمختاری و خودآگاهی در دانشآموزان دورهی دوم متوسطهی شهرستان بندرعباس3755335510.22084/j.psychogy.2020.20757.2084FAناهیدپاک منشدانشآموخته کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه هرمزگانموسیجاوداناستادیار، گروه مشاوره و روانشناسی، هستهی پژوهشی تحقیقات علوم تربیتی و رفتاری، دانشگاه هرمزگان0000-0002-6235-0394Journal Article20200104<strong>Purpose:</strong> This article focuses on predicting the academic performance through self-control, autonomy, and self-awareness in a sample of second grade high school students in Bandar Abbas in 2017- 18. <br /><strong> Method:</strong> The sample includes 504 students selected by multistage cluster sampling. The research instruments includes the Educational Performance Questionnaire by pham and Taylor (1999), Self-control Questionnaire by Tangney and his colleagues (2004), Self-control Questionnaire by Silverberg and Steinberg (1986), and Emotional Self-awareness Questionnaire Kauer, Reid, Crooke and his colleagues (2012). The Pearson test and multiple regressions method is used for investigating the research hypotheses. <br /><strong>Results:</strong> The findings of the present study reveal a positive and significant relationship between academic performance, self-control, and self-awareness. Also, self-control could predict the academic performance positively and significantly. Autonomy as the elements of “parents dis-idealizing and comprehending them as ordinary people” can predicts the academic performance negatively and significantly; while the element of “individualism” showed a positive and significant relationship. Also self-awareness, the elements of “identifying, environmentalism, and problem solving” could predict academic performance positively and significantly. <br /><strong> Conclusion:</strong> As a result, It can be said that self-control, autonomy, and self-awareness might be considered as important elements that affecting the students’ academic performance.<strong>هدف:</strong> هدف پژوهش حاضر پیشبینی عملکرد تحصیلی از طریق خودکنترلی، خودمختاری و خودآگاهی در دانشآموزان دورهی دوم متوسطهی شهرستان بندرعباس در سال تحصیلی 1397-1396 بود.<br /> <strong>روش</strong>: پژوهش حاضر در زمرهی تحقیقات توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی میباشد. گروه نمونه شامل 504 نفر که با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و ابزارهای اندازهگیری شامل پرسشنامهی عملکرد تحصیلی فام و تیلور (1999)، پرسشنامهی خودکنترلی تانجی و همکاران (2004)، پرسشنامهی خودمختاری هیجانی سیلوربرگ و استینبرگ (1986) و پرسشنامه خودآگاهی هیجانی کائر، رید، کروک و همکاران (2012) بود. جهت بررسی فرضیهها از آزمون «پیرسون و رگرسیون چندگانه» استفاده شد.<br /> <strong>یافتهها</strong>: یافتههای این پژوهش نشان داد عملکرد تحصیلی با خودکنترلی و خودآگاهی رابطهی مثبت و معنیداری دارد. همچنین خودکنترلی بهصورت مثبت و معنیداری قادر به پیشبینی عملکرد تحصیلی میباشد. از بین ابعاد خودمختاری مؤلفههای «ایدهآلزدایی از والدین و ادراک والدین بهعنوان مردم عادی» قادر به پیشبینی منفی و معنیدار و مؤلفهی «تفرد» بهصورت مثبت و معنیداری قادر به پیشبینی عملکرد تحصیلی میباشد. همچنین از بین ابعاد خودآگاهی، «شناسایی، محیطگرایی و حل مسأله» بهصورت مثبت و معنیداری قادر به پیشبینی عملکرد تحصیلی میباشد (001/0≥p).<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> نتیجه تحقیق نشان داد که خودکنترلی، خودمختاری و خودآگاهی از عوامل مؤثر بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان میباشد.https://asj.basu.ac.ir/article_3355_753c9021c7b6c0f086b2a9f8132589bf.pdfدانشگاه بوعلی سیناراهبردهای شناختی در یادگیری2423-790681420200621The Role of Emotional Self-Regulative, and Behavioral Procrastination in Anticipation of Students" School Engagementنقش خودتنظیمی عاطفی و اهمالکاری رفتاری در پیشبینی اشتیاق تحصیلی دانشآموزان5771335710.22084/j.psychogy.2019.15259.1695FAآسیهمرادیاستادیار گروه روانشناسی دانشگاه رازی0000-0001-7982-0252عبدالرحمنبابائیکارشناس ارشد روانشناسی عمومیجهانگیرکرمیدانشیار گروه روانشناسی دانشگاه رازیJournal Article20171212<strong>Purepose:</strong> The concept of school engagement is one of concepts used by various researchers in the area education and training. Researches has shown emotional self-regulation and behavioral procrastination are related to the components of school engagement. So, the purpose of this study was to investigate the role of emotional self-regulative, and behavioral procrastination in anticipation of students" school engagement. <br /><strong>Way:</strong> The research was descriptive, correlational type. The population consisted of all highschool students in Javanrood in 2017, By cluster random sampling a sample size of 306 persons were selected. For data collection, emotional self-regulation, behavioral procrastination and school engagement questionnaires were used. The findings were done using spss20 using Pearson correlation and multivariate regression analysis in stepwise method. <br /><strong>Results: </strong>The results showed that there is positive relationship between emotional self-regulation and school engagement and the negative relationship between behavioral procrastination and school engagement. The correlation coefficient of the variable emotional self-regulation with school engagement is 0.48, Also, the correlation coefficient of Behavioral procrastination with school engagement is -0.36. Other results showed that emotional self-regulation and behavioral procrastination can predict school engagement. <br /><strong>Conclusion:</strong> Thus, improving emotional self-regulation and reducing behavioral procrastination may be associated with increased student school engagement.<strong>هدف:</strong> مفهوم اشتیاق تحصیلی ازجمله مفاهیمی است که توسط پژوهشگران مختلف در حوزه تعلیم و تربیت به کار برده شده است. پژوهشها نشان دادهاند خودتنظیمی عاطفی و اهمالکاری رفتاری با مؤلفههای اشتیاق تحصیلی مرتبط هستند. لذا هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش خودتنظیمی عاطفی و اهمالکاری رفتاری در پیشبینی اشتیاق تحصیلی دانشآموزان بود.<br /> <strong>روش:</strong> روش پژوهش توصیفی، از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان مقطع متوسطه شهر جوانرود در سال تحصیلی 96-95 بود که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای نمونهای به حجم 306 نفر انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای خودتنظیمی عاطفی، مقیاس اهمالکاری رفتاری و پرسشنامه اشتیاق تحصیلی استفاده شد. یافتهها به کمک نرمافزار spss20 و با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیری به شیوه گامبهگام دادهها تحلیل شدند.<br /> <strong>یافتهها:</strong> نتایج نشان داد بین خودتنظیمی عاطفی با اشتیاق تحصیلی رابطه مثبت و بین اهمالکاری رفتاری با اشتیاق تحصیلی رابطه منفی وجود دارد. ضریب همبستگی متغیر خودتنظیمی عاطفی با اشتیاق تحصیلی برابر با 48/0 است، همچنین ضریب همبستگی متغیر اهمالکاری رفتاری با اشتیاق تحصیلی 36/0- است. دیگر نتایج نشان داد که خودتنظیمی عاطفی و اهمالکاری رفتاری توان پیشبینی اشتیاق تحصیلی را دارند.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> بنابراین احتمالاً بهبود خودتنظیمی عاطفی و کاهش اهمالکاری رفتاری با افزایش اشتیاق تحصیلی دانشآموزان رابطه دارد.https://asj.basu.ac.ir/article_3357_db1bb47376af2eda9661fd5c1b4b6f2e.pdfدانشگاه بوعلی سیناراهبردهای شناختی در یادگیری2423-790681420200621The Structural Model of Relationship between Mental Health and Academic Satisfaction with Mediating Role of Self-Efficacy in Masters Studentsمدل ساختاری رابطه بین سلامت روانی و رضایت تحصیلی با نقش میانجی خودکارآمدی در دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد7393335810.22084/j.psychogy.2020.18403.1914FAابوالقاسمبریمانیاستادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد نکا، دانشگاه آزاد اسلامی، نکا، ایرانJournal Article20190207<strong>Objective:</strong>Academic satisfaction reflects how students perceive their learning experiences, which is recognized as one of the indicators of measuring students' quality of learning and education. The purpose of this study was to investigate thestructural model of relationship between mental health and academic satisfaction with mediating role of self-efficacy in master’s students of Islamic Azad University of Neka. <br /><strong>Method</strong>: The method of the present study in terms of applied purpose and in terms of descriptive, correlation has been observed.The statistical population consisted of all 195 undergraduate students at the Islamic Azad University of Neka in the academic year 96-97. Sample size According to Krejcy and Morgan table, 129 individuals were selected randomly (gender). The instrument for collecting data was three standard questionnaires of mental health, self-efficacy and academic satisfaction Questionnaire. The collected data was used for analyzed by Structural equation modeling using the partial least squares method (PLS). <br /><strong>Findings</strong>: The results of this study showed that there is a significant relationship between mental health and self-efficacy with student's academic satisfaction; 40.1% of self-efficacy and 66% of academic satisfaction are explained by mental health. And the self-efficacy variable has a mediator effect on the relationship between mental health and academic satisfaction. Fit indices indicate that the proposed model is an appropriate fit. <br /><strong>Conclusion:</strong>By enhancing the sense of self-efficacy and improving mental health, students' academic satisfaction can be increased.<strong>هدف:</strong> رضایت تحصیلی بیانگر چگونگی ادراک دانشجویان از تجارب یادگیریشان میباشد که بهعنوان یکی از شاخصهای اندازهگیری کیفیت یادگیری و آموزش دانشجویان شناخته میشود. هدف از مطالعه حاضر ارائه مدل ساختاری رابطه بین سلامت روانی و رضایت تحصیلی با نقش میانجی خودکارآمدی در دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد بوده است.<br /> <strong>روش:</strong> روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی و از نوع مطالعات کاربردی میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد نکا در سال تحصیلی 97-96 به تعداد 195 نفر بوده است. نمونه آماری به تعداد 129 نفر و با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و به شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای بر حسب جنسیت انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از سه پرسشنامه استاندارد سلامت روانی، رضایت تحصیلی و خودکارآمدی استفاده شده است. بهمنظور تحلیل دادههای حاصله، از مدلیابی معادلات ساختاری با کمک روش حداقل مربعات جزئی با استفاده از نرمافزار آماری پی ال اس استفاده شد.<br /> <strong>یافتهها:</strong> نتایج پژوهش نشان دادند که بین سلامت روانی و خودکارآمدی با رضایت تحصیلی دانشجویان رابطه معناداری وجود دارد و مقدار 1/40 درصد از خودکارآمدی و 66 درصد از رضایتتحصیلی توسط سلامت روانی تبیین میشود و متغیر خودکارآمدی اثر میانجی بر رابطه بین سلامت روانی و رضایت تحصیلی را دارد. همچنین شاخصهای برازندگی مدل حاکی از آن است که مدل ارائهشده از برازش مناسبی برخوردار است.<br /> <strong>نتیجهگیری: </strong>با تقویت حس خودکارآمدی و بهبود سلامت روانی میتوان رضایت تحصیلی در دانشجویان را افزایش داد.https://asj.basu.ac.ir/article_3358_e40f87031ae47941211cf88b8d77a65a.pdfدانشگاه بوعلی سیناراهبردهای شناختی در یادگیری2423-790681420200621The Effectiveness of Executive Functions Program on Performance of Verbal Working Memory in Students with Visual Impairmentاثربخشی برنامه آموزشی کارکردهای اجرایی بر عملکرد حافظه کاری کلامی در دانشآموزان با آسیب بینایی95110335910.22084/j.psychogy.2020.20529.2064FAعسگرچوبداریدانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبائی0000-0003-3161-3419حمیدعلیزادهاستاد گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبائیپرویزشریفی درآمدیاستاد گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبائیمحمدعسگریدانشیار گروه سنجش و اندازه گیری، دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20191205<strong>Objective</strong>: the aim of this study was to determine the effectiveness of executive functions program on performance of verbal working memory in students with visual impairment. <strong>Method</strong>: the research was a quasi-experimental study with a pretest-posttest and follow-up with the control group. The statistical population of the study consisted of all students with visual impairment in Tehran 2018-2019. Using an available sampling method, 30 students with the required criteria based on the inclusion criteria were selected and randomly assigned to experimental (n = 15) and control (n = 15) groups. Wechsler intelligence subcomponents were used for data collection. The experimental group was trained in 10 sessions of 45 minutes and the control group did not receive any intervention. ANOVA with repeated measures was used for data analysis. <br /><strong>Results</strong>: the results showed that training the executive functions in the experimental group improved performance of verbal working memory and this effect remained to sustain at o month follow-up (p < 0.05). <br /><strong>Conclusion</strong>: based on the results of the present study, it can be concluded that executive function training can be used as an intervention method to improve performance of verbal working memory in students with visual impairment.<strong>هدف:</strong> پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی برنامه آموزشی کارکردهای اجرایی بر عملکرد حافظه کاری کلامی در دانشآموزان با آسیب بینایی انجام شد.<br /> <strong>روش:</strong> این پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری بههمراه گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشآموزان با آسیب بینایی شهر تهران در سال تحصیلی 98-1399 تشکیل دادند. از این جامعه، با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس 30 دانشآموز که ویژگیهای لازم بر اساس ملاکهای ورود را داشتند، انتخاب و بهصورت تصادفی در گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) جاگماری شدند. برای جمعآوری دادهها از خردهآمون های هوش وکسلر (حافظه ارقام و توالی حرف عدد) استفاده شد. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه 45 دقیقهای و بهصورت گروهی تحت آموزش قرار گرفت و گروه کنترل مداخلهای را دریافت نکردند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر استفاده شد.<br /> <strong>یافته</strong><strong></strong><strong>ها:</strong> نتایج نشان داد آموزش کارکردهای اجرایی در گروه آزمایش موجب بهبود عملکرد حافظه شده است و این تأثیر در مرحله پیگیری یکماهه پایدار بود (05/0p <).<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> توجه به نتایج بهدستآمده از مطالعه حاضر میتوان نتیجهگیری کرد که آموزش کارکردهای اجرایی میتواند بهعنوان یک روش مداخلهای در بهبود عملکرد حافظه کاری کلامی دانشآموزان با آسیب بینایی استفاده شود.https://asj.basu.ac.ir/article_3359_dde4185cf29985f8de662a8629bb4b19.pdfدانشگاه بوعلی سیناراهبردهای شناختی در یادگیری2423-790681420200621The Effectiveness of Self-Efficacy Training on Self-Regulation and Health Behaviors of Procrastinator studentsاثربخشی آموزش خودکارآمدی بر خودتنظیمی و رفتارهای سلامت دانشجویان اهمالکار111137336010.22084/j.psychogy.2019.19828.2013FAسهیلاصمدیدانشجوی دکتری روانشناسی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران.سیدولی الهموسویروانشناسی، ادبیات و علوم انسانی، گیلان، رشت، ایران0000-0002-2424-8946بهمناکبریروانشناسی، علوم انسانی، واحد رشت،دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایرانسجادرضاییروانشناسی، ادبیات و علوم انسانی، گیلان، رشت، ایران0000-0001-7292-9669Journal Article20190810<strong>Purpose:</strong> Procrastination is a form of self-regulatory failure that can cause major health problems for people. Research evidence suggests in Procrastinator people have seen lower self-efficacy. Therefore, the purpose of this study was to determine the effectiveness of self-efficacy training on self-regulation and the health behaviors of procrastination students. <br /><strong>Method:</strong> The present study is a quasi-experimental with a pretest-posttest design. The number of 36 Procrastinator students with cluster sampling and using the Measure of Academic Procrastination, screening and randomly divided into two experimental and control groups and finally the data of 20 people were analyzed. The two groups at the beginning and the end of the research responded to the Self-Regulation Questionnaire and Health-promoting lifestyle profile. The experimental group received self-efficacy training for eight sessions, one session each week. <br /><strong>Findings:</strong> The results of the analysis of covariance showed that self-efficacy training had no significant effect on increasing self-regulation (P>0.05). But it was effective in increasing receiving and implementing in the self-regulation process (p < 0.05). The results also showed that self-efficacy training affected increasing the health behaviors of procrastinator students. self-efficacy training was effective in increasing health responsibility and stress management (p < 0.05). <br /><strong>Conclusion:</strong> It seems that by using Self-efficacy training, it is possible to influence the onset of the self-regulation process and implementing plans and also impacted on promoting the health behaviors of Procrastinator students.<strong>هدف:</strong> اهمالکاری نوعی نقص خودتنظیمی است که میتواند مشکلات سلامتی عمدهای برای افراد ایجاد کند. شواهد پژوهشی نشان میدهد که در افراد اهمالکار، خودکارآمدی پایینی دیده میشود. لذا هدف این پژوهش، تعیین اثربخشی آموزش خودکارآمدی بر خودتنظیمی و رفتارهای سلامت دانشجویان بود.<br /> <strong>روش:</strong> پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون بود. 36 دانشجوی اهمالکار با روش نمونهگیری خوشهای و با استفاده از مقیاس اهمالکاری تحصیلی، غربالگری و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارش و در نهایت دادههای 20 نفر تحلیل شد. دو گروه در ابتدا و انتهای پژوهش به پرسشنامه خودتنظیمی و پرسشنامه سبک زندگی ارتقاءدهنده سلامت پاسخ دادند. گروه آزمایش طی 8 جلسه، هر هفته یک جلسه، تحت آموزش خودکارآمدی قرار گرفتند.<br /> <strong>یافتهها:</strong> نتایج تحلیل کوواریانس نشانداد که آموزش خودکارآمدی بر افزایش خودتنظیمی اثر معناداری نداشت (05/0<<em>p </em>). اما بر مرحله پذیرش و اجرا در فرایند خودتنظیمی اثربخش بود (05/0><em>p </em>). همچنین نتایج حاصل نشانداد که آموزش خودکارآمدی بر افزایش رفتارهای سلامت دانشجویان اهمالکار اثر داشت. از میان انواع رفتارهای سلامت، آموزش خودکارآمدی بر افزایش مسئولیتپذیری در برابر سلامت و مدیریت استرس اثربخش بود (05/0><em>p </em>). <br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> به نظر میرسد با استفاده از آموزش خودکارآمدی بتوان بر شروع فرایند خودتنظیمی و اجری برنامهها و همچنین بر ارتقای رفتارهای سلامت دانشجویان اهمالکار تأثیر گذاشت.https://asj.basu.ac.ir/article_3360_fbf82534151bb507d951051cea98e749.pdfدانشگاه بوعلی سیناراهبردهای شناختی در یادگیری2423-790681420200621The Effect of Metacognitive Skills Training on Study Skills and Academic Emotions of 10th Grade Male Students of Schools in Ardabilاثربخشی آموزش مهارتهای فراشناختی بر مهارتهای مطالعه و هیجانات تحصیلی دانشآموزان پسر پایه دهم مدارس شهرستان اردبیل139162336110.22084/j.psychogy.2019.19157.1970FAاصغرنخستین گلدوستدانشآموخته دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایراناحمدغضنفریدانشیار، گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران.0000-0002-2270-1129طیبهشریفیاستادیار، گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران.0000-0003-02707-2645مریمچرامیاستادیار، گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران.0000-0003-0227-7970Journal Article20190519<strong>Purpose</strong>: The purpose of the research was the effect of metacognitive skills training on study skills and academic emotions of 10th Grade Male Students of Schools in Ardabil. <strong>Method</strong>: This research method was a quasi-experimental and pre-test and post-test design with the control group. The statistical population of the study included all 10th-grade male students of Ardabil schools in the academic year of 2017-18, among whom 24 were assigned to the experimental group and 24 were selected for the control group by multi-stage sampling. For data gathering, we used the study skills Questionnaire (SSI) of Dennis Congos and the academic emotion Questionnaire of Pekrun et al. The experimental group received 8 metacognitive training sessions during which the control group did not receive any training. Data were analyzed using multivariate covariance analysis (MANCOVA). <br /><strong>Results</strong>: The results showed that metacognitive skills training significantly increased the study skills and its components, in addition to strengthening memory and improving the positive academic emotion and reducing the negative academic emotion among the subjects in the post-test phase. (P<strong>هدف:</strong> هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای فراشناختی بر مهارتهای مطالعه و هیجانات تحصیلی دانشآموزان پسر پایه دهم مدارس شهرستان اردبیل بود.<br /> <strong>روش:</strong> روش پژوهش نیمهآزمایشی (نیمهتجربی) و با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری تحقیق کلیه دانشآموزان پسر پایه دهم مدارس شهرستان اردبیل در سال تحصیلی 97-1396 بودند که از بین آنها 24 نفر برای گروه آزمایش و 24 نفر هم برای گروه کنترل به روش نمونهگیری چندمرحلهای انتخاب شد. از پرسشنامههای مهارت مطالعه (SSI) دنیس کنگاس و هیجانات تحصیلی پکران و همکاران برای گردآوری اطلاعات استفاده شد. گروه آزمایش طی 8 جلسه تحت آموزش مهارتهای فراشناختی قرار گرفتند و در این مدت گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند. دادهها از طریق آزمونهای تحلیل کواریانس چندمتغیره (مانکوا) تحلیل شد.<br /> <strong>یافتهها:</strong> نتایج نشان داد آموزش مهارتهای فراشناختی بهطور معناداری موجب افزایش مهارتهای مطالعه و مؤلفههای آن به جزء تقویت حافظه و افزایش هیجانات مثبت تحصیلی و کاهش هیجانات منفی تحصیلی در بین آزمودنیها در مرحله پسآزمون شده است (01/0>P).<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> به طور کلی، نتایج حاصل از پژوهش حاضر حاکی از اهمیت بالای آموزش مهارتهای فراشناختی (برنامهریزی، نظارت، نظم دهی) در بهبود مهارتهای مطالعه و افزایش هیجانات مثبت تحصیلی و کاهش هیجانات منفی تحصیلی دانشآموزان است.https://asj.basu.ac.ir/article_3361_6a3271b090daa3d33a3b886789700913.pdfدانشگاه بوعلی سیناراهبردهای شناختی در یادگیری2423-790681420200621The Effectiveness of Learning Cycle Model Based on Constructivist Approachon Students’ Academic Motivation and Creativity in Female Students of 7th Gradeتأثیر تدریس الگوی چرخهی یادگیری مبتنی بر رویکرد سازندهگرایی بر انگیزش تحصیلی و خلاقیت دانشآموزان دختر پایهی هفتم163186336210.22084/j.psychogy.2019.15799.1730FAعلی محمدناعمیاستادیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی واحد سبزوار، دانشگاه آزاد اسلامی، سبزوار، ایران.علیکریمیاستادیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی واحد سبزوار، دانشگاه آزاد اسلامی، سبزوار، ایرانسمانهفقیهیکارشناس ارشد مشاوره، واحد سبزوار، دانشگاه آزاد اسلامی، سبزوار، ایران.Journal Article20180214<strong>Objective:</strong> The study aimed to investigate the effect of the learning cycle model based on the Constructivist approach on students’ academic motivation and creativity in female students of 7th grade. <br /><strong>Method:</strong> The study method was sub-experimental with pretest-posttest and followed up with a control group. The study population consisted of all 7th grade female students of Sabzevar city in the academic years 2015-2016. 56 female students were selected by available sampling method, then they divided randomly into 2 groups: experimental group (28 people) and control group (28 people). The experimental group educated 14 sessions that each session was 70 minutes by learning cycle model based on the constructivist approach and the control group was taught by the traditional method. Data collection tools were included academic motivation scale (Vallerand et al, 1992) and Abedi creativity questionnaire (1993). To analyze data, multivariable covariance was used. <br /><strong>Results:</strong> The results showed that the learning cycle model based on the constructivist approach has a significant effect on students’ academic motivation, creativity, and its components included fluency, elaboration, innovation, and flexibility (p < 0.01). <br /><strong>Conclusion:</strong> Based on the results, the model is effective in increasing academic motivation, creativity and its components (fluency, elaboration, initiative, and flexibility) and can be used as a model for teaching in classrooms.<strong>هدف:</strong> پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر الگوی چرخهی یادگیری مبتنی بر رویکرد سازندهگرایی بر انگیزش تحصیلی و خلاقیت دانشآموزان انجام شد.<br /> روش: این پژوهش با روش نیمه آزمایشی از نوع طرحهای پیشآزمون و پسآزمون با استفاده از گروه کنترل انجام شد. جامعۀ آماری پـژوهش شامل دانشآموزان دخـتر پایۀ هفتم سبزوار در سـال تحصیلی 95- 1394 بود. تعداد 56 دانشآموز به روش نمونهگیری در دسترس بهعنوان نمونه انتخاب شدند. گروه آزمایش 14جلسه 70 دقیقهای با روش تدریس الگوی چرخهی یادگیری مبتنی بر رویکرد سازندهگرایی و گروه کنترل به شیوهی مرسوم آموزش دیدند. ابزار سنجش شامل پرسشنامههای انگیزش تحصیلی (ولرند و همکاران،1992) و خلاقیت عابدی (1372) بود. برای تجزیهوتحلیل دادهها، از تحلیل کوواریانس چند متغیری استفاده شد.<br /> <strong>یافتهها:</strong> نتایج نشان داد که الگوی چرخهی یادگیری مبتنی بر رویکرد سازنده گرایی بر افزایشانگیزش تحصیلی<strong>،</strong> خلاقیت و مؤلفههای آن شامل سیالی، بسط، ابتکار و انعطافپذیری تأثیر مثبت و معناداری داشته است (01/0>P).<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> بر اساس نتایج حاصل، میتوان از ارائه مداخلهی مبتنی بر الگوی چرخهی یادگیری مبتنی بر رویکرد سازندهگراییبرای افزایش انگیزش تحصیلی، خلاقیت و مؤلفههای آن (سیالی، بسط، ابتکار و انعطافپذیری) در کلاسهای درسی استفاده کرد.https://asj.basu.ac.ir/article_3362_59c17f71cbc2b206c2f561629b459ad6.pdfدانشگاه بوعلی سیناراهبردهای شناختی در یادگیری2423-790681420200621The educational cynicism among the students of Distance Learning: identification of indicators and dimensions of quality researchواکاوی پدیده بدبینی تحصیلی دانشجویان آموزش از راه دور: شناسایی نشانگان و ابعاد به روش کیفی187204336310.22084/j.psychogy.2020.14232.1634FAسکینهاشرفیمربی گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران ایران.حسن رضازین ابادیدانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران ایران.Journal Article20170728<strong>Aim</strong>: The aim of present research is to identify indicators of cynicism among the students of Distance Learning, In order to create a conceptual framework and develop its theoretical foundations. <br /><strong>Method:</strong> This qualitative research was conducted using a descriptive phenomenological approach. Participants in this study included 18 undergraduate, postgraduate and Ph. D. Students from Payame Noor University in academic year of 1395-1396. The selection of contributors was based on experience and general familiarity with the subject. The data were collected by semi-structured, interview, and general guidance methods and it continued until theoretical saturation. The data analysis using the inductive content analysis method was conducted in three open, axial and selective levels. <br /><strong>Findings: </strong>The findings showed that 54 indicators can be identified and categorized in four dimensions of cynicism toward the Professor, cynicism toward university, social cynicism and personal cynicism. <br /><strong>Results:</strong> Students' cynicism is an important and influential factor in the company and the completion of distance education courses, which requires identification and reviewed. <br /><strong> </strong><strong>هدف:</strong> هدف اصلی پژوهش حاضر، شناسایی پدیدهی بدبینی دانشجویان آموزش از راه دور، بهمنظور ایجاد یک چارچوب مفهومی و توسعهی مبانی نظری آن بود.<br /> <strong>روش:</strong> این پژوهش از نوع پژوهشهای کیفی است که با استفاده از رویکرد مبتنی بر پدیدارشناسی توصیفی انجام گرفت. مشارکتکنندگان در این پژوهش 18 نفر از دانشجویان دانشگاه پیام نور شهر تهران در مقاطع کارشناسی، کارشناسیارشد و دکتری تخصصی در سال تحصیلی 1396-1395 بودند. انتخاب مشارکتکنندگان بر حسب تجربه و نیز آشنایی کلی با موضوع صورت گرفت. دادهها از طریق مصاحبه، به روش هدایت کلیات و بهصورت نیمه ساختاریافته، گردآوری شد و تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. دادهها با استفاده از روش تحلیل محتوای استقرایی در سه سطح باز، محوری و گزینشی تحلیل شد.<br /> <strong>یافتهها:</strong> نتایج پژوهش نشان داد که 54 نشانگر شناسایی شده در چهار بعد بدبینی نسبت به استاد، بدبینی نسبت به دانشگاه، بدبینی اجتماعی و بدبینی شخصیتی تبیین و دستهبندی شد.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> بدبینیتحصیلی دانشجویان یک عامل مهم و تأثیرگذار در شرکت و تکمیل دورههای آموزش از راه دور است که نیازمند شناسایی و بررسی است.https://asj.basu.ac.ir/article_3363_54957d97d59be90ad8c9c2d31903a8be.pdfدانشگاه بوعلی سیناراهبردهای شناختی در یادگیری2423-790681420200621The Relationship between Resilience, Coping Strategies and Learning Approaches and Academic Performanceرابطه بین تابآوری، راهبردهای مقابلهای با سبکهای یادگیری و عملکرد تحصیلی205224336410.22084/j.psychogy.2019.19439.1992FAمحمدجوادیداللهی فردکتری علوم تربیتی، فلسفه تعلیم و تربیت اسلامیداوودمیرزاییدکتری علوم تربیتی، برنامهریزی درسیJournal Article20190622<strong>Purpose</strong>:The purpose of this study was to investigate the relationship between resilience, learning approaches and coping strategies of master students of Bu-Ali Sina University and predicting academic performance based on these components. <br /><strong>Method</strong>:The research method was descriptive of type correlation. The statistical population of this study was master student of Bu Ali Sina University in the academic year of 1998-97 with 2378 People. The sampling method was a relativistic cluster selected using Morgan's table of 331 People. Data collection Tool were questionnaire of the Connor-Davison resilience (2003), Revised Two-Factor Study Process Biggs et al (2001), Coping Strategies Andler & Parker (1990) and academic performance questionnaire researcher-made. For Data analysis were used of,Kolmogorov–Smirnov test, Pearson correlation and linear regression of type Enter. <br /><strong>Results</strong>:The results show that is a relationship between resilience, learning approaches, coping strategies and academic performance. Deep approach; problem-oriented coping strategy; avoidance and resiliency are good predictors of academic performance in conceptual, procedural and attitudinal dimensions. <br /><strong>Conclusion</strong>:As a result, students should be drawn to deep learning and problem-oriented learning styles in order to expect better academic performance.<strong>هدف:</strong> هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین تابآوری، سبکهای یادگیری و راهبردهای مقابلهای دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه بوعلی سینا و پیشبینی عملکرد تحصیلی براساس این مؤلفهها بود.<br /> <strong>روش:</strong> روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش دانشجویان کارشناسیارشد دانشگاه بوعلی سینا در سال تحصیلی 98-97 به تعداد 2378 نفر بود. روش نمونهگیری، طبقهای نسبی بود که با استفاده از جدول مورگان 331 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شد. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه تابآوری کانر-دیویسون (2003)، پرسشنامه فرآیند مطالعه دوعاملی تجدیدنظر شده بیگز و همکاران (2001)، پرسشنامه راهبردهای مقابله اندلر و پـارکر (1990) و پرسشنامه عملکرد تحصیلی محقق ساخته بود. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون کلموگراف اسمیرنف، همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی همزمان استفاده شد.<br /> <strong>یافته</strong><strong></strong><strong>ها:</strong> نتایج بهدستآمده نشان میدهد که بین تابآوری، سبکهای یادگیری، راهبردهای مقابلهای و عملکرد تحصیلی رابطه وجود دارد. سبک عمیق؛ راهبرد مقابله مسـأله مـدار؛ اجتنـابی و تابآوری پیشبینیکننده خوبی برای عملکرد تحصیلی در بعد مفهومی و ریهایی میباشند و در نهایت سبک عمیق؛ مسـألهمـدار و تابآوری پیشبینیکننده خوبی برای عملکرد تحصیلی در بعد ریهایی میباشند.<br /> <strong>نتیجه</strong><strong></strong><strong>گیری:</strong> در نتیجه باید بتوان دانشجویان را به سمت سبکهای یادگیری عمیق و مساله مدار سوق داد تا بتوان عملکرد تحصیلی بهتری را برای آنها انتظار داشت.https://asj.basu.ac.ir/article_3364_68d99c9351b30d7a8aef438cf0883041.pdfدانشگاه بوعلی سیناراهبردهای شناختی در یادگیری2423-790681420200621The Role of Metacognitive Strategies and Emotional Intelligence in Predicting the Writing Skills of the Sixth Grade Studentsنقش راهبردهای فراشناختی و هوش هیجانی در پیشبینی مهارتهای نوشتاری دانش آموزان پایه ششم225239336510.22084/j.psychogy.2020.20082.2034FAمنصورهقربانیدانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران.مهنازجلالوندیاستادیار گروه علوم تربیتی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران.حمیدرضادولت آبادیاستادیار گروه آموزش زبانهای خارجی دانشگاه اراکJournal Article20190918<strong>Objective:</strong> The purpose of this study was to determine the relationship between metacognitive strategies and emotional intelligence with writing skills of the 6th grade elementary school students in Arak city. <br /><strong>Method:</strong> This is a descriptive-correlational study in which statistical population of this study in cluded 4185 students of sixth grade elementary school in Arak city in the Year 2019. ampling method was random stratified and the sample size included 351 according to Krejcie and Morgan method. Data were collected using Mokhtari & Reichard' Metacognitive Strategies Questionnaire (2002), Petrides & Farnham's Emotional Intelligence Questionnaire (2006) and Self Made Writting Skills Test. Pearson correlation and regression tests were used to analyze the data. <br /><strong>Results:</strong> The results of Pearson correlation showed that there was a positive correlation between writing skills with metacognitive strategies (r = 0.42, p <0.01) and with emotional intelligence (r = 0.45, p <0.01). Regression results also showed that emotional intelligence (p = 0.01, β = 0.30) and metacognitive strategies (p <0.01, β = 0.21) were able to predict writing skills. <br /><strong>Conclusion:</strong> Based on the findings of the study،metacognitive strategies and emotional in telligence can be used in the elementary education to improve the student’s writing skills.<strong>هدف:</strong> هدف این پژوهش تعیین رابطه راهبردهای فراشناختی و هوش هیجانیبا مهارتهای نوشتاری دانشآموزان پایه ششم دوره ابتدایی شهر اراک بود.<br /> <strong>روش</strong>: روش پژوهش توصیفی- همبستگی و جامعه آماری شامل دانشآموزان پایه ششم دوره ابتدایی شهر اراک در سال 1397 به تعداد (4185) نفر بودند. روش نمونهگیری طبقهای تصادفی و حجم نمونه نیز بر اساس جدول کرجسی و مورگان 351 نفر تعیین شد. ابزار جمعآوری دادهها در این پژوهش، پرسشنامه راهبردهای فراشناختی مختاری و ریچارد (2002)، پرسشنامه رگه هوش هیجانی پترایدز و فارنهام (2006) و آزمون محقق ساخته مهارتهای نوشتاری بود. برای تجزیه تحلیل دادهها از آزمونهای آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون همزمان استفاده شد.<br /> <strong>یافتهها</strong>: نتایج همبستگی پیرسون نشان داد که بین مهارتهای نوشتاری با راهبردهای فراشناختی (01/0< p، 42/0=r) و هوش هیجانی (01/0 p <، 45/0=r) همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج رگرسیون همزمان نشان داد هوش هیجانی با ضریب بتای (01/0 p <، 30/0=β) و راهبردهای فراشناختی با ضریب بتای (01/0 p <، 21/0=β) قادر به پیشبینی مهارتهای نوشتاری بودند.<br /> <strong>نتیجهگیری: </strong>با توجه به یافتهها میتوان در سیستم آموزشی دوره ابتدایی از راهبردهای فراشناختی و هوش هیجانی برای بهبود مهارتهای نوشتاری دانش آموزان، استفاده کرد.https://asj.basu.ac.ir/article_3365_cba071211556ab6dc11ac24b6a2adf44.pdf