دانشگاه بوعلی سیناراهبردهای شناختی در یادگیری2423-79065920180121Comparative examination of attention and answer control rate in two groups of people with attention –deficit hyperactivity disorder and cognitive disorderبررسی مقایسهای میزان توجه و کنترل پاسخ در دو گروه افراد بیش فعال- کمبود توجه و اختلال شناختی111167910.22084/j.psychogy.2017.1679FAحسینجناآبادیدانشیار روانشناسی گروه علوم تربیتی، دانشگاه سیستان و بلوچستان0000-0002-4373-9353محبوبهقویدل حیدریکارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه سیستان و بلوچستانJournal Article20160704<strong>Objective: </strong>The aim of this study was to comparatively examine the attention and answer control in people with attention-deficit hyperactivity disorder and cognitive disorder. <br /><strong>Method: </strong>The statistical method was descriptive-analytical of comparative- casual type. The statistical population of this study included 160 persons (120 patients with cognitive disorder and 30 patients with attention-deficit hyperactivity disorder) from people referring to Kerman Peivand consultation center since March 2015 to March 2016. The sample included 34 patients with cognitive disorder who were selected by simple sampling method and 30 patients with attention-deficit hyperactivity disorder who were matched with cognitive group in age perspective. For collecting data, the questionnaire of numbers version continuous operation and for data analysis independent t-test was used. <br /><strong>Results: </strong>The results showed that there is a significant difference between scores means of two groups of attention-deficit hyperactivity and cognitive disorder in variable of attention dimensions (readiness, focus and speed) and answer control dimensions (precaution, continuity and perseverance). <br /><strong>Conclusion: </strong>Therefore, if this disorder is diagnosed accurately in childhood and is treated with suitable methods, irrecoverable risks accession such as dropout, addiction to drugs, reduction of self-confidence, delinquency and aggression in adulthood could be prevented.<strong>هدف:</strong> هدف از این پژوهش بررسی مقایسهای میزان توجه و کنترل پاسخ افراد بیشفعال و اختلال شناختی بود.<br /> <strong>روش: </strong>روش آماری توصیفی- تحلیلی از نوع علی- مقایسهای بود. جامعه آماری این پژوهش شامل 160 نفر (120 نفر دارای اختلال شناختی و 30 نفر دارای اختلال بیشفعالی کمبود توجه) از افراد مراجعهکننده به مرکز مشاوره پیوند کرمان از فروردین 1394 تا فروردین 95 بود. نمونه شامل 34 نفر با اختلال شناختی بود که به روش نمونهگیری تصادفی ساده و 30 نفر با اختلال بیشفعالی کمبود توجه که از لحاظ سنی با گروه شناختی همتا شده بودند، انتخاب گردیدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه عملکرد مداوم نسخه اعداد وبرای تجزیه تحلیل دادهها از آزمون t مستقل استفاده شد.<br /> <strong>یافته</strong><strong>ها: </strong>نتایج نشان داد که تفاوت معنادار بین میانگینهای نمرات دو گروه از افراد بیشفعالی عدمتمرکز و اختلال شناختی در متغیر ابعاد توجه (آمادگی، تمرکز و سرعت) و ابعاد کنترل پاسخ (احتیاط، تداوم و استقامت) وجود دارد.
<strong>نتیجهگیری: </strong>بنابراین گر این اختلال در دوره کودکی به درستی تشخیص داده شود و مورد درمان/های مناسب قرار گیرد میتواند از بروز خطرات جبرانناپذیر از قبیل ترک تحصیل، اعتیاد به مواد مخدر، کاهش اعتمادبهنفس، بزهکاری و پرخاشگری در بزرگسالی جلوگیری کند.https://asj.basu.ac.ir/article_1679_078f2c521fe82dff5302cef8206fa353.pdfدانشگاه بوعلی سیناراهبردهای شناختی در یادگیری2423-79065920180121The Effect of Critical Thinking Training on Decision Making Styles and Problem Solving Stylesتأثیر دوره آموزش تفکر انتقادی بر سبک های تصمیمگیری و سبک های حل مسأله1331212210.22084/j.psychogy.2017.11044.1391FAحسینزارعاستاد گروه روانشناسی دانشگاه پیامنور0000-0001-9629-1516پروانهنهروانیاندانشجوی دکتری روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهوازJournal Article20160713<strong>Introduction:</strong> the aim of the present study reviews the effectiveness of critical thinking training on problem solving styles anddecision making styles<strong>. </strong> <br /><strong>Methods:</strong> statistical research community includes all undergraduate students of the Bachelor of the Payame noor University of Tehran in academic year 94-95 who were among 40 students to the methods of random sample selected using multi-stage cluster store with cloud-based research plan of the type before the test – so the test with the control group in a experiment and control groups were appointed (20 students in tests and 20 students in the control group). Interventions relating to the training of critical thinking for a 45 minute training sessions during the two-week meeting on the students Group conducted tests. Used tools, problem-solving style questionnaire Cassidy and long (1996) anddecision making styles questionnaire Scott & Bruce(1995). the data obtained by statistical analysis method of case analysis<strong>. </strong> <br /><strong>Findings:</strong> the results of the study showed a significant difference between the groups (MANCOVA). The test results also suggest the existence of a single the difference was significant in both variables. <br /><strong>result:</strong> the result of the combination of the student's abilities and critical thinking, to maximize it is to promote total decision making styles,logical decision making style and problem solving styles leads. so it can be acknowledged that with the growth and progress of critical thinking as level and capabilities from and effective problem solving, levels total decision making styles,logical decision making style students also will be upgraded. On the other hand non-constructive style avoidance and intuitive problem-solving and decision-making style of avoidance and intuitive other hand, felt.<strong>هدف:</strong> هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش تفکر انتقادی، بر سبکهای حل مسأله و سبکهای تصمیمگیری دانشجویان بود.<br /> <strong>روش:</strong> جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشجویان مقطع لیسانس دانشگاههای پیام نور شهر تهران در سال تحصیلی 94-95 بودند که از میان آنها 40 دانشجو به شیوهی نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب و با طرح پژوهش آزمایشی، از نـوع پیشآزمون - پسآزمون با گـروه کنترل در گروههای آزمـایش و کنـترل گمـارده شدند (20 دانشجو در گروه آزمایش و 20 دانشجو در گروه کنترل). مداخلات مربوط به آموزش تفکر انتقادی به مدت 12 جلسه آموزشی 45 دقیقهای طی دو جلسه در هفته بر روی دانشجویان گروه آزمایش انجام گرفت. ابزارهای مورد استفاده، پرسشنامه سبک حل مسأله کسیدی و لانگ (1996) و پرسشنامه سبک تصمیمگیری اسکات و بروس (1995) بود. دادههای بهدستآمده با روش آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیری مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت.<br /> <strong>یافتهها:</strong> نتایج پژوهش حاکی از (MANCOVA) تفاوت معنادار بین گروهها بود. نتایج آزمون تک متغیره نیز حاکی از وجود تفاوت معنادار در هر دو متغیر بود.<br /> <strong>نتیجهگیری</strong>: تفکر انتقادی، ترکیب تواناییهای دانشجو و به حداکثر رساندن آن است که به ارتقای نمرات دانشجویان در نمره کل سبک تصمیمگیری و سبک حل مسأله منطقی و سبک حل مسأله خلاق و اعتمادبهنفس منجر میگردد؛ بنابراین میتوان اذعان داشت که با رشد و پیشرفت سطوح تفکر انتقادی بهعنوان توانمندی و قابلیتی اثرگذار بر سبک تصمیمگیری و سبکهای حل مسأله، میباشد؛ و سطوح سبک تصمیمگیری کلی و منطقی و سبک حل مسأله خلاق و اعتمادبهنفس نیز در دانشجویان ارتقا خواهد یافت. از سویی سبکهای حل مسأله غیر سازنده اجتنابی و شهودی و از سویی دگر سبک تصمیمگیری اجتنابی و شهودی کاهش یافت.https://asj.basu.ac.ir/article_2122_2a74989f02650f96d515d6fe3aaacc12.pdfدانشگاه بوعلی سیناراهبردهای شناختی در یادگیری2423-79065920180121The Compare Effectiveness of Cognitive and Meta Cognitive Strategies Education on Academic Hope of Girl and Boy Studentsمقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر امید تحصیلی در دانشآموزان دختر و پسر3347212310.22084/j.psychogy.2017.9335.1274FAعزت الهقدم پوردانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه لرستانلیلایوسف وندکارشناسی ارشد علوم تربیتی، دانشگاه لرستانپروانهرادمهرکارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه لرستانJournal Article20160114<strong>Objective:</strong> The aimed present study was to compare the compare effectiveness of cognitive and meta-cognitive strategies to academic hope in girl and boy students.<strong> </strong> <br /><strong>Method:</strong> The present study Quasi-experimental (pre-test and post-test and follow-up design) with the control group. The study population was includes all students in second grade boys and girls of secondary school Khorramabad city in 2015-2016. Required sample in this study were, 56 individuals' girl students and 56 individuals' boy students. The samples in each gender were selected randomly, 28 individuals in the experimental group and 28 individuals in the control group.There for, were student experimental groups both gender, cognitive and meta-cognitive strategies trained.At this time not received training students the control group girl and boy.Ultimately, then each experimental and control group segregation to gender, were imposed to post-test and again two months later both groups were follow-up. The amount academic hope with scale of academic hope Campbell and Cowen (2001), using analysis of variance with repeated measures and t-test with spss-19 were compared. <br /><strong>Results:</strong> Results showed, significantly increased the mean experimental group academic hope score both gender been compared to control group (p<0/01).Thealso, t-test results showed that among girls and boys students the effect of cognitive and meta-cognitive strategies trained to hope academic, there was a significant difference,the mean hope academic score in among girls more than boys. <br /><strong>Conclusion: </strong>The cognitive and meta-cognitive strategies training, impact to increase the hope academic.<strong>هدف:</strong> پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر امید تحصیلی در دانشآموزان دختر و پسر انجام گرفت.<br /> <strong>روش:</strong> مطالعه حاضر از نوع نیمه تجربی (طرح پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری) با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر پایه دوم دوره متوسطه دوم شهر خرمآباد در سال تحصیلی 95- 1394 بود. نمونه مورد نیاز برابر با 56 نفر در بین دانشآموزان دختر و 56 نفر در بین دانشآموزان پسر بود. از نمونه مذکور در هر دو جنس، 28 نفر در قالب گروه آزمایش و 28 نفر در قالب گروه گـواه بهصورت تصادفی انتخاب گردید. سپس دانشآموزان گروه آزمایش هر دو جنس، تحت آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بهصورت گروهی قرار گرفتند؛ در این زمان دانشآموزان گروه گواه دختر و پسر هیچ آموزشی دریافت نکردند؛ و در نهایت از هر دو گروه آزمایش و گواه به تفکیک جنسیت، پسآزمون و مجدداً 2 ماه بعد، پیگیری به عمل آمد. میزان امید تحصیلی از طریق مقیاس امید تحصیلی کمپبل و کاون (2001) با استفاده از آزمون آماری تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و آزمون t مستقل با کمک نرمافزار SPSS-19 مورد مقایسه قرار گرفت.<br /> <strong>یافته ها:</strong> یافتهها نشان داد پس از آموزش، میانگین نمره امید تحصیلی گروه آزمایش هر دو جنس (01/0p<) در مقایسه با گروه گواه بهطور معناداری افزایش یافته بود. همچنین نتایج آزمون t نشان داد که بین دانشآموزان دختر و پسر از لحاظ تأثیر آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر امید تحصیلی، تفاوت معناداری مشاهده شد، یعنی میانگین نمره امید تحصیلی در بین دختران بیش از پسران بود.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر افزایش امید تحصیلی دانشآموزان تأثیر دارد.https://asj.basu.ac.ir/article_2123_a41c37d054ff04502c7b21d0a070f888.pdfدانشگاه بوعلی سیناراهبردهای شناختی در یادگیری2423-79065920180121Validation and Verification of Factor Structure of Teaching Strenberg Intelligence questionnaire(TSI-Q)in teachersبررسی اعتبار و روایی پرسشنامه سبک تدریس بر اساس هوش موفق استرنبرگ (TSI-Q) در بین معلمان4960212410.22084/j.psychogy.2017.10612.1349FAخدیجهاعراب شیبانیاستادیار گروه روانشناسی دانشگاه پیامنورنیلااخوندیاستادیار گروه روانشناسی دانشگاه پیامنورJournal Article20160606Teaching is a collection of works that did by teacher for the facilitation or guide of students. The present study aimed to validate and verify factor structure of the Teaching Strenberg Intelligence questionnaire. This inventory devised by Paolo and colleague in 2013. Statistical population included all teachers that working in seven areas of education department in mashhad city at 2014. Of this group, 210 samples were selected through systematic random sampling. For analyzing the data of this research, factor analysis method was used and Cronbach 's alpha. Factor analysis results revealed that this questionnair contains four separate factors including creative, reproductive, analytical, and practical styles. Test reliability coefficient was obtained 0.705 for total scale using Cronbach's alpha. The overall results of the study showed that the Teaching Strenberg Intelligence questionnaire has good internal consistency and can be used as a valid tool for the assessing teaching styles for all teachers.<strong>هدف:</strong> تدریس مجموعه فعالیتهایی است که توسط معلم و بهمنظور تسهیل یا هدایت یادگیری در یادگیرندگان به انجام میرسد. پژوهش حاضر با هدف اعتباریابی و تعیین ساختار عاملی پرسشنامهی سبک تدریس انجام شده است.<br /> <strong>روش:</strong> این پرسشنامه توسط پالو و همکاران در سال 2013 ساخته شده است. جامعهی آماری پژوهش کلیهی معلمان شاغل در نواحی هفتگانه آموزش و پرورش شهر مشهد در سال 1393 بودند. از این تعداد 210 نفر به روش نمونهگیری تصادفی منظم انتخاب شدند. برای تحلیل دادهها، از روش تحلیل عاملی و آلفای کرونباخ استفاده شد.<br /> <strong>یافتهها:</strong> نتایج تحلیل عاملی نشان داد پرسشنامهی سبک تدریس دارای چهار عامل مجزای مولد، عملی، تحلیلی و خلاق است. ضریب پایایی آزمون با استفاده از آلفای کرونباخ برای کل مقیاس 705/0 بهدست آمد.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> بهطورکلی نتایج مطالعهی حاضر نشان داد که پرسشنامهی سبک تدریس از همسانی درونی مناسبی برخوردار است و میتواند بهعنوان یک ابزار معتبر برای ارزیابی سبک تدریس معلمان به کار رود.https://asj.basu.ac.ir/article_2124_64703cef8a853a3d5c95d51d82b5d565.pdfدانشگاه بوعلی سیناراهبردهای شناختی در یادگیری2423-79065920180121Bivariate Comparison of Gender and English Language Learning: A Meta-Analysis of the Empirical Literatureفراتحلیل مطالعات مربوط به تأثیر جنسیّت در یادگیری زبان انگلیسی6181212510.22084/j.psychogy.2017.10271.1333FAفاطمههمتیدانشیار، گروه آموزش زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه پیام نور، ایران.مریمشریفیدانشجوی دکتری، گروه آموزش زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه پیام نور، ایران.Journal Article20160427<strong>Objective:</strong> A meta-analysis of gender differences and English language learning literature until 2015 is conducted. The present study is an attempt to bring together evidence from a diverse field of methods for investigating gender differences in language processing. <br /><strong>Method:</strong> In total, 177 studies containing 289 independent gender outcomes were analyzed. Then, 263 effect sizes were calculated for females and 263 effect sizes were calculated for males. The Comprehensive Meta-Analysis (version 2.0) software was used to perform the statistical analyses. <br /><strong>Results:</strong> Overall results indicated an effect size of essentially zero on the measure of gender. The statistical analysis yielded a large effect size, but there was no significant difference between male and female learners. Moreover, the analysis of effect sizes for different measures of language ability showed almost all to be small in magnitude. In general, no significant heterogeneity was observed in each subset. <br /><strong>Conclusion:</strong> Gender differences in verbal abilities and functions related to language processing are not identifiable, if they exist, with the research methods used today. The implications of these findings are discussed, including their implications for theories of gender differences and their relation to the changing gender roles.<strong>هدف:</strong> هدف پژوهش حاضر، ترکیب نتایج کمّی حاصل از پژوهشهای انجامگرفته در زمینه تأثیر جنسیّت بر یادگیری زبان انگلیسی با بهرهگیری از روش فراتحلیل است.<br /> <strong>روش</strong>: جامعه آماری تحقیق را کلیّه مطالعات انجام گرفته تا سال 1393 در تمامی مقاطع تحصیلی نظام آموزشی ایران تشکیل میدهد. در مجموع 177 مقاله شامل 289 اندازه اثر مربوط به جنسیّت مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. سپس 263 اندازه اثر به تفکیک برای گروه دخترها و 263 اندازه اثر برای گروه پسرها محاسبه گردید. جهت بررسی شاخصهای آماری پژوهشهای منتخب از نرمافزار جامع فراتحلیل ویرایش 2 استفاده شد.<br /> <strong>یافته ها:</strong> نتایج ترکیبی نشاندهنده اندازه اثر کوچک (14/0) و دامنه تغییرات محدود مقادیر مربوط به تأثیر عامل جنسیّت بود. میانگین اندازه اثر ترکیبی مدل ثابت و تصادفی برای گروه دخترها بهترتیب برابر با 1/1 و 22/1 و برای گروه پسرها بهترتیب برابر با 11/1 و 9/1 بود. اندازه اثر ترکیبی قبل از تحلیل حساسیت نشان داد که در این پژوهشها پسرها نتایج بهتری کسب کردهاند؛ اما بعد از تحلیل حساسیت و حذف 87 اندازه اثر از گروه دخترها و 83 اندازه اثر از گروه پسرها اندازه اثر در دو گروه تقریباً برابر شد. بهطوریکه میانگین اندازه اثر ترکیبی مدل ثابت و تصادفی برای گروه دخترها و پسرها بهترتیب برابر با 94/0 و 95/0 بود.<br /> <strong>نتیجه گیری:</strong> نتایج نشان داد که اندازه اثرهای بهدستآمده براساس ملاک کوهن بزرگ هستند ولی در مورد یادگیری زبان انگلیسی تفاوت معناداری میان زبانآموزان دختر و پسر وجود ندارد. در تحلیل اندازه اثرها به تفکیک مؤلفههای مختلف یادگیری زبان انگلیسی نیز تفاوت معناداری مشاهده نشد.https://asj.basu.ac.ir/article_2125_f97232c647879f69e75710450d7ccda9.pdfدانشگاه بوعلی سیناراهبردهای شناختی در یادگیری2423-79065920180121Psychometric properties of self-efficacy scale for English language learnersبررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس خودکارآمدی در یادگیرندگان زبان انگلیسی83102212610.22084/j.psychogy.2017.11415.1424FAعلیرضایی شریفاستادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه محقق اردبیلیمحمد رضاابراهیم خانیکارشناس ارشد تحقیقات آموزشیولیمحمدیاستادیار گروه آموزشی زبان انگلیسی دانشگاه محقق اردبیلیJournal Article20160825<strong>Objective</strong>:The self-efficacy scale for English language learners (QESE) was devised by Wang (2014) based on Bandura's self-efficacy theory to be applied to school contexts in order to measure English learners' self-efficacy. The aim of the present study was to evaluate the psychometric properties this scale. <br /><strong>Method:</strong> The population included all the senior high school students studying in District One and Two of Hamadan, during the 2015-2016 academic years among whom 408 participants were selected as the sample through multistage cluster sampling. <br /><strong>Results</strong>: The validation results showed that QESE validity had the values of 0.902, 0.912, and 0.864 using Cronbach's alpha, lambda squared, and Guttman split-half, respectively. Further analysis confirmed the content and construct validity of the QESE. The results of the confirmatory factor analysis, as the primary form, confirmed the four factors of efficacy in reading, efficacy in writing, efficacy in listening, and also speaking efficacy. <br /><strong>Conclusion:</strong> According to the results, it can be maintained that QESE is a reliable and valid instrument to measure self-efficacy in English learning and it can be used as a useful tool to assessment self-efficacy in English language learners.<strong>هدف</strong>: مقیاس خودکارآمدی در زبان انگلیسی براساس نظریهی خودکارآمدی بندورا توسط وانگ و همکاران (2014 و 2013) جهت استفاده در مدارس و برای اندازهگیری خودکارآمدی در زبان انگلیسی ساخته شده است. هدف پژوهش حاضر نیز تعیین ویژگیهای روانسنجی مقیاس خودکارآمدی در زبان انگلیسی میباشد.<br /> <strong>روش</strong>: جامعهی آماری مطالعه حاضر را کلیه دانشآموزان دوره دوم متوسطه ناحیه یک و دو همدان، در سال تحصیلی 95-1394 تشکیل میدهد. نمونه پژوهش متشکل از 408 دانشآموز است که بهصورت نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. طرح پژوهش همبستگی از نوع تحلیل عاملی می باشد.<br /> <strong>یافته ها</strong>: نتایج نشان داد که اعتبار مقیاس خودکارآمدی زبان انگلیسی براساس آلفای کرونباخ 902/0، با روش لاندا 2 گاتمن 912/0 و با استفاده از روش دو نیمه کردن، 864/0 میباشد. بررسیهای مربوط به روایی محتوا و سازه مقیاس خودکارآمدی زبان انگلیسی مؤید روایی مقیاس مذکور است. یافتههای حاصل از تحلیل عاملی تائیدی همانند فرم اصلی، چهار عامل خودکارآمدی در خواندن، خودکارآمدی در نوشتن، خودکارآمدی در گوش دادن و خودکارآمدی در صحبت کردن را مورد تأیید قرار داد..<br /> <strong>نتیجه گیری</strong>: با توجه به نتایج بدست آمده میتوان گفت که مقیاس خودکارآمدی زبان انگلیسی ابزاری قابلاعتماد و روا برای اندازهگیری خودکارآمدی در زبان انگلیسی میباشد و میتوان از آن به عنوان ابزاری مفید در سنجش خودکارآمدی در یادگیرندگان زبان انگلیسی استفاده کرد.https://asj.basu.ac.ir/article_2126_2cb94a1b37a08445eb5532c12945dcb6.pdfدانشگاه بوعلی سیناراهبردهای شناختی در یادگیری2423-79065920180121Comparison of Cognitive Inhibition in three Groups of Students With high, Normal and Low Mathematical Achievementمقایسهی بازداری شناختی در سه گروه از دانشآموزان با پیشرفت ریاضی بالا، متوسط و پایین103116212710.22084/j.psychogy.2017.11960.1459FAفائزهادیب نیاکارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایرانعلیرضاکاکاونددانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایران0000-0003-3130-2338Journal Article20161024<strong>Objective: </strong>The purpose of the present study was to compare cognitive inhibition in three groups of students with high, normal and low achievement in mathematical. <br /><strong>Method:</strong> This study was a causal-comparative study. The population of this study included all fifth grade students in 1393-94 in Arak. 33 students with high mathematical achievement, 39 students with normal mathematical achievement and 36 students with low mathematical achievement were selected by convenience sampling method. To collect the data, Raven’s IQ test, Conners Teacher Rate Scale, researcher constructed mathematical test and numerical stroop test were used. For analyzing the data, multivariate analysis of variance and follow-up Scheffe tests were used. <br /><strong>Results:</strong> The results of multivariate analysis showed that there was a significant difference between performance of three groups of students in numerical stroop. Results of follow-up Scheffe test showed the interference score of numerical stroop effect and physical stroop effect in students with normal mathematical achievement was higher than students with high mathematical achievement and the interference score in students with low mathematical achievement was higher than other groups. <br /><strong>Conclusion:</strong> It can be concluded that students with low mathematical achievement have the lowest performance in cognitive inhibition.<strong>هدف:</strong> پژوهش حاضر با هدف مقایسهی بازداری شناختی در سه گروه از دانشآموزان با پیشرفت ریاضی بالا، متوسط و پایین انجام گرفت.<br /> <strong>روش:</strong> روش این پژوهش علی مقایسهای بود. جامعهی موردمطالعه، دانشآموزان پایهی پنجم ابتدایی شهر اراک در سال تحصیلی 94-1393 بودند که 33 دانشآموز با پیشرفت ریاضی بالا، 39 دانشآموز با پیشرفت ریاضی متوسط و 36 دانشآموز با پیشرفت ریاضی پایین با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از آزمون هوش ریون، مقیاس درجهبندی معلم کانرز، آزمون ریاضی محقق ساخته و آزمون استروپ عددی استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادههای حاصل از پژوهش از روش تحلیل واریانس چندمتغیره (مانوا) و آزمون تعقیبی شفه استفاده شد.<br /> <strong>یافته ها:</strong> نتایج مانوا نشان داد که در بین عملکرد سه گروه در آزمون استروپ عددی تفاوت معناداری وجود دارد. نتایج آزمون تعقیبی شفه نیز نشان داد که در اثر استروپ عددی و اثر استروپ فیزیکی، نمرهی تداخل در دانشآموزان گروه با پیشرفت ریاضی متوسط بیشتر از نمرهی تداخل دانشآموزان گروه با پیشرفت ریاضی بالا است و نمرهی تداخل دانشآموزان گروه با پیشرفت ریاضی پایین نسبت به دو گروه دیگر بیشتر است.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> با توجه به یافتهها میتوان نتیجه گرفت دانشآموزان با پیشرفت ریاضی پایین، ضعیفترین عملکرد را در بازداری شناختی دارند.https://asj.basu.ac.ir/article_2127_d516d0aaa6eb2aff9635c3be938adc78.pdfدانشگاه بوعلی سیناراهبردهای شناختی در یادگیری2423-79065920180121Relationship between difficulties in emotional regulation and metacognitive beliefs with repetitive negative thinking in high school studentsرابطه دشواری در نظمبخشی هیجانی و باورهای فراشناختی با تفکر ارجاعی در دانشآموزان پسر دوره متوسطه117135212810.22084/j.psychogy.2017.12178.1484FAجعفربهادری خسروشاهیدانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه شهید مدنی آذربایجانرامینحبیبی کلیبردانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید مدنی آذربایجانJournal Article20161118<strong>Objective:</strong> The purpose of the present study is to investigate the relationship between difficulties in emotional regulation and metacognitive beliefs with repetitive negative thinking in high school students. <br /><strong>Method: </strong>The method of study was correlational. The statistical population present study comprised of all grade high school boy students of Tabriz in 2016-2017 academic years that were studying. A choice sample of the population, using cluster random sampling method, a sample of 353 subjects was chosen. For data collection, theEhring perseverative thinking questionnaire, Gratz and Roemer Difficulties in Emotion Regulation Scale and Wells & Cartwright-Hatton Meta-Cognitive Questionnairewere used. Data were analyzed by using Pearson’s correlation coefficient and multiple regression analysis. <br /><strong>Results:</strong> The results showed that exist significant positive relationship between repetitive negative thinking with components of non-acceptance of emotional responses, emotional, difficulties engaging in goal-directed behavior, impulse control difficulties, lack of emotional awareness, lack of emotional clarity and total score difficulties in emotional regulation and no relationship was observed between repetitive negative thinking limited Access to Emotion Regulation Strategies. Also exist significant positive relationship between repetitive negative thinking with positive beliefs about worry, negative beliefs about uncontrollability, cognitive confidence and cognitive self-consciousness and there is no relationship between repetitive negative thinking with need for control. Also regression analysis revealed that the difficulties in emotional regulation, components of nonacceptance of emotional responses, impulse control difficulties, difficulties engaging in goal-directed behavior, metacognitive beliefs and component cognitive self-consciousness could positively and significantly predict the repetitive negative thinking in students. <br /><strong>Conclusion: </strong>The results show that component of difficulty in emotional regulation and metacognitive beliefs considerable part of repetitive negative thinking could explain in students.<strong>هدف: </strong>هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه دشواری در نظمبخشی هیجان و باورهای فراشناختی با تفکر ارجاعی در دانشآموزان پسر دوره متوسطه بود. <br /> <strong>روش:</strong> روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیهی دانشآموزان پسر دوره متوسطه شهر تبریز در سال تحصیلی 96-1395 تشکیل میدادند که مشغول به تحصیل بودند. برای انتخاب نمونه از میان جامعه آماری، با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای، نمونهای به حجم 353 نفر انتخاب شدند. بهمنظور جمعآوری دادهها از پرسشنامهی تفکر ارجاعی اهرینگ و همکاران، مقیاس دشواری در تنظیم هیجان گراتز و رومر و پرسشنامه باورهای فراشناختی ولز، کارترایت-هاوتون استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. <br /> <strong>یافته ها:</strong> نتایج نشان داد که تفکر ارجاعی با مؤلفههای عدمپذیرش پاسخ هیجانی، دشواریهای رفتار هدفمند، دشواری کنترل تکانه، فقدان آگاهی هیجانی، فقدان شفافیت هیجانی و نمره کل دشواری در نظمبخشی هیجان رابطه مثبت و معناداری دارد و با دستیابی محدود به هیجان رابطهای مشاهده نشد. همچنین تفکر ارجاعی با باور مثبت درباره نگرانی، باور منفی درباره کنترلناپذیری، اطمینان شناختی و خودآگاهی شناختی رابطه مثبت و معناداری دارد و با نیاز به کنترل خود رابطهای وجود ندارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون آشکار کرد که دشواریهای نظمبخشی هیجان و مؤلفههای عدمپذیرش پاسخهای هیجانی، دشواریهای کنترل تکانه، دشواریهای دست زدن به رفتارهای هدفمند و باورهای فراشناختی و مؤلفه خودآگاهی شناختی بهطور مثبت و معناداری، میتوانند تفکر ارجاعی دانشآموزان را پیشبینی کنند.<br /> <strong>نتیجهگیری: </strong>نتایج نشان داد که مؤلفههای دشواری در نظمبخشی هیجان و باورهای فراشناختی بخش قابلتوجهی از تفکر ارجاعی دانشآموزان را تبیین میکنند.https://asj.basu.ac.ir/article_2128_f18ffe1b9d3cae4ac57c7e296192a734.pdfدانشگاه بوعلی سیناراهبردهای شناختی در یادگیری2423-79065920180121The effects training of positive thinking skills in the way of group study on positive emotion
learning and academic self-regulation in on grade girl high school studentsتأثیر آموزش مهارتهای مثبتاندیشی به شیوه گروهی بر هیجان مثبت یادگیری و خودنظمدهی تحصیلی دانشآموزان دختر دوره اول متوسطه137159212910.22084/j.psychogy.2017.12060.1475FAمسعودصادقیاستادیار گروه روانشناسی دانشگاه لرستانزینببیرانوندکارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه لرستانJournal Article20161105<strong>Aim:</strong> The aim of the present study was to examine effect of positive thinking skills in the way of group study on positive emotional learning and academic self-regulation in on grade girl high school students. <br /><strong>Method:</strong> The study method of s up-experimental with design pre-test - post-test with the control group. The study population included all high school girl students in on grade Khorramabad city area two public schools in the academic year 1395 - 96. Sample size of 60 Person (of Person 30 experiment group and Person 30 control group) using multi-stage random cluster were selected. only experimental group was training of positive thinking skills in the way of group. After the training Meetings, from both the experimental and control groups were post-test. In this study measuring tool, questionnaire learning excitement Pkran, Goetz, Titz & Perry (2002) and academic self-regulation Ryan (1987). Eventually information collected through questionnaires, with of using SPSS - 18 and descriptive and descriptive and inferential test run such as analysis of variance univariate and multivariate analyzes were done. <br /><strong>Results: </strong>Results showed that positive thinking skills in the way of group study had a significant impact in increacing positive emotion learning and academic self-regulation of first grade female students in the first period of high schools in Khorramabad (P<strong>هدف: </strong>پژوهش حاضر با هدف، تأثیر آموزش مهارتهای مثبتاندیشی به شیوه گروهی بر هیجان مثبت یادگیری و خودنظمدهی تحصیلی در دانشآموزان دختر پایه اول دوره اول متوسطه انجام گرفت.<br /> <strong>روش: </strong>طرح پژوهش نیمهآزمایشی با پیشآزمون-پسآزمون همراه با گروه گواه بود. جامعه آماری، شامل کلیه دانشآموزان دختر پایه اول دوره اول متوسطه شهر خرمآباد در سال تحصیلی 96-1395 بود. حجم نمونه پژوهش شامل 60 نفر بودند (30 نفر گروه آزمایش و 30 نفر گروه گواه) که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. سپس تنها گروه آزمایش تحت آموزش مهارتهای مثبتاندیشی به شیوه گروهی قرار گرفت. بعد از اتمام جلسات آموزشی، از هر دو گروه آزمایش و گواه پسآزمون به عمل آمد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای هیجان یادگیری پکران، گوئتز، تیتز و پری (2002) و خودنظمدهی تحصیلی وریان (1987) بود. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس چندمتغیره و تکمتغیره) استفاده شد.<br /> <strong>یافته ها: </strong>یافتههای حاصل از پژوهش حاضر نشان داد که آموزش مهارتهای مثبتاندیشی به شیوه گروهی بر افزایش هیجان مثبت یادگیری و خودنظمدهی تحصیلی در دانشآموزان دختر پایه اول دوره اول متوسطه شهر خرمآباد تأثیر معنیداری داشته است (001/0>p).<br /> <strong>نتیجه گیری: </strong>با توجه به نتایج حاصله، آموزش مهارتهای مثبتاندیشی به شیوه گروهی برای افزایش هیجان مثبت یادگیری و خودنظمدهی تحصیلی در دانشآموزان دختر توصیه میشود.https://asj.basu.ac.ir/article_2129_9dc9c22b76a1070e196cb95d3aca38e9.pdfدانشگاه بوعلی سیناراهبردهای شناختی در یادگیری2423-79065920180121The predictive role of achievement goals and intelligence beliefs associated with assertivenessنقش پیشبینیکنندگی اهداف پیشرفت و باورهای هوشی در ارتباط با جرأتورزی161175213010.22084/j.psychogy.2017.11893.1452FAمهریشیرزاییدانش آموخته کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی دانشگاه سیستان و بلوچستانافسانهمرزیهاستادیار گروه آموزش و پرورش دانشگاه سیستان و بلوچستان0000-0003-1184-3487عابدهنظریمربی گروه آموزش و پرورش دانشگاه سیستان و بلوچستانJournal Article20161016<strong>Purpose</strong>: The purpose of present study was to determine the predictive role of achievement goals and intelligence beliefs associated with assertiveness of second grade girl high school students in the second district of Zahedan. <br /><strong>Method</strong>: The research method of this study was correlation- descriptive design. 306 students were selected as sample for this study by Stratified random sampling. Three questionnaires of Assertiveness (Gambrill & Richey, 1975), achievement goals (Midgley, 1998), and intelligence beliefs (Babaie, 1998) were used to collect the information, that their reliability through Cronbach’s Alpha were reported, 0. 80, 0. 93 and 0. 81, respectively. To analyze the data, Pearson correlation coefficient, stepwise regression and one-sample t test was applied. <br /><strong>Results</strong>: The results revealed that there was a significant and direct relationship between mastery goals and approach- performance with assertiveness. Meanwhile, avoidant-performance was not significantly related to assertiveness. Also, the findings of this study demonstrated that two types of entity intelligence beliefs and incremental intelligence had a significant and reverse relationship with assertiveness. <br /><strong>Conclusion</strong>: the results of this research illustrates that approach- performance goal and incremental intelligence belief can predict the assertiveness of students.<strong>هدف:</strong> پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش پیشبینیکنندگی اهداف پیشرفت و باورهای هوشی در ارتباط با جرأتورزی در دانشآموزان دختر پایه دوم مقطع متوسطه ناحیه دو شهر زاهدان انجام گرفت. روش پژوهش، توصیفی و طرح پژوهشی از نوع طرحهای همبستگی میباشد.<br /> <strong>روش:</strong> در این پژوهش در مجموع تعداد 396 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده برای جمعآوری اطلاعات شامل سه پرسشنامه جرأتورزی گمبریل و ریچی (1975)، پرسشنامه اهداف پیشرفت میگلی و همکاران (1998) و پرسشنامه باور هوشی بابایی (1377) میباشد؛ که اعتبار آنها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بهترتیب 80/0، 93/0 و 81/0 برآورد گردید. برای تحلیل دادههای پژوهش از آزمون ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون گامبهگام و آزمون t تک نمونهای استفاده شد.<br /> <strong>یافته ها</strong>:یافته های حاصل نشان داد که بین اهداف تبحری و عملکردی ـ رویکردی و متغیر جرأتورزی رابطه مستقیم و معنادار وجود دارد. این در حالی است که هدف عملکردی - اجتنابی با جرأتورزی رابطه معناداری نشان نداد. همچنین یافتهها نشان داد که دو نوع باور هوشی ذاتی و افزایشی با متغیر جرأتورزی رابطه معکوس و معنادار دارد.<br /> <strong>نتیجه گیری</strong>: نتایج این تحقیق حاکی از آن است که هدف عملکردی ـ رویکردی و باور هوشی افزایشی می توانند جرأتورزی دانشآموزان را پیشبینی کنند.https://asj.basu.ac.ir/article_2130_5669b23578ec93d517d8b791774441e6.pdfدانشگاه بوعلی سیناراهبردهای شناختی در یادگیری2423-79065920180121Comparison of executive functions (planning, decision-making, organization, response inhibition) and EQ (emotional perception, emotion regulation, using emotions) in male students who are blind and visually impaired middle school Khorramabadمقایسه کارکردهای اجرایی و هوش هیجانی در دانشآموزان پسر نابینا و بینا مقطع راهنمایی شهر خرمآباد177187213210.22084/j.psychogy.2017.8943.1251FAتورجحسنی رادعضو هیئتعلمی گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نورعسگرچوبداریکارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه علامه طباطبائیباقرحسنونددانشجوی دکترای تخصصی روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه علامه طباطبائیحافظپادروندکارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه علامه طباطبائی0000-0003-0033-2334Journal Article20151223Purpose: The present study compared to executive function and emotional intelligence in blind and sighted middle school students in Khorram Abad conducted 's. Method: The method is based on comparison of survey research. The study sample consisted of all students blind to size (30) were due to population size, low conducting a sample survey, students also see the cluster sampling, a total of 30 patients in the study areas 1 and 3, where were given. In order to assess executive functions (planning - decision-making, organization, response inhibition) Coolidge and neurological tests to assess emotional intelligence, emotional intelligence scale was shot. Neurological examination by parents of blind and visually impaired and sighted students Mqyash EI shot itself will run. In this study statistical methods used independent T-test (two-tailed test) and Kolmogorov - Smirnov test was . Results: The results of this research showed that the performance of the functions of the components of emotional intelligence between blind and sighted students, there was no significant difference (P>0/05). Conclusions: Given the importance of psychological variables such as: executive function and emotional intelligence in the development of blind people in the absence of visual deprivation, recommended identify any of these abilities in the blind training in the management and utilization of the abilities of blind people be taken.هدف: پژوهش حاضر به منظور مقایسه مقایسه کارکردهای اجرایی( برنامه ریزی-تصمیم گیری، سازمان دهی، بازداری پاسخ) و هوش هیجانی (ادراک هیجانی، نظم جویی، هیجانی بکارگیری هیجانی) در دانش آموزان پسر نابینا و بینا مقطع راهنمایی شهر خرمآباد انجام شده است. روش: روش تحقیق حاضر زمینه یابی از نوع علی مقایسه ای است . جامعه این پژوهش عبارتست از تمامی دانش آموزان نابینا به حجم(30) نفر که به دلیل حجم جامعه کم به روش سرشماری به عنوان نمونه پژوهش، همچنین دانش آموزان بینا به روش نمونه گیری خوشه ای به تعداد 30 نفر در این پژوهش از مناطق 1و 3 جایی داده شدند. به منظور سنجش کارکردهای اجرایی(برنامه ریزی- تصمیم گیری، سازمان دهی، بازداری پاسخ)آزمون عصب شناختی کولیج و به منظور سنجش هوش هیجانی از مقیاس هوش هیجانی شات استفاده شد.آزمون عصب شناختی توسط والدین دانش آموزان نابینا و مقیاش هوش هیجانی شات توسط خود دانش آموزان نابینا و بینا اجرا شد. روش های آماری: در این پژوهش از آزمون کولموگروف- اسمیرنوف و آزمون T مستقل( آزمون دو دامنه) استفاده شده است. یافتهها: نتایج حاصل از فرضیات پژوهش نشان دادند که بین مولفه های کارکردهای اجرایی و هوش هیجانی در دانش آموزان نابینا و بینا تفاوت معناداری وجود ندارد(05/0https://asj.basu.ac.ir/article_2132_c61589a968812355669476f76404be4a.pdfدانشگاه بوعلی سیناراهبردهای شناختی در یادگیری2423-79065920180121The Relationship between the Perception of Learning Environment and Academic Buoyancyt through Mediating cognition, metacognition, achievement motive and self-efficacy among studentsرابطه ادراک از محیط یادگیری و سرزندگی تحصیلی با نقش واسطهای شناخت، فراشناخت، انگیزه پیشرفت و خودکارآمدی در دانشجویان189212213110.22084/j.psychogy.2018.13668.1590FAفاطمهبهرامیاستادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه حکیم سبزواریمرتضیبدریدانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20170513<strong>Purpose</strong>: The purpose of this study is possibility of predicting the Academic Buoyancy of students based on their perceptions of the learning environment by examining the mediating role of cognitive, metacognitive, motivation and academic self-efficacy. <br /> <strong>Method</strong>: Research method is a correlation and the participants included 320 students of Allameh Tabatabai University in Tehran that were selected by random cluster sampling. Academic Buoyancy Martin & Marsh(2006), Dundee Ready Educational Environment Measure (DREEM, 1997) cognitive & metacognitive, Dowson & Mcinerney(2004) achievement motive Hermans (1970) and self-efficacy Sherer and el(1982) questionnaires were used. Psychometric assessment characteristics such as reliability and validity were evaluated and the adequacy of data collection tool was desirable. In general results of statistical analysis showed that the standardized coefficient of the direct effects perceptions of the learning environment on cognitive, metacognitive, motivation and academic self-efficacy for 99% confidence level and direct effects perceptions of the learning environment, cognitive, metacognitive, motivation and academic self-efficacy on Academic Buoyancy The 95% confidence level were significant. <br /><strong>Conclusion</strong>: Generally, the findings show the role of perception from the learning environment in promoting cognition, metacognition, achievement motive and self-efficacy in order to achieve Academic Buoyancyt. <br /> <strong>هدف:</strong> هدف پژوهش حاضر امکان پیشبینی سرزندگی تحصیلی دانشجویان براساس ادراک آنها از محیط یادگیری با بررسی نقش واسطهای شناخت، فراشناخت، انگیزه پیشرفت و خودکارآمدی بود.<br /> <strong>روش:</strong> روش پژوهش از نوع همبستگی و شرکتکنندگان در پژوهش شامل 320 نفر از دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی تهران بودند که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای تصادفی، انتخاب شدند. پرسشنامههای سرزندگی تحصیلی مارتین و مارش (2006)، مقیاس اندازهگیری محیط آموزشی داندی (1997)، مقیاس شناخت و فراشناخت مک اینری و داوسون (2004)، مقیاس انگیزه پیشرفت (T.M.A) هرمنس (1970) و مقیاس خودکارآمدی شرر و همکاران (1982) مورد استفاده قرار گرفتند. ویژگیهای روانسنجی ابزارها اعم از پایایی و روایی بررسی شد و کفایت ابزارهای جمعآوری اطلاعات در حد مطلوب بود.<br /> <strong>یافتهها:</strong> بهطورکلی نتایج تحلیلهای آماری نشان داد که ضریب استاندارد شده مسیر اثرات مستقیم ادراک از محیط یادگیری بر شناخت، فراشناخت، خودکارآمدی و انگیزه پیشرفت در سطح 99 درصد اطمینان و اثرات مستقیم شناخت، فراشناخت، خودکارآمدی و انگیزه پیشرفت بر سرزندگی تحصیلی نیز معنادار بوده است. همچنین اندازه اثرات غیرمستقیم ادراک از محیط یادگیری بر سرزندگی تحصیلی از طریق متغیر میانجی شناخت، فراشناخت، خودکارآمدی و انگیزه پیشرفت در سطح 95 درصد اطمینان، معنادار بوده است.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> بهطورکلی یافتهها، تأثیر ادراک از محیط یادگیری در ارتقای شناخت، فراشناخت، انگیزه پیشرفت و خودکارآمدی دانشجویان، جهت نیل به سرزندگی تحصیلی را نشان میدهد.https://asj.basu.ac.ir/article_2131_7f94e757b4a76a2cb89c819aefee3be7.pdf