TY - JOUR ID - 878 TI - رابطه صفات شخصیت، سبک های یادگیری و راهبردهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی فیزیک JO - راهبردهای شناختی در یادگیری JA - J.PSYCHOGY LA - fa SN - 2423-7906 AU - حبیب الهی, سعید AU - حسینی, طیبه AU - طیبی چوبری, مرتضی AU - عاشوری, جمال AD - دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات خوزستان AD - کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه سمنان AD - دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی AD - دانشجوی دکتری روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 2 IS - 2 SP - 1 EP - 15 KW - صفات شخصیت KW - سبک های یادگیری KW - راهبردهای یادگیری KW - پیشرفت تحصیلی KW - فیزیک DO - N2 - هدف: پیشرفت تحصیلی تحت تأثیر متغیرهای زیادی است. برخی از مهم­ترین آنها صفات شخصیت، سبک­های یادگیری و راهبردهای یادگیری هستند. این پژوهش با هدف بررسی ارتباط صفات شخصیت، سبک­های یادگیری و راهبردهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی فیزیک انجام شد. روش: این مطالعه توصیفی– تحلیلی از نوع همبستگی می­باشد. جامعه­ی آماری این پژوهش همه دانش­آموزان پایه اول دبیرستان شهر پیشوا بودند. برای انجـام ایـن پژوهش 200 دانـش­آموز به روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای انتخاب شدند. همه شرکت­کنندگان پرسشنامه صفات شخصیت، آزمون گروهی اشکال نهفته و پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری را تکمیل کردند. یافته­ ها: یافته­ها نشان داد که میان پذیرش، وظیفه­شناسی، سبک نابسته به زمینه، سازمان­دهی و خود نظم­دهی فراشناختی با پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت و معنادار و میان روان رنجورخویی با پیشرفت تحصیلی رابطه­ی منفی و معنادار وجود دارد. وظیفه­شناسی، سبک نابسته به زمینه و خودنظم­دهی فراشناختی 53 درصد از واریانس پیشرفت تحصیلی را پیش­بینی می­کنند. سهم وظیفه­شــناسی در پیش­بینی پیشرفت تحصیلی بیش از سایر متغیرها بود.  نتیجه ­گیری: نتیجه پژوهش نشان داد که استفاده از وظیفه­شناسی، سبک نابسته به زمینه و خودنظم­دهی فراشناختی باعث افزایش پیشرفت تحصیلی درس فیزیک می­شود. UR - https://asj.basu.ac.ir/article_878.html L1 - https://asj.basu.ac.ir/article_878_4100757c38e62e6b11d0661e33ddb5b2.pdf ER -