TY - JOUR ID - 4629 TI - چالش‌های مدل‌سازیِ سنجش شناختی-تشخیصی و چگونگی رفع آن‌ها در داده‌های مطالعه تیمز JO - راهبردهای شناختی در یادگیری JA - J.PSYCHOGY LA - fa SN - 2423-7906 AU - کبیری, مسعود AU - قاضی طباطبایی, محمود AD - استادیار، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، تهران، ایران AD - استاد، گروه جمعیت‌شناسی دانشگاه تهران، تهران، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 10 IS - 19 SP - 1 EP - 23 KW - سنجش شناختی تشخیصی KW - مدل‌سازی KW - تیمز KW - علوم تجربی DO - 10.22084/j.psychogy.2022.23446.2269 N2 - هدف: سنجش شناختی- تشخیصی به‌عنوان یکی از مباحث جدید در سنجش آموزشی مطرح شده است. در این روش، اطلاعات وسیع‌تری در مورد چگونگی یادگیری افراد و نحوة تسلط بر مهارت‌های شناختیِ لازم برای بهبود فرایند یادگیری بررسی می‌شود. به علت تفاوت‌های سنجش شناختی-تشخیصی با مدل‌های دیگر سنجش، چالش‌های خاصی در مدل‌سازی این روش وجود دارد.روش: به‌عنوان نمونه‌ای عملی از مدل‌سازی، داده‌های علوم مطالعة تیمز با رویکرد شناختی-تشخیصی تحلیل شده و مشکلات فرایند مدل‌سازی آن مستند گردید. هر یک از چالش‌ها مورد تشریح قرار گرفته تا تفاوت‌های آن با رویه‌های مرسوم مدل‌سازی آشکار گردد.یافته‌ها: چالش‌های مورد بحث شامل تک ‌بُعدی بودن در مقابل چند بُعدی بودن، تعداد خصیصه‌ها، همبستگی بین خصیصه‌ها، تعداد مناسب سؤال در هر خصیصه، درجة دقت خصیصه‌ها، اعتبار خصیصه‌ها، روایی سنجش شناختی-تشخیصی، پارامترهای سؤال، برازش مدل، شناسایی و تعیّن مدل، هم‌گرایی و نمونه‌گیری‌های پیچیده بودند.نتیجه‌گیری: برای نشان دادن چگونگی حل این چالش‌ها در نمونه‌ای عملی، تجربة مدل‌سازی شناختی-تشخیصی داده‌های مطالعۀ تیمز به بحث گذاشته شد. UR - https://asj.basu.ac.ir/article_4629.html L1 - https://asj.basu.ac.ir/article_4629_8b6216e743fe97397a71db022528f675.pdf ER -