TY - JOUR ID - 4607 TI - بررسی اثربخشی بسته آموزشی انگیزشی-دلبستگی به مدرسه بر پرخاشگری و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان دختر پایه دهم JO - راهبردهای شناختی در یادگیری JA - J.PSYCHOGY LA - fa SN - 2423-7906 AU - رجایی, اعظم AU - نادی, محمدعلی AU - منشئی, غلامرضا AD - دانش آموخته دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران AD - دانشیار، گروه علوم تربیتی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران AD - دانشیار، گروه روان‌شناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 10 IS - 19 SP - 61 EP - 81 KW - انگیزشی-دلبستگی به مدرسه KW - پرخاشگری KW - عملکرد تحصیلی DO - 10.22084/j.psychogy.2022.24000.2296 N2 - هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثر­بخشی بسته آموزشی انگیزشی-دلبستگی به مدرسه بر پرخاشگری و عملکرد تحصیلی دانش‌­آموزان دختر پایه دهم شهر اصفهان بود.روش: این پژوهش از نوع نیمه­‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون با گروه گواه و پیگیری 3 ماهه بود. جامعه آماری پژوهش را دانش­‌آموزان دختر پایه دهم شهر اصفهان در سال تحصیلی 99-1398 تشکیل دادند. برای انتخاب نمونه به روش نمونه‌گیری در دسترس 36 نفر که حاضر به شرکت در مطالعه شدند، به‌تصادف در دو گروه (18 نفری) آزمایش و گواه قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده شامل پرسشنامه‌ پرخاشگری اهواز زاهدی­‌فر، نجاریان و شکرکن (1379) و پرسشنامه عملکرد تحصیلی فام و تیلور (1999) بود. داده‌ها با استفاده از نرم‌­افزار آماری SPSS نسخه 25 و تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. سطح معناداری آزمون‌ها در این مطالعه برابر با 0.05 در­ نظر گرفته شد.یافته­‌ها: در متغیر پرخاشگری و عملکرد تحصیلی به‌ترتیب اثر گروه 0.651، (63.52=F) و 0.732، (92.84=F) ناشی از تغییرات گروهی، اثر اصلی زمان 0.730، (91.86=F) و 0.931، (146.28=F) ناشی از مراحل پژوهش و اثر متقابل گروه و زمان 0.812، (146.55=F) و 0.951، (661.81=F) در سطح 0.05>p  معنادار بود.نتیجه‌­گیری: کاهش پرخاشگری در دانش‌­آموزان، با آموزش بستهء انگیزشی-دلبستگی به مدرسه میسر است و به­‌دنبال­ آن، عملکرد تحصیلی دانش‌­آموزان را می‌­توان بهبود بخشید. UR - https://asj.basu.ac.ir/article_4607.html L1 - https://asj.basu.ac.ir/article_4607_de7378fa45ecee27c5d1bc9c8860d789.pdf ER -