TY - JOUR ID - 4259 TI - مقایسۀ اثربخشی آموزش تنظیم شناختی هیجان و کفایت اجتماعی برخودتنظیمی هیجانی و هیجان‌های مثبت یادگیری (دانش‌آموزان پسر) JO - راهبردهای شناختی در یادگیری JA - J.PSYCHOGY LA - fa SN - 2423-7906 AU - عباسی اول, کریم AU - بیرامی, منصور AU - پناه علی, امیر AU - هاشمی نصرت آباد, تورج AD - دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران AD - استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران AD - استادیار گروه روانشناسی و مشاوره، دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاداسلامی، تبریز، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 10 IS - 19 SP - 25 EP - 59 KW - تنظیم شناختی هیجان KW - کفایت اجتماعی KW - خودتنظیمی هیجانی KW - هیجان‌های مثبت یادگیری DO - 10.22084/j.psychogy.2021.23526.2276 N2 - هدف: عوامل مختلفی بر خودتنظیمی و هیجان‌های مثبت یادگیری فراگیران مؤثر است. در این راستا پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی برنامهِ آموزش تنظیم شناختی هیجان و کفایت اجتماعی بر خودتنظیمی هیجانی و هیجان‌های مثبتِ یادگیری فراگیران انجام شد. در این برنامه به فراگیران «تنظیم شناختی هیجان» و «کفایت اجتماعی» آموزش داده شد.روش: طرح این پژوهش پیش‌آزمون – پس‌آزمون با گروه کنترل نابرابر و روش پژوهش نیمه آزمایشی بود که در آن از دو پرسشنامه «خودتنظیمی هیجانی» و «هیجان‌های مثبت یادگیری فراگیران» قبل و بعد از آموزش استفاده شد. جامعه آماری پژوهش، دانش‌آموزان پسر پایۀ یازدهم شهر مرند بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای 60 نفر در سه گروه آزمایشی 1 و گروه آزمایشی 2 و گروه کنترل جهت شرکت در پژوهش انتخاب و جایگزین گردیدند. به گروه آزمایشی اول «تنظیم شناختی هیجان» آموزش داده شد؛ به گروه آزمایشی دوم «کفایت اجتماعی» آموزش داده شد و گروه کنترل هیچ آموزشی را دریافت نکردند.یافته‌ها: نتایج حاصل از تجزیه‌وتحلیل کوواریانس چند متغیره و تک متغیره نشان داد که تفاوت معناداری بین گروه‌ها در افزایش خودتنظیمی هیجانی (05/0>p) و هیجان‌های مثبت یادگیری فراگیران (05/0>p) وجود دارد. دو گروه آزمایشی که به آنها بستهِ آموزشی «تنظیم شناختی هیجان» و «کفایت اجتماعی» آموزش داده شد از خودتنظیمی هیجانی و هیجان‌های مثبت یادگیری بالاتری در مقایسه با گروه کنترل برخوردار بودند. با کنترل اثر پیش­آزمون در دو گروه آزمایشی، دو روش آموزش کفایت اجتماعی و تنظیم شناختی هیجان اثر متفاوت دارند و این تفاوت به نفع آموزش تنظیم شناختی هیجان است (35/32=F، 05/0>p).نتیجه‌گیری: یافته‌ها نشان داد که دو روش آموزش کفایت اجتماعی و تنظیم شناختی هیجان در بهبود عدم پذیرش پاسخ‌های هیجانی؛ دشواری در انجام رفتار هدفمند، دشواری در کنترل تکانه و عدم وضوح هیجانی اثر متفاوت دارند و این تفاوت به نفع آموزش تنظیم شناختی هیجان است؛ اما این دو روش در بهبود فقدان آگاهی هیجانی؛ دسترسی محدود به راهبردهای تنظیم هیجانی؛ بهبود لذت تحصیلی، امیدواری تحصیلی و غرور تحصیلی اثر یکسان دارند. UR - https://asj.basu.ac.ir/article_4259.html L1 - https://asj.basu.ac.ir/article_4259_16cc24dfe2ea17ca3cdb6f52b4a63448.pdf ER -