TY - JOUR ID - 4058 TI - مقایسه حس انسجام و عادت‌های مطالعه در دانش‌آموزان دختر تیزهوش و عادی JO - راهبردهای شناختی در یادگیری JA - J.PSYCHOGY LA - fa SN - 2423-7906 AU - ایمان پرور, سهیلا AU - غفاری, عذرا AU - فلاحی, وحید AU - احمدی, شیرین AD - دکتری تخصصی روان‌شناسی تربیتی، اداره کل بهزیستی استان اردبیل، ایران AD - استادیار گروه روان‌شناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران AD - دانشجوی دکتری روان‌شناسی، گروه روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 9 IS - 16 SP - 209 EP - 222 KW - حس انسجام KW - عادت‌های مطالعه KW - تیزهوش KW - دانش‌آموز DO - 10.22084/j.psychogy.2018.17011.1814 N2 - هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه حس انسجام و عادت‌های مطالعه در دانش­آموزان دختر تیزهوش و عادی انجام گرفت. روش: روش این پژوهش علی مقایسه­ای بود. جامعة آماری پژوهش حاضر شامل تمامی دانش­آموزان دختر تیزهوش و عادی مشغول به تحصیل در نیمة دوم سال 97 در شهرستان پارس­آباد بود. 60 دانش‌آموز دختر تیزهوش به روش نمونه­گیری در دسترس و 60 دانش­آموز عادی نیز با توجه به ویژگی­های جمعیت­شناختی سن و جنسیت با گروه تیزهوش همتا شده و به‌عنوان گروه مقایسه در این پژوهش شرکت کردند. دو گروه به‌صورت انفرادی و با حضور پژوهشگر به پرسش­نامه­های حس انسجام آنتونووسکی و عادت‌های مطالعه پالسانی شارما پاسخ دادند. داده­های جمع‌آوری شده نیز با استفاده از ابزارهای آمار توصیفی میانگین و انحراف معیار و آزمون تحلیل واریانس چند متغیره (مانوا) تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که میانگین نمرات دانش­آموزان تیزهوش در متغیرهای حس انسجام بالاتر و عادت‌های مطالعه (مدیریت زمان، شرایط فیزیکی، توانایی خواندن، یاداشت برداری، انگیزش یادگیری، برگزاری امتحان و تندرستی) متفاوت­تر از دانش­آموزان عادی است (001/0>P). نتیجه‌گیری: با توجه به این نتایج می­توان گفت حس انسجام و عادت‌های مطالعه مناسب، با فراهم کردن راه­کارهای مقابله­ای مؤثر هنگام روبرو شدن با مسائل در پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان و ایجاد انگیزه در آن‌ها تأثیر می­گذارند. UR - https://asj.basu.ac.ir/article_4058.html L1 - https://asj.basu.ac.ir/article_4058_6b1694ab66c4daee57ba890f29443360.pdf ER -