TY - JOUR ID - 3489 TI - ارزیابی عملکرد آموزشی و تربیتی مراکز پیش‌دبستانی شهر همدان بر اساس فلسفه‌ی تربیتی اشتاینر (الگوی والدورف) JO - راهبردهای شناختی در یادگیری JA - J.PSYCHOGY LA - fa SN - 2423-7906 AU - پورداود, محمد AU - یوسف زاده, محمد رضا AU - کچوئیان جوادی, رضا AU - احقر, قدسی AD - دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران AD - دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه بوعلی سینا AD - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران AD - دانشیار گروه برنامه‌ریزی درسی، پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 8 IS - 15 SP - 91 EP - 106 KW - مراکز پیش‌دبستانی KW - عملکرد آموزشی KW - عملکرد تربیتی KW - ارزیابی KW - الگوی والدورف DO - 10.22084/j.psychogy.2019.20269.2046 N2 - هدف: هدف پژوهش ارزیابی عملکرد آموزشی و تربیتی مراکز پیش‌­دبستانی شهر همدان بر اساس فلسفه‌­ی تربیتی اشتاینر (الگوی والدورف) بود. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه­‌ی آماری شامل کلیه مربیان مراکز پیش‌دبستانی دارای پنج سال سابقه استان همدان در سال تحصیلی 98-1397 بودند که تعداد کل آن‌ها 220 نفر بود. با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و روش نمونه‌گیری تصادفی ساده تعداد 135 نفر به‌عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار جمع­‌آ‌وری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته ارزیابی عملکرد آموزشی و تربیتی مراکز پیش‌دبستانی براساس الگوی والدورف بود. روایی پرسشنامه با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی، محاسبه شد. پایایی ابزار با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ 0/89 به‌دست آمد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌­ها از شاخص‌­های آمار توصیفی شامل فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار، آزمون نرمال بودن توزیع داده‌­ها کالموگروف-اسمیرونف و آزمون t تک گروهی استفاده شد. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد وضعیت موجود برنامه درسی مراکز پیش‌­دبستانی بر اساس الگوی والدورف در مؤلفه­‌های تفکر شهودی، تخیل، استعلا، احیای تجارب شخصی، آموزش مبتنی بر بازی، فعالیت‌­محوری و آموزش اصیل و واقعی مطلوب و بالاتر از میانگین می‌­باشد. نتیجه‌گیری: براساس یافته‌های تحقیق می‌توان گفت اگر از الگوی والدروف در مراکز پیش‌دبستانی استان همدان استفاده شود، می‌توان بازده‌های آموزشی و تربیتی این مراکز را افزایش داد. UR - https://asj.basu.ac.ir/article_3489.html L1 - https://asj.basu.ac.ir/article_3489_8211d40a866c67c884407d4617147d19.pdf ER -