TY - JOUR ID - 3486 TI - بررسی تأثیر نرم‌افزار آموزشی مبتنی بر الگوی گانیه و بریگز بر سطوح شناختی یادگیری و نگرش در درس ریاضی دانش‌آموزان پایه سوم ابتدایی JO - راهبردهای شناختی در یادگیری JA - J.PSYCHOGY LA - fa SN - 2423-7906 AU - محققی, حسین AU - محققی, آذر AU - افشار, معصومه AD - دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه بوعلی سینا AD - کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی AD - استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان همدان Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 8 IS - 15 SP - 129 EP - 144 KW - نرم‌افزار آموزشی KW - الگو گانیه و بریگز KW - سطوح شناختی KW - نگرش KW - ریاضی DO - 10.22084/j.psychogy.2020.18478.1922 N2 - هدف: این پژوهش با هدف بررسی تأثیر نرم‌افزار آموزشی مبتنی بر الگو گانیه و بریگز بر سطوح شناختی یادگیری و بهبود نگرش درس ریاضی دانش‌آموزان پایه سوم ابتدایی در سال تحصیلی 98-1397انجام شد. روش: شبه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش‌آموزان سوم ابتدایی منطقه لالجین بودند که براساس برآورد انجام‌شده تعداد دانش‌آموزان در حدود 250 نفرمی‌باشد. از جامعه مذکور و براساس روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای 30 نفر به‌عنوان نمونه آماری انتخاب شدند که به روش تصادفی ساده در گروه آزمایش و گروه کنترل جایگزین شدند. ابزار این پژوهش از پرسش‌نامه نگرش آیکون (1979)، آزمون محقق‌ساخته و نرم‌افزار محقق ساخته بود. گروه آزمایش به‌مدت 8 جلسه 45 دقیقه‌ای مباحث (انواع خط، محیط و مساحت اشکال هندسی) را آموزش دیدند و گروه کنترل با روش متداول آموزش خود را دریافت کردند. یافته­ ها: قبل از اجرای آموزش برای هر دو گروه آزمایش و کنترل پیش‌آزمون اجرا شد و در پایان آموزش آزمون مجدد برای هر دو گروه تکرار شد. آزمون از شاخص‌های آماری شامل آمار توصیفی و استنباطی نظیر فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار، جدول، نمودار و آزمون t مستقل استفاده شد. نتیجه‌گیری: نشان داد یادگیری دانش‌آموزان گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل به‌طور معناداری افزایش یافت و همچنین نتایج نشان داد میان آموزش به روش نرم‌افزار آموزشی و نگرش دانش‌آموزان رابطه معناداری وجود دارد. به‌طورکلی نتایج به‌دست‌آمده از این پژوهش برتری این روش آموزشی را نشان داد. UR - https://asj.basu.ac.ir/article_3486.html L1 - https://asj.basu.ac.ir/article_3486_18d7df98dba978c3e176665010b7b093.pdf ER -