TY - JOUR ID - 2782 TI - پیش‌بینی پیشرفت تحصیلی براساس سرزندگی تحصیلی و یادگیری خود‌راهبر دانش‌آموزان دختر JO - راهبردهای شناختی در یادگیری JA - J.PSYCHOGY LA - fa SN - 2423-7906 AU - عینی, ساناز AU - نریمانی, محمد AU - بشرپور, سجاد AD - دانش آموخته دکتری روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی AD - استاد گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی AD - دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 7 IS - 12 SP - 33 EP - 45 KW - یادگیری خود‌راهبر KW - سرزندگی تحصیلی KW - پیشرفت ‌تحصیلی KW - دانش‌آموز DO - 10.22084/j.psychogy.2018.13800.1603 N2 - هدف: یادگیری خود‌راهبر و سرزندگی تحصیلی از عوامل تأثیر‌گذار بر یادگیری هستند و می‌توانند به‌وسیله شیوه‌های گوناگون پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان را تحت تأثیر قرار دهند. ازاین‌رو هدف پژوهش حاضر پیش‌بینی پیشرفت تحصیلی براساس سرزندگی تحصیلی و یادگیری خود‌راهبر دانش‌آموزان دختر بود. روش: این پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش‌آموزان دختر سال سوم دبیرستان شهرستان اردبیل در سال تحصیلی 95-94 تشکیل دادند. تعداد 150 دانش‌آموز به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب و به پرسشنامه سرزندگی تحصیلی (دهقانی و حسین‌چاری، 2014) و مقیاس سنجش خود‌‌راهبری در یادگیری دانش‌آموزان (فیشر و همکاران، 2001) پاسخ دادند. پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان نیز براساس معدل کل (از شروع دبیرستان تا پایان نیم‌سال اول سال تحصیلی 95-94) مشخص شد. داده‌ها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون همزمان تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که بعد خود‌مدیریتی یادگیری خود‌راهبر و سرزندگی تحصیلی، پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان را پیش‌بینی می‌کنند ( 001/0(p< و ابعاد رغبت به یادگیری و خودکنترلی یادگیری خودراهبر قادر به پیش‌بینی پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان نمی‌باشند. نتیجه‌گیری: براساس نتایج پژوهش، یادگیری خودراهبر به‌ویژه بعد خودمدیریتی و سرزندگی تحصیلی دانش آموزان با پیشرفت تحصیلی رابطه دارد. UR - https://asj.basu.ac.ir/article_2782.html L1 - https://asj.basu.ac.ir/article_2782_97484901f021b14fd259909fc50753d8.pdf ER -