TY - JOUR ID - 2691 TI - بررسی ساختار عاملی، پایایی و روایی نسخه فارسی مقیاس عدم‌درگیری اخلاقی JO - راهبردهای شناختی در یادگیری JA - J.PSYCHOGY LA - fa SN - 2423-7906 AU - سوری, حسین AU - کدیور, پروین AU - کرامتی, هادی AU - حسن آبادی, حمیدرضا AD - دانشجوی دکتری، روانشناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی AD - استاد، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی AD - استادیار، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 7 IS - 12 SP - 17 EP - 32 KW - عدم درگیری اخلاقی KW - ساختار عاملی KW - پایایی KW - روایی DO - 10.22084/j.psychogy.2019.17865.1859 N2 - هدف: عدم‌درگیری اخلاقی به فرآیندی اطلاق می­شود که با تغییر در درک و فهم اخلاقی خود اعمال غیراخلاقی را توجیه می­کند. هدف از مطالعه حاضر بررسی پایایی، روایی و تعیین ساختار عاملی مقیاس عدم درگیری اخلاقی در جمعیت ایرانی بود. روش: پژوهش حاصر توصیفی از نوع همبستگی می­باشد. جامعه آماری دانش­آموزان مقطع متوسطه دوم استان لرستان در سال تحصیلی 1398-1397 بود. نمونه آماری 617 دانش­آموز (324 پسر و 293 دختر) که به روش نمونه­گیری خوشه­ای چندمرحله­ای انتخاب و به پرسشنامه پاسخ دادند. داده‌های پژوهش حاضر از طریق مقیاس عدم درگیری اخلاقی (بندورا و همکاران، 1996) گردآوری شد. یافته­ها: داده­های پژوهش از طریق نرم­افزارهای SPSS 21 و LISREL 8.8 و آزمون همسانی درونی (آلفای کرونباخ)، تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تأییدی مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. یافته­های تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تأییدی پژوهش حاضر نشان داد که داده­های این پژوهش با یک عامل برازش مطلوبی نشان می­دهند. نتیجه­گیری: نتایج به‌دست آمده حاکی از این است که مقیاس عدم درگیری اخلاقی از روایی و پایایی مناسبی جهت استفاده در جمعیت ایرانی برخوردار است. UR - https://asj.basu.ac.ir/article_2691.html L1 - https://asj.basu.ac.ir/article_2691_a6798333a0c460cf5d63371ada2909ed.pdf ER -