TY - JOUR ID - 2571 TI - اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری JO - راهبردهای شناختی در یادگیری JA - J.PSYCHOGY LA - fa SN - 2423-7906 AU - مهقانی جمال الدین, سعید AU - جناآبادی, حسین AD - کارشناسی ارشد روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه سیستان و بلوچستان AD - دانشیار گروه روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سیستان و بلوچستان Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 7 IS - 12 SP - 1 EP - 15 KW - اختلال یادگیری KW - راهبردهای یادگیری خودتنظیمی KW - انگیزه پیشرفت تحصیلی DO - 10.22084/j.psychogy.2019.17931.1871 N2 - هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر انگیزه­ پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان دارای اختلال یادگیری شهر بیرجند بود. روش: پژوهش به شیوه آزمایشی، طرح پیش­آزمون-پس­آزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعه آماری، شامل تمامی دانش­آموزان پسر دارای اختلال یادگیری در پایه چهارم، پنجم و ششم ابتدایی سال 98-1397 شهر بیرجند بودند؛ که از میان آن‌ها 28 نفر به‌صورت تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه یک‌ساعته آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی را دریافت کردند. ابزار مورداستفاده در این پژوهش، مقیاس راهبردهای یادگیری خودتنظیمی (MSLQ) که توسط پینتریچ و دی­گروت ساخته شده است و پرسشنامه انگیزه پیشرفت تحصیلی هرمنس بود. یافته­ها: نتایج نشان داد که آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر انگیزه پیشرفت تحصیلی و خودتنظیمی این دانش­آموزان تأثیر مثبت دارد. نتیجه‌گیری: می­توان از راهبردهای یادگیری خودتنظیمی برای افـزایش خودتنظیمی و انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان دارای اختلال یادگیری بهره برد. UR - https://asj.basu.ac.ir/article_2571.html L1 - https://asj.basu.ac.ir/article_2571_dc4c9b2aba2af50883fa3c617c1ee457.pdf ER -