TY - JOUR ID - 2530 TI - اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر حل مسئله، حافظه عددی و خودکارآمدی ریاضی دانش‌آموزان JO - راهبردهای شناختی در یادگیری JA - J.PSYCHOGY LA - fa SN - 2423-7906 AU - قاسمی قشلاق, مهسا AU - سپهریان آذر, فیروزه AU - کیهان, جواد AD - کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه ارومیه AD - استاد گروه روانشناسی دانشگاه ارومیه AD - استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه، ارومیه ایران Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 6 IS - 11 SP - 215 EP - 232 KW - حل مسئله KW - حافظه عددی KW - خودکارآمدی ریاضی KW - راهبردهای شناختی – فراشناختی DO - 10.22084/j.psychogy.2018.14585.1649 N2 - هدف: هدف از مطالعه حاضر بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی- فراشناختی بر حل مسئله، حافظه عددی و خود کارآمدی ریاضی دانش آموزان بود. روش: روش پژوهش مطالعـه حاضر نیمه آزمایشی با پیش‌آزمون- پس‌آزمون و گــروه کنترل بود. جـامعه آماری را کلیه دانش­آموزان دختر ششم ابتدایی ناحیه یک شهر ارومیه در سال تحصیلی 1394-1395 تشکیل دادند. با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای تعداد ۶۰ نفر انتخاب و به‌صورت کاملاً تصادفی در گروه‌های آزمایش (30 نفر) و کنترل (30 نفر) قرار گرفتند؛ و به پرسشنامه خود کارآمدی ریاضی، آزمون برج لندن و حافظه عددی وکسلر پاسخ دادند. گروه آزمایش ۱۰ جلسه تحت آموزش راهبردهای شناختی- فراشناختی قرار گرفت. داده‌های حاصل با روش‌های آماری شاپیرو- ویلک، باکس، لوین و تحلیل کواریانس چند متغیره مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: میانگین گروه‌های آزمایش و کنترل در حل مسئله (69/44=F، 001/0=P)، حافظه عددی (44/12=F، 001/0=P) و خودکارآمدی (88/8=F، 001/0=P)، تفاوت معنی‌داری دارند. نتیجه‌گیری: دانش‌آموزانی که راهبردهای شناختی و فراشناختی را دریافت کرده‌اند، در حل مسئله، حافظه عددی و خودکارآمدی ریاضی پیشرفت نشان دادند.   UR - https://asj.basu.ac.ir/article_2530.html L1 - https://asj.basu.ac.ir/article_2530_bd00f2d7916363bb25bcdb10dec7bd35.pdf ER -