TY - JOUR ID - 2125 TI - فراتحلیل مطالعات مربوط به تأثیر جنسیّت در یادگیری زبان انگلیسی JO - راهبردهای شناختی در یادگیری JA - J.PSYCHOGY LA - fa SN - 2423-7906 AU - همتی, فاطمه AU - شریفی, مریم AD - دانشیار، گروه آموزش زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه پیام نور، ایران. AD - دانشجوی دکتری، گروه آموزش زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه پیام نور، ایران. Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 5 IS - 9 SP - 61 EP - 81 KW - تفاوت‌های جنسیّتی KW - یادگیری زبان انگلیسی KW - فراتحلیل DO - 10.22084/j.psychogy.2017.10271.1333 N2 - هدف: هدف پژوهش حاضر، ترکیب نتایج کمّی حاصل از پژوهش­های انجام­گرفته در زمینه تأثیر جنسیّت بر یادگیری زبان انگلیسی با بهره­گیری از روش فراتحلیل است. روش: جامعه آماری تحقیق را کلیّه مطالعات انجام گرفته تا سال 1393 در تمامی مقاطع تحصیلی نظام آموزشی ایران تشکیل می­دهد. در مجموع 177 مقاله شامل 289 اندازه اثر مربوط به جنسیّت مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. سپس 263 اندازه اثر به تفکیک برای گروه دخترها و 263 اندازه اثر برای گروه پسرها محاسبه گردید. جهت بررسی شاخص‌های آماری پژوهش­های منتخب از نرم‌افزار جامع فراتحلیل ویرایش 2 استفاده شد. یافته­ ها: نتایج ترکیبی نشان­دهنده اندازه اثر کوچک (14/0) و دامنه تغییرات محدود مقادیر مربوط به تأثیر عامل جنسیّت بود. میانگین اندازه اثر ترکیبی مدل ثابت و تصادفی برای گروه دخترها به‌ترتیب برابر با 1/1 و 22/1 و برای گروه پسرها به‌ترتیب برابر با 11/1 و 9/1 بود. اندازه اثر ترکیبی قبل از تحلیل حساسیت نشان داد که در این پژوهش­ها پسرها نتایج بهتری کسب کرده­اند؛ اما بعد از تحلیل حساسیت و حذف 87 اندازه اثر از گروه دخترها و 83 اندازه اثر از گروه پسرها اندازه اثر در دو گروه تقریباً برابر شد. به‌طوری‌که میانگین اندازه اثر ترکیبی مدل ثابت و تصادفی برای گروه دخترها و پسرها به‌ترتیب برابر با 94/0 و 95/0 بود. نتیجه­ گیری: نتایج نشان داد که اندازه اثرهای به‌دست‌آمده براساس ملاک کوهن بزرگ هستند ولی در مورد یادگیری زبان انگلیسی تفاوت معناداری میان زبان­آموزان دختر و پسر وجود ندارد. در تحلیل اندازه اثرها به تفکیک مؤلفه­های مختلف یادگیری زبان انگلیسی نیز تفاوت معناداری مشاهده نشد. UR - https://asj.basu.ac.ir/article_2125.html L1 - https://asj.basu.ac.ir/article_2125_f97232c647879f69e75710450d7ccda9.pdf ER -