TY - JOUR ID - 1895 TI - مقایسه سازماندهی- برنامه‏ریزی، استدلال و حافظه کاری در کودکان با و بدون اختلال خاص یادگیری JO - راهبردهای شناختی در یادگیری JA - J.PSYCHOGY LA - fa SN - 2423-7906 AU - نسائیان, عباس AU - اسدی گندمانی, رقیه AU - مرادی, محمد AD - استادیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه بجنورد AD - کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 5 IS - 8 SP - 1 EP - 13 KW - سازماندهی- برنامه‌ریزی KW - استدلال KW - حافظه کاری KW - اختلال خاص یادگیری DO - 10.22084/j.psychogy.2017.9083.1259 N2 - هدف: کودکان با اختلال خاص یادگیری علیرغم داشتن هوش‏بهر متوسط یا بالاتر از متوسط در کارکردهای اساسی تحصیلی مانند خواندن، نوشتن و ریاضی دشواری دارند. هدف از این پژوهش مقایسه سازماندهی-برنامه‏ریزی، استدلال و حافظه کاری در کودکان با و بدون اختلال خاص یادگیری بود. روش: این پژوهش از نوع علی-مقایسه‏ای بود. جامعه پژوهش شامل کلیه دانش آموزان عادی و کلیه دانش‌آموزان با اختلال خاص یادگیری پایه چهارم ابتدایی در مدارس پسرانه شهر گناباد بود. نمونه شامل 30 دانش‏آموز با اختلال خاص یادگیری و 30 دانش‏آموز عادی که در سال تحصیلی 92-91 مشغول به تحصیل بودند، می‏شد. از روش نمونه گیری تصادفی ساده برای انتخاب دانش‏آموزان با اختلال خاص یادگیری و برای دانش‏آموزان عادی از روش نمونه‏گیری خوشه‏ای چندمرحله‏ای استفاده شد. یافته‏ها: یافته‏های پژوهش نشان داد که عملکرد کودکان عادی در کارکردهای اجرایی به‌طور معنا‏داری نسبت به انواع اختلال‏های خاص یادگیری متفاوت است (p<0/05)، همچنین مشخص شد انواع اختلال خاص یادگیری (خواندن، نوشتن و ریاضی) در کارکردهای اجرایی تفاوت معنا‏داری با یکدیگر ندارند (p>0/05). نتیجه‏گیری: با استناد به یافته‏های این پژوهش می‏توان نتیجه گرفت که کودکان با انواع اختلال‏های خاص یادگیری در کارکردهای اجرایی عملکرد پایین‌تری نسبت به کودکان عادی دارند و این مسأله باید در ارزیابی و درمان این کودکان مورد توجه قرار گیرد. UR - https://asj.basu.ac.ir/article_1895.html L1 - https://asj.basu.ac.ir/article_1895_cfc378e6ea0219aad9fe0f4183b20b84.pdf ER -