TY - JOUR ID - 1657 TI - رابطه بین اشکال ارائه ثانویه با میزان یادگیری مستقل دانش‌آموزان پایه دوم دوره اول متوسطه JO - راهبردهای شناختی در یادگیری JA - J.PSYCHOGY LA - fa SN - 2423-7906 AU - یوسف زاده, محمد رضا AU - هوشدار, جواد AD - دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه بوعلی سینا AD - کارشناس ارشد علوم تربیتی دانشگاه بوعلی سینا Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 4 IS - 7 SP - 127 EP - 138 KW - اشکال ارائه ثانویه KW - یادگیری مستقل KW - دوره اول متوسطه DO - 10.22084/j.psychogy.2017.1657 N2 - هدف: هدف این پژوهش بررسی رابطه بین اشکال ارائه ثانویه با میزان یادگیری مستقل دانش‌آموزان بود. روش: روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان دختر و پسر پایه‌ی دوم دوره‌ی اول متوسطه ناحیه 1 همدان در سال تحصیلی 94-93 بود که تعداد کل آنها 3676 نفر به تفکیک 1657 نفر دختر و 2019 نفر پسر بودند. با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای و جدول برآورد حجم نمونه کرجسی و مورگان تعداد 246 نفر به تفکیک 111 نفر دختر و 135 نفر پسر به‌‌عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار اندازه­گیری پرسشنامه سنجش میزان یادگیری مستقل، مؤسسه‌ی پژوهش و یادگیری مستقل و مادام‌العمر و پرسشنامه محقق ساخته سنجش اشکال ارائه ثانویه بود. برای سنجش روایی ابزارها از روش روایی محتوا استفاده‌ شد و روایی ابزارها از منظر صاحب‌نظران قابل‌قبول گزارش‌شده است. با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ میزان پایایی پرسشنامه یادگیری مستقل 851/0 و میزان پایایی پرسشنامه اشکال ارائه ثانویه 878/0 محاسبه گردید. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از شاخص‌های آمار توصیفی فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار و جداول و آزمون‌های آمار استنباطی ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده‌شده است. نتایج: نتایج پژوهش نشان داد که بین همه اشکال ارائه ثانویه به جزء بازخورد و میزان یادگیری مستقل دانش­آموزان رابطه مثبت و معنی­دار وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که میزان یادگیری مستقل دانش­آموزان از طریق شرح و بسط­های زمینه­ای، پیش­نیاز و شکل ­ارائه قابل پیش­بینی است بحث: با استفاده از اشکال ارائه ثانویه می توان خود آغازی ، مسئولیت پذیری و استقلال دانش آموزان را در فرایند یادگیری افزایش داد UR - https://asj.basu.ac.ir/article_1657.html L1 - https://asj.basu.ac.ir/article_1657_f7d5f530e0a446002084717cdbcfbd20.pdf ER -