TY - JOUR ID - 1455 TI - مقایسه‌ی تأثیر آموزش‌های دوره آمادگی بر مهارت‌های زبان‌آموزی فارسی نوآموزان مکتب‌القرآن‌ و سایر مراکز در پایان دوره پیش‌دبستانی JO - راهبردهای شناختی در یادگیری JA - J.PSYCHOGY LA - fa SN - 2423-7906 AU - شعبانی, زهرا AD - استادیار پژوهشکده تعلیم و تربیت پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 4 IS - 6 SP - 131 EP - 155 KW - مهارت‌های زبان‌آموزی KW - ادراک شنیداری KW - خواندن KW - سخن گفتن KW - نوشتن KW - پیش‌دبستانی DO - 10.22084/j.psychogy.2016.1455 N2 - هدف از مطالعه حاضر مقایسه‌ی آموزش‌های دوره آمادگی بر مهارت‌های زبان‌آموزی فارسی نوآموزان مؤسسه آموزشی مکتب‌القرآن‌ با سایر مراکز پیش‌دبستانی است. روش پس رویدادی، جامعه آماری نوآموزان عادی و نوآموزان مکتب‌القرآن‌الکریم، در پایان آمادگی مهارت‌های زبان‌آموزی فارسی (ادراک شنیداری، مهارت سخن گفتن و آمادگی خواندن) مقایسه شدند. نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای بر اساس جدول کرجسی و مورگان (1970)، 1200 نفر از نوآموزان، مکتب‌القرآن‌ و سایر مراکز پیش‌دبستانی به‌صورت همگن انتخاب شدند. ابزار اندازه‌گیری آزمون آمادگی زبان فارسی Told:p3 و آگاهی واج شناختی استاندارد یافته بوده است. روش تجزیه و تحلیل با استفاده از آزمون T انجام شد. یافته‌ها: عملکرد مهارت‌های زبان‌آموزی مشتمل بر ادراک شنیداری، مهارت سخن گفتن و آمادگی خواندن مؤسسه آموزشی مکتب‌القرآن‌ با سایر مرکز تفاوت معنی‌دار نشان داد و آمادگی خواندن در مؤسسه مکتب‌القرآن بیشترین میانگین را نشان داد. نتیجه گیری نشان داد که آموزش‌های دوره آمادگی بر ارتقاء مهارت‌های مؤسسه مکتب‌القرآن مؤثر بوده است. UR - https://asj.basu.ac.ir/article_1455.html L1 - https://asj.basu.ac.ir/article_1455_a5e4298efe70b7546ef6a7841bf89548.pdf ER -