ORIGINAL_ARTICLE
پیش بینی آگاهی فراشناختی و مؤلفه های آن بر اساس هدف های پیشرفت
هدف: هدف از پژوهش حـاضر پیشبینی آگـاهی فراشناختی و مؤلفههای آن بر اساس هدفهای پیشرفت در دانشجویان دانشگاه مازندران میباشد. روش: روش پژوهش بهکار رفته در این تحقیق توصیفی از نوع همبستگی میباشد. نمونه تحقیق شامل 300 نفر از دانشجویان پسر بودند. برای انتخاب نمونه از روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای استفاده شد. برای سنجش متغیرهای مورد نظر از پرسشنامه هدفهای پیشرفت میدگلی و همکاران، و خردهمقیاس هدف تبحرگریز اندرو و همکاران و پرسشنامهی آگاهی فراشناختی شرا و دنیسون استفاده شد. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که بین هدفهای پیشرفت و فراشناخت رابطه مثبت معناداری وجود دارد. همچنین بین مؤلفههای فراشناخت (دانششناختی، دانش خودگردانی، دانش بیانی، دانش روشی، دانش موقعیتی، برنامهریزی، نظارت، مـدیریت اطلاعـات، عیبزدایی و ارزیابی) با هدفهای تبحرگرا و عملکردگرا رابطه مثبت معناداری مشاهده شد. همچنین، نتایج تحقیق نشان داد که، بین هدف تبحرگریز با فراشناخت، دانش خودگردانی، دانش موقعیتی، نظارت، مدیریت اطلاعات، عیبزدایی و ارزیابی رابطه مثبت معنادار و با دانششناختی، دانش بیانی رابطه معناداری مشاهده نشده است. همچنین بین هدف عملکرد گریز با فراشناخت، دانش شناختی، دانش روشی، دانش موقعیتی، نظارت و ارزیابی رابطهی مثبت معنادار و با دانش خودگردانی و مدیریت اطلاعات رابطهی منفی معنادار مشاهده شد و با دانش بیانی، دانش روشی و عیبزدایی رابطه معناداری مشاهده نشد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندمتغیری نشان داد که، بین هدفهای پیشرفت (تبحرگرا، تبحرگریز، عملکردگرا و عملکردگریز) با فراشناخت رابطهی چندگانه وجود دارد. همچنین نتایج بهدست آمده نشان داد که، حدود 17 درصد واریانس فراشناخت توسط متغیرهای هدفهای پیشرفت تبیین میشود. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش، بین هدفهای پیشرفت با فراشناخت و مؤلفههای آن رابطه وجود دارد. همچنین هدفهای پیشرفت واریانس قابل توجهی از فراشناخت را تبیین میکنند.
https://asj.basu.ac.ir/article_683_72391039685eb3e85afede4f0eb910e6.pdf
2014-02-20
1
14
هدفهای پیشرفت
فراشناخت
دانششناختی
دانش خودگردانی
حسین
زارع
h_zare@pnu.ac.ir
1
استاد گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور
AUTHOR
رجبعلی
محمدزاده
mohammadzadehpnu@yahoo.com
2
عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور
LEAD_AUTHOR
- رمضانی، فرشاد (1389)؛ بررسی روابط ساده و چندگانه هدفهای پیشرفت، عزت نفس و شایستگی ادراک شده با رفتارهای کمک طلبی و عملکرد تحصیلی در دانشآموزان پسر اول دبیرستان شهرستان ایذه، پایاننامه کارشناسیارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
1
- دلاورپور، محمدآقا (1387)؛ پیشبینی آگاهی فراشناختی و پیشرفت تحصیلی بر اساس جهتگیری هدف پیشرفت. فصلنامه روانشناسی دانشگاه تبریز، شماره 9، 65-91.
2
- سیف، علیاکبر (1385)؛ روانشناسی پرورشی، تهران: انتشارات آگاه، چاپ اول.
3
- کدیور، پروین (1383)؛ روانشناسی تربیتی، تهران: انتشارات سمت، چاپ هشتم.
4
- یزدی، امیر امین و عالی، آمنه (1384). بررسی تاثیر سبکهای مدیریت کلاس بر رشد مهارتهای فراشناختی دانش آموزان. مجله تعلیم و تربیت، شماره 93، 73-90.
5
- Al-Harthy, I. S., & Was, A. (2010). Goals, efficacy and metacognitive self-regulation: A path analysis. International Journal of Education, 2(1(, 1-20.
6
- Andrew, J., Elliot, A. J., Holly, A., & Mcgregor, M. C. (2001). A 2×2 achievement goal framework. Journal of Personality and Social Psychology, 3, 501-519.
7
- Coutinho, S. A., & Neuman, G. (2008). A model of metacognition, achievement goal orientation, learning style and self-efficacy. Learning Environment Research, 11, 131-151.
8
- Cubukcu, F. (2009). Metacognition in the classroom. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 1, 559-563.
9
- Elliot. A. J. (2005). A conceptual history of the achievement goal construct. In A. J.
10
- Elliot & C. S. Dweck (Eds.), Handbook of competence and motivation. New York: Guilford.
11
- Elliot, A. J., & Dweck, C. S. (2005). Competence as the core of achievement motivation. In A. J. - Elliot & C. S. Dweck (Eds.), Handbook of competence and motivation. New York: Guilford.
12
- Hafsteinsson, L. G. (2004). The interactive effects of achievement goals and task complexity on effort, mental focuse and engagement. Unpublished Dissertation. Virginia Polytechnic Institute and State University, Blacksburg, VA.
13
- Hoy, A. W. (2004). What do teachers know about self-efficacy? Paper presented at the annual meeting of American Educational Research Association, San Diego, CA.
14
- Liem, A. D., Lau, S., & Nie, Y. (2008). The role of self-efficacy, task value and achievement goals in predicting learning strategies, task disengagement, peer relationship and achievement out come. Contemporary Educational Psychology, 33, 486-512.
15
- King A. (1990). Reciprocal peer questioning. Clear House. 64(2):131-6.
16
- Midgley, C., Maehr, M. I., Hruda, L. Z., Anderman, E., Anderman, L., Freeman, K. E., Gheen, M., Kumar, R., Middletton, M. J., Nelson, J., Roeser, R., & Urdan, T. (2000). Manual for adaptive learning scales (PALS). Ann Arbor, MI: University of Michigan.
17
- Pintrich, P. R. (2000). Multiple goals, multiple pathways: The role of goal orientation in learning and achievement. Journal of Educational Psychology, 92, 544-555.
18
- Schmit, M. C., & Newby, T. J. (1986). Metacogniton relevance to instructional design. Journal of Instructional Development, 9(4), 29-33.
19
- Schraw, G., & Dennison, R. S. (1994). Assessing metacognitive awareness. Contemporary Educational Psychology, 19, 460-475.
20
- Sungur, S., & Senler, B. (2009). An analysis of Turkish high school student’s metacognition and motivation. Educational Research and Evaluation, 15(1), 45-62.
21
- Zimmerman, B. J. (2000). Self- efficacy: An essential motive to learn. Contemporary Educational Psychology, 25, 82-91.
22
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسه کارکردهای اجرایی در دانشآموزان دارای اختلال ناتوانی در ریاضی با همتایان عادی
هدف: پژوهش حاضر باهدف مقایسه کارکردهای اجرایی (زمان واکنش، بازداری پاسخ، توجه پایدار و حافظه کاری) در دانشآموزان دارای اختلال ناتوانی در ریاضی با همتایان عادی انجام شده است. روش: این پژوهش یک مطالعهی توصیفی از نوع علی- مقایسهای است. جامعهی مورد مطالعهی آن شامل کلیهی دانشآموزان پسر مقطع سوم و چهارم ابتدایی با و بدون اختلال ناتوانی در ریاضی شهر اهواز است. بر این اساس 30 نفر از دانشآموزان مقطع سوم و چهارم ابتدایی مرکز اختلالات یادگیری ناحیه 4 شهر اهواز به صورت نمونه هدفمند انتخاب و با 30 نفر از دانشآموزان عادی مقایسه شدند. برای اندازهگیری متغیرهای پژوهش از آزمون TOVA (به عنوان یک آزمون عملکرد مستمر) و خرده مقیاس حافظه ارقام وکسلر استفاده گردید. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیری (مانوا) تحلیل شدند. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که کودکان دارای اختلال ناتوانی در ریاضی نسبت به کودکان عادی عملکرد ضعیفتری در زمان واکنش، بازداری پاسخ، توجه پایدار و حافظه کاری داشتند و تفاوت معناداری بین دو گروه وجود داشت. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش مبنی بر عملکرد ضعیفتر کودکان دارای اختلال ناتوانی در ریاضی نسبت به کودکان عادی در کارکردهای اجرایی (زمان واکنش، بازداری پاسخ، توجه پایدار و حافظه کاری)، به نظر میرسد این ضعف منجر به مشکلاتی در تصمیمگیری و عدم قضاوت مناسب، مشکلات با نوآوریها و تغییر، حواسپرتی و مشکلات در جنبههای مختلف حافظه میشود.
https://asj.basu.ac.ir/article_684_7c3d8967f0513e2edab2de450a24c104.pdf
2014-02-20
15
29
کارکرد اجرایی
حافظه کاری و ناتوانی در ریاضی
منصور
بیرامی
dr.bayrami@yahoo.com
1
دانشیار گروه روانشناسی بالینی دانشگاه تبریز
LEAD_AUTHOR
بهرام
پیمان نیا
bpeymannia@yahoo.com
2
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان دانشگاه تبریز
AUTHOR
الهام
موسوی قیه قشلاقی
moosavi9094@yahoo.com
3
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اردبیل
AUTHOR
- اتکینسون، ریتا ال؛ اتکینسون، ریچارد سی؛ اسمیت، ادوارد ای؛ بم، داریل ج و هوکسما، سوزان نولن (1385)؛ زمینه روانشناسی هیلگارد، ترجمه محمدنقی براهنی؛ بهروز بیرشک؛ مهرداد بیک؛ رضا زمانی؛ سعید شاملو؛ مهرناز شهرآرای؛ یوسف کریمی؛ نیسان گاهان؛ مهدی محیالدین و کیانوش هاشمیان. تهران: رشد. تاریخ انتشار به زبان اصلی 2000.
1
- امیریانی، فرشته؛ طـاهایی؛ علیاکبر و کمـالی، محمد (1390)؛ بررسی مقایسهای توجه شنیداری در دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری و عادی 7-9 ساله، شنوایی شناسی 20(1): 55-63.
2
- بیرامی، منصور (1391)؛ برنامهی آموزشی کارکرد اجرایی خود تنظیمی و بررسی تأثیر آن بر بهبود عملکرد خواندن و کارکردهای اجرایی دانش آموزان دارای اختلال خواندن، دانشگاه تبریز، طرح پژوهشی.
3
- پورمحسنی، فرشته؛ وفایی، مریم و آزادفلاح، پرویز (1383)؛ تأثیر بازیهای رایانهای بر توانایی چرخش ذهنی نوجوانان، مجله تازههای علوم شناختی 6 (4): 75- 83.
4
- سانتراک، جان دبلیو (1388)؛ زمینه روانشناسی سانتراک، ترجمه مهرداد فیروز بخت، تهران: انتشارات، رسا، تاریخ انتشار به زبان اصلی 2003.
5
- شهیم، سیما (1387)؛ مقیاس تجدیدنظر شده هوشی وکسلربرای کودکان (ویسک، آر)، چاپ، شیراز: دانشگاه شیراز، مرکز نشر.
6
- شریفی، علی اکبر؛ داوری، رقیه. (1391)؛ شیوع ناتوانیهای یادگیری در دانشآموزان پایهی اول و دوم ابتدایی استان چهارمحال و بختیاری. پژوهش در حیطهی کودکان استثنایی 8(4): 41-18.
7
- جانه، مژده ؛ابراهیمی قوام، صغری و علیزاده، حمید (1390)؛ بررسی کارکردهای اجرایی استدلال، برنامه ریزی-سازماندهی و حافظه کاری در دانش آموزان دختر با و بدون اختلال ریاضی مقطع دبستان استان تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
8
- دلبری، مسعود؛ محمد زاده، حسن و دلبری، محمد (1388)؛ تأثیر بازیهای رایانهای بر بهره هوشی، زمان و کنش و زمان حرکت نوجوانان. مجله رشد و یادگیری حرکتی– ورزشی4(2): 135-142.
9
- دلاور، علی (1380)؛ مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی (چاپ اول)، تهران: انتشارات رشد.
10
- عابدی، احمد؛ ملکپور، مختار؛ مولوی، حسین؛ عریضی سامانی، حمید رضا؛ امیری، شعله (1387)، مقایسهی ویژگیهای عصب روانشناختی کودکان خردسال با ناتوانیهای یادگیری عصب روان شناختی/تحولی و عادی پیش از دبستان، فصلنامهی پژوهش در حیطهی کودکان استثنایی 8(1): 1-18.
11
- عبدی، حسن؛ کسائیان، امیر؛ کیانزاده، اصغر؛ طیبی ثانی، سیدمصطفی و فهیمینژاد، علی (1389)، مقایسه زمان واکنش ساده و انتخابی ورزشکاران دختر و پسر، مجله دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سبزوار، 17(4): 290 تا 296.
12
- علیپور، احمد؛ شقاقی، فرهاد؛ احمد ازغندی، علی و نوفرستی اعظم (1390)؛ شیوع اختلال یادگیری ریاضی در دوره ابتدایی، روانشناسی تحولی: روان شناسان ایرانی، 8 (32): 343-353.
13
- قمریگیوی، حسین؛ نریمانی، محمد و محمودی هیوا (1390)؛ بررسی اثر بخشی نرم افزار پیشبرد شناختی برکارکردهای اجرایی، بازداری پاسخ و حافظه کاری کودکان دچار اختلال نارساخوانی ونقص توجه/بیشفعالی، ناتوانیهای یادگیری 1(2): 98-115.
14
- کرمینوری، رضا (1386)؛ روانشناسی حافظه و یادگیری با رویکرد شناختی، تهران: انتشارات سمت.
15
- کرک، ساموئل، چالفانت، جیمز (1377)؛ اختلالهای یادگیری تحولی و تحصیلی، ترجمه سیمین رونقی، زینب خانجانی و مهین وثوقی، تهران، سازمان آموزش و پرورش استثنایی.
16
- هالاهان، دانیل پی؛ کافمن، جیمز؛ لوید جان، لوید؛ ویس، مارگات و مارتینز، الیزابت (2011)؛ اختلالهای یادگیری، ترجمه حمید علیزاده؛ قربان همتی؛ صدیقه رضایی و ستاره شجاعی (1391)، تهران: نشر ارسباران.
17
- Asadzadeh H. Survey of working memory in education development in students. Journal of Education 2009;25(1): 53-70. ) Persian(.
18
- Barkley, R.A. (1997). ADHD and the nature of self-control. New York: The Guilford Press.
19
- Boot, W.R, Kramer. A.F, Simons. D.J, Fabiano M. Graeton. G.(2008), the effect of video games playing on attentions memory and executive control, Acta psychological, 129,387-393.
20
- Bull, A , Screrif Y.(2001). Goaldirected upper limb movments by children and without DCD: A window into perceptuo-motor dysfunction? Phisiotherapy international journal, 9(3),1-12.
21
- Brooks, A. D., Berninger, V. W., & Abbott, R. D. (2011). Letter naming and letter writing reversals in children with dyslexia: Momentary inefficiency in the phonological and orthographic loops of working memory. Developmental Neuropsychology, 36 (7), 847-868.
22
- Chabot, R. A., diMichele, F., Prichep, L., & John, E.R.(2001). The clinical role ofcomputerized EEG inthe evaluation and treatment of learning and attention disorders inchildren and adolescents. Journal ofClinical Neuropsychiatry, 13, 171-186.
23
- Cherny.I.D,.(2008).Mom let me play more computer games : they improve my mental rotation skills, published online : 13 July 2008. www. Springer.com. sexroles.59.776-782.
24
- Dawson, P., & Guare, R. (2004). Executive skill in children and adolescents: A practical guide to assessment and intervention. New York: The Guilford press.
25
- Demos, J. N.(2004). Getting started with neurofeedback.Norton & company, New york, London.Fahrion, S. L; Walters, E. D; Coyne, L; & Allen, T.(1992). Alteration in EEG amplitude, personality factorsand brain electrical maping after alpha-thetatraining: a controlled case study of an alcoholic recovery.
26
- Dye. M. W. G, Green. C. S, BaVelier. (2009). increasing speed of processing with action video games, psychological sciece, 18, 231-228.
27
- Dye, m.w.G, Green.C.S, Bavelier. (2010). the attention skills in action video game players, neuropsychological, 7, 178-189.
28
- Ergorul, C., & Eichenbaum, H. (2006). Essential role of the hippocampal formation in rapid learning of higher-order sequential associations. The Journal of Neuroscience, 26, 4111–4117.
29
- Fernández, T., Garcı´a, F., Prado Alcalá, R.A., Santiago, E., Fernández Bouzas, E., Harmony, T., Dı´az Comas, L., Belmont, H(2008). Positive vs. Negative reinforcement in neurofeedback applied to learning disabled children. Clinical Neurophysiology. 119(9), 163.
30
- Kandel, E. R., Schwartz, J. H., & Jessell, T. M. (2012). Principles of neural science (5th ed.). New York, NY/London: McGraw-Hill.
31
- Mclean. K . & Hictch , J. (2001). Executive functions in student with and without mathematics disorder. J of learning disabilities, 30, 214-225.
32
- Landerl, K., & Willburger, E(2010). Temporal processing, attention, and learning disorders. Learning and Individual Differences, 20, 393–401.
33
- Lezak MD. Howieson DB. Loring. (2004). Neuropsychological assessment.4th ed. New York:Oxford university press, 618-619.
34
- Lubar, J.F. , Swartwood, M.O., Swartwood, J.N., & ODonnell, P.H. (1995) Evaluation of the effectiveness of EEG neurofeedback training for ADHD in a clinical setting as measured by changes in TOVA scores, behavioral ratings, and WISC-R performance. Biofeedback and Self Regulation,20,211-218.
35
- Mason, D. J., Humphreys, G. W. and Kent, L. S. (2003). Exploring Selective Attention in ADHD: Visual Search Through Space and Time. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 4(2), 1-20.
36
- Mclean, J.F., & Hitch, G. H. (1999). Working memory impairments in children with specific mathematics learning difficulties. Journal of Experimental Child Psychology, 74, 240-26.
37
- Mclean. K., & Hictch , J. (2001). Executive functions in student with and without mathematics disorder .Journal of learning disabilites. 30:214-225.
38
- Mogasale,V.V.,Patil,V.D.,Patil,N.M., & Mogasale, V. (2011). Prevalence of Specific Learning Disabilities Among Primary School Children in a South Indian City I.ndian Journal of Pediatrics,79(3),1-6.
39
- Packard, M. G., & Knowlton, B. J. (2002). Learning and memory functions of the basal ganglia. Annual Review of Neuroscience, 25, 563–593.
40
- Passolunghi, M. Chiara; Vercelloni, Barbara; Schadee, Hans. (2007). The Precursors of Mathematics Learning: Working Memory, Phonological Ability and Numerical Competence. 22, 165-184.
41
- Rourk, B. P. (1995). Syndrome of nonverbal learning disabilities: Neurodevelopmental manifestation. New York: Guilford press.
42
- Shalev, S. R., & Gross-Tsur, V. (2000).Developmental dyscalculia. Pediatric Neurology, 24,337-342.
43
- Sideridis. D. (2007). Why are student with LD depressed? Journal of learning disabilities, 40, 26-31.
44
- Sterr, A. M.(2004). Attention performance in young adults with learning disabilities. Learning and Individual Differences, 14, 125–133
45
- Swanson, H. L., & Wilson, K.M. (2001). Are mathematics disabilities due to a damain–general of a damain specifc-working memory defict? Journal of Learaing Disabilites, 34 (3), 237- 48.
46
- Swanson, H., L & Jerman ,O (2006). Math Disabilities: A selective meta-Analysis of the literature. Review of educational Research, 76,249-251.
47
- Swanson, L. H., & Jerman, O. (2007). The influence of working memory of reading growth in subgroups of children with reading disabilities. Journal of Exceptional Child Psychology, 96(4), 249-283.
48
- Schendan, H. E., Searl, M. M., Melrose, R. J., & Stern, C. E. (2003). An fMRI study of the role of the medial temporal lobe in implicit and explicit sequence learning. Neuron, 37, 1013–1025.
49
- Ullman, M. T. (2004). Contributions of memory circuits to language: The declarative procedural model. Cognition, 92, 231–270.
50
- Ullman, M. T., & Pullman, M. Y. (2013). A compensatory role for declarative memory in neurodevelopmental disorders (Manuscript submitted for publication).
51
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر تحمل ابهام بر باورهای فراشناختی و درگیری تحصیلی دانشجویان
ه
هدف: مدلعدم تحمل ابهام در آغاز برای توضیح و تبیین نگرانی در زمینهی اختلال اضطراب منتشر ایجاد و توسعه یافت اما به تدریج در مطالعات حوزه یادگیری هم وارد شد. در راستای گسترش این مدل به حوزه تحصیلی پژوهش حاضر به هدف بررسی تأثیر تحمل ابهام بر باورهای فراشناختی و درگیری تحصیلی دانشجویان انجام پذیرفته است.
روش: روش مطالعه حاضر از نوع علی– مقایسهای است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دختر و پسر مشغول به تحصیل در دانشگاه آزاد ساوه بود، که تعدادشان بالای 7000 نفر بود. حجم نمونه براساس جدول کرجسی و مورگان شامل 350 دانشجو بود که این تعداد با استفاده از شیوه نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. آزمودنیها از نظر میزان تحمل ابهام ارزیابی شدند. سپس با توجه به سطح تحمل ابهامشان به دو گروه دانشجویان دارای تحمل ابهام بالا و پایین تقسیم شدند.
یافتهها: بر این اساس تعداد نمونه به 190 نفر کاهش پیدا کرد. از مقیاس تحمل ابهام مبارکه (1388) برای سنجش تحمل ابهام، پرسشنامهی فراشناخت ولز و کارت رایت – هاتن(2004) برای سنجش باورهای فراشناختی و پرسشنامه راهبردهای یادگیری خودانگیخته پینتریچ و دیگروت (1990) برای سنجش درگیری تحصیلی دانشجویان استفاده شد. برای تحلیل دادهها از تحلیل واریانس چندمتغیرهMANOVA استفاده گردید.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد که تحمل ابهام بر باورهای فراشناختی دانشجویان مؤثر است، همچنین این نتایج مشخص کرد قدرت تحمل ابهام باعث افزایش درگیری تحصیلی در دانشجویان میشود. یافتههای این پژوهش خاطر نشان میسازد نقش سازه تحمل ابهام در مباحث آموزشی غیر قابل انکار است.
https://asj.basu.ac.ir/article_685_ff2dc15d739eb4960a98f5bfd85df51d.pdf
2014-02-20
31
47
تحمل ابهام
باورهای فراشناختی و درگیری تحصیلی
فاطمه
شاطریان محمدی
1
استادیار گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاداسلامی واحد ساوه
AUTHOR
فاطمه
علیزاده
fatemealizadeh448@yahoo.com
2
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه
LEAD_AUTHOR
اعظم
نیکوکار
3
مربی گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاداسلامی واحد ساوه
AUTHOR
- ابوالقاسمی،عباس؛ گلپور، رضا؛ نریمانی، محمد و قمری، حسین (1388)؛ بررسی رابطه باورهای فراشناختی مختل با موفقیت تحصیلی دانشآموزان دارای اضطراب امتحان. مطالعات تربیتی و روانشناسی 10(3): 20-5.
1
- ابوالقاسمی، عباس و نریمانی، محمد (1384)؛ آزمونهای روانشناختی، اردبیل: باغ رضوان.
2
- احمدپور مبارکه، علیرضا (1388)؛ ساخت و اعتباریابی مقیاسی برای سنجش سازه تحمل ابهام در دانشجویان. فصلنامه دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 11(40): 86-74.
3
- احمدی طهور سلطانی، محسن و نجفی، محمود (1390)؛ مقایسه باورهای فراشناختی و تحمل ابهام در افراد معتاد، سیگاری و عادی. مجله روانشناسی بالینی3(4): 67-59.
4
- حجازی، الهه و عابدینی، یاسمین (1387)؛ الگوی ساختاری رابطه اهداف رویکردی- عملکردی، درگیری تحصیلی و پیشرفت تحصیلی. مجله روانشناسی 12،(3) (پیاپی 47)): 348-332.
5
- خادمی، ابوالفضل؛ شمشادی، آزیتا، شعیری و محمدرضا (1383)؛ بررسی رابطه تحمل ابهام و توانش زبانی. دانشور رفتار 9، 34- 29.
6
- خانیپور، حمید؛ سهرابی، فرامرز و طباطبایی، سعید (1390)؛ مقایسه باورهای فراشناختی و راهبردهای کنترل فکر در دانشجویان با سطوح بهنجار و بیمارگون از نگرانی. پژوهشهای روانشناسی بالینی و مشاوره 1(1): 82 -71.
7
- سالاریفر، محمدحسین؛ پوراعتماد، حمیدرضا (1390)؛ رابطه باورهای فراشناختی با اختلال افسردگی و اضطراب. فصلنامه یافته، 13(4) : 29-38.
8
- سعیدیمبارکه، مجید؛ احمدپور، علیرضا (1391)؛ رابطه سطح تحمل ابهام دانشجویان کامپیوتر با سطح نمرات دروس برنامه نویسی آنها. فصلنامه راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 5(4) :219-222.
9
- علیزادهفرد، سوسن (1390)؛ بررسی اثر خستگی شناختی بر میزان همنوایی با اکثریت، فصلنامه پژوهشهای روانشناسی اجتماعی 1(1):100-89.
10
- فیضی، آوات؛ محبوبی، طاهر؛ زارع، حسین و مصطفایی، علی (1391)؛ رابطه هوش شناختی و تحمل ابهام با کارآفرینی در دانشجویان دانشگاه پیامنور استان آذربایجان غربی. تحقیقات علوم رفتاری 10(4):284-276.
11
- لواسانی، مسعود غلامعلی؛ اژهای، جواد و افشاری، محسن (1388)؛ رابطه خودکارآمدی تحصیلی و درگیری تحصیلی با پیشرفت تحصیلی، روانشناسی 51، سال 13، شماره 3، 305-289.
12
- میکاییلی، نیلوفر؛ پاکپور، فریدون و گنجی، مسعود (1391)؛ مقایسه باورهای فراشناختی در دانشآموزان تیز هوش و عادی روانشناسی مدرسه تابستان، 1(2): 104-113.
13
- Corcoran, K.M., & Segal, Z.V. (2008). Metacognition in depressive and anxiety disorder: current directions. International Journal of Cognition Therapy, 1(1):33-44.
14
- Culler, R.E., & Holmhan, C.J. (1980). Test anxiety and academic performance: The effects of study-related behaviors. Journal of Educational Psychology, 72 (1), 16-20.
15
- Entwistle, N.J., & McCune, V. (2004).The conceptual bases of study strategy inventories. Educational Psychology Review,16(4):325-345.
16
- Erten, I.H., & Topkaya, E.Z. (2009).Understanding tolerance of ambiguity of EFL learners in reading classes at tertiary level. Novitas-Royal, 3(1): 29-44.
17
- Grace, C.(1998).Personality type, tolerance of ambiguity, and vocabulary retention in CALL. CALICO Journal, 15 (1-3): 19-46
18
- Ladouceur, R., Talbot, F., and Dugas, M. J.(1997). Behavioral Expressions of Intolerance of Uncertainty in Worry: Experimental Findings. Behavior Modification,17,355-371.
19
- Poulman, R.C., & Kennelly, K.J. (1984). Test anxiety and ineffective test taking.
20
- Journal of Educational Psychology, 76 (2), 279-282.
21
- Wells A. (2000). Emotional disorders and metacognition: Innovative cognitive therapy. 1st ed. Chichester:Wiley and sons.
22
- Wells, A. (2009). Metacognitive therapy for anxiety and depression.UK:Guilford Press.
23
ORIGINAL_ARTICLE
اثربخشی آموزش شناختی- رفتاری بر اضطراب امتحان دانشآموزان دختر دبیرستانهای شهر اصفهان
هدف: از اجرای این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش شناختی- رفتاری بر اضطراب امتحان دانشآموزان دختر دبیرستانهای شهر اصفهان است.
روش:پـژوهش حاضر به شیوهی نیمـهآزمایشی و بـا طـرح پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل اجرا شد. جامعهی آماری این پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دختر دبیرستانی در سال تحصیلی 1392-1391 در شهر اصفهان بود که از میان آنان تعداد 40 نفر به روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری در این پژوهش پرسشنامه جمعیتشناختی و پرسشنامه اضطراب امتحان اسپیل برگر (1980) بود.پس از اعمال مداخله پسآزمون و بعد از 4 ماه آزمون پیگیری اجرا شد.
یافتهها: دادهها با استفاده از آمار توصیفی، آزمون آماری تحلیل واریانس و نرمافزار 20 -SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از تحلیل واریانس نشان داد که ارائه مداخله مبنی بر آموزش شناختی - رفتاری باعث کاهش 64% علائم اضطراب امتحان در مرحله پسآزمون و 62% این علائم در مرحله پیگیری شد (05/0p< ).
نتیجهگیری: بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت ارائه مداخله مبنی بر آموزش شناختی - رفتاری در کاهش علائم اضطراب امتحان مؤثر بوده است؛ لذا این پژوهش استفاده ازمداخله شناختی رفتاری را بهمنظور کاهش اضطراب امتحان دانشآموزان پیشنهاد میکند.
https://asj.basu.ac.ir/article_686_0bb8e91568a3fdb41cfe53755e2b2f22.pdf
2014-02-20
49
60
آموزش شناختی– رفتاری
اضطراب امتحان
دانشآموزان دختر
عزت اله
قدم پور
eghadampour@yahoo.com
1
استادیار گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه لرستان
AUTHOR
سعیده
سبزیان
sabzian1989@yahoo.com
2
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه لرستان
LEAD_AUTHOR
ساناز
بیرانوند
sanazbeiranvand@yahoo.com
3
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه لرستان
AUTHOR
- ابوالقاسمی، عباس؛ مهرابیزاده؛ هنرمند، مهناز؛ نجاریان، بهمن و شکرکن، حسین (1383)؛ اثربخشی روش درمانی آموزش ایمن سازی در مقابل تنیدگی و حساسیتزدایی منظم در دانشآموزان مبتلا به اضطراب امتحان. مجلهی روانشناسی، 8 (1)، 63-51.
1
- بهپژوه، احمد، بشارت، محمد علی؛ غباری بناب، باقر؛ فولادی، فاطمه (1388)؛ تأثیر آموزش راهبردهای شناختی- رفتاری بر کاهش اضطراب امتحان دانشآموزان دختر دبیرستانی، روانشناسی و علوم تربیتی، 39(1):21-3.
2
- خدایاریفر، محمد (1383)؛ مقایسه سبک اسناد، اضطراب و پیشرفت تحصیلی دختران و پسران در خانوادههای انگلیسی زبان و غیر انگلیسی زبان، مجله پژوهشهای روانشناختی، 11(1).111-92.
3
- عریضی، حمیدرضا؛ عابدی، احمد؛ احمدی فروشانی، حبیبالله (1392)؛ فراتحلیل اثربخشی مداخلات روان شناختی بر میزان اضطراب امتحان در ایران باروش روزنتال و رابین، مجله روانشناسی مدرسه، 2(1): 118-99.
4
- Ashcraft, M. H., && Krause, J. A. (2007). Working memory, Math performance, and Math anxiety. Psychonomic Bulletin& Review, 14(2(243-248.
5
- Alfano, C. A., Beidel, D. C., & Turner, S. M. (2002). Cognition in childhood anxiety: Conceptual, methodological, and Developmental issues. Clinical Psychology Review, 22(8), 1209-1238.
6
- Carroll, K. M., Rounsanille, B. J. (2007). A vision of the next generation of Behavioral therapies research in the addictions. Addiction. 102,50-862 .
7
- Davis W, Lysaker L. (2005). Cognitive behavioral therapy and functional and met cognitive outcomes in schizophrenia: A single case study. Cogn Behav Pract.;12(3):468- 78.
8
- Ergene, T. (2003). Effective Interventions on Test Anxiety Reduction a Meta-Analysis. School Psychology International, 24(3), 313- 328.
9
- Gurses, A., Kaya, O., Dogar, Ç., Gunes, K., & Yolcu, H. H. (2010). Measurement of secondary school students test-anxiety levels and investigation of their causes. Journal of Social and Behavioral Sciences. 9: 1005-1008.International Journal of Academic Research. 2(6): 199-203.
10
- Hazlett-Stevens, H.; (2008). psychological approaches to generalized anxiety disorder: A clinician’s guide to assessment and treatment. New York, NY: Springer.
11
- Johnson, L.E. (2007). Treating test anxiety in students with learning difficulties: An exploratory study. Doctoral dissertation, Florida State University, USA. http://diginole.lib.fsu.edu/etd/3646.
12
- Latas M, Pantić M, Obradović D. (2010). Analysis of test anxiety in medical students. Medicinski pregled.; 63(11- 12):863-6.
13
- LeBeau, R.T., Glenn, D., Liao, B., Wittchen ,H .U., Beesdo–Baum, K., Ollendick, T. &Craske, G. C. (2010). Specific Phobia: A Review of DSM –IV Specific Phobia and Preliminary Recommendations for DSM- V. Depression And Anxiety, 27, 148- 167.
14
- Liger A. (2003). Comparison of two measures of perfectionism. Pers Individ Dif.;14:119-26.
15
- Lowe, P. A., Lee, S. W., Witteborg, K. M., Prichard, K. W., Luhr, M. E., Cullinan, C. M., Mildren, B. A., Raad, J. M., Cornelius, R. A., & Janik, M. (2008). The Test Anxiety Inventory for Children and Ado-lescents (TAICA): Examination of the psychometric properties of a new multidimensional measure of test anxiety among elementary and secondary school students. Journal of Psych educational Assessment, 26, 215-230.
16
- Mahmood, A., & Iqbal, S. (2010). Difference of student anxiety level towards English as a foreign language subject and their academic achievement.
17
- Rezazadeh, M., & Tavakoli, M. (2009). Investigating the relationship among test anxiety, gender, academic achievement and years of study: A case of Iranian EFL university students. Journal of English Language Teaching. 2(4): 68-74.
18
- Spielberger. C.D. (1995) .BOOK: Test anxiety :Theory , assessment and treatment. Taylor Francis Washangton ,DC,US;XV.
19
- Sadock BJ, Sadock VA. (Eds.). (2003). Kaplan and Sadock’s Synopsis of Psychiatry (9th Ed.). New York: Williams & Wilkins.
20
- Sud, A. & Sharma, S. (1990) . Two short- term, cognitive interventions for the reduction of test anxiety. Anxiety Research,3,131-147.
21
- Veenman, M. (2008). Test anxiety and metacognitive skillfulness. Developmental and educational psychology, social and behavioural sciences, university of leiden.
22
- Venkatesh, K. G., & Karimi, A. (2010). Mathematics anxiety, mathematics performance and overall academic performance in high school students. Journal of the Indian Academy of Applied Psychology. 36(1): 147-150.
23
- Wren, D. G. (2000). The development and validation of an instrument for measuring children's test anxiety. Doctoral Disertation, Georgia University: USA. ProQuest Dissertations and Theses
24
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی و مقایسه اثربخشی روش آموزش ذهنآگاهی و روش بازسازی شناختی در کاهش اضطراب امتحان دانشجویان
هدف: پژوهش حاضر، با هدف بررسی و مقایسه اثربخشی روش آموزش ذهنآگاهی و روش بازسازی شناختی در کاهش اضطراب امتحان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه انجام شد.
روش: جامعهی آماری این پژوهش را کلیهی دانشجویان مراجعه کننده به کلینیک مشاوره دانشگاه در سال تحصیلی 89-88 و نمونه آن 30 نفر از این دانشجویان را شامل میشود که به شیوهی تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل گمارده شدند. ابزار استفاده شده در این پژوهش پرشسنامه اضطراب امتحان (TAI) ابوالقاسمی و همکاران (1385) میباشد. طرح پژوهش، از نوع طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل است. هر کدام از گروههای آزمایشی طی هشت جلسه به شیوهی بازسازی شناختی و روش ذهنآگاهی آموزش دیدند. گروه کنترل طی این مدت هیچ آموزشی دریافت نکرد.
یافتهها: دادهها با استفاده از تحلیل واریانس یک طرفه مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که هر دو گروه آزمایشی در مقایسه با گروه کنترل کاهش معنیداری در میزان اضطراب امتحان نشان دادند و این کاهش پس از دو ماه پیگیری همچنان معنیدار بود (05/0>p). ضمناً بین اثربخشی روش بازسازی شناختی و ذهن اگاهی تفاوت معنیداری مشاهده نشد.
نتیجه گیری: با توجه به اثربخشی روش بازسازی شناختی و آموزش ذهنآگاهی در کاهش اضطراب امتحان، برای ترویج و انعکاس روشها و آموزش این روشها و نیز افزایش سطح سلامت روانی جامعه دانشجویان، مسولان زیربط میتوانند در قالب برنامهای جامع و پیشگیرانه به طور کاربردی آنها را در سطح دانشگاه اجرا کنند.
https://asj.basu.ac.ir/article_717_1f205a9eeeed19f16a54a93746c64e46.pdf
2014-02-20
61
74
بازسازی شناختی
ذهن آگاهی و اضطراب امتحان
کریم
افشاری نیا
k.afsharineya@iauksh.ac.ir
1
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه
LEAD_AUTHOR
کیوان
کاکابرایی
keivan_k76@yahoo.com
2
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه
AUTHOR
حسن
امیری
ahasan.amiri@yahoo.com
3
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه
AUTHOR
- ابوالقاسمی، عباس؛ مهرابیزاده، مهناز؛ نجاریان، بهمن و شکرکن، حسین (1383)؛ بررسـی تأثیر حساسیتزدایی منظم و آموزش ایمنسازی در مقابل استرس در درمان اضطراب امتحان، مجله روانشناسی، سال 8، شماره 1: 21-2.
1
- ابوالقاسمی، عباس؛ گلپور، رضا؛ نریمانی، محمد و قمری، حسین (1386)؛ اثربخشی دو روش بازسازیشناختی و آموزش کنترل توجه بر اصلاح باورهای فراشناختی دانشآموزان مبتلا به اضطراب امتحان. فصلنامه روانشناسی کاربردی، سال اول، شماره 3: 233-251.
2
- امیری، عبدالله و محمدخانی، پروانه (1387)؛ آموزش حضور ذهن بهعنوان یک مداخله بالینی: مرور مفهومی و تجربی. فصلنامه سلامت روان، سال اول، شماره 1: 52-39.
3
- به پزوه، احمد؛ بشارت، محمد علی؛ غباری، باقر و فولادی، فاطمه (1388)؛ تأثیر آموزش راهبردهای شناختی- رفتاری بر کاهش.
4
- اضطراب امتحان دانش آموزان دختر دبیرستانی. مجله روانشناسی و علوم تربیتی، سال 39، شماره 1: 3-21.
5
- عطایی نخعی، آسیه؛ قنبری هاشم آبادی، بهرامعلی و مدرس غروی، مرتضی (1388)؛ مقایسه گروه درمانی مبتنی بر هوشیاری فراگیر توأم با آموزش مهارتهای مطالعه در کاهش اضطراب امتحان و اضطراب صفت. مجله روانشناسی بالینی، سال اول، شماره 4: 21-30.
6
- کاویانی، حسین؛ جواهری، فروزان و بحیرایی، هادی (1384)؛ اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی در کاهش افکار خودآیند منفی، نگرش ناکارآمد. افسردگی و اضطراب: پیگیری 60 روزه، فصلنامه تازههای علوم شناختی، ا: 49-95.
7
- کاویانی، حسین؛ حاتمی، ندا و شفیعآبادی، عبدالله (1387)؛ اثر شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر کیفیت زندگی افراد افسرده (غیربالینی)، تازههای علوم شناختی، سال 10، شماره 4: 39-48.
8
- کریمی باغملک، آیتالله و عبادی، غلامحسین (1385)، بررسی تأثیر دو روش بازسازیشناختی و حساسیتزدایی منظم بر کاهش دانشآموزان دختر سال سوم راهنمایی شهر اهواز، مجله مطالعات تربیتی و روانشناسی، سال 7، شماره 2: 191-211.
9
- Baer, R. A. (2003). Mindfulness training as a clinicalintervention: A conceptual and empirical review. Clinical Psychology: Science and Practice. 10, 125-143.
10
- Benson, J. (1989). Structural components of statistical test anxiety in adults: An explanatory model. Journal of Experimental Education , 57, 247-261.
11
- Cheek, R. James. (2002). An intriduction for helping elementry student reduce test anxiety? Perspective from the field.
12
- http://www.findaricles.com.
13
- Ergene, T.(2003). Effective interventions on test anxiety reduction. SchoolPsychology International, VOL. 24, NO. 2. 313–328.
14
- Evans, Susan & Ferrando, Stephen & Findler, Marianne & Stowell, Charles & Smart, Colette & Haglin, Dean. (2008). Mindfulness-based cognitive therapy for generalized anxiety disorder. Journal of Anxiety Disorder. Vol. 22, PP. 716-721
15
- Guida, F. V., & Ludllow, L. H.(1989). A cross-cultural study of test anxiety. Journalof Cross-Culthral Psychology, VOL. 20, NO. 1. 178-190
16
- Hembree, R. (1988). Correlate, causes, and effects of test anxiety. Review of Educational Research , 58, 47-77.
17
_ Hofman, G. S., & Sawyer, T. A., & Witt, A. A.(2010). The effect of mindfulness-based therapy on anxiety and depression : A Meta-Analytic Review.Journal of consulting and clinical psychology, Vol. 78, Issue 2. 169-183
18
- Kabat – zinn, J. (1990). Full catastrophe living: using thewisdom of your body and. mind to face stress, pain andillness. New York: Dell Publishing. Roth, B., & Robbins, D. (2004). Mindfulness-based stress reduction and health related quality of life. Psychosomatic medicine, 66 (1), 113-123.
19
- Meichenbaum, D. H. & Butler, L.(1980). Toward conceptual model for treatment of test anxiety: Implications for research and treatment. In I. G. Sarason(Ed.), Test anxiety: Theory, research and applications,(pp. 181- 208). Hill Sdale NJ: Erlbaum.
20
- Segal, Z. V., Williams, J. M. G., & Teasdale, J. D. (2002). Mindfulness-based cognitive therapy for depression. New York: Guilford.
21
- Vagg, P.R., & Papsdorf, J. D. (1995). Cognitive therapy, study skills training, and biofeedback in P. R. Vagg (Eds.), Test anxiety: theory, assessment, and treatment. Vol. 9, PP. 183-194. Washington, DC: Taylor and Francis.
22
- Williams, J. G. (2010). Mindfulness and psychological process. Emotion. Vol. 10, Issue,1
23
- Zarei, E., & Shaikhi, A., & Khajehzadeh Fini, H. (2010). A comparsion of effect of group counselling methods, and cognitive-behavioral to reduce students test anxiety in the university of Hormozgan. Procedia-Social and Behavioral Sciences. Vol. 5, PP. 2256-2261.
24
25
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسهی باورهای فراشناختی و نگرانی آسیبشناختی در دانش آموزان مبتلا به نشانگان اختلال اضطراب امتحان و عادی
هدف: فراشناخت یک مفهوم چندوجهی است، که دربرگیرندهی دانش، فرآیندها و راهبردهایی است که شناخت را ارزیابی، نظارت و یا کنترل میکنند. هدف این پژوهش بررسی مقایسهی باورهای فراشناختی و نگرانی آسیبشناختی در دانش آموزان مبتلا به نشانگان اختلال اضطراب امتحان با دانشآموزان عادی بود.
روش: در این مطالعه علی- مقایسهای، تعداد 670 نفر از دانش آموزان دبیرستانی شهر تبریز به صورت تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب و به پرسشنامهی اضطراب امتحان اسپیل برگر پاسخ دادند. سپس تعداد 100 دانش آموز که مبتلا به اختلال اضطراب امتحان بودند انتخاب و با 100 دانش آموز عادی همتا شدند. همچنین آنها علاوه بر اطلاعات دموگرافیک، به پرسشنامههای باورهای فراشناختی ولز و کارترایت، و نگرانی پنسلوانیا پاسخ دادند. دادهها با روش تحلیل واریانس چندمتغیره تحلیل شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که بین نمرات دانشآموزان مبتلا به اضطراب امتحان و عادی در مؤلفههای باورهای فراشناختی و نگرانی آسیب شناختی تفاوت معناداری وجود داشت (P<0.01).
نتیجهگیری: باورهای فراشناختی عوامل مؤثری در سلامت روانی دانشآموزان است؛ و میتوان با تغییر فراشناختهایی که شیوه تفکر منفی و ناسازگارانه، و همچنین باورهای منفی عمومی را زیاد میکنند، سلامت روانی دانشآموزان را بهبود بخشید.
https://asj.basu.ac.ir/article_687_f0a6d4798b0e05a298e50f324dd50408.pdf
2014-02-20
61
73
باورهای فراشناختی
نگرانی آسیب شناختی و اضطراب امتحان
علی
فرهادی
yazdan.movahedi@gmail.com
1
استادیار دانشگاه علوم پزشکی لرستان
AUTHOR
یزدان
موحدی
2
دانشجوی دکترای تخصصی علوم اعصاب شناختی، دانشگاه تبریز
LEAD_AUTHOR
هانیه
خرازی نوتاش
notash55@yahoo.com
3
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز
AUTHOR
آرزو
لشنی
arezoo.l@yahoo.com
4
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی
AUTHOR
رضا
محمدزادگان
reza.moh1@gmail.com
5
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه تبریز
AUTHOR
- ابوالقاسمی، عباس (1381)؛ اثربخشی دو روش درمانی آموزش ایمنسازی در مقابل استرس و حساسیتزدایی منظم در کاهش اضطراب امتحان دانشآموزان دوم دبیرستان شهرستان اهواز. مجلهی روانشناسی 8(3): 59-50.
1
- ابوالقاسمی، عباس و نریمانی، محمد (1384)؛ آزمونهای روانشناختی. اردبیل: انتشارات باغ رضوان.
2
- شیرینزاده دستگیری، صمد (1385)؛ مقایسه باورهای فراشناختی و مسئولیتپذیری در بیماران دچار اختلال وسواسی- اجباری، اضطراب منتشر و افراد بهنجار. پایاننامه کارشناسیارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه شیراز.
3
- محمودی عالمی، قهرمان (1379)؛ بررسی تأثیر قاطعیت درمانی بر میزان اضطراب تحصیلی دانشآموزان مدارس راهنمایی و دبیرستانهای دولتی شهرستان قائم شهر سال (1378)؛ پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه علوم پزشکی ایران.
4
- مهرابیزاده هنرمند، مهناز؛ ابوالقاسمی، عباس؛ نجاریان، بهمن و شکرکن، حسین (1379)؛ بررسی میزان همهگیرشناسی اضطراب امتحان بر رابطهی خودکارآمدی و جایگاه مهار آن با توجه به متغیر هوش. مجله علوم تربیتی و روانشناسی. سال هفتم، دوره سوم، شماره 1 و 2: 72-55.
5
- Artino, Jr. A. R. (2008). Learning online: understanding academic success from a self- Regulated learning perspective, Unpublished Doctoral Dissertation, Connecticut University.
6
- Barlow, D. (2002). Anxiety and its disorders: The nature and treatment of anxiety and panic. (2nd Ed). New York: Guilford Press.
7
- Borkovec, T. D., & Roemer, L. (1995). Perceived functions of worry among generalized anxiety disorder subjects: Distraction from more emotionally distressing topics? Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 26, 25-30.
8
- Borkovec, T. D., Robinson, E., Pruzinsky, T., & DePree, J. A. (1983). Preliminary exploration of worry: Some characteristics and processes. Behaviour Research and Therapy, 21, 9-16.
9
- Cartwright . Hatton, S. , & Wells, A. (1997). Beliefs about worry and intrusions: The metacognitions questionnaire. Journal of Anxiety Disorders. 11: 279 . 315.
10
- Covin, R., Ouimet, A. J., Seeds, P. M., & Dozois, D. J. A. (2008). A meta-analysis of CBT for pathological worry among clients with GAD. Journal of Anxiety Disorders, 22, 108-116.
11
- Davey, G. L. , & Wells, A. (2006). worry and its psychological disorders. John Wiley & Sons, Ltd, England.. Wells, A. (2000). Emotional disorders and metacognition: Innovative cognitive therapy. Jhon Wiley & Sons. LTD.
12
- Davis, W., & Lysaker, L., (2005). Cognitive behavioral therapy and functional and meta-cognitive outcomes in schizophrenia: A single case study. Cognitive and Behavioral Practice, 12 (4), 468-478.
13
- Ellis, D. M. , & Hudson, J. L. (2010). The metacognitive model of generalization anxiety disorder in children and adolescents, Clin Child Fam Psycho Rev, 13: 151-163.
14
- Everson, H.T., Smodlaka, I. & Tobias, S. (1994). Exploring the relationship of test anxiety and metacognition on reading test performance: A cognitive analysis. Anxiety, Stress, and Coping, 7 (1), 85-96.
15
- Jong-Meyer, R. D., Beck, B., & Riede, K. (2009). Relationships between rumination, worry, intolerance of uncertainty and meta-cognitive beliefs. Personality and Individual Differences, 46, 547-551.
16
- Kaplan, A. (2008). Clarifying metacognition, self-regulation and selfregulated learning: What the purpose? Educational Psychology Review, 20, 477-484.
17
- Keieth, N., & Frese, M. (2005). Self-regulation in error management training: Emotion Control and Meta-cognition as Mediators of Performance Effects. Journal of Applied Psychology, 90, 677-691.
18
- Knouse, L. E. (2008). AD/HD, Meta memory, and Self- Regulation in context, unpublished Doctoral Dissertation, faculty of The Graduate school, Greensboro University.
19
- Matthews, G., Hillyard, E.J., & Campell , S.E. (1999). Meta-cognition and maladaptive coping as components of test anxiety. Clinical Psychology and Psychotherapy, 6, 111-126.
20
- Roussis, p. , & wells, A. (2008). Psychological factors predicting stress symptoms. Metacognition, Thought control and varieties of worry, Anxiety, Stress & Coping, 21 (3), 213- 225.
21
- Rygh, J. L., & Anderson, W. C. (2004). Treating generalized anxiety disorder: Evidence-based, tools and techniques. New York: Guilford Press.
22
- Spada, M. M. , Georgiou, G. A. , & Wells, A. (2010). The relationship among metacognition, attention al control, and state anxiety. Cognitive Behavior Therapy, 39 (1), 64 . 71.
23
- Speilberger, C.D. (1980). Preliminary Professional Manual for the Test Anxiety Inventory, Palo Alto, CA: Consulting Psychologist Press.
24
- Spielberger, C.D., & Vagg, P.R. (1995). Book: Test anxiety: Theory, assessment and treatment, Washangton DC, US: Taylor and Francis.
25
- Stober, J., & Esser, K. (2002). Effective of emotive- rational therapy in treatment of test anxiety. Journal of Rational- Emotive and Cognitive-Behavior Therapy, 20(5), 465- 479.
26
- Tan,s. Moulding, R. , Nedeljkovic, M. , & Kyrios, M. (2010). Metacognitive, Cognitive and Developmental predictors of Generalized Anxiety disorder symptoms, Clinical Psychologist, 14 (3), 84- 89.
27
- Thiede, K.W., Anderson, M, A., & Thrriault, D. (2003). Accuracy of meta-cognitive monitoring affects of learning of text. Journal of Educational Psychology Association, 95(1), 66-73.
28
- Wells, A. (1995). Metacognition and worry: A cognitive model of generalized anxiety disorder. Behavioral and cognitive psychotherapy. 23: 301-320.
29
- Wells, A. (2005). The metacognitive model of G. A. D: Assessment of meta-worry and Relationship with DSM-IV Generalized Anxiety Disorder, Cognitive therapy and Research,29 (1), 107-121
30
- Wells, A. (2010). Metacognitive Therapy for anxiety and depression Cognitive behavioral therapy book reviews, 6 (1): 1-4.
31
- Wells, A. , & Carter, K. (2010). Further tests of a cognitive model of generalized anxiety disorder: Metacognition and worry in GAD, panic disorder, Social phobia, depression and non-patients. Behavioral therapy. 32: 85-102
32
- Wells, A. , & Papageorgiou, C. (1995). Worry and the incubation of intrusive images following stress. Behavior al Research and therapy. 33: 579-583.
33
- Wells, A. Certwright-Hatton, S. (2004). A short form of metacognitons uestionnaire. Behaviour Research and therapy, 42(40): 385-396.
34
- Yaris, S. (2010). The mediating role of Meta Cognition on the relationship among depression / Anxiety/ Negative impact of life experiences and smoking dependence. Unpublished, M. S Dissertation.
35
ORIGINAL_ARTICLE
فرا تحلیل یافتههای مربوط به اثربخشی آموزشهای فراشناختی بر عملکردهای تحصیلی
هدف: هدف پژوهش حاضر، فراتحلیل و ترکیب نتایج پژوهشهای انجام یافته در زمینه اثربخشی آموزشهای فراشناختی بر عملکردتحصیلی فراگیران است. جامعه پژوهشی، پژوهشهایی است که سؤالهای پژوهشی نسبتاً یکسانی در مورد اثربخشی آموزشهای فراشناختی در عملکرد تحصیلی داشتند و روش آنها نیز آزمایشی بود.
روش: با بررسی پیشینه، تعداد 9 پژوهش در زمینه اثربخشی آموزشهای فراشناختی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ایرانی یافت گردید. برای ترکیب نتایج تحقیقات مختلف، از اندازه اثر و فراتحلیل استفاده شد. با توجه به اینکه تعداد مطالعات بررسی شده، بیشتر از 4 ولی کمتر از 25 است، آزمون میانگین p برای ترکیب نتایج آزمونها انتخاب شد و از روش اندازه اثر کوهن نیز برای دستیابی به مقدار اثر کلی استفاده شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که اثربخشی آموزشهای فراشناختی بر عملکردتحصیلی دانشآموزان ایرانی دارای اندازه اثر (d) 16/2 است. با تبدیل متوسط d به مقادیر z در یک منحنی توزیع نرمال، سطح تحت پوشش منحنی نرمال 98/0 بهدست آمد، که مقدار بالایی است.
نتیجهگیری: با توجه به اثربخشی آموزشهای فراشناختی بر عملکردتحصیلی ضروری است برای افزایش یادگیری، این آموزشها در برنامه درسی دانشآموزان گنجانده شود. تنها ارایه محتوی به یادگیرندگان کافی نیست؛ باید راه و روش آموختن مواد ارائه شده را نیز به آنان آموخت.
https://asj.basu.ac.ir/article_688_5cc84df91a02630f0066b6c5ae6b1402.pdf
2014-02-20
75
86
فراشناخت
فراتحلیل
پیشرفت تحصیلی و اندازه اثر
منیره
صالحی
salehi1380@gmail.com
1
کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی و دانشجوی دکتری آموزش عالی دانشگاه شهید بهشتی تهران
LEAD_AUTHOR
- ابوالقاسمی، عباس؛ گلپور، رضا؛ نریمانی، محمد و قمری، حسین (1388)؛ بررسی رابطه باورهای فراشناختی مختل با موفقیت تحصیلی دانشآموزان دارای اضطراب امتحان، مطالعات تربیتی و روان شناسی، 10(3)؛ 20-5.
1
- جباری، سوسن (1384)؛ تأثیر آموزش فراشناختی خواندن با روش یادگیری مشارکتی (CRIC) بر میزان درک مطلب، توانایی طبقهبندی و درک معنا توسط کودکان دیر آموز. مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز (ویژه نامه علوم تربیتی) 22(4) پیاپی 45: 1-14.
2
- دهقان، مرضیه؛ امیری، شعله و مولوی، حسین (1386)؛ مقایسه اثربخشی آموزش اسنادی و آموزش راهبردهای فراشناختی- اسنادی بر درک مطلب دانش آموزان نارسا خوان دختر. پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، 7(4): 424-407.
3
- سراج خرمی، ناصر؛ برومندنسب، مسعود و یگانه دوست، عصمت (1389)؛ تأثیر آموزشهای فراشناختی بر عملکرد تحصیلی درس ریاضی دانشآموزان مقطع راهنمایی. یافتههای نو در روانشناسی5 (13): 67-79.
4
- صالحی، جـواد؛ کریمی، یوسف؛ سیف، علیاکبر و دلاور، علی (1381)؛ تأثیر دانش فراشناختی و آموزش روش خودپـرسشگری هدایت شده، بـر عملکرد حل مسأله کـودکان: یک رویکرد فـرآیندگرا، مجلـه روانشناسی 2(8)؛ پیاپی 30: 144-157.
5
- صفری، یحیی و مرزوقی، رحمتاله (1389)؛ مطالعه تجربی بررسی میزان تأثیر آموزش به شیوه فراشناختی بر عملکرد تحصیلی و آگاهیهای فراشناختی دانش آموزان در برنامه درسی علوم دوره راهنمایی. دو ماهنامه علمی پژوهشی دانشگاه شاهد 16 (39): 45-54.
6
- عطار خامنه، فاطمه و سیف، علی اکبر (1388)؛ تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری مطالعه فراشناختی بر انگیزش و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان، پژوهشنامه مطالعات روانشناسی تربیتی، 6(9): 57-74.
7
- فولادچنگ، محبوبه (1384)؛ بررسی تأثیر آموزش فراشناختی بر پیشرفت تحصیلی درس ریاضی، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 14:149-162.
8
- قاضی طباطبایی، محمود و ودادهیر، ابوعلی (1389)؛ تهران: انتشارات جامعه شناسان.
9
- کارشکی، حسین (1381)؛ تأثیر آموزش راهبردهای فراشناختی بر درک مطلب دانشآموزان، مجله روانشناسی 6 (1)؛ پیاپی21: 63-84.
10
- گردانشکن، مریم؛ یارمحمدیان، محمد حسین و عجمی، سیما (1389)، تأثیر تدریس بسته فراشناختی بر خودراهبری در یادگیری دانشجویان مدارک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی 10(2): 140-131.
11
- گلاور، ج. ای. برونینگ، آر. اچ (1990)؛ روان شناسی تربیتی، ترجمه کمال خرازی (1375)، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
12
- لطفآبادی، حسین (1374)؛ مقدمهای بر ترجمه کتاب روان شناسی تربیتی. روان شناسی تربیتی. گیج و بر لاینر- ترجمه خوینژاد و همکاران، مشهد: موسسه انتشارات حکیم فردوسی و پاژ.
13
- متولی، محمدحسین (1376)؛ تأثیر آموزش راهبردهای فراشناختی بر درک مطلب و سرعت یادگیری دانشآموزان، پایاننامه کارشناسیارشد روانشناسی تربیتی. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه تهران.
14
- هومن، حیدر علی (1387)؛ راهنمای عملی فرا تحلیل در پژوهش علمی. تهران: انتشارات سمت.
15
- Baker. L. (1989). Metacognition, comprehention monitoring and the adult reader. Educational Psychology Review, Vol. 2, 1-38.
16
- Chen, L.-J., Ho, R.-G., & Yen, Y.-C. (2010). Marking Strategies in Metacognition-Evaluated Computer-Based Testing. Educational Technology & Society, 13 (1), 246–259.
17
- Cross, D.R. & Pariss, S.G. (1988). Developmental and instructional analyses of childrens metacognition and reading comprehention. Journal of educational psychology, vol. 80, 131-142.
18
- Flawell J. H. (1988). Cognitive development ( 3 td ed ). Englewood cliff N J:prentice- hall.
19
- Gurner, R. (1990). Metacognition and reading comprehention. Ablex. Publishing, norwood. N. j. (reprinted). - Joseph, N. (2010). Metacognition Needed: Teaching Middle and High School Students to Develop Strategic Learning Skills. Preventing School Failure: Alternative Education for Children and Youth.. 54(2): 99-103.
20
- Kaplan, Avi. (2008). Clarifying Metacognition, Self-Regulation, and Self-Regulated Learning: What’s the Purpose ? Educatinal Psychology Review ; 20:477–484.
21
- Lee, C. B.; Teo, T. & Bergin, D. (2009). Children’s Use of Metacognition in Solving Everyday Problems: An Initial Study from an Asian Context. The Australian Educational Researcher; 36 (3): 89-102.
22
- Legg, A. M. & Locker, J. L. (2009). Math Performance and Its Relationship to Math Anxiety and Metacognition. North American Journal of Psychology; 11(3): 471-486.
23
- Pariss, S.G., Cross, D.R. & Lipson, M. Y. (1984). Informed strategies for learning: A program to improve children reading awareness and comprehention. Journal of educational psy cology; 76: 1239-1252.
24
- Pariss, S.G. & Jacobs, J. E. (1984). The benefits of informed instrouction for childrens reading awareness and comprehention skills. Child development;. 55: 2083- 2093.
25
- Schraw, G. & Moshman D. (1995). Metacognitive theories. Educational Psycology Review; 7(4): 351-371.
26
- Sungur, S. & Senler, B. (2009). An analysis of Turkish high school students’ metacognition and motivation. Educational Research and Evaluation; 15(1): 45–62.
27
- Swanson, H.L. (1990). "Influence of metacognitive knowledge and aptitude on problem solving". Journal of Educational Psychology; 82: 306-314.
28
- Zarei, G. R. (2007).The Development of Metacognition in L2 Reading: A Constructivist Vs Transmissional Model of Learning. Journal of Social Sciences & Humanities of Shiraz University; 26(4,SER. 53): 129-152.
29