%0 Journal Article %T ساخت و هنجاریابی آزمون گرایش به یادگیری دانش نوین در میان کارکنان بانک مسکن %J راهبردهای شناختی در یادگیری %I دانشگاه بوعلی سینا %Z 2423-7906 %A رشید, خسرو %D 2014 %\ 09/23/2014 %V 2 %N 2 %P 49-65 %! ساخت و هنجاریابی آزمون گرایش به یادگیری دانش نوین در میان کارکنان بانک مسکن %K گـرایش به یـادگیری %K روایی %K پایایی %K تحلیل عاملی %K بانک مسکن %R %X هدف: این بررسی ساخت و هنجاریابی آزمونی مناسب برای اندازه­گیری میزان گرایش به یادگیری براساس نظریه­های موجود و فرهنگ بومی بوده است. روش: پس از بررسی مبانی نظری و نیز مصاحبه با برخی از کارشناسان و دانشجویان فهرستی از رفتارهایی که برای اندازه­گیری ویژگی مورد نظر مناسب تشخیص داده شدند فراهم شدند و به­صورت یک پرسشنامه درآمدند. در نوشتن گویه­ها تلاش بر این بود که محتوا و شکل ظاهری آنها براساس فرهنگ بومی باشد. پس از یک اجرای اولیه و برطرف کردن مشکلات آزمون با تغییر برخی جمله­ها و حذف برخی از گویه­های نامناسب، آزمون پایانی آماده شد و بر روی 1176 نفر از کارکنان بانک مسکن در سراسر ایران اجرا گردید. برای تحلیل داده­های پژوهش، در کنار روش­های توصیفی از ضریب همبستگی پیرسون، آزمون­های کرویت بارتلت، کفایت نمونه­برداری (KMO)، آلفای کرونباخ، تحلیل عاملی اکتشافی با چرخش واریماکس و تحلیل عاملی تأییدی (سازه) با نرم­افزار لیزرل  به­کار گرفته شد. یافته­ ها: یافته­ها نشان داد که آزمون ساخته شده چهار عامل خوشایندی، ارزشمندی، باورهای مربوط به یادگیری و نگرش­های مربوط به دانش نوین را می­سنجد. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از روش آلفای کرونباخ 918/0 بود. همچنین میانگین و انحراف معیار آزمون ساخته شده به­ترتیب برابر با 05/94 و 8/18 بود. نتیجه­ گیری: با توجه به میزان اعتبار و روایی به ­دست آمده، پرسشنامه اندازه­گیری گرایش به یــادگیری ابزاری مناسب برای اندازه­گیری این ویژگی است. %U https://asj.basu.ac.ir/article_881_e1873c800aefbe0c22d4bc2609b5759e.pdf