%0 Journal Article %T پیش بینی آگاهی فراشناختی و مؤلفه های آن بر اساس هدف های پیشرفت %J راهبردهای شناختی در یادگیری %I دانشگاه بوعلی سینا %Z 2423-7906 %A زارع, حسین %A محمدزاده, رجبعلی %D 2014 %\ 02/20/2014 %V 1 %N 1 %P 1-14 %! پیش بینی آگاهی فراشناختی و مؤلفه های آن بر اساس هدف های پیشرفت %K هدف‌های پیشرفت %K فراشناخت %K دانش‌شناختی %K دانش خودگردانی %R %X هدف: هدف از پژوهش حـاضر پیش­بینی آگـاهی فراشناختی و مؤلفه­های آن بر اساس هدف­های پیشرفت در دانشجویان دانشگاه مازندران می­باشد. روش: روش پژوهش به­کار رفته در این تحقیق توصیفی از نوع همبستگی می­باشد. نمونه تحقیق شامل 300 نفر از دانشجویان پسر بودند. برای انتخاب نمونه از روش نمونه­گیری تصادفی چند مرحله­ای استفاده شد. برای سنجش متغیرهای مورد نظر از پرسشنامه هدف­های پیشرفت میدگلی و همکاران، و خرده­مقیاس هدف تبحرگریز اندرو و همکاران  و پرسشنامه­ی آگاهی فراشناختی شرا و دنیسون استفاده شد. یافته­ها: نتایج پژوهش نشان داد که بین هدف­های پیشرفت و فراشناخت رابطه مثبت معناداری وجود دارد. همچنین بین مؤلفه­های فراشناخت (دانش­شناختی، دانش خودگردانی، دانش بیانی، دانش روشی، دانش موقعیتی، برنامه­ریزی، نظارت، مـدیریت اطلاعـات، عیب­زدایی و ارزیابی)  با هدف­های تبحرگرا و عملکردگرا رابطه مثبت معناداری مشاهده شد. همچنین، نتایج تحقیق نشان داد که، بین  هدف تبحرگریز  با فراشناخت، دانش خودگردانی، دانش موقعیتی، نظارت، مدیریت اطلاعات، عیب­زدایی و ارزیابی رابطه مثبت معنادار و با دانش­شناختی، دانش بیانی رابطه معناداری مشاهده نشده است. همچنین بین هدف عملکرد گریز با فراشناخت، دانش شناختی، دانش روشی، دانش موقعیتی، نظارت و ارزیابی رابطه­ی مثبت معنادار و با دانش خودگردانی و مدیریت اطلاعات رابطه­ی منفی معنادار مشاهده شد و با دانش بیانی، دانش روشی و عیب­زدایی رابطه معناداری مشاهده نشد. هم­چنین نتایج تحلیل رگرسیون چندمتغیری نشان داد که،  بین هدف­های پیشرفت (تبحرگرا، تبحرگریز، عملکردگرا و عملکردگریز) با فراشناخت رابطه­ی چندگانه وجود دارد. همچنین نتایج به­دست آمده نشان داد که، حدود 17 درصد واریانس فراشناخت توسط متغیرهای هدف­های پیشرفت تبیین می­شود. نتیجه­گیری: بر اساس یافته­های پژوهش، بین هدف­های پیشرفت با فراشناخت و مؤلفه­های آن رابطه وجود دارد. هم­چنین هدف­های پیشرفت واریانس قابل توجهی از فراشناخت را تبیین می­کنند. %U https://asj.basu.ac.ir/article_683_72391039685eb3e85afede4f0eb910e6.pdf