%0 Journal Article %T شایستگی‌های مورد نیاز مدرس مطلوب الکترونیکی در نظام آموزشی %J راهبردهای شناختی در یادگیری %I دانشگاه بوعلی سینا %Z 2423-7906 %A مهرعلیان, امیرمحمد %A مقامی, حمیدرضا %D 2022 %\ 11/22/2022 %V 10 %N 19 %P 259-284 %! شایستگی‌های مورد نیاز مدرس مطلوب الکترونیکی در نظام آموزشی %K مدرس الکترونیکی %K آموزش الکترونیکی %K شایستگی %R 10.22084/j.psychogy.2022.26053.2455 %X هدف: در فرآیند آموزش الکترونیکی مدرسان ارکان اصلی کیفیت‌زایی و یا کیفیت‌زدایی یادگیری و یاددهی هستند. لذا پژوهش حاضر با هدف شناسایی شایستگی‌های موردنیاز مدرس مطلوب الکترونیکی در نظام آموزشی انجام شده است.روش: پژوهش حاضر پدیدارشناسی انجام شده است. داده‌ها این پژوهش با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند و 10 مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته مبتنی بر تجربه زیسته خبرگان اساتید و دانشجویان ارشد گروه تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی تهران گردآوری شد. برای تحلیل داده‌ها از روش کدگذاری سه مرحله‌ای استراوس و کوربین (۱۹۹۸)، تحت عنوان کدگذاری باز، محوری و انتخابی بهره گرفته شد. دسته‌بندی داده‌ها با استفاده از الگوی ویلیامز، وارول و کاریل انجام شد.یافته‌ها: تحلیل مصاحبه‌ها، منجر به شناسایی و دسته‌بندی 16 مؤلفه در 8 بعد (اجتماعی، اخلاقی، مدیریتی، فردی، مهارت‌های تدریس، نظارتی، تعهد آموزشی و فناوری) شد تا مجموعه‌ای کامل از ابعاد و مؤلفه‌های مورد نیاز مدرسان الکترونیکی به‌عنوان یک الگو استخراج شود.نتیجه‌گیری: این مدل نهایی نشان داد که یک معلم مطلوب الکترونیکی در سیستم آموزشی یادگیری الکترونیکی به‌‌مثابه یک پارادایم جدید آموزشی است که زمینه را برای تغییرات در فعالیت‌های آموزشی ایجاد می‌کند. از این‌رو مدرسان باید تلاش کنند تا براساس الگوی مستخرج، محیط‌های یادگیری مناسبی را برای پرورش مهارت‌های تفکر انتقادی و سطح بالا در فراگیر ایجاد کنند. %U https://asj.basu.ac.ir/article_4645_4bcfc0d917a3bc1eca5068953c9d96a1.pdf