%0 Journal Article %T رابطة سبک‌های دلبستگی و وانمودگرایی دانش‌آموزان با واسطه‌گری عزت‌نفس و تعدیل‌کنندگی شفقت به خود %J راهبردهای شناختی در یادگیری %I دانشگاه بوعلی سینا %Z 2423-7906 %A رضایی, نسیم %A تمنایی فر, محمدرضا %D 2022 %\ 05/22/2022 %V 10 %N 18 %P 299-325 %! رابطة سبک‌های دلبستگی و وانمودگرایی دانش‌آموزان با واسطه‌گری عزت‌نفس و تعدیل‌کنندگی شفقت به خود %K وانمودگرایی %K سبکهای دلبستگی %K عزت‌نفس %K شفقت به خود %R 10.22084/j.psychogy.2022.25049.2377 %X هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه‌ی سبک‌های دلبستگی ناایمن و وانمودگرایی دانش‌آموزان با واسطه‌گری عزت‌نفس و تعدیل‌کنندگی شفقت به خود انجام شد.روش: جامعه‌ی آماری این پژوهش شامل تمامی دانش‌آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه دوم سال تحصیلی 1400-1399 شهرستان فارسان بود. تعداد 396 دانش‌آموز (199 دختر و 197 پسر) با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. در این پژوهش از مقیاس پدیده وانمودگرایی کلانس (1985)، مقیاس سبک‌های دلبستگی هازن و شیور (1987)، مقیاس عزت‌نفس روزنبرگ (1965) و فرم کوتاه مقیاس شفقت به خود ریس، پومیر و همکاران (2011) استفاده شد. ارزیابی الگوی پیشنهادی با استفاده از مدل­سازی معادلات ساختاری و با روش بوت استراپ انجام گرفت.یافته‌ها: نتایج نشان داد الگوی پیشنهادی از برازش قابل قبولی برخوردار است. ارزیابی مسیرهای الگو نشان داد عزت‌نفس رابطه بین دلبستگی اجتنابی و وانمودگرایی (۰۰۱/۰p<، 13/۰β=) و رابطه بین دلبستگی اضطرابی و وانمودگرایی (۰۰۱/۰p<، 19/۰β=) را میانجی می­کند. علاوه بر این، نتایج بیانگر این بود که شفقت به خود رابطه بین سبک‌های دلبستگی ناایمن و وانمودگرایی را تعدیل نمی‌کند و فقط ارتباط بین سبک دلبستگی اضطرابی و عزت‌نفس را تعدیل می­کند.نتیجه‌گیری: عزت‌نفس، رابطه بین دلبستگی اجتنابی و اضطرابی با وانمودگرایی را میانجی‌گری می‌کند و شفقت به خود رابطه بین دلبستگی اضطرابی و عزت‌نفس را تعدیل می‌کند. یافته‌ها دارای تلویحات کاربردی برای مشاوران مدرسه و روان‌شناسان تربیتی جهت پیشگیری و کنترل پدیده وانمودگرایی است. %U https://asj.basu.ac.ir/article_4503_26effc83016f0a231dec4bce88e7ec4a.pdf