%0 Journal Article %T تدوین الگوی آموزش تفکر برای کودکان تیزهوش پیش از دبستان: پژوهش داده‌بنیاد %J راهبردهای شناختی در یادگیری %I دانشگاه بوعلی سینا %Z 2423-7906 %A احمدیان, زهرا %A عابدی, احمد %D 2022 %\ 05/22/2022 %V 10 %N 18 %P 113-134 %! تدوین الگوی آموزش تفکر برای کودکان تیزهوش پیش از دبستان: پژوهش داده‌بنیاد %K تیزهوشی %K آموزش تفکر %K پیش از دبستان %K نظریه داده بنیاد %R 10.22084/j.psychogy.2021.23510.2275 %X هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر، تدوین الگوی آموزش تفکر برای کودکان تیزهوش پیش از دبستان بود.روش: این پژوهش، یک مطالعه کیفی با رویکرد نظریه داده‌بنیاد بود. در این پژوهش تعداد 70 کتاب و پژوهش داخلی و خارجی مرتبط با آموزش تفکر و کودکان تیزهوش پیش از دبستان با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شد و جمع‌آوری داده‌ها تا رسیدن به حد اشباع ادامه یافت.یافته‌‏ها: یافته‌‏ها در سه سطح کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی جمع‌‏آوری شد. در مرحله کدگذاری باز، 304 مفهوم از داده‌ها انتزاع گردید. در مرحله کدگذاری محوری، پس از مقایسه و ترکیب داده‌ها، 42 مؤلفه استخراج و طبقه‌بندی شدند. مقوله‏‌هایی که از نظر مفهومی دارای سنخیت یکسانی بودند براساس ماهیت و بار معنایی، ویژگی‏ها و خصوصیات مشترک و تناسب آن‏ها در کنار یکدیگر قرار گرفتند و در مرحله کدگذاری انتخابی با مرتبط ساختن طبقات اصلی و فرعی، یافته‏‌ها در 6 طبقه دسته‌‏بندی شدند.نتیجه‌گیری: یافته‌ها نشان داد که در تدوین الگوی آموزش تفکر برای کودکان تیزهوش پیش از دبستان، 7 مؤلفه درباره چالش‌­های بنیادین در آموزش تفکر (شرایط علی)؛ 9 مؤلفه درباره سیاست‌گذاری‌های آموزش تفکر (عوامل زمینه‌ای)؛ 7 مؤلفه درباره موانع موجود در اجرای آموزش تفکر (مداخله‌گر)؛ 12 مؤلفه درباره توانمندسازی و ارتقای مهارت‌های شناختی، اجتماعی، عاطفی و هنری (راهبردها)؛ 7 مؤلفه درباره موفقیت‌های فردی، اجتماعی، عاطفی، تحصیلی (پیامدها) و 4 مؤلفه درباره فرایند آموزش تفکر به کودکان تیزهوش پیش از دبستان (پدیده محوری) مؤثر بودند. %U https://asj.basu.ac.ir/article_4258_4c9da9334a446297f9fa55e23cf37971.pdf