%0 Journal Article %T تأثیر آموزش راهبردهای فراشناختی بر فرانگرانی و اضطراب در دانشجویان %J راهبردهای شناختی در یادگیری %I دانشگاه بوعلی سینا %Z 2423-7906 %A یارمحمدی واصل, مسیب %A ذوقی پایدار, محمدرضا %A پاکروان, سجاد %D 2021 %\ 10/23/2021 %V 9 %N 17 %P 183-198 %! تأثیر آموزش راهبردهای فراشناختی بر فرانگرانی و اضطراب در دانشجویان %K آموزش راهبردهای فراشناختی %K اضطراب %K فرانگرانی %R 10.22084/j.psychogy.2021.24397.2325 %X هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش راهبردهای فراشناختی بر فرانگرانی و اضطراب در دانشجویان بود.روش: روش پژوهش نیمه‌آزمایشی و از نوع طرح­های تک آزمودنی بود. جامعه‌ آماری شامل کلیه‌ دانشجویان پسر در خوابگاه غدیر دانشگاه بوعلی‌سینای همدان بودند که در سال تحصیلی 1397 مشغول به تحصیل بودند. نمونه آماری شامل 12 نفر بود که به شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. آموزش راهبردهای فراشناختی به‌صورت انفرادی در هشت جلسه، هر جلسه به‌مدت یک ساعت انجام شد.. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه اضطراب بک (1988) و پرسشنامه فرانگرانی ولز (2005) استفاده شد. اندازه‌گیری و اجرای آزمون شامل چهار مرحله بود: مشاهده­ی آزمودنی قبل از اعمال متغیر مستقل و اندازه‌گیری نمرات وی، اعمال متغیر مستقل و اندازه‌گیری نمرات آزمودنی پس از طی نیمی از کل جلسات مداخله و همچنین در انتهای جلسه­ آخر و اندازه‌گیری مجدد نمرات آزمودنی (پیگیری) پس از یک ماه.یافته‌ها: تحلیل داده‌ها با تحلیل اندازه‌گیری­های مکرر نشان داد که آموزش راهبردهای فراشناختی بر کاهش فرانگرانی (0.001> F= 18.71، P ) و کاهش اضطراب دانشجویان (0.001> F=21.69, P ) تأثیر معناداری داشته است.نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که آموختن راهبردهای فراشناختی جدید، باعث می­شود فرد تشخیص دهد که نگرانی‌اش در بسیاری از موارد، نسبت به نشانه­های بیرونی و درونی تهدید، بی­مورد است؛ بنابراین می‌توان از آموزش راهبردهای فراشناختی برای کاهش اضطراب و فرانگرانی دانشجویان استفاده کرد. %U https://asj.basu.ac.ir/article_4214_9d703a8e5499c33532f47cf8df0f6fbe.pdf