%0 Journal Article %T اثربخشی آموزش مهارت‌های فراشناختی بر مهارت‌های مطالعه و هیجانات تحصیلی دانش‌آموزان پسر پایه دهم مدارس شهرستان اردبیل %J راهبردهای شناختی در یادگیری %I دانشگاه بوعلی سینا %Z 2423-7906 %A نخستین گلدوست, اصغر %A غضنفری, احمد %A شریفی, طیبه %A چرامی, مریم %D 2020 %\ 06/21/2020 %V 8 %N 14 %P 139-162 %! اثربخشی آموزش مهارت‌های فراشناختی بر مهارت‌های مطالعه و هیجانات تحصیلی دانش‌آموزان پسر پایه دهم مدارس شهرستان اردبیل %K مهارت‌های فراشناختی %K مهارت‌های مطالعه %K هیجانات تحصیلی %R 10.22084/j.psychogy.2019.19157.1970 %X هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مهارت‌های فراشناختی بر مهارت‌های مطالعه و هیجانات تحصیلی دانش‌آموزان پسر پایه دهم مدارس شهرستان اردبیل بود. روش: روش پژوهش نیمه‌آزمایشی (نیمه‌تجربی) و با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری تحقیق کلیه دانش‌آموزان پسر پایه دهم مدارس شهرستان اردبیل در سال تحصیلی 97-1396 بودند که از بین آن‌ها 24 نفر برای گروه آزمایش و 24 نفر هم برای گروه کنترل به روش نمونه‌گیری چندمرحله‌ای انتخاب شد. از پرسشنامه‌های مهارت مطالعه (SSI) دنیس کنگاس و هیجانات تحصیلی پکران و همکاران برای گردآوری اطلاعات استفاده شد. گروه آزمایش طی 8 جلسه تحت آموزش مهارت‌های فراشناختی قرار گرفتند و در این مدت گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند. داده‌ها از طریق آزمون‌های تحلیل کواریانس چندمتغیره (مانکوا) تحلیل شد. یافته­ها: نتایج نشان داد آموزش مهارت‌های فراشناختی به‌طور معناداری موجب افزایش مهارت‌های مطالعه و مؤلفه‌های آن به جزء تقویت حافظه و افزایش هیجانات مثبت تحصیلی و کاهش هیجانات منفی تحصیلی در بین آزمودنی‌ها در مرحله پس‌آزمون شده است (01/0>P). نتیجه­گیری: به طور کلی، نتایج حاصل از پژوهش حاضر حاکی از اهمیت بالای آموزش مهارت‌های فراشناختی (برنامه‌ریزی، نظارت، نظم دهی) در بهبود مهارت‌های مطالعه و افزایش هیجانات مثبت تحصیلی و کاهش هیجانات منفی تحصیلی دانش‌آموزان است. %U https://asj.basu.ac.ir/article_3361_6a3271b090daa3d33a3b886789700913.pdf