%0 Journal Article %T مقایسه سازماندهی- برنامه‏ریزی، استدلال و حافظه کاری در کودکان با و بدون اختلال خاص یادگیری %J راهبردهای شناختی در یادگیری %I دانشگاه بوعلی سینا %Z 2423-7906 %A نسائیان, عباس %A اسدی گندمانی, رقیه %A مرادی, محمد %D 2017 %\ 07/23/2017 %V 5 %N 8 %P 1-13 %! مقایسه سازماندهی- برنامه‏ریزی، استدلال و حافظه کاری در کودکان با و بدون اختلال خاص یادگیری %K سازماندهی- برنامه‌ریزی %K استدلال %K حافظه کاری %K اختلال خاص یادگیری %R 10.22084/j.psychogy.2017.9083.1259 %X هدف: کودکان با اختلال خاص یادگیری علیرغم داشتن هوش‏بهر متوسط یا بالاتر از متوسط در کارکردهای اساسی تحصیلی مانند خواندن، نوشتن و ریاضی دشواری دارند. هدف از این پژوهش مقایسه سازماندهی-برنامه‏ریزی، استدلال و حافظه کاری در کودکان با و بدون اختلال خاص یادگیری بود. روش: این پژوهش از نوع علی-مقایسه‏ای بود. جامعه پژوهش شامل کلیه دانش آموزان عادی و کلیه دانش‌آموزان با اختلال خاص یادگیری پایه چهارم ابتدایی در مدارس پسرانه شهر گناباد بود. نمونه شامل 30 دانش‏آموز با اختلال خاص یادگیری و 30 دانش‏آموز عادی که در سال تحصیلی 92-91 مشغول به تحصیل بودند، می‏شد. از روش نمونه گیری تصادفی ساده برای انتخاب دانش‏آموزان با اختلال خاص یادگیری و برای دانش‏آموزان عادی از روش نمونه‏گیری خوشه‏ای چندمرحله‏ای استفاده شد. یافته‏ها: یافته‏های پژوهش نشان داد که عملکرد کودکان عادی در کارکردهای اجرایی به‌طور معنا‏داری نسبت به انواع اختلال‏های خاص یادگیری متفاوت است (p<0/05)، همچنین مشخص شد انواع اختلال خاص یادگیری (خواندن، نوشتن و ریاضی) در کارکردهای اجرایی تفاوت معنا‏داری با یکدیگر ندارند (p>0/05). نتیجه‏گیری: با استناد به یافته‏های این پژوهش می‏توان نتیجه گرفت که کودکان با انواع اختلال‏های خاص یادگیری در کارکردهای اجرایی عملکرد پایین‌تری نسبت به کودکان عادی دارند و این مسأله باید در ارزیابی و درمان این کودکان مورد توجه قرار گیرد. %U https://asj.basu.ac.ir/article_1895_cfc378e6ea0219aad9fe0f4183b20b84.pdf