%0 Journal Article %T بررسی مقایسه‌ای میزان توجه و کنترل پاسخ در دو گروه افراد بیش فعال- کمبود توجه و اختلال شناختی %J راهبردهای شناختی در یادگیری %I دانشگاه بوعلی سینا %Z 2423-7906 %A جناآبادی, حسین %A قویدل حیدری, محبوبه %D 2018 %\ 01/21/2018 %V 5 %N 9 %P 1-11 %! بررسی مقایسه‌ای میزان توجه و کنترل پاسخ در دو گروه افراد بیش فعال- کمبود توجه و اختلال شناختی %K توجه %K کنترل پاسخ %K بیش‌فعال- کمبود توجه %K اختلال شناختی %R 10.22084/j.psychogy.2017.1679 %X هدف: هدف از این پژوهش بررسی مقایسه‌ای میزان توجه و کنترل پاسخ افراد بیش‌فعال و اختلال شناختی بود. روش: روش آماری توصیفی- تحلیلی از نوع علی- مقایسه‌ای بود. جامعه آماری این پژوهش شامل 160 نفر (120 نفر دارای اختلال شناختی و 30 نفر دارای اختلال بیش‌فعالی کمبود توجه) از افراد مراجعه‌کننده به مرکز مشاوره پیوند کرمان از فروردین 1394 تا فروردین 95 بود. نمونه شامل 34 نفر با اختلال شناختی بود که به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده و 30 نفر با اختلال بیش‌فعالی کمبود توجه که از لحاظ سنی با گروه شناختی همتا شده بودند، انتخاب گردیدند. جهت جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه عملکرد مداوم نسخه اعداد وبرای تجزیه تحلیل داده‌ها از آزمون t مستقل استفاده شد. یافته­ها: نتایج نشان داد که تفاوت معنادار بین میانگین‌های نمرات دو گروه از افراد بیش‌فعالی عدم‌تمرکز و اختلال شناختی در متغیر ابعاد توجه (آمادگی، تمرکز و سرعت) و ابعاد کنترل پاسخ (احتیاط، تداوم و استقامت) وجود دارد. نتیجه‌گیری: بنابراین گر این اختلال در دوره کودکی به درستی تشخیص داده شود و مورد درمان/های مناسب قرار گیرد می‌تواند از بروز خطرات جبران‌ناپذیر از قبیل ترک تحصیل، اعتیاد به مواد مخدر، کاهش اعتمادبه‌نفس، بزهکاری و پرخاشگری در بزرگسالی جلوگیری کند. %U https://asj.basu.ac.ir/article_1679_078f2c521fe82dff5302cef8206fa353.pdf