%0 Journal Article %T اثربخشی درمان پذیرش و تعهد بر کاهش تعلل‌ ورزی تحصیلی دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری خاص %J راهبردهای شناختی در یادگیری %I دانشگاه بوعلی سینا %Z 2423-7906 %A پورعبدل, سعید %A صبحی قراملکی, ناصر %A بسطامی, مالک %A غضنفری, هادی %D 2016 %\ 05/21/2016 %V 4 %N 6 %P 157-170 %! اثربخشی درمان پذیرش و تعهد بر کاهش تعلل‌ ورزی تحصیلی دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری خاص %K اختلال یادگیری خاص %K تعلل ورزی تحصیلی %K درمان پذیرش و تعهد %R 10.22084/j.psychogy.2016.1466 %X هدف: هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی درمان پذیرش و تعهد بر کاهش تعلل ­ورزی تحصیلی دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری خاص بود. روش: این پژوهش به شیوه­ی آزمایشی و با طرح پیش­آزمون و پس­آزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانش‌آموزان پسر دارای اختلال یادگیری خاص کلاس پنجم ابتدایی تشکیل دادند که در سال تحصیلی 94-93 در شهر اردبیل مشغول به تحصیل بودند. نمونه پژوهش شامل 40 دانش‌آموز پسر دارای اختلال یادگیری خاص بودند که به‌صورت نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند (20 نفر برای هر گروه). برای جمع‌آوری داده­ها از آزمون ریاضی کی­مت، آزمون هوشی ریون، آزمون خواندن شفیعی و همکاران، آزمون بیان نوشتاری فلاح چای، پرسشنامه‌ تعلل ورزی تحصیلی و مصاحبه تشخیصی بر اساس DSM-5 استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها از آزمون آماری تحلیل کوواریانس چند متغیری (MANCOVA) توسط نرم‌افزار SPSS-22 استفاده شد. یافته­ها: نتایج نشان داد که درمان پذیرش و تعهد بر کاهش تعلل ورزی تحصیلی دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری خاص مؤثر بوده است (001/0P<). به‌عبارت‌دیگر نتایج نشان داد که درمان پذیرش و تعهد موجب کاهش تعلل ورزی تحصیلی دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری می‌شود.  نتیجه­گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر می‌توان استنتاج کرد که شناسایی مشکلات روانی و هیجانی ناشی از اختلال یادگیری و پیامدهای آن و همچنین پذیرش آنها به‌جای اجتناب از آنها از سوی دانش‌آموزان می‌تواند مانع تعلل ورزی تحصیلی این دانش‌آموزان شود؛ بنابراین کاربرد درمان‌های نسل سوم شناختی رفتاری ازجمله درمان پذیرش و تعهد می‌تواند در کاهش بسیاری از اختلالات روان‌شناختی ازجمله اختلال یادگیری و پیامدهای منفی حاصل آن مانند تعلل ورزی تحصیلی مؤثر باشد. %U https://asj.basu.ac.ir/article_1466_7c2cf0a95e08607b02811acb6a36a94d.pdf