%0 Journal Article %T پیش‏بینی اهمال‏کاری تحصیلی بر اساس راهبردهای شناختی، راهبردهای فراشناختی و اضطراب امتحان در دانشجویان %J راهبردهای شناختی در یادگیری %I دانشگاه بوعلی سینا %Z 2423-7906 %A شیخ الاسلامی, علی %D 2016 %\ 05/21/2016 %V 4 %N 6 %P 81-101 %! پیش‏بینی اهمال‏کاری تحصیلی بر اساس راهبردهای شناختی، راهبردهای فراشناختی و اضطراب امتحان در دانشجویان %K راهبردهای شناختی %K راهبردهای فراشناختی %K اضطراب امتحان %K اهمال‏کاری تحصیلی %K دانشجویان %R 10.22084/j.psychogy.2016.1438 %X هدف: پژوهش حاضر با هدف پیش‏بینی اهمال‏کاری تحصیلی بر اساس راهبردهای شناختی، راهبردهای فراشناختی و اضطراب امتحان دانشجویان انجام گرفت. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیّه‌ی دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی 94-1393 تشکیل می­دادند که از میان آن­ها با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای، 362 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. به‌منظور جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه‌ی راهبردهای شناختی و فراشناختی موسویان، پرسشنامه‌ی اهمال‏کاری تحصیلی سولومن و راتبلومو پرسشنامه‌ی­ اضطراب امتحان اسپیلبرگر استفاده شد. داده­ها با استفاده از آزمون­های آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. یافته‏ها:یافته­ها نشان داد که بین راهبردهای شناختی و مؤلفه‌هایش و راهبردهای فراشناختی و مؤلفه‌هایش با اهمال‏کاری تحصیلی دانشجویان رابطه‏ی منفی معناداری و بین اضطراب امتحان و مؤلفه‌هایش با اهمال‏کاری تحصیلی دانشجویان رابطه‏ی مثبت معناداری وجود دارد (01/0>p). همچنین نتایج تحلیل رگرسیون آشکار کرد که راهبردهای شناختی و مؤلفه‌هایش و راهبردهای فراشناختی و مؤلفه‌هایش به‌طور منفی و معناداری و اضطراب امتحان و مؤلفه‌هایش به‌طور مثبت و معناداری، می‏توانند اهمال‏کاری تحصیلی دانشجویان را پیش‏بینی کنند (01/0>p). نتیجه‏گیری: بنابراین، می‏توان نتیجه گرفت که راهبردهای شناختی، راهبردهای فراشناختی و اضطراب امتحان از متغیرهای مهم و مرتبط با اهمال‏کاری تحصیلی دانشجویان می‏باشند. %U https://asj.basu.ac.ir/article_1438_f7546c5b14b277df03dcc655faf8c047.pdf