%0 Journal Article %T اهمال‌کاری تحصیلی در دانشجویان: نقش پیش‌بین عوامل جمعیتی و روانشناختی %J راهبردهای شناختی در یادگیری %I دانشگاه بوعلی سینا %Z 2423-7906 %A رحیمیان بوگر, اسحق %A روحانی پور, شیدا %D 2015 %\ 08/23/2015 %V 3 %N 4 %P 1-19 %! اهمال‌کاری تحصیلی در دانشجویان: نقش پیش‌بین عوامل جمعیتی و روانشناختی %K اهمال‌کاری تحصیلی %K هوش هیجانی %K خودکارآمدی %K خودارزیابی تحصیلی %R %X هدف: پژوهش حاضر با هدف پیش‌بینی اهمال‌کاری تحصیلی دانشجویان بر اساس عوامل جمعیتی، هوش هیجانی، خودکارآمدی و خودارزیابی تحصیلی انجام گرفت. روش: در یک مطالعه­ی توصیفی همبستگی، 280 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای تصادفی انتخاب گردیدند و به پرسشنامه جمعیت شناختی، مقیاس اهمال‌کاری توکمن (TPS)، مقیاس هوش هیجانی شات (SEIS)، مقیاس خودکارآمدی عمومی (GSES) و پرسشنامه خودارزیابی تحصیلی پاسخ دادند. همبستگی و رگرسیون خطی چندگانه به روش گام‌به‌گام با نرم‌افزار SPSS-19 برای تحلیل داده‌ها به کار رفت. یافته­ها: طبق نتایج سه متغیر خودکارآمدی، خودارزیابی تحصیلی و سطح تحصیلات نقش معناداری در پیش‌بینی اهمال‌کاری تحصیلی داشتند و قادر بودند 36/0 تغییرات مربوط به اهمال‌کاری تحصیلی را در این نمونه پژوهشی پیش‌بینی کنند (001/0p<). در این تحلیل رگرسیونی، هوش هیجانی سهم معناداری در پیش‌بینی اهمال‌کاری تحصیلی نداشت (05/0