%0 Journal Article %T نقش سبکهای یادگیری درتبیین انگیزه ی پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانش آموزان پسر %J راهبردهای شناختی در یادگیری %I دانشگاه بوعلی سینا %Z 2423-7906 %A خدابنده, صدیقه %A درتاج, فریبرز %A اسدزاده, حسن %A فلسفی نژاد, محمدرضا %A ابراهیمی قوام, صغری %D 2015 %\ 02/20/2015 %V 2 %N 3 %P 39-51 %! نقش سبکهای یادگیری درتبیین انگیزه ی پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانش آموزان پسر %K سبکهای یادگیری %K انگیزه ی پیشرفت %K عملکرد تحصیلی.(واگرا %K همگرا %K جذب کننده %K انطباق یابنده) %R %X چکیده:مقدمه: آموزش و یادگیری به مثابه‌ی دو روی یک سکه‌اند و عامل مهمی که به معلمان کمک می‌کند تا شرایط را برای یادگیری موثر ایجاد کنند، توجه به سبک یادگیری دانش‌آموزان است ،زیرا آموزش بدون توجه به تفاوت های فردی دانش آموزان می تواند منجر به هدر رفتن استعدادها و نیروها وامکانات شده وتلاش ها را با شکست مواجه سازد.هدف:پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه‌ی دانش‌آموزان با سبک‌های یادگیری متفاوت از لحاظ انگیزه‌ی پیشرفت و عملکرد تحصیلی انجام شد.روش: جامعه‌ی آماری عبارت از کلیه دانش‌آموزان پسر مقطع متوسطه‌ی منطقه دو آموزش و پرورش شهر تهران بود، که در سال تحصیلی 93-1392 مشغول به تحصیل بودند. گروه نمونه‌ی شامل300 نفر از دانش‌آموزان بود که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ایی انتخاب شدند. پژوهش از نوع علّی- مقایسه‌ای پس رویدادی بود. برای تعیین سبک‌های یادگیری دانش‌آموزان از سیاهه‌ی سبک‌های یادگیری کُلب (L.S.I) و برای سنجش انگیزه‌ی پیشرفت آنان از پرسشنامه‌ی انگیزه‌ی پیشرفت هرمنس (A.M.Q) استفاده شد. معدل نمرات پایان سال تحصیلی دانش‌آموزان نیز به‌عنوان شاخص عملکرد تحصیلی در نظر گرفته شد.یافته ها: تجزیه و تحلیل آماری نشان داد، بین دانش‌آموزان با سبک‌های یادگیری مختلف از لحاظ انگیزه‌ی پیشرفت و عملکرد تحصیلی در سطح 5/. تفاوت معنادار وجود دارد. همچنین، نتایج این پژوهش نشان داد که دانش‌آموزان دارای سبک یادگیری همگرا از انگیزه پیشرفت و عملکرد تحصیلی بالاتری برخوردار هستند و دانش‌آموزان دارای سبک انطباق‌یابنده از انگیزه پیشرفت و عملکرد تحصیلی کمتری برخوردارند. این نتایج دلالت‌ها و کاربردهایی برای آموزش و یادگیری مؤثر دانش‌آموزان دارد که در مقاله‌ی حاضر به آنها پرداخته می‌شود. %U https://asj.basu.ac.ir/article_1022_55fd6481f5b4a012bf84210bbaec0553.pdf