per
دانشگاه بوعلی سینا
راهبردهای شناختی در یادگیری
2423-7906
2423-7620
2014-02-20
1
1
1
14
683
Research Article
پیش بینی آگاهی فراشناختی و مؤلفه های آن بر اساس هدف های پیشرفت
Predicting the Metacognitive Awareness and its components based on achievement goals
حسین زارع
h_zare@pnu.ac.ir
1
رجبعلی محمدزاده
mohammadzadehpnu@yahoo.com
2
استاد گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور
عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور
هدف: هدف از پژوهش حـاضر پیشبینی آگـاهی فراشناختی و مؤلفههای آن بر اساس هدفهای پیشرفت در دانشجویان دانشگاه مازندران میباشد. روش: روش پژوهش بهکار رفته در این تحقیق توصیفی از نوع همبستگی میباشد. نمونه تحقیق شامل 300 نفر از دانشجویان پسر بودند. برای انتخاب نمونه از روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای استفاده شد. برای سنجش متغیرهای مورد نظر از پرسشنامه هدفهای پیشرفت میدگلی و همکاران، و خردهمقیاس هدف تبحرگریز اندرو و همکاران و پرسشنامهی آگاهی فراشناختی شرا و دنیسون استفاده شد. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که بین هدفهای پیشرفت و فراشناخت رابطه مثبت معناداری وجود دارد. همچنین بین مؤلفههای فراشناخت (دانششناختی، دانش خودگردانی، دانش بیانی، دانش روشی، دانش موقعیتی، برنامهریزی، نظارت، مـدیریت اطلاعـات، عیبزدایی و ارزیابی) با هدفهای تبحرگرا و عملکردگرا رابطه مثبت معناداری مشاهده شد. همچنین، نتایج تحقیق نشان داد که، بین هدف تبحرگریز با فراشناخت، دانش خودگردانی، دانش موقعیتی، نظارت، مدیریت اطلاعات، عیبزدایی و ارزیابی رابطه مثبت معنادار و با دانششناختی، دانش بیانی رابطه معناداری مشاهده نشده است. همچنین بین هدف عملکرد گریز با فراشناخت، دانش شناختی، دانش روشی، دانش موقعیتی، نظارت و ارزیابی رابطهی مثبت معنادار و با دانش خودگردانی و مدیریت اطلاعات رابطهی منفی معنادار مشاهده شد و با دانش بیانی، دانش روشی و عیبزدایی رابطه معناداری مشاهده نشد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندمتغیری نشان داد که، بین هدفهای پیشرفت (تبحرگرا، تبحرگریز، عملکردگرا و عملکردگریز) با فراشناخت رابطهی چندگانه وجود دارد. همچنین نتایج بهدست آمده نشان داد که، حدود 17 درصد واریانس فراشناخت توسط متغیرهای هدفهای پیشرفت تبیین میشود. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش، بین هدفهای پیشرفت با فراشناخت و مؤلفههای آن رابطه وجود دارد. همچنین هدفهای پیشرفت واریانس قابل توجهی از فراشناخت را تبیین میکنند.
Objective: The present study aimed Predicting the Metacognitive Awareness and its components based on achievement goals amongst student in Mazandaran University. The research had a descriptive correlation method. Method:The research sample comprised 300 male students selected by using randomly multi-stage sampling. To assess related variables, Achievement Goals Questionnaire developed by Midgley et al, and Mastery- Avoidance Goal Orientation Sub- scale designed by Andrew et al, as well as Meta cognitive Awareness Inventory made by Schraw and Dennison were used. Results::The results from research showed that there was a significant positive relationship between achievement goals and meta cognition. Correspondingly, the relationships of meta cognitive components (knowledge of cognition, knowledge of regulation, declarative knowledge, procedural knowledge, conditional knowledge, planning, monitoring, information management, debugging and evaluation) with mastery –approach goal orientation and performance –approach goal orientation were found to be significantly positive. Besides, results of the research uncovered that no significant positive link of mastery – avoidance goal orientation with knowledge of cognition, knowledge of regulation, conditional knowledge, monitoring, information management, debugging and evaluation and also that no significant link of mastery – avoidance goal orientation with knowledge of cognition and declarative knowledge were observed. While performance –avoidance goal orientation correlated significantly and positively with meta cognition, knowledge of cognition, procedural knowledge, conditional knowledge, monitoring and evaluation, it showed significantly negative correlation with knowledge of regulation and information management. Additionally, no significant relationship was discovered among performance- avoidance goal orientation, declarative knowledge, procedural knowledge and debugging. The results from multivariate regression analysis proposed that multiple relationships existed between achievement goals (mastery approach, mastery -avoidance, performance - approach and performance – avoidance) and meta cognition. Finally, based on the results provided by the present research, achievement goals variables accounted for approximately 17% of meta cognitive variance. Conclusion: Based on these findings, there is a relationship between the achievement goals with Metacognition and its components. Also explain the significant variance in the achievement goals of Metacognition.
https://asj.basu.ac.ir/article_683_72391039685eb3e85afede4f0eb910e6.pdf
هدفهای پیشرفت
فراشناخت
دانششناختی
دانش خودگردانی
achievement goals
Metacognition
Knowledge of cognition
Knowledge of regulation
per
دانشگاه بوعلی سینا
راهبردهای شناختی در یادگیری
2423-7906
2423-7620
2014-02-20
1
1
15
29
684
Research Article
مقایسه کارکردهای اجرایی در دانشآموزان دارای اختلال ناتوانی در ریاضی با همتایان عادی
Comparison of executive function in Students with Dyscalculia disorder and normal counterparts
منصور بیرامی
dr.bayrami@yahoo.com
1
بهرام پیمان نیا
bpeymannia@yahoo.com
2
الهام موسوی قیه قشلاقی
moosavi9094@yahoo.com
3
دانشیار گروه روانشناسی بالینی دانشگاه تبریز
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان دانشگاه تبریز
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اردبیل
هدف: پژوهش حاضر باهدف مقایسه کارکردهای اجرایی (زمان واکنش، بازداری پاسخ، توجه پایدار و حافظه کاری) در دانشآموزان دارای اختلال ناتوانی در ریاضی با همتایان عادی انجام شده است. روش: این پژوهش یک مطالعهی توصیفی از نوع علی- مقایسهای است. جامعهی مورد مطالعهی آن شامل کلیهی دانشآموزان پسر مقطع سوم و چهارم ابتدایی با و بدون اختلال ناتوانی در ریاضی شهر اهواز است. بر این اساس 30 نفر از دانشآموزان مقطع سوم و چهارم ابتدایی مرکز اختلالات یادگیری ناحیه 4 شهر اهواز به صورت نمونه هدفمند انتخاب و با 30 نفر از دانشآموزان عادی مقایسه شدند. برای اندازهگیری متغیرهای پژوهش از آزمون TOVA (به عنوان یک آزمون عملکرد مستمر) و خرده مقیاس حافظه ارقام وکسلر استفاده گردید. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیری (مانوا) تحلیل شدند. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که کودکان دارای اختلال ناتوانی در ریاضی نسبت به کودکان عادی عملکرد ضعیفتری در زمان واکنش، بازداری پاسخ، توجه پایدار و حافظه کاری داشتند و تفاوت معناداری بین دو گروه وجود داشت. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش مبنی بر عملکرد ضعیفتر کودکان دارای اختلال ناتوانی در ریاضی نسبت به کودکان عادی در کارکردهای اجرایی (زمان واکنش، بازداری پاسخ، توجه پایدار و حافظه کاری)، به نظر میرسد این ضعف منجر به مشکلاتی در تصمیمگیری و عدم قضاوت مناسب، مشکلات با نوآوریها و تغییر، حواسپرتی و مشکلات در جنبههای مختلف حافظه میشود.
Objective: The present study compares the performance of executive function) reaction time, response inhibition, sustained attention and working memory (in Students with Dyscalculia disorder and normal counterparts. Method: The sample consisted of 30 Students with Dyscalculia disorder in Learning Disabilities center of area 4 in Ahvaz and 30 Normal Third grade and fourth grade students who were selected by random sampling method in Ahvaz. To measure research variables from these skills TOVA (as a continuous performance test) and memory subscales in Intelligence Wechsler test were used. For analyzing the data, multivariate analysis of variance (MANOVA) were used. Results: the results showed that Students with Dyscalculia disorder had lower performance on reaction time, response inhibition, sustained attention and working memory rather than normal Students. Signific differences were found between the two groups. Conclusion: According to the findings, it seems that Dyscalculia disorder lead to problems of poor decision making and lack of good judgment, problems with innovation and change, distractibility and problems on various aspects of memory.
https://asj.basu.ac.ir/article_684_7c3d8967f0513e2edab2de450a24c104.pdf
کارکرد اجرایی
حافظه کاری و ناتوانی در ریاضی
Executive function
working memory
Dyscalculia disorder
per
دانشگاه بوعلی سینا
راهبردهای شناختی در یادگیری
2423-7906
2423-7620
2014-02-20
1
1
31
47
685
Research Article
تأثیر تحمل ابهام بر باورهای فراشناختی و درگیری تحصیلی دانشجویان
The Efficiency of tolerance of ambiguity on meta-cognition believes and academic engagement among college students
فاطمه شاطریان محمدی
1
فاطمه علیزاده
fatemealizadeh448@yahoo.com
2
اعظم نیکوکار
3
استادیار گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاداسلامی واحد ساوه
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه
مربی گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاداسلامی واحد ساوه
ه
هدف: مدلعدم تحمل ابهام در آغاز برای توضیح و تبیین نگرانی در زمینهی اختلال اضطراب منتشر ایجاد و توسعه یافت اما به تدریج در مطالعات حوزه یادگیری هم وارد شد. در راستای گسترش این مدل به حوزه تحصیلی پژوهش حاضر به هدف بررسی تأثیر تحمل ابهام بر باورهای فراشناختی و درگیری تحصیلی دانشجویان انجام پذیرفته است.
روش: روش مطالعه حاضر از نوع علی– مقایسهای است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دختر و پسر مشغول به تحصیل در دانشگاه آزاد ساوه بود، که تعدادشان بالای 7000 نفر بود. حجم نمونه براساس جدول کرجسی و مورگان شامل 350 دانشجو بود که این تعداد با استفاده از شیوه نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. آزمودنیها از نظر میزان تحمل ابهام ارزیابی شدند. سپس با توجه به سطح تحمل ابهامشان به دو گروه دانشجویان دارای تحمل ابهام بالا و پایین تقسیم شدند.
یافتهها: بر این اساس تعداد نمونه به 190 نفر کاهش پیدا کرد. از مقیاس تحمل ابهام مبارکه (1388) برای سنجش تحمل ابهام، پرسشنامهی فراشناخت ولز و کارت رایت – هاتن(2004) برای سنجش باورهای فراشناختی و پرسشنامه راهبردهای یادگیری خودانگیخته پینتریچ و دیگروت (1990) برای سنجش درگیری تحصیلی دانشجویان استفاده شد. برای تحلیل دادهها از تحلیل واریانس چندمتغیرهMANOVA استفاده گردید.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد که تحمل ابهام بر باورهای فراشناختی دانشجویان مؤثر است، همچنین این نتایج مشخص کرد قدرت تحمل ابهام باعث افزایش درگیری تحصیلی در دانشجویان میشود. یافتههای این پژوهش خاطر نشان میسازد نقش سازه تحمل ابهام در مباحث آموزشی غیر قابل انکار است.
Objective:Initially, intolerance of ambiguity model developed to explain generalized anxiety disorders, but gradually they were in the field of learning studies. In order to extend this model to the academic area this study was conducted to analize the efficiency of the ambiguity tolerance on the meta-cognition beliefs and academic engagement among college students.
Method:The event study methodology is ex post facto research. Statistical population included all the female and male students at Islamic Azad University in Saveh. Their number was above 7000 students. Sample size was based on Krejcie and Morgan table which included 350 students. They were selected using a multistage cluster sampling method. Participants were assessed in terms of tolerance of ambiguity. Then, according to the level of the ambiguity tolerance, were divided into two groups that have high and low tolerance.
Results: Accordingly, the number of sample reduced to 190. Mobarake is ambiguty tolerance Scale (1388) was used to measure ambiguity tolerance, Cartwright-hatton & Wells Meta-cognition questionnaire (2004) was used to measure metacognition believes and De Groot & Pintrich Spontaneous learning strategies questionnaire (1990) was used to measure academic engagement. The multivariate analysis of variance (MANOVA) was used for statistical analysis.
Conclusion: The results showed that the tolerance of ambiguity affects students meta-cognition beliefs. Also, they showed that the ambiguity tolerance power increased academic engagement. The findings pointed out the role of the tolerance ambiguity are undeniable contrast in academic area.
https://asj.basu.ac.ir/article_685_ff2dc15d739eb4960a98f5bfd85df51d.pdf
تحمل ابهام
باورهای فراشناختی و درگیری تحصیلی
Ambiguity tolerance
Meta-cognition beliefs
Academic Engagement
per
دانشگاه بوعلی سینا
راهبردهای شناختی در یادگیری
2423-7906
2423-7620
2014-02-20
1
1
49
60
686
Research Article
اثربخشی آموزش شناختی- رفتاری بر اضطراب امتحان دانشآموزان دختر دبیرستانهای شهر اصفهان
The Effectiveness of cognitive-behavioral Education on test anxiety in high school girl students of Isfahan city
عزت اله قدم پور
eghadampour@yahoo.com
1
سعیده سبزیان
sabzian1989@yahoo.com
2
ساناز بیرانوند
sanazbeiranvand@yahoo.com
3
استادیار گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه لرستان
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه لرستان
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه لرستان
هدف: از اجرای این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش شناختی- رفتاری بر اضطراب امتحان دانشآموزان دختر دبیرستانهای شهر اصفهان است.
روش:پـژوهش حاضر به شیوهی نیمـهآزمایشی و بـا طـرح پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل اجرا شد. جامعهی آماری این پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دختر دبیرستانی در سال تحصیلی 1392-1391 در شهر اصفهان بود که از میان آنان تعداد 40 نفر به روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری در این پژوهش پرسشنامه جمعیتشناختی و پرسشنامه اضطراب امتحان اسپیل برگر (1980) بود.پس از اعمال مداخله پسآزمون و بعد از 4 ماه آزمون پیگیری اجرا شد.
یافتهها: دادهها با استفاده از آمار توصیفی، آزمون آماری تحلیل واریانس و نرمافزار 20 -SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از تحلیل واریانس نشان داد که ارائه مداخله مبنی بر آموزش شناختی - رفتاری باعث کاهش 64% علائم اضطراب امتحان در مرحله پسآزمون و 62% این علائم در مرحله پیگیری شد (05/0p< ).
نتیجهگیری: بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت ارائه مداخله مبنی بر آموزش شناختی - رفتاری در کاهش علائم اضطراب امتحان مؤثر بوده است؛ لذا این پژوهش استفاده ازمداخله شناختی رفتاری را بهمنظور کاهش اضطراب امتحان دانشآموزان پیشنهاد میکند.
Objective: The present study aimed at an investigation of the effectiveness of the cognitive-behavioral Education on test anxiety in Isfahan high school girl students.
Method: ThePresent study presents the guasi-experimental method with pre-test/post-test. The statistical population of the present study in cludes all of the high school girl students in the academic years of 1391-1392 in Isfahan among whom 40 subjects were, randomly selected in sampling methods. The measurement instraments in the present study was of demographic and test anxiety questionnaire of spielberger (1980). Then the post-test was performed. The above mentioned test was followed up after 4 months hater.
Results: Using descriptive statistical and variance analysis and software SPSS-20, Data were analized. The results of the analysis of variance revealed of cognitive-behavioral Education reduce 64% symptoms of test anxiety in post-test and can reduce 62% these symptoms in follow up (p<0.05).
Conclusion: Based on these findings, it can be concluded that cognitive-behavioral group therapy decrease the test anxiety. Thus, this study suggested cognitive-behavioral Education in order to decrease test anxiety in student.
https://asj.basu.ac.ir/article_686_0bb8e91568a3fdb41cfe53755e2b2f22.pdf
آموزش شناختی– رفتاری
اضطراب امتحان
دانشآموزان دختر
Cognitive-behavioral Education
test anxiety
Girl Students
per
دانشگاه بوعلی سینا
راهبردهای شناختی در یادگیری
2423-7906
2423-7620
2014-02-20
1
1
61
74
717
Research Article
بررسی و مقایسه اثربخشی روش آموزش ذهنآگاهی و روش بازسازی شناختی در کاهش اضطراب امتحان دانشجویان
The comparison of effectiveness mindfulness training and cognitive restructuring methods in the reduction of anxiety students with test anxiety
کریم افشاری نیا
k.afsharineya@iauksh.ac.ir
1
کیوان کاکابرایی
keivan_k76@yahoo.com
2
حسن امیری
ahasan.amiri@yahoo.com
3
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه
هدف: پژوهش حاضر، با هدف بررسی و مقایسه اثربخشی روش آموزش ذهنآگاهی و روش بازسازی شناختی در کاهش اضطراب امتحان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه انجام شد.
روش: جامعهی آماری این پژوهش را کلیهی دانشجویان مراجعه کننده به کلینیک مشاوره دانشگاه در سال تحصیلی 89-88 و نمونه آن 30 نفر از این دانشجویان را شامل میشود که به شیوهی تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل گمارده شدند. ابزار استفاده شده در این پژوهش پرشسنامه اضطراب امتحان (TAI) ابوالقاسمی و همکاران (1385) میباشد. طرح پژوهش، از نوع طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل است. هر کدام از گروههای آزمایشی طی هشت جلسه به شیوهی بازسازی شناختی و روش ذهنآگاهی آموزش دیدند. گروه کنترل طی این مدت هیچ آموزشی دریافت نکرد.
یافتهها: دادهها با استفاده از تحلیل واریانس یک طرفه مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که هر دو گروه آزمایشی در مقایسه با گروه کنترل کاهش معنیداری در میزان اضطراب امتحان نشان دادند و این کاهش پس از دو ماه پیگیری همچنان معنیدار بود (05/0>p). ضمناً بین اثربخشی روش بازسازی شناختی و ذهن اگاهی تفاوت معنیداری مشاهده نشد.
نتیجه گیری: با توجه به اثربخشی روش بازسازی شناختی و آموزش ذهنآگاهی در کاهش اضطراب امتحان، برای ترویج و انعکاس روشها و آموزش این روشها و نیز افزایش سطح سلامت روانی جامعه دانشجویان، مسولان زیربط میتوانند در قالب برنامهای جامع و پیشگیرانه به طور کاربردی آنها را در سطح دانشگاه اجرا کنند.
Objective: The present research aimed at comparing the effectiveness of mindfulness training and cognitive restructuring method on the reduction of test anxiety in the students of Islamic azad university of Kermanshah branch.
Method: All students referring to university counseling center were considered as the population , whom 30 we select through random sampling method and divid randomly into experimental and control groups during academic years (88-89). Tools used in the research was Test Anxiety Inventory ( TAI ). The research design was pretest, post-test with control group. Each of experimental groups at 8 sessions was instructed with of cognitive restructuring and mindfulness methods in control group.
Results: By using one-way analysis of variance the results showed that this two methods were effective during one and therapy ( two mounts later). Any significance differences in efficacy was not observed between the cognitive restructuring and mindfulness methods.
Conclusion: Due to the effectiveness of cognitive restructuring and training the mind - consciousness in reducing anxiety, promoting reflection and learning methods, this method and also increase the level of mental health of students, the relevant authorities can comprehensive plan and proactive in their use of the run.
https://asj.basu.ac.ir/article_717_1f205a9eeeed19f16a54a93746c64e46.pdf
بازسازی شناختی
ذهن آگاهی و اضطراب امتحان
Cognitive restructuring
mindfulness
test anxiety
per
دانشگاه بوعلی سینا
راهبردهای شناختی در یادگیری
2423-7906
2423-7620
2014-02-20
1
1
61
73
687
Research Article
مقایسهی باورهای فراشناختی و نگرانی آسیبشناختی در دانش آموزان مبتلا به نشانگان اختلال اضطراب امتحان و عادی
A comparison of the metacognitive beliefs and pathological Worry in students with Test anxiety disorder symptoms and normal students
علی فرهادی
yazdan.movahedi@gmail.com
1
یزدان موحدی
2
هانیه خرازی نوتاش
notash55@yahoo.com
3
آرزو لشنی
arezoo.l@yahoo.com
4
رضا محمدزادگان
reza.moh1@gmail.com
5
استادیار دانشگاه علوم پزشکی لرستان
دانشجوی دکترای تخصصی علوم اعصاب شناختی، دانشگاه تبریز
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه تبریز
هدف: فراشناخت یک مفهوم چندوجهی است، که دربرگیرندهی دانش، فرآیندها و راهبردهایی است که شناخت را ارزیابی، نظارت و یا کنترل میکنند. هدف این پژوهش بررسی مقایسهی باورهای فراشناختی و نگرانی آسیبشناختی در دانش آموزان مبتلا به نشانگان اختلال اضطراب امتحان با دانشآموزان عادی بود.
روش: در این مطالعه علی- مقایسهای، تعداد 670 نفر از دانش آموزان دبیرستانی شهر تبریز به صورت تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب و به پرسشنامهی اضطراب امتحان اسپیل برگر پاسخ دادند. سپس تعداد 100 دانش آموز که مبتلا به اختلال اضطراب امتحان بودند انتخاب و با 100 دانش آموز عادی همتا شدند. همچنین آنها علاوه بر اطلاعات دموگرافیک، به پرسشنامههای باورهای فراشناختی ولز و کارترایت، و نگرانی پنسلوانیا پاسخ دادند. دادهها با روش تحلیل واریانس چندمتغیره تحلیل شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که بین نمرات دانشآموزان مبتلا به اضطراب امتحان و عادی در مؤلفههای باورهای فراشناختی و نگرانی آسیب شناختی تفاوت معناداری وجود داشت (P<0.01).
نتیجهگیری: باورهای فراشناختی عوامل مؤثری در سلامت روانی دانشآموزان است؛ و میتوان با تغییر فراشناختهایی که شیوه تفکر منفی و ناسازگارانه، و همچنین باورهای منفی عمومی را زیاد میکنند، سلامت روانی دانشآموزان را بهبود بخشید.
Objective: Background and aim: Metacognition is a multi-dimensional concept including knowledge, processes, and strategies for appraisal, monitoring, and cognition control. The present study aimed at comparing the components of meta-cognitive beliefs and pathological Worry in students with test anxiety disorder symptoms and normal students.
Method: By using cluster-random sampling and answer to spellberger Anxietytest questioner, In this causal comparative study 670 students were selected from high school Students of Tabriz. Then 100 students with test anxiety disorder were selected and matched with 100 normal student. Also they answered demographic questions and the Penn State Worry Questionnaire (PSWQ) as well as Wells and Cartwright metacognitive questionnaire. Data were analyzed with multivariate analysis of variance.
Results: The results showed that there was significant differences between the scores of students with test anxiety and normal students in components of the metacognitive beliefs and pathological Worry (P<0. 01).
Conclusion: Metacognitive beliefs are effective factors in student's general health. Also, it is possible to promote students’ mental health by changing metacognition beliefs which enhance maladaptive and negative thinking styles and general negative beliefs.
https://asj.basu.ac.ir/article_687_f0a6d4798b0e05a298e50f324dd50408.pdf
باورهای فراشناختی
نگرانی آسیب شناختی و اضطراب امتحان
metacognitive beliefs
Pathological Worry
test anxiety
per
دانشگاه بوعلی سینا
راهبردهای شناختی در یادگیری
2423-7906
2423-7620
2014-02-20
1
1
75
86
688
Research Article
فرا تحلیل یافتههای مربوط به اثربخشی آموزشهای فراشناختی بر عملکردهای تحصیلی
Meta-Analysis of the Effectiveness of cognitive training on academic performance
منیره صالحی
salehi1380@gmail.com
1
کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی و دانشجوی دکتری آموزش عالی دانشگاه شهید بهشتی تهران
هدف: هدف پژوهش حاضر، فراتحلیل و ترکیب نتایج پژوهشهای انجام یافته در زمینه اثربخشی آموزشهای فراشناختی بر عملکردتحصیلی فراگیران است. جامعه پژوهشی، پژوهشهایی است که سؤالهای پژوهشی نسبتاً یکسانی در مورد اثربخشی آموزشهای فراشناختی در عملکرد تحصیلی داشتند و روش آنها نیز آزمایشی بود.
روش: با بررسی پیشینه، تعداد 9 پژوهش در زمینه اثربخشی آموزشهای فراشناختی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ایرانی یافت گردید. برای ترکیب نتایج تحقیقات مختلف، از اندازه اثر و فراتحلیل استفاده شد. با توجه به اینکه تعداد مطالعات بررسی شده، بیشتر از 4 ولی کمتر از 25 است، آزمون میانگین p برای ترکیب نتایج آزمونها انتخاب شد و از روش اندازه اثر کوهن نیز برای دستیابی به مقدار اثر کلی استفاده شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که اثربخشی آموزشهای فراشناختی بر عملکردتحصیلی دانشآموزان ایرانی دارای اندازه اثر (d) 16/2 است. با تبدیل متوسط d به مقادیر z در یک منحنی توزیع نرمال، سطح تحت پوشش منحنی نرمال 98/0 بهدست آمد، که مقدار بالایی است.
نتیجهگیری: با توجه به اثربخشی آموزشهای فراشناختی بر عملکردتحصیلی ضروری است برای افزایش یادگیری، این آموزشها در برنامه درسی دانشآموزان گنجانده شود. تنها ارایه محتوی به یادگیرندگان کافی نیست؛ باید راه و روش آموختن مواد ارائه شده را نیز به آنان آموخت.
Objective: The present study aims at Meta-Analysis and synthesis the results of studies on the effectiveness of metacognitive training on the academic performance. Research population is research results that had done on effectiveness of meta cognitive training on academic performance.
Method: By studding the history of related research, 9 researches were found. To combine the results of different studies, the Cohen effect size was used. In respected to number of related research (4>n>25), Mean test of p values and Cohen effect sizes were used to combin results.
Results: Results show that effectiveness of meta cognitive training on academic performance has effect size (d) = 2/16; this d is equal to z 0/98, which is very high.
Conclusion: With respect to the effectiveness of meta cognitive training on academic performance, for enhancing learning; it should be included in the learning and learner curriculum. Delivering content to learners needs to learn the way they learn the material presented.
https://asj.basu.ac.ir/article_688_5cc84df91a02630f0066b6c5ae6b1402.pdf
فراشناخت
فراتحلیل
پیشرفت تحصیلی و اندازه اثر
Meta-cognition
Meta-analysis
Academic achievement
the size effe