@article { author = {farhadi, ali and movahedi, yazdan and kharazi notash, haniyeh and lashani, arezao and mohammad zadeghan, reza}, title = {A comparison of the metacognitive beliefs and pathological Worry in students with Test anxiety disorder symptoms and normal students}, journal = {Biquarterly Journal of Cognitive Strategies in Learning}, volume = {1}, number = {1}, pages = {61-73}, year = {2014}, publisher = {Bu Ali Sina University}, issn = {2423-7906}, eissn = {2423-7620}, doi = {}, abstract = {Objective: Background and aim: Metacognition is a multi-dimensional concept including knowledge, processes, and strategies for appraisal, monitoring, and cognition control. The present study aimed at comparing the components of meta-cognitive beliefs and pathological Worry in students with test anxiety disorder symptoms and normal students.  Method: By using cluster-random sampling and answer to spellberger Anxietytest questioner, In this causal comparative study 670 students were selected from high school Students of Tabriz. Then 100 students with test anxiety disorder were selected and matched with 100 normal student. Also they answered demographic questions and the Penn State Worry Questionnaire (PSWQ) as well as Wells and Cartwright metacognitive questionnaire. Data were analyzed with multivariate analysis of variance.  Results: The results showed that there was significant differences between the scores of students with test anxiety and normal students in components of the metacognitive beliefs and pathological Worry (P<0. 01). Conclusion:  Metacognitive beliefs are effective factors in student's general health. Also, it is possible to promote students’ mental health by changing metacognition beliefs which enhance maladaptive and negative thinking styles and general negative beliefs.}, keywords = {metacognitive beliefs,Pathological Worry,test anxiety}, title_fa = {مقایسه‌ی باورهای فراشناختی و نگرانی آسیب‌شناختی در دانش آموزان مبتلا به نشانگان اختلال اضطراب امتحان و عادی}, abstract_fa = {هدف: فراشناخت یک مفهوم چندوجهی است، که دربرگیرنده­ی دانش، فرآیندها و راهبردهایی است که شناخت را ارزیابی، نظارت و یا کنترل می­کنند. هدف این پژوهش بررسی مقایسه­ی باورهای فراشناختی و  نگرانی آسیب­شناختی در دانش آموزان مبتلا به نشانگان اختلال اضطراب امتحان با دانش­آموزان عادی بود. روش: در این مطالعه علی- مقایسه­ای، تعداد 670 نفر از دانش آموزان دبیرستانی شهر تبریز به صورت تصادفی خوشه­ای چند مرحله­ای انتخاب و به پرسشنامه­ی اضطراب امتحان اسپیل برگر پاسخ دادند. سپس تعداد 100 دانش آموز که مبتلا به اختلال اضطراب امتحان بودند انتخاب و با 100 دانش آموز عادی همتا شدند. همچنین آنها علاوه بر اطلاعات دموگرافیک، به پرسشنامه­های باورهای فراشناختی ولز و کارترایت، و نگرانی پنسلوانیا  پاسخ دادند. داده­ها با روش تحلیل واریانس چندمتغیره تحلیل شد. یافته­ها: نتایج نشان داد که بین نمرات دانش­آموزان مبتلا به اضطراب امتحان و عادی در مؤلفه­های باورهای فراشناختی و نگرانی آسیب شناختی تفاوت معناداری وجود داشت (P<0.01).  نتیجه­گیری: باورهای فراشناختی عوامل مؤثری در سلامت روانی دانش­آموزان است؛ و می­توان با تغییر فراشناخت­هایی که شیوه تفکر منفی و ناسازگارانه، و همچنین باورهای منفی عمومی را زیاد می­کنند، سلامت روانی دانش­آموزان را بهبود بخشید.    }, keywords_fa = {باورهای فراشناختی,نگرانی آسیب شناختی و اضطراب امتحان}, url = {https://asj.basu.ac.ir/article_687.html}, eprint = {https://asj.basu.ac.ir/article_687_f0a6d4798b0e05a298e50f324dd50408.pdf} }