@article { author = {beyrami, mansoor and peyman nia, bahram and mousavi giyah, elham}, title = {Comparison of executive function in Students with Dyscalculia disorder and normal counterparts}, journal = {Biquarterly Journal of Cognitive Strategies in Learning}, volume = {1}, number = {1}, pages = {15-29}, year = {2014}, publisher = {Bu Ali Sina University}, issn = {2423-7906}, eissn = {2423-7620}, doi = {}, abstract = {Objective: The present study compares the performance of executive function) reaction time, response inhibition, sustained attention and working memory (in Students with Dyscalculia disorder and normal counterparts. Method: The sample consisted of 30 Students with Dyscalculia disorder in Learning Disabilities center of area 4 in Ahvaz and 30 Normal Third grade and fourth grade students who were selected by random sampling method in Ahvaz. To measure research variables from these skills TOVA (as a continuous performance test) and memory subscales in Intelligence Wechsler test were used. For analyzing the data, multivariate analysis of variance (MANOVA) were used. Results: the results showed that Students with Dyscalculia disorder had lower performance on reaction time, response inhibition, sustained attention and working memory rather than  normal Students. Signific differences were found between the two groups. Conclusion: According to the findings, it seems that Dyscalculia disorder lead to problems of poor decision making and lack of good judgment, problems with innovation and change, distractibility and problems on various aspects of memory.}, keywords = {Executive function,working memory,Dyscalculia disorder}, title_fa = {مقایسه کارکردهای اجرایی در دانش‌آموزان دارای اختلال ناتوانی در ریاضی با همتایان عادی}, abstract_fa = {هدف: پژوهش حاضر باهدف مقایسه کارکردهای اجرایی (زمان واکنش، بازداری پاسخ، توجه پایدار  و حافظه کاری) در دانش‌آموزان دارای اختلال ناتوانی در ریاضی با همتایان عادی انجام شده است. روش: این پژوهش یک مطالعه‌ی توصیفی از نوع علی- مقایسه‌ای است. جامعه­ی مورد مطالعه‌ی آن شامل کلیه­ی دانش‌آموزان پسر مقطع سوم و چهارم ابتدایی با و بدون اختلال ناتوانی در ریاضی شهر اهواز است. بر این اساس 30  نفر  از دانش‌آموزان مقطع سوم و چهارم ابتدایی مرکز اختلالات یادگیری ناحیه 4 شهر اهواز به صورت نمونه هدفمند انتخاب و با 30 نفر از دانش‌آموزان عادی مقایسه شدند. برای اندازه‌گیری متغیرهای پژوهش از آزمون TOVA (به عنوان یک آزمون عملکرد مستمر) و خرده مقیاس حافظه ارقام وکسلر استفاده گردید. داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیری (مانوا) تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که کودکان دارای اختلال ناتوانی در ریاضی نسبت به کودکان عادی عملکرد ضعیف‌تری در زمان واکنش، بازداری پاسخ، توجه پایدار و حافظه کاری داشتند و تفاوت معناداری بین دو گروه وجود داشت. نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های پژوهش مبنی بر عملکرد ضعیف‌تر کودکان دارای اختلال ناتوانی در ریاضی نسبت به کودکان عادی در کارکردهای اجرایی (زمان واکنش، بازداری پاسخ، توجه پایدار و حافظه کاری)، به نظر می‌رسد این ضعف منجر به مشکلاتی در تصمیم‌گیری و عدم قضاوت مناسب، مشکلات با نوآوری‌ها و تغییر، حواس‌پرتی و مشکلات در جنبه‌های مختلف حافظه می‌شود.}, keywords_fa = {کارکرد اجرایی,حافظه کاری و ناتوانی در ریاضی}, url = {https://asj.basu.ac.ir/article_684.html}, eprint = {https://asj.basu.ac.ir/article_684_7c3d8967f0513e2edab2de450a24c104.pdf} }