@article { author = {yarmohamadi vasel, mosayeb and zoghipaydar, mohammadreza and pakravan, sajad}, title = {The Effect of Metacognitive Strategies Training on Meta-Worry and Anxiety among Students}, journal = {Biquarterly Journal of Cognitive Strategies in Learning}, volume = {9}, number = {17}, pages = {183-198}, year = {2021}, publisher = {Bu Ali Sina University}, issn = {2423-7906}, eissn = {2423-7620}, doi = {10.22084/j.psychogy.2021.24397.2325}, abstract = {Objective: The aim of this study was to investigate the effect of teaching metacognitive strategies on meta-worry and anxiety in students.Method: The research method was quasi-experimental and single-subject designs.. The statistical population included all male students in Ghadir dormitory of Bu Ali Sina University of Hamedan in 2019. The statistical sample consisted of 12 people who were selected by convenience sampling method. Beck Anxiety Inventory(1988) and Wells Meta-Worry Inventory(2005) were used to collect data. The measurement and execution of the test consisted of four stages:observing the subject before applying the independent variable and measuring his scores, applying the independent variable and measuring the subjects 'scores after half of the whole intervention sessions and also at the end of the last session and re-measurement of subject scores (follow-up) after one month.Results: Data analysis by analysis of repeated measures showed that metacognitive strategies teaching had a significant effect on reducing meta-anxiety (p <0.001, F = 18.71) and reducing anxiety in students (p <0.001, F = 21.69)Conclusion: The results of the present study showed that learning new metacognitive strategies makes a person recognize that in many cases, his concern for the external and internal signs of a threat is unfounded. Therefore, metacognitive strategies teaching can be used to reduce students' anxiety and meta worry.}, keywords = {Metacognitive Strategies Training,Meta-Worry,Anxiety}, title_fa = {تأثیر آموزش راهبردهای فراشناختی بر فرانگرانی و اضطراب در دانشجویان}, abstract_fa = {هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش راهبردهای فراشناختی بر فرانگرانی و اضطراب در دانشجویان بود.روش: روش پژوهش نیمه‌آزمایشی و از نوع طرح­های تک آزمودنی بود. جامعه‌ آماری شامل کلیه‌ دانشجویان پسر در خوابگاه غدیر دانشگاه بوعلی‌سینای همدان بودند که در سال تحصیلی 1397 مشغول به تحصیل بودند. نمونه آماری شامل 12 نفر بود که به شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. آموزش راهبردهای فراشناختی به‌صورت انفرادی در هشت جلسه، هر جلسه به‌مدت یک ساعت انجام شد.. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه اضطراب بک (1988) و پرسشنامه فرانگرانی ولز (2005) استفاده شد. اندازه‌گیری و اجرای آزمون شامل چهار مرحله بود: مشاهده­ی آزمودنی قبل از اعمال متغیر مستقل و اندازه‌گیری نمرات وی، اعمال متغیر مستقل و اندازه‌گیری نمرات آزمودنی پس از طی نیمی از کل جلسات مداخله و همچنین در انتهای جلسه­ آخر و اندازه‌گیری مجدد نمرات آزمودنی (پیگیری) پس از یک ماه.یافته‌ها: تحلیل داده‌ها با تحلیل اندازه‌گیری­های مکرر نشان داد که آموزش راهبردهای فراشناختی بر کاهش فرانگرانی (0.001> F= 18.71، P ) و کاهش اضطراب دانشجویان (0.001> F=21.69, P ) تأثیر معناداری داشته است.نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که آموختن راهبردهای فراشناختی جدید، باعث می­شود فرد تشخیص دهد که نگرانی‌اش در بسیاری از موارد، نسبت به نشانه­های بیرونی و درونی تهدید، بی­مورد است؛ بنابراین می‌توان از آموزش راهبردهای فراشناختی برای کاهش اضطراب و فرانگرانی دانشجویان استفاده کرد.}, keywords_fa = {آموزش راهبردهای فراشناختی,اضطراب,فرانگرانی}, url = {https://asj.basu.ac.ir/article_4214.html}, eprint = {https://asj.basu.ac.ir/article_4214_9d703a8e5499c33532f47cf8df0f6fbe.pdf} }