@article { author = {soleymani, esmail and alipour, mehran and mahmodi, Hiva}, title = {The Comparison of Recognition Memory and Spatial visualization Based on Peterson mental maze in Students with High and Low Information Processing Speed}, journal = {Biquarterly Journal of Cognitive Strategies in Learning}, volume = {7}, number = {12}, pages = {109-125}, year = {2019}, publisher = {Bu Ali Sina University}, issn = {2423-7906}, eissn = {2423-7620}, doi = {10.22084/j.psychogy.2018.13823.1607}, abstract = {Objective: The present study aimed to compare recognition memory and spatial visualisation based on Peterson mental maze in students with high and low information processing speed. Method: The present study was a causal-comparative approach. The statistical population of the study included male students of Urmia University in the academic year 2015- 16 based on the final distribution of Z-scores (Z ± 25/1) in the Stroop questionnaire. 140 students were selected as samples using random cluster sampling and answered to Wechsler's recognition memory and Peterson's mental maze tests. Obtained data were studied by Box, levene and kolmogorow- smirnov's tests and analysed by using multivariate analysis of variance. Results: The findings of multivariate analysis of variance (MANOVA) showed that the recognition memory mean of the high processing speed group was high compared to the low data processing speed group and their Peterson's mental maze errors were low and conversely. the recognition memory mean of the low processing speed group was low and their Peterson's mental maze errors were high. Conclusion: recognition memory and spatial visualization of the sample group affected by processing speed and Students with high data processing speed enjoy a higher capability in this regard.}, keywords = {data processing,recognition memory,spatial visualization,Peterson mental maze}, title_fa = {مقایسه‏ حافظه بازشناسی و تجسم فضایی براساس ماز ذهنی پترسون در دانشجویان با سرعت پردازش اطلاعات بالا و پایین}, abstract_fa = {هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه‏ حافظه بازشناسی و تجسم فضایی براساس ماز ذهنی پترسون در دانشجویان با سرعت پردازش اطلاعات بالا و پایین صورت گرفت. روش: روش پژوهش حاضر علی- مقایسه­ای بود. جامعه آماری پژوهش دانشجویان پسر دانشگاه ارومیه در سال تحصیلی 95-1394 بودند. 140 دانشجو به‌عنوان نمونه براساس نمرات انتهایی توزیع Z (25/1±Z) در پرسشنامه استروپ با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای انتخاب شدند و به آزمون­های حافظه بازشناسی وکسلر و ماز ذهنی پترسون پاسخ دادند. داده­های به‌دست‌آمده با استفاده از آزمون­های باکس، لون و کلموگروف- اسمیرونف بررسی‌شده و با استفاده از روش تحلیل واریانس چند متغیره مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. یافته­ها: یافته­های حاصل از تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد در مقایسه با گروه دارای سرعت پردازش اطلاعات پایین، میانگین حافظه بازشناسی گروه دارای سرعت پردازش بالا، بیشتر و خطای ماز ذهنی پترسون آنان کمتر هست و بر­عکس، میانگین حافظه بازشناسی گروه دارای سرعت پردازش پایین کمتر و خطای ماز ذهنی پترسون آنان بیشتر است. نتیجه­گیری: حافظه بازشناسی و تجسم فضایی گروه نمونه از سرعت پردازش متأثر بوده و دانشجویان دارای سرعت پردازش اطلاعات بالا از توانمندی بالاتری در این زمینه برخوردارند.}, keywords_fa = {پردازش اطلاعات,حافظه بازشناسی,تجسم فضایی,ماز ذهنی پترسون}, url = {https://asj.basu.ac.ir/article_2786.html}, eprint = {https://asj.basu.ac.ir/article_2786_5d76e5cdbb65f3a779da89ce2fcb948b.pdf} }