@article { author = {samavi, seyed Abdolvahab and Najjarpourian, Samaneh}, title = {The Causal Relationship between Internal Motivation, Academic Engagement and Academic Self-Regulation with Academic Performance mediated by Self-Directed Learning in High School Students in Bandar Abbas}, journal = {Biquarterly Journal of Cognitive Strategies in Learning}, volume = {7}, number = {12}, pages = {47-68}, year = {2019}, publisher = {Bu Ali Sina University}, issn = {2423-7906}, eissn = {2423-7620}, doi = {10.22084/j.psychogy.2018.15114.1682}, abstract = {Objective: The purpose of this study was to investigate the causal relationship between academic motivation, academic engagement and self-regulation with academic performance mediated by self-directed learning. To this end, in the proposed model, academic motivation, academic engagement and academic self-regulation as a predictor of academic performance and self-directed learning as a mediating variable have been evaluated. Methodology: The statistical population consisted of all high school students of Bandar Abbas, The study sample were 390 people (195 girls and 195 boys) that selected randomly. In this study, self-regulation learning, self-directed learning, academic engagement and internal motivation questionnaires were used to collect data. The proposed model was evaluated using structural equations modeling. Findings: The results showed that all path coefficients between variables were statistically significant. In this model, the relationship between academic motivation, academic engagement and academic self-regulation with academic performance was positive and significant. Also, the relationship between self-directed learning and academic performance was positive and significant. Indirect relationships were investigated using bootstrap method, which showed that all indirect assumptions were confirmed. Conclusion: The findings of the research generally supported the role of motivational variables in academic performance and considered and emphasized self-directed learning as a mediator variable in the relationship between these variables and academic performance. Accordingly, it is recommended that school counselors and teachers consider the self-directed learning in the instruction process.}, keywords = {Self-Directed Learning,Academic Engagement,Academic Self-Regulation,Internal Motivation,Academic Performance}, title_fa = {رابطه علی انگیزش درونی، درگیری تحصیلی و خودنظم‌جویی تحصیلی با عملکرد تحصیلی از طریق یادگیری خود-هدایتی در دانش‌آموزان دبیرستانی شهر بندرعباس}, abstract_fa = {هدف: هدف از مطالعه‌ی حاضر بررسی رابطه علی انگیزش تحصیلی، درگیری تحصیلی و خودنظم‌جویی با عملکرد تحصیلی از طریق یادگیری خودهدایتی بوده است. به این منظور در مدل پیشنهادی، انگیزش تحصیلی، درگیری تحصیلی و خودنظم‌جویی تحصیلی به‌عنوان پیش‌بین‌های عملکرد تحصیلی و یادگیری خود هدایتی به‌عنوان متغیر میانجی موردسنجش قرار گرفته است. روش: جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان دبیرستانی شهر بندرعباس بود که به روش نمونه‌گیری تصادفی 390 نفر (195 دختر و 195 پسر) به‌عنوان نمونه از بین آن‌ها انتخاب شدند. در پژوهش حاضر از چهار پرسشنامه‌ی یادگیری خود-هدایتی سو و همکاران (2015)، درگیری تحصیلی ریو و تیسنگ (2011)، خودنظم‌جویی تحصیلی پنتریچ و دیگروت (1990) و انگیزش تحصیلی هارتر (1980) جهت جمع‌آوری داده‌ها استفاده شد. ارزیابی مدل پیشنهادی با استفاده از مدل‌سازی معادلات ساختاری انجام گرفت. یافته‌ها: نتایج نشان داد که تمامی ضرایب مسیر بین متغیرها، از لحاظ آماری معنی‌دار بودند. در این مدل، رابطه انگیزش تحصیلی، درگیری تحصیلی و خودنظم‌جویی تحصیلی با عملکرد تحصیلی مثبت و معنی­دار بود. همچنین رابطه‌یادگیری خود-هدایتی با عملکرد تحصیلی مثبت و معنی‌دار بود. روابط غیرمستقیم با استفاده از روش بوت استراپ بررسی شدند که نتایج نشان داد همه فرضیه‌های غیرمستقیم مورد تأیید قرار گرفتند. نتیجه­گیری: یافته­های پژوهش به­طور کلی از نقش متغیرهای انگیزشی در عملکرد تحصیلی حمایت کرده است و یادگیری خود هدایتی را به عنوان یک متغیر واسطه­ای در رابطه­ی این متغیرها با عملکرد تحصیلی مورد توجه و تاکید قرار داده است. بر این اساس توصیه می­گردد مشاوران مدارس و معلمان در فرایند آموزش، یادگیری خودهدایتی را مورد توجه قرار دهند.}, keywords_fa = {یادگیری خودهدایتی,درگیری تحصیلی,خودنظم‌جویی تحصیلی,انگیزش تحصیلی,عملکرد تحصیلی}, url = {https://asj.basu.ac.ir/article_2783.html}, eprint = {https://asj.basu.ac.ir/article_2783_516ae412089b878542adec26a91b7944.pdf} }