@article { author = {souri, hossein and Kadivar, Parvin and keramati, hadi and hassanabadi, hamidreza}, title = {The Study of Factor Structure, Reliability and Validity of Persian Version of the Moral Disengagement Scale}, journal = {Biquarterly Journal of Cognitive Strategies in Learning}, volume = {7}, number = {12}, pages = {17-32}, year = {2019}, publisher = {Bu Ali Sina University}, issn = {2423-7906}, eissn = {2423-7620}, doi = {10.22084/j.psychogy.2019.17865.1859}, abstract = {Objective: Moral disengagement refers to a process that involves justifying one’s immoral actions by altering one’s moral perception of those actions. The purpose of this study was to investigate the reliability, validity and determination of the factor structure of moral disengagement scale in Iranian population. Methods: Method of research is descriptive of correlation type. The statistical population of the second high school students was Lorestan province in the year 1398-1397. Sample size of 617 students (324 males and 293 females) who were selected by multi stage cluster sampling and responded to the questionnaire. The data of the present study were collected through a moral disengagement scale (Bandura et al., 1996). Results: Data were analyzed using SPSS21 and LISREL 8.8 softwares and internal consistency test (Cronbach's alpha), exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis. The findings of exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis of the present study showed that the data of this research show a good fitting factor. Conclusion: The results indicate that the moral disengagement scale has an appropriate validity and reliability for use in the Iranian population.}, keywords = {Moral disengagement,factor structure,Reliability,Validity}, title_fa = {بررسی ساختار عاملی، پایایی و روایی نسخه فارسی مقیاس عدم‌درگیری اخلاقی}, abstract_fa = {هدف: عدم‌درگیری اخلاقی به فرآیندی اطلاق می­شود که با تغییر در درک و فهم اخلاقی خود اعمال غیراخلاقی را توجیه می­کند. هدف از مطالعه حاضر بررسی پایایی، روایی و تعیین ساختار عاملی مقیاس عدم درگیری اخلاقی در جمعیت ایرانی بود. روش: پژوهش حاصر توصیفی از نوع همبستگی می­باشد. جامعه آماری دانش­آموزان مقطع متوسطه دوم استان لرستان در سال تحصیلی 1398-1397 بود. نمونه آماری 617 دانش­آموز (324 پسر و 293 دختر) که به روش نمونه­گیری خوشه­ای چندمرحله­ای انتخاب و به پرسشنامه پاسخ دادند. داده‌های پژوهش حاضر از طریق مقیاس عدم درگیری اخلاقی (بندورا و همکاران، 1996) گردآوری شد. یافته­ها: داده­های پژوهش از طریق نرم­افزارهای SPSS 21 و LISREL 8.8 و آزمون همسانی درونی (آلفای کرونباخ)، تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تأییدی مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. یافته­های تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تأییدی پژوهش حاضر نشان داد که داده­های این پژوهش با یک عامل برازش مطلوبی نشان می­دهند. نتیجه­گیری: نتایج به‌دست آمده حاکی از این است که مقیاس عدم درگیری اخلاقی از روایی و پایایی مناسبی جهت استفاده در جمعیت ایرانی برخوردار است.}, keywords_fa = {عدم درگیری اخلاقی,ساختار عاملی,پایایی,روایی}, url = {https://asj.basu.ac.ir/article_2691.html}, eprint = {https://asj.basu.ac.ir/article_2691_a6798333a0c460cf5d63371ada2909ed.pdf} }