@article { author = {hosseni, mahya and zoghi paidar, mohammad reza and rashid, khosro}, title = {The roles of grit and intelligence in predicting students' academic Achievement}, journal = {Biquarterly Journal of Cognitive Strategies in Learning}, volume = {6}, number = {11}, pages = {233-248}, year = {2018}, publisher = {Bu Ali Sina University}, issn = {2423-7906}, eissn = {2423-7620}, doi = {10.22084/j.psychogy.2018.16198.1753}, abstract = {Aim: This research was carried out to investigate the role of grit and its dimensions as well as intelligence in predicting students' academic achievement. Method: The method of this research was correlational. The population was 5200 students of the sophomore and higher students of Bu-Ali Sina University whom 379 were chosen with Multi-stage cluster sampling. The research tool was the 12-question grit questionnaire of Duckworth (2007) and the culture-independent three intelligence scale of Cattell (1940). The reliability of grit questionnaire in the present research was 0. 836 by Cronbachʼs alpha Cefficient. Findings: The findings showed that grit and intelligence can predict the academic achievement by%26, separately grit by%43 and intelligence by%18. about grit subscales, it was as follows: consistency in interst %32 and perseverance of effort %24. Grit and intelligence are related to academic achievement by 0/48 and 0/31, respectively. about grits subscales it was as follows: Consistency in interst 0/44 and perseverance of effort 0/39. Conclusion: It is included that grit is a more significant factor than intelligence in predicting academic achievement. This fact as a new view can show the need for considering students' grit by teachers.}, keywords = {grit,consistency of interest,perseverance of effort,intelligence,Academic achievement}, title_fa = {نقش ثبات قدم و هوش در پیش‌بینی پیشرفت تحصیلی دانشجویان}, abstract_fa = {هدف: اینپژوهش با هدف تعیین نقش ثبات قدم و ابعاد آن و هوش در پیش‌بینی پیشرفت تحصیلی دانشجویان انجام شد. روش: روش پژوهش از نوع هم­بستگی بود. جامعه آماری این پژوهش 5200 نفر از دانشجویان سال دوم به بعد دوره کارشناسی سایت مرکزی دانشگاه بوعلی سینا همدان بودند که با روش نمونه­گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای تعداد 379 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شد. ابزار: پرسشنامه 12 سؤالی ثبات قدم داکورث (2007) و مقیاس سه هوش نابسته به فرهنگ کتل (1940) بودند. پایایی پرسشنامه ثبات­ قدم در پژوهش حاضر با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 836/0 محاسبه گردید. یافته‌ها: نتایج نشان داد که ثبات قدم و هوش هردو باهم می‌توانند به میزان 26% تغییر در پیشرفت تحصیلی را پیش‌بینی کنند. ثبات قدم 43% و هوش 18% توان پیش‌بینی پیشرفت تحصیلی را دارد. قدرت پیش‌بینی ابعاد ثبات قدم به این شرح بود: ثبات در علاقه 32% و پشتکار در تلاش 24%. ثبات قدم به میزان 48/0 و هوش 31/0 با پیشرفت تحصیلی رابطه دارد. همبستگی ابعاد ثبات قدم با پیشرفت تحصیلی به این شرح بود: ثبات در علاقه 44/0 و پشتکار در تلاش 39/0. نتیجه‌گیری: از این پژوهش نتیجه گرفته می­شود که ثبات قدم عامل فردی مؤثرتری نسبت هوش در پیشرفت تحصیلی است که این می­تواند به‌عنوان چشم‌انداز آموزشی جدید ضرورت نیاز به توجه بیشتر مسئولان آموزشی را به ثبات قدم یادگیرندگان نشان دهد.  }, keywords_fa = {ثبات قدم,ثبات در علاقه,پشتکار,هوش,پیشرفت تحصیلی}, url = {https://asj.basu.ac.ir/article_2542.html}, eprint = {https://asj.basu.ac.ir/article_2542_4b542682a3bb779f625ec41591703dca.pdf} }