@article { author = {gasemi gheshlagh, mahsa and sepehrianazar, firouzeh and keyhan, javad}, title = {The effectiveness of teaching cognitive and metacognitive strategies on problem solving, Numerical memory and Mathematics self-efficacy in students}, journal = {Biquarterly Journal of Cognitive Strategies in Learning}, volume = {6}, number = {11}, pages = {215-232}, year = {2018}, publisher = {Bu Ali Sina University}, issn = {2423-7906}, eissn = {2423-7620}, doi = {10.22084/j.psychogy.2018.14585.1649}, abstract = {Objective: The purpose of this study was to determine the effectiveness of cognitive and metacognitive strategies on numeral memory, mathematics self-efficacy and problem solving of students. Method: Experimental study was used with pretest-posttest design with control group. The study population consisted of all students in Urmia. Tower of London and numerical mathematics self-efficacy questionnaire and Wechsler Memory scale were used. Sample consisted of 60 members that assigned to 2 groups (30 number in experimental and 30 number in control group). The experimental group in 10 sessions of cognitive strategies - and metacognitive During these meetings, no teaching was given to the control group. Results: Considering the results of multivariate analysis of covariance different experimental group and control group mean to solve the problem with the amount of f = 44/69, 0/001 alpha level is significant. The difference between mean numerical memory test groups and control the amount of F = 12/44 at 0/001 and the mathematics self-efficacy alpha with a value of f = 8/88 in 0/004 alpha level is significant. Conclusion: Training cognitive and metacognitive intervention was effective on problem solving, number memory and mathematics self-efficacy. Therefore, based on the results of this study, the use of cognitive and metacognitive learning alongside other interventions has been proposed.}, keywords = {Cognition- Metacognition strategies,Numerical memory,Mathematics self-efficacy and Problem solving}, title_fa = {اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر حل مسئله، حافظه عددی و خودکارآمدی ریاضی دانش‌آموزان}, abstract_fa = {هدف: هدف از مطالعه حاضر بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی- فراشناختی بر حل مسئله، حافظه عددی و خود کارآمدی ریاضی دانش آموزان بود. روش: روش پژوهش مطالعـه حاضر نیمه آزمایشی با پیش‌آزمون- پس‌آزمون و گــروه کنترل بود. جـامعه آماری را کلیه دانش­آموزان دختر ششم ابتدایی ناحیه یک شهر ارومیه در سال تحصیلی 1394-1395 تشکیل دادند. با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای تعداد ۶۰ نفر انتخاب و به‌صورت کاملاً تصادفی در گروه‌های آزمایش (30 نفر) و کنترل (30 نفر) قرار گرفتند؛ و به پرسشنامه خود کارآمدی ریاضی، آزمون برج لندن و حافظه عددی وکسلر پاسخ دادند. گروه آزمایش ۱۰ جلسه تحت آموزش راهبردهای شناختی- فراشناختی قرار گرفت. داده‌های حاصل با روش‌های آماری شاپیرو- ویلک، باکس، لوین و تحلیل کواریانس چند متغیره مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: میانگین گروه‌های آزمایش و کنترل در حل مسئله (69/44=F، 001/0=P)، حافظه عددی (44/12=F، 001/0=P) و خودکارآمدی (88/8=F، 001/0=P)، تفاوت معنی‌داری دارند. نتیجه‌گیری: دانش‌آموزانی که راهبردهای شناختی و فراشناختی را دریافت کرده‌اند، در حل مسئله، حافظه عددی و خودکارآمدی ریاضی پیشرفت نشان دادند.  }, keywords_fa = {حل مسئله,حافظه عددی,خودکارآمدی ریاضی,راهبردهای شناختی – فراشناختی}, url = {https://asj.basu.ac.ir/article_2530.html}, eprint = {https://asj.basu.ac.ir/article_2530_bd00f2d7916363bb25bcdb10dec7bd35.pdf} }