@article { author = {keshavarzi, fatmeh and shojaee, setare and hemati, ghorban}, title = {The Effectiveness of Self-Instruction Skills Training on Metacognitive Awareness and Handwriting Problems of Students having Specific Learning Disorder with Impairment in Written Expression}, journal = {Biquarterly Journal of Cognitive Strategies in Learning}, volume = {6}, number = {10}, pages = {113-129}, year = {2018}, publisher = {Bu Ali Sina University}, issn = {2423-7906}, eissn = {2423-7620}, doi = {10.22084/j.psychogy.2018.10384.1337}, abstract = {Aim: specific learning disorder with impairment in written expression has a negative effect on social and academic performance of individuals. So the aim of this study was to examine the effectiveness of self- instruction skills training on metacognitive awareness and handwriting problems of boy students having specific learning disorder with impairment in written expression.  Method: The study conducted under the quasi-experimental method with pre- and post-test along with the control group. The sample of the study included 32 subjects (16 for experimental group and 16 for control group), were selected by available sampling Method, among second to six grade elementary students in " schools for regular education" in Kherame. Subjects randomly assigned in experimental and control groups. Metacognitive awareness scale(Panaoura & Philippou, 2005) and a researcher made handwriting problems checklist (Keshavarzi, 2015) were used as a tools of data collection in before and after Intervention. Experimental group sequentially received 15 sessions of self- instruction skills training. The data were analyzed by using of analysis of covariance (ANCOVA). Results: The results indicated that the scores of experimental group in metacognitive awareness and handwriting problems were improved after intervention (P<.01). Conclusion: Therefore, we can conclude that self- instruction skills training improving the metacognitive awareness and handwriting problems of students having specific learning disorder with impairment in written expression.}, keywords = {Self- Instruction,Metacognitive Awareness,handwriting problems,specific learning disorder with impairment in written expression}, title_fa = {اثربخشی آموزش مهارت‌های خودآموزی بر آگاهی فراشناختی و مشکلات دستخط دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری ویژه با آسیب در بیان نوشتاری}, abstract_fa = {هدف: اختلال یادگیری ویژه با آسیب در بیان نوشتاری بر عملکرد تحصیلی و اجتماعی افراد تأثیر منفی دارد. به همین دلیل پژوهش حاضر با هدف مطالعه اثربخشی آموزش مهارت‌های خودآموزی بر آگاهی فراشناختی و مشکلات دستخط دانش‌آموزان پسر دارای اختلال یادگیری ویژه با آسیب در بیان نوشتاری انجام شد. روش: روش پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش­آزمون -پس­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش همه دانش‌آموزان پسر با اختلال یادگیری ویژه با آسیب در بیان نوشتاری پایه­های دوم تا ششم ابتدایی مدارس عمومی شهرستان خرامه در سال تحصیلی 94-1393 بودند که از بین آن­ها نمونه­ای به حجم 32 نفر به روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب و به‌طور تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش جاگماری شدند، به طوری که هر گروه 16 نفر بودند. از هر دو گروه پیش­آزمون به عمل آمد و گروه آزمایش مداخله آموزش مهارت‌های خودآموزی را در 15 جلسه دریافت کردند در حالی که گروه کنترل این مداخله را دریافت نکردند و در پایان برای هر دو گروه پس‌آزمون اجرا شد. برای گردآوری داده‌ها از پرسش‌نامه آگاهی فراشناختی پانائورا و فیلیپو (2005) و سیاهه محقق‌ساخته مشکلات دست‌خط (کشاورزی، 1394) استفاده شد. داده‌ها با استفاده از روش آماری تحلیل‌‌ کوواریانس یک‌متغیره، تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که آموزش مهارت‌های خودآموزی بر بهبود آگاهی فراشناختی و مشکلات دست‌خط تأثیر معنی­دار داشته است (01/0>p). نتیجه‌گیری: بنابر­این اجرای مداخله آموزش مهارت‌های خودآموزی در بهبود آگاهی فراشناختی و مشکلات دست‌خط دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری ویژه با آسیب در بیان نوشتاری مؤثر است.}, keywords_fa = {خودآموزی,آگاهی فراشناختی,مشکلات دستخط,اختلال یادگیری ویژه با آسیب در بیان نوشتاری}, url = {https://asj.basu.ac.ir/article_2355.html}, eprint = {https://asj.basu.ac.ir/article_2355_f84bef1cd329618ea4f660f5700c9000.pdf} }