@article { author = {Rahbar Karbasdehi, Fatemeh and Abolghasemi, Abbas and Rahbar Karbasdehi, Ebrahim}, title = {The Effect of Social- Emotional Skills Training on Motivational Beliefs and Self- Regulated Learning Strategies in Students with Specific Learning Disorder}, journal = {Biquarterly Journal of Cognitive Strategies in Learning}, volume = {6}, number = {10}, pages = {39-55}, year = {2018}, publisher = {Bu Ali Sina University}, issn = {2423-7906}, eissn = {2423-7620}, doi = {10.22084/j.psychogy.2017.13048.1544}, abstract = {Purpose: The purpose of the present research was to determine the effect of social- emotional skills training on motivational beliefs and self- regulated learning strategies in students with specific learning disorder. Method: This study is a quasi-experimental with pre-test/post-test and a control group. The sample of consisted of 26 elementary school students with specific learning disorder in Rasht city in the school year 2016-2017 that were selected by available sampling method and assigned to two experimental and control groups. To collect the data, Motivational Beliefs and Self- Regulated Learning Strategies Questionnaire were used before and after training. The 12 sessions of social- emotional skills training were implemented for experimental group. Results: The results of multivariate analysis of covariance showed that this training were significantly improve motivational beliefs and self- regulated learning strategies in students with specific learning disorder (P<0.001). Conclusion: According to the findings of the research, social- emotional skills training as a technique can be effective in improving metacognitive beliefs and motivations of these children.}, keywords = {social- emotional skills,Motivational Beliefs,self-regulated strategies,learning disorder}, title_fa = {تأثیر آموزش مهارت‌های اجتماعی- هیجانی بر باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی دانش‌آموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص}, abstract_fa = {هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین تأثیر آموزش مهارت‌های اجتماعی- هیجانی بر باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی دانش‌آموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص بود. روش‌: طرح پژوهش نیمه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه بود. نمونه پژوهش 26 دانش‌آموز مقطع ابتدایی مبتلا به اختلال یادگیری خاص شهرستان رشت در سال تحصیلی 1396-1395 بود که به‌طور در دسترس انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی استفاده شده است. آموزش مهارت‌های اجتماعی- هیجانی به‌صورت گروهی در 12 جلسه برای گروه آزمایش ارائه شد. یافته‌ها: نتایج تحلیل کوواریانس تک‌متغیری نشان داد که این آموزش بر افزایش باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی در دانش‌آموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص تأثیر دارد (001/0>P). نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج این پژوهش، روش آموزش مهارت‌های اجتماعی- هیجانی به‌عنوان یک تکنیک می‌تواند در بهبود باورها و انگیزه‌های فراشناختی این کودکان مؤثر باشد.}, keywords_fa = {مهارت‌های اجتماعی- هیجانی,باورهای انگیزشی,راهبردهای خودتنظیمی,اختلال یادگیری}, url = {https://asj.basu.ac.ir/article_2351.html}, eprint = {https://asj.basu.ac.ir/article_2351_a91fdcc9bd7d03f80272f74941a47705.pdf} }