@article { author = {mahbod, mina and yousefi, farideh}, title = {Investigation of Relationship between Metacognition and Self-Handicapping with Mediation of General Self-Efficacy}, journal = {Biquarterly Journal of Cognitive Strategies in Learning}, volume = {5}, number = {8}, pages = {39-59}, year = {2017}, publisher = {Bu Ali Sina University}, issn = {2423-7906}, eissn = {2423-7620}, doi = {10.22084/j.psychogy.2017.9557.1285}, abstract = {Objective: This study was conducted aiming to investigate the mediating role of general self-efficacy in relationship between metacognition and self-handicapping. Method: The participants were 336 (189 women and 147 men) undergraduate students from Shiraz University selected by random multistage cluster sampling method. The participants completed three measures: General Self-efficacy Scale (Schwarzer & Jerusalem, 1992), Metacognitive Awareness Inventory Scale (Schraw & Dennisson, 1994), and Self-handicapping Scale (Jones & Rhodewalt, 1982). Cronbach’s alpha coefficient was used to examine the reliability of the scales. To determine the validity, internal consistency and item analysis were applied. Results: The findings showed the reliability and validity of all instruments were at satisfactory level. The results indicated that the model had a good fitness with the data.  Metacognition could predict self-handicapping in a direct mannar.  Moreover, general self-efficacy had a mediating role in relationship between metacognition and self-handicapping. The mediating role of general self-efficacy applying Bootstrap was significant. Conclusion: Totally, it is concluded that the metacognition can affect students’ self-handicapping in a negative manner through increasing their general self-efficacy.}, keywords = {General Self-Efficacy,Metacognition,Self-Handicapping}, title_fa = {بررسی رابطه فراشناخت و خودناتوان‌سازی با واسطه‌گری خودکارآمدی عمومی}, abstract_fa = {هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه‌ای خودکارآمدی عمومی در رابطه‌ی بین فراشناخت و خودناتوان­سازی دانشجویان انجام پذیرفت. روش: شرکت‌کنندگان پژوهش شامل 336 نفر (189 زن و 147 مرد) از دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه شیراز بودند که براساس روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. به­منظور بررسی متغیرهای پژوهش هر یک از شرکت‌کنندگان مقیاس خودکارآمدی عمومی (شوآرزر و جروسلم، 1992)، مقیاس آگاهی فراشناختی (شراو و دنیسون، 1994) و مقیاس خودناتوان­سازی (جونز و رادوالت، 1982) را تکمیل نمودند. پایایی ابزارهای پژوهش به­وسیله ضریب آلفای کرونباخ و روایی آن‌ها به کمک روش همسانی درونی و تحلیل گویه تعیین شد. یافته‌ها: نتایج حاکی از روایی و پایایی رضایت‌بخش پرسشنامه­ها بود. نتایج تحلیل مسیر از نوع مدل­یابی معادلات ساختاری نشان دادند که مدل پیشنهادی با داده­های این پژوهش برازش مناسبی دارد. فراشناخت به نحو مستقیم توانست خودناتوان­سازی را پیش‌بینی کند. یافته‌ها نشان دادند که فراشناخت از طریق واسطه‌گری خودکارآمدی عمومی، به نحو غیرمستقیم نیز خودناتوان­سازی را پیش‌بینی می‌کند. نقش واسطه‌ای خودکارآمدی عمومی با استفاده از آزمون بوت‌استراپ معنادار بود. نتیجه‌گیری: به‌طور کلی می‌توان نتیجه گرفت که فراشناخت از طریق افزایش خودکارآمدی عمومی دانشجویان می‌تواند بر خودناتوان‌سازی آنها اثر منفی بگذارد.}, keywords_fa = {خودکارآمدی عمومی,خودناتوان‌سازی,فراشناخت}, url = {https://asj.basu.ac.ir/article_1897.html}, eprint = {https://asj.basu.ac.ir/article_1897_9f5aa841c8afbf950093e8f01f831460.pdf} }