@article { author = {Habibi kaleybar, Ramin and Farid, Abolfazl and Babaee, Davoud}, title = {Mediator Role of Achievement Goals Between Behavioral Inhibition / Activation System and Creative Thinkingv}, journal = {Biquarterly Journal of Cognitive Strategies in Learning}, volume = {4}, number = {7}, pages = {43-56}, year = {2017}, publisher = {Bu Ali Sina University}, issn = {2423-7906}, eissn = {2423-7620}, doi = {10.22084/j.psychogy.2017.1652}, abstract = {Objective: this research aimed to determine the relationship between behavioral inhibition / activation system, achievement goals with regard to mediator role of creative thinking. Methods: The statistical population of this study included 5618 students of Azarbayjan Shahid Madani University in the academic year of 2014-15 who were selected using stratified random method sampling. In order to perform this descriptive-correlational study, 359 (136 boys & 223 girls) students were randomly selected. For data collection questionnaires of Grey - Wilson' behavioral inhibition / activation system (GWPQ), Elliot and McGregor' achievement goals questionnaire (2001), questionnaire of creative thinking by Peter Honey were used. The data were analyzed using path analysis. Results: The results showed that there was positive correlation between BAS and creative thinking (p>0.05). And there was negative correlation between BIS and behavioral inhibition system. And so, the results indicated that behavioral activation system indirectly predicted creative thinking. Conclution:Conclusions implied that to foster creative students, behavioral inhibition / activation system and achievement goals should be respect as important predictor of creative thinking.}, keywords = {achievement goals,Behavioral Inhibition / Activation System,Creative Thinking}, title_fa = {نقش میانجی اهداف پیشرفت در رابطه بین سیستم‌های بازداری /فعال‌ساز رفتاری با تفکر خلاق}, abstract_fa = {هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه سیستم بازداری (BIS) / فعال‌ساز رفتاری (BAS) و اهداف پیشرفت با تفکر خلاق بود. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. شرکت‌کنندگان پژوهش شامل 359 نفر از دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان (136 پسر و 223 دختر) در سال تحصیلی 94-1393 بودند که بر اساس جدول مورگان و با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه­ای انتخاب شدند. پرسشنامه سیستم فعال‌ساز - بازدارنده رفتاری کارور و وایت (1994)، پرسشنامه اهداف پیشرفت الیوت و مک گریگور (2001) و پرسشنامه‌ی تفکر خلاق پیتر هانی (ترجمه یوسفی، 1384) توسط شرکت‌کنندگان تکمیل شدند. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از روش تحلیل مسیر با استفاده از نرم‌افزار لیزرل 8.8 استفاده گردید. یافته‌ها: یافته‌ها نشان دادند که بین سیستم فعال‌ساز رفتاری و اهداف پیشرفت با تفکر خلاق رابطه مثبت وجود دارد (05/0>P). همچنین بین سیستم بازدارنده رفتاری با تفکر خلاق رابطه منفی وجود دارد (05/0 >P). متغیر اهداف پیشرفت هم با نقش واسطه‌ای خود و همچنین به‌صورت مستقیم با تفکر خلاق رابطه معنی‌دار دارد. نتیجه‌گیری: این پژوهش تلویحاتی برای دست‌اندرکاران تعلیم و تربیت دارد که از یافته‌های آن می‌توانند در پرورش فراگیران خلاق بهره گیرند.}, keywords_fa = {اهداف پیشرفت,تفکر خلاق,سیستم بازداری (BIS),فعال‌ساز رفتاری (BAS)}, url = {https://asj.basu.ac.ir/article_1652.html}, eprint = {https://asj.basu.ac.ir/article_1652_f478926061e410bc96700fa1af35d3be.pdf} }